💐💐💐💐
بنده ی عزیزم 😊❤
شما تا این لحظه 85 درصد حجم بسته ویژه سی روزه استفاده از رحمت خاص خداوند را مصرف کرده ايد و تنها ۱۵ درصد یعنی ۴ روز دیگر از حجم بسته باقی مانده است.
پس از به پایان رسیدن حجم باقی مانده ، عبادات شما با نرخ عادی محاسبه خواهد شد.
⚠یعنی از این پس👇
_نه یک آیه برابر ختم قرآن
_نه نفس هایتان مانند تسبیح
_و نه خواب هایتان عبادت محسوب نمی شود
تمديد این بسته نیز امکان پذیر نخواهد بود
پس از روزهای باقی مانده ، کمال استفاده را ببرید.
هیچ کس تنها نیست
همراه اول و آخر خداوند مهربان 🌹
التماس دعا
هدایت شده از یک طلبه معلم ( مهدی جلالیان )
✅✅.کمتر شنیدید:
🔹🔹🔹حالا که امار فوتیهای #کرونا رسید به حدود ۷۰۰۰ نفر خوبه که بدونیم امار فوتیهای مشکلات دیگه چقدره؛مثلا:
🖤🖤🖤امار #سقط_جنین در ایران: بیش از ۱۲۰هزار تا در سال( تا ۴۵۰ هزار هم گفتن)
🚭🚭🚭امار فوتیهای #دخانیات: از ۱۱هزار تا ۶۵ هزار تا گفتن باشگاه خبرنگاران ۶۵ هزار گفته)
امار #تصادفات : پارسال حدود ۱۵هزار نفر تقریبا روزی ۴۰ _ ۵۰ تا...
اینها رو سرچ کنید....
یا #کرونا رو بزرگ کردن یا اینا رو کوچیک...
@mahdijalalian
هدایت شده از فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
🔰 مقام معظم رهبری (مدظله العالی): مسئله فلسطین امروز مسئله اول جهان اسلام است.
─┅═ঊঈ🍃🌹🍃ঊঈ═┅
♻️ معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان برگزار می نماید...
🇯🇴 مسابقه ی القدس لنا 🇯🇴
1⃣ ایجاد پویش سراسری، قدس خرمشهر دیگر می شود (هر طلبه یک پویش)
2⃣ کلنا مقاومه 👈 زیباترین شعار برای قدس امسال
3⃣ من قاسم سلیمانی ام 👈 پیام ما از طرف سر دار دلها به رژیم غاصب اسرائیل
4⃣ روز قدس بدون سردار 👈 دلنوشته ای به ذوالفقار حرم سردار شهید قاسم سلیمانی
5⃣ پاره تن اسلام 👈 نقاشی و یا ساخت ماکت از قدس و مسجد الاقصی و درج زیباترین شعار بر روی آن
🔸 ولایتمدار گرامی برای شرکت در این مسابقه می توانید فایل ها و موارد خواسته شده( اسکرین شات از راه اندازی پویش در فضای مجازی، ارسال شعار، پیام، دلنوشته و نقاشی) را به آدرس های زیر ارسال نمایید.
🆔 https://eitaa.com/Adminfarhangi
🆔 http://sapp.ir/adminfarhangihozeh
🔸 آخرین مهلت ارسال آثار: سوم خرداد ماه سالروز آزادی خرمشهر
🔸 به نفرات برتر جوایز ارزنده ای اهداء خواهد شد.
🌟«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌟
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭─•┅•──🍃🌼🍃──•┅•─╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰─•┅•──🍃🌼🍃──•┅•─╯
نرم افزار شبهات کلامی
پرسش :آیا فرمان و امر الهى لفظى است؟
پاسخ اجمالی :امر و فرمان الهى در آیه ۸۲ سوره یس از نوع امر لفظى نیست؛ چرا که نه او لفظى دارد، و نه نیازمند به الفاظ است، بلکه منظور همان تعلق اراده او به ایجاد و ابداع چیزى است. اگر پاى لفظى در میان آید، دو اشکال خواهد داشت. اول این که: این لفظ خود مخلوقى از مخلوقات است و براى ایجاد آن کلمه «کُنِ» دیگر لازم است، این سخن درباره «کُن» دوم نیز تکرار مى شود و تسلسل لازم می آید. دوم این که: هر خطابى مخاطبى مى خواهد و هنگامى که چیزى موجود نشده، چگونه مخاطب قرار بگیرد؟
پاسخ :قرآن مجید در آیه ۸۲ سوره «یس» به این حقیقت اشاره مى کند که هر گونه ایجادى در برابر اراده و قدرت او، سهل و آسان است، ایجاد آسمان هاى عظیم، و کره خاکى، با ایجاد یک حشره کوچک براى او یکسان است مى فرماید: (فرمان او این است که: هر گاه چیزى را اراده کند به آن مى گوید: موجود باش! آن هم بى درنگ موجود مى شود)، همان گونه که خدا خواسته «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ».
بدیهى است، امر و فرمان الهى در اینجا به معنى امر لفظى نیست، همچنین جمله «کُن»؛ (موجود باش!) جمله اى نیست که خداوند به صورت لفظ بیان کند؛ چرا که نه او لفظى دارد، و نه نیازمند به الفاظ است، بلکه منظور همان تعلق اراده او به ایجاد و ابداع چیزى است، و تعبیر به کلمه «کُن» به خاطر آن است که از این تعبیر، کوتاهتر، و کوچک تر، و سریعتر تصور نمى شود.
آرى، تعلق اراده او به چیزى همان، و موجود شدن آن همان است!
و به تعبیر دیگر: هنگامى که خداوند چیزى را اراده کند، بلافاصله تحقق مى یابد، به طورى که در میان «اراده» او و «وجود اشیاء» چیزى فاصله نیست.
بنابراین تعبیر به «امر» و «قول» و جمله «کُن» همه، توضیحى است براى مسأله خلق و ایجاد، و چنان که گفتیم: در اینجا امر لفظى و قول و سخن و کلمه «کاف و نون» مطرح نیست، همه اینها بیانگر تحقق سریع اشیاء بعد از تعلق اراده الهى است، او چه حاجتى به الفاظ و کلمات دارد؟ و اصولاً بعد از تعلق مشیت او بر ایجاد چیزى، وساطت الفاظ، بى معنى است.
و باز به تعبیر روشن تر در افعال خداوند دو مرحله بیشتر وجود ندارد: مرحله اراده، و مرحله ایجاد، که در آیه فوق از مرحله دوم به عنوان امر و قول و جمله «کُن» تعبیر شده است.
جمعى از مفسران قدیم، پنداشته اند: در اینجا قول و سخنى در کار است، و آن را یکى از اسرار ناشناخته مى دانند، آنها در حقیقت در پیچ و خم لفظ گرفتار شده اند، و از محتوا و معنى آن بى خبر مانده اند، و کارهاى الهى را با مقیاس وجود خود سنجیده اند.
چه زیبا مى فرماید امیر مؤمنان على(علیه السلام) در یکى از خطبه هاى «نهج البلاغه»: «یَقُولُ لِمَنْ أَرادَ کَوْنَهُ کُنْ فَیَکُونُ (۱) لابِصَوْت یَقْرَعُ وَ لابِنِداء یُسْمَعُ وَ إِنَّما کَلامُهُ سُبْحانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ لَمْ یَکُنْ مِنْ قَبْلِ ذلِکَ کائِناً وَ لَوْ کانَ قَدِیماً لَکانَ إِلهاً ثانِیاً»؛ (او هر چه را اراده کند به آن مى گوید: باش! آن بلا درنگ موجود مى شود، اما کلام او نه صوتى است که در گوش ها نشیند، نه فریادى است که شنیده شود، بلکه سخن خدا همان فعل او است که ایجاد مى کند، و پیش از او چیزى وجود نداشته، و اگر بود خداى دومى محسوب مى شد). (۲)
از این گذشته، اگر پاى لفظى در میان آید، دو اشکال در برابر ما خودنمائى خواهد کرد:
نخست این که: این لفظ خود مخلوقى از مخلوقات است و براى ایجاد آن کلمه «کُنِ» دیگر لازم است، این سخن درباره «کُن» دوم نیز تکرار مى شود و به صورت تسلسل پیش مى رود.
دیگر این که: هر خطابى مخاطبى مى خواهد و هنگامى که چیزى موجود نشده، چگونه خداوند آن را با جمله «کُن» مخاطب مى سازد، مگر معدوم قابل خطاب است؟
در آیات دیگرى از قرآن، همین معنى با تعبیرهاى دیگر آمده است مانند آیه ۱۱۷ سوره «بقره»: «وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»؛ (هنگامى که قضا و حکم او به چیزى تعلق گیرد، تنها به او مى گوید: موجود باش! او نیز بلافاصله موجود مى شود).
و مانند آیه ۴۰ سوره «نحل»: «إِنَّما قَوْلُنا لِشَیْء إِذا أَرَدْناهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»؛ (سخن ما براى چیزى که مى خواهیم ایجاد شود، همین است که مى گوئیم: موجود باش! بلافاصله موجود مى شود). (۳)، (۴)
پی نوشت :
(۱). در بعضى از نسخ «نهج البلاغه» مانند نسخه «منهاج البراعة» تعبیر به «لِما أَرادَ» شده، تفسیر «نورالثقلین» نیز از «نهج البلاغه» همین گونه نقل مى کند ولى در نسخ دیگر مانند نسخه «ابن ابى الحدید» و «ابن میثم» و «صبحى صالح»، «لِمَنْ أَرادَ» آمده است ولى مناسب، همان اول است.
(۲). «نهج البلاغه»، خطبه ۱۸۶.
(۳). بحث دیگرى درباره جمله« کُنْ
هدایت شده از H.moshrefi
✅ #اطلاعیه
✍به اطلاع طلاب محترم می رساند حسب موافقت مدیر محترم حوزه های علمیه روز شنبه 3خرداد کلیه مراکز حوزوی اعم از مرکز مدیریت، واحدهای اداریِ مدارس علمیه،
مراکز تخصصی و سطوح عالی حوزه علمیه
به صورت رسمی تعطیل میباشد.
◽️همچنین #مرکز_خدمات حوزه های علمیه نیز روز شنبه 3خرداد تعطیل اعلام شده است
------------------------
🌐کانال اطلاعیه های حوزه🔰
http://eitaa.com/joinchat/3401056268Cf2ce201eff