هدایت شده از فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار سطح ۱ و ٢
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حاکمیتِ رای مردم؛ از شورایشهر تا رهبری
به شکلی که، قانون اساسی آن توسط مردم (خُبرگان) نوشته میشود و نظارت بر اجرای این قانون اساسی توسط مردم (مجلس شورای اسلامی) انجام میگیرد.
انجام گرفتن بندهای این قانون، توسط مردم (قوه مجریه؛دولت) عملیاتی میشود.
🔰خبرگان، نمایندگان مجلس و دولت، با آرا مردم تعیین میشود.
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
مدرسه علمیه نرجس س سبزوار
هدایت شده از فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار سطح ۱ و ٢
استاد موسوی11اردیبهشت.mp3
31.61M
🎙 #صوتی
#جلسه_دوم_یازده_اردیبهشت
🎤 سخنران: استاد سید رضا موسوی
🔸 عنوان برنامه: بصیر باشیم و بصیرت افزایی کنیم. مسائل روز درباره انتخابات
🌷 فرهنگی مدرسه علمیه رضویه مشهد
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
هدایت شده از فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار سطح ۱ و ٢
✨﷽✨
🔴 معنا و انواعِ #غیبت کردن
✍حقیقت و معنای غیبت (بر اساس آنچه از روایات برداشت میشود) این است که چیزی دربارهٔ برادر مسلمان و مؤمن خود نزد مردم بگویی که اگر به گوش او برسد، ناراحت شده و به آن راضی نباشد.
فرق نمیکند که آن بدی در بدن او باشد مانند اینکه بگویی: فلان کَس کوتاه یا بلندقد یا سیاه چهره است یا در نَسَب او باشد مانند اینکه بگویی: او پسر فلان حمّال یا فلان فاسق است یا صفت شخصیتی او باشد مانند اینکه بگویی: فلانی بد اخلاق یا بخیل و متکبّر است.
پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «آیا میدانید غیبت چیست؟» اصحاب عرض کردند: «خدای متعال و رسول او داناترند.» حضرت فرمود: «غیبت آن است که برادر مؤمن خود را به چیزی یاد کنی که مایهٔ کراهت و ملال خاطر او باشد.» شخصی عرض کرد: «ای رسول خدا! اگر آنچه دربارهٔ او میگوییم، در او باشد، باز هم غیبت است؟» حضرت فرمود: «اگر آنچه در او موجود است، بگویی، او را غیبت کردهای و اگر در او نباشد، به او تهمت زدهای.»*۱
🔻 انواع غیبت:
غیبت دو گونه است؛
1⃣ غیبت حرام
2⃣ غیبت جایز
در ادامه به توضیح مختصری در مورد این دو گونه، خواهیم پرداخت.
📚 ۱. کشف الریبة، شهید ثانی، ص ۵۳
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
مدرسه علمیه نرجس س سبزوار
هدایت شده از فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار سطح ۱ و ٢
📣 #اطلاع_رسانی
♻️ مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار
🔸 نشست سیاسی با موضوع « جریان تحریف » به صورت مجازی برگزار می شود.
🎤 با ارائه آقای یاوری
📆 زمان: یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه
🕰 ساعت: ۱۰:۳۰ الی ۱۱:۳۰
💻 مکان: در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms2
🌐 https://snarjes.lms2.hozehkh.com/ws/use9hb1dsl4
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ کانال رسمی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c
╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯
هدایت شده از ندای تهذیب
#شنبه_های_قرآنی
✅ اصلاح نیّت ✅
مهمترین پایه اصلاح افراد جامعه، اصلاح نیت است؛
اگر کارهای آدمی تنها برای رضای خدا و امتثال فرمان و دستور او و لااقل به منظور تحصیل ثواب اخروی و نجات از عذاب و مکافات الهی باشد به صلاح و سعادت دنیا و آخرت او و خیر جامعه تمام خواهد شد
و اگر به منظور شؤون و منافع دنیا از ریاست و جاه و مقام و شهرت و مال و منال... دنیوی باشد؛ نتیجه عالی و صحیح بر آنها مترتّب نمی گردد و به سعادت و خیر دائمی بشر تمام نمی شود.
آری شریفترین و عالیترین هدف برای فعالیت های مردم هر اجتماعی تحصیل رضای پروردگار جهان است که در سایه آن، تأمین سعادت جاودانی و نجات از عذاب ابدی، میسر است.
اجتماعی که دارای چنین هدف عالی باشد هرگز در آن هیچگونه تجاوز و تعدّی و فسق و فجور راه نخواهد یافت. در قرآن کریم و احادیث به تصحیح و اخلاص نیت بسیار اهمیت داده شده است
.
🌷قرآن کریم :
(1) آگاه باشید که دین خالص (از هر شرک و ریاء) برای خداست.
الا لله الدین الخالص.
(زمر،3)
(2) و امر نشدند جز به این که پرستش کنند خدا را در حالی که دین را برای او خالص گردانند و از غیر دین حق، روی بگردانند و نماز را اقامه نمایند و زکوة دهند و این است دین (ملت شریعت) درست و راست.
وما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء ویقیموا الصلوة ویؤتوا الزکاة وذلک دین القیمة.
(بینه، 5)
(3) پس کسی که به لقاء پروردگارش امید دارد باید کار شایسته کند و در پرستش پروردگار احدی را شریک نسازد.
فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحاً ولایشرک بعبادة ربه احداً.
(کهف، 110)
(4) و از مردمان، کسی هست که جان خود را به طلب رضای خدا می فروشد و خدا به (چنین) بندگان رؤوف و مهربان است.
ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤف بالعباد.
(بقره، 207)
(5) و مثل آنان که اموالشان را در طلب رضای خدا و برای استواری نفوسشان (بر ایمان و طاعت پروردگار) انفاق می کنند؛ مثل بوستانی است بر مکان بلندی، که بدان باران درشت برسد؛ پس دو چندان ثمر بدهد و اگر به آن باران درشت نرسد، پس باران ریز (بر آن کفاف دهد) و خدا به آنچه می کنید (از روی اخلاص یا ریاء) بینا است.
ومثل الذین ینفقون أموالهم ابتغاء مرضات الله وتثبیتاً من أنفسهم کمثل جنة بربوة اصابها وابل فاتت اکلها ضعفین فان لم یصبها وابل فطل والله بما تعملون بصیر.
(بقره، 265)
(6) و آنچه از خیر و نیکی انفاق می کنید به نفع خودتان است و شما جز برای طلب رضای خدا انفاق نمی کنید (نباید بکنید) و آنچه از خیر و نیکی انفاق می کنید (پاداش آن) تماماً به شما داده می شود و به شما ستم نمی شود.
وما تنفقوا من خیر فلانفسکم وما تنفقون الا ابتغاء وجه الله وما تنفقوا من خیر یوف الیکم وانتم لا تظلمون.
(بقره، 272)
(7) هیچ خیر و فایده ای در بسیاری از سخنان سری و راز گفتن مردم نیست، مگر (راز گفتن) کسی که به صدقه ای یا به کار نیکی یا به اصلاحی میان مردم امر نماید؛ و هر که به طلب رضای خدا چنین کند پس (ما که خداوندگاریم) به زودی اجر عظیم به او عطا خواهیم نمود.
لاخیر فی کثیر من نجویهم الا من أمر بصدقة أو معروف او اصلاح بین الناس ومن یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نؤتیه اجراً عظیماً.
(نساء، 114)
(8) کسی که (به عمل و کار خود) کِشت (و ثواب) آخرت را اراده می کند؛ در کشت وی می افزاییم (و یکی را دست کم ده برابر ثواب می دهیم). و کسی که (به اعمالش) کشت (و نفع) دنیا را اراده می کند از آن (به مقداری که به مقتضای حکمت بخواهیم) می دهیمش؛ ولی در آخرت برای او هیچ بهره ای نیست.
من کان یرید حرث الاخرة نزدله فی حرثه ومن کان یرید حرث الدنیا نؤته منها وما له فی الاخرة من نصیب.
(شوری، 20)
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
هدایت شده از فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار سطح ۱ و ٢
❣هر کس هر جای جهان خوبی کند،
نبض زمین بهتر می زند ،
خون در رگهای خاک بیشتر می دود و چیزی به زندگی اضافه می شود.
و هر کس هر جای جهان بدی کند،
تکه ای از جان جهان کنده می شود،
گوشه ای از تن زمین زخمی می شود و چیزی از زندگی کم می شود.
هر روز از خودت بپرس :
امروز بر زندگی افزودم یا از آن کاستم؟
نپرس امروز خوب بود یا بد؟
بپرس امروز خوب بودم یا بد؟
زیرا زندگی، پاسخ هر روزه همین پرسش است...🍃🍃🍃
✍🏼 🌸دکتر_الهی_قمشه_ای
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
مدرسه علمیه نرجس س سبزوار
هدایت شده از فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار سطح ۱ و ٢
🌹 موضوع: حضور حداکثری مردم در بیان #مقام_معظم_رهبری
👌 یکی از بزرگترین شاخصهای مردمی بودن حکومتها در دنیا، عبارت است از اینکه مردم در انتخابات و گزینشهای بزرگ ملی، چقدر شرکت میکنند. در آن کشوری که بیش از هشتاد درصدِ حائزین شرایط برای رأی دادن در پای صندوقها حضور مییابند - یعنی کشور ما - طبق معیارهای جهانی با همه منطقها و زبانهایی که امروز در دنیا، در عالم سیاست و مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح و قابل فهم است، حکومت و نظام، نظامی مردمی است؛ نظامی است که در آن، حضور مردم محسوس است.
🌺 پیام به مناسبت حلول سال نو-1377/1/1
مدرسه علمیه نرجس س سبزوار
🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
مفاتیح القلوب
🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
قالَ الصّادِقُ عليه السلام:
اِنّي اِذا سـافَرْتُ فى شَـهْرِ رَمَضـانَ ما آكُلُ اِلاّ الْقُوتَ وَ ما أَشْرَبُ كُلَّ الرَّىِّ.
☆☆☆☆☆
امام صادق(ع):
هرگاه در ماه رمضان به مسافرت بروم [ اگر چه مسافرم و روزه بر من واجب نيست ولى به احترام این ماه] جز به اندازه رمق داشتن غذا نمى خورم و هرگز از آب در حدّ سيراب شدن نمى نوشم.
وسائل الشيعه 7: 147 ح 5
🍀🌷🍀
قال رسول الله صلى الله عليه و آله:
مَنِ اغتابَ مُسلِماً في شَهرِ رَمَضانَ لَم يُؤجَرْ عَلى صِيامِهِ .
☆☆☆☆☆
پیامبراکرم(ص):
هر كس در ماه رمضان از مسلمانى غيبت كند، براى روزه اش مزدی دريافت نخواهد كرد.
بحار الأنوار : 75/258/53.
🍀🌷🍀
قالَ رسولُ اللِه صَلّی اللُه عَلیه وُآله لِمَعاذِبن جَبل:
وَاِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُکَ بِاَبْوابِ الْخَیْرِ؟ قالَ: قُلْتُ: اَجَلْ یارَسُولَ اللّهِ قالَ: اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ، وَالصَّدَقَةُ تُکَفِّرُ الْخَطیئَةَ، وَقِیامُ الرَّجُلِ فِى جَوْفِ اللَّیْلِ یَبْتَغى وَجْهَ اللّهِ...
☆☆☆☆☆
پیامبراکرم(ص) به معاذ بن جبل فرمودند:مى خواهى ازدرهای خیر و سعادت آگاهت کنم ؟ او گفت: آرى اى رسول خدا !
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:
ـ روزه که [ دربرابر نفسانیات وعذاب الهی ] سپر و محافظ است؛
ـ صدقه که گناه را می زداید؛
ـ بیدارى انسان در دل شب که بخاطر خدا باشد...
بحارالأنوار، ج 87، ص 123
🍀🌷🍀
قال الصادق علیه السلام:
شَهرُ رَمَضانَ لایُشبِهُهَ شَیء مِنَ الشُّهورِ ؛ لَهُ حَق وَ حُرمَه؛ اَکثِرمِنَ الصَّلاهِ مَااستَطَعتَ.
☆☆☆☆☆
امام صادق(ع):
ماه رمضان ماهی است که هیچ کدام ازماهها شبیه آن نیست و حق وحرمتی [ویژه] دارد؛ تا می توانی [ دراین ماه ] نمازبگزار.
کافی،ج۲،ص۶۱۹
مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها سبزوار
https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6
14.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز بیست و پنجم 👆👆👆
استاد محترم:
🌸خانم پزشکی🌸
مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها سبزوار
https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6
🔴 اصلی ترین غربت امیرالمؤمنین چه بود⁉️
📌( قسمت نهم)
💠 احتمال دیگر؛ گفته اند شاید اینکه علی خیلی خون دل خورد که در سحر نوزدهم همه اش را با یک جمله افشاء کرد: « فزت ورب الکعبه» به پروردگار کعبه دیگه راحت شدم، دلیلش این بود که مردمی که سال اول مثل شتران تشنه که به آبشخور حمله میکنند، ریختند در خانه مولا گفتند: علی تو را به خدا ، تو بیا مسئولیت حکومت را قبول کن،( این عبارت خود حضرت است در نهج البلاغه که مثل شترهایی که به آبشخور حمله می کنند)، در خانه ی من ریختید حسنین زیر دست و پا ماندند، عبایم پاره شد...
💠 همین مردم؛ نه چهل سال بعد، نه ده سال بعد، نه پنج سال بعد، دوسال بعد. حضرت بر منبر کوفه به صورت خودش از دست اینها سیلی زد فرمود: بابا یاران معاویه حمله کرده اند به سرزمینمان بلند شوید برویم جنگ! یک نفر بلند نشد، گفتند تو خودت برو! چه امت ناخلفی! چه بیعت شکنان جسوری! خیلی غصه به دل علی کردند! من فقط یک مورد را برایتان می خوانم ، تا ببینید امیرالمومنین نه در دوران خانه نشینی، در دورانی که رهبر امت اسلام است، گرفتار چه درد منشان سست عنصری شد، و چه غصه ای خورد. در خطبه ۲۷ بند آخر می فرمایند: « یا اشباه رجال ولارجال!... ای مردنمایان نامرد!...» خیلی سنگین است یک امام جامعه ای اینطور با امتش حرف بزند!
💠 کوفیان همان کسانی هستند که خود حضرت در نهج البلاغه بعد از جنگ جمل در بصره، چنان در توصیف اینها خطبه خوانده و از آنها تعریف کرده!.. کارشان در دوسه سال به کجا رسیده؟! حضرت در رویشان نگاه می کند و می گوید: «ای مرد نمایان نامرد! ای کودک صفتان بی خرد!... چقدر دوست داشتم که شما را هرگز نمی دیدم، و هرگز نمی شناختم! شناسایی با شما به خدا سوگند که جز پشیمانی حاصلی نداشت و اندوهی غم بار سرانجام آن شد!...»
💠خیلی سنگین است ؛ امام دارد این جملات را به امتش می گوید : « خدا شما را بکشد که دل من از دست شماها پرخون و سینه ام از خشم شما مالامال است! کاسه های غم و اندوه را جرعه جرعه به من نوشاندید و با نافرمانی و ذلت پذیری رای و تدبیر مرا تباه کردید...خدا شما را بکشد! »
💠 خیلی امت نانجیب شده بودند! این هم پنج احتمال، برای اینکه اساس و ریشه ی مظلومیت مولا کجاست؟!
💠 همه ی اینها نشانه غربت امیرالمؤمنین است، اما ریشه غربت جای دیگری است، و آن عبارت است از «جهل امت!» اگر مردم غصب خلافت را می بینند و دم بر نمی آورند، چون جاهل اند؛نمیفهمند خدا چه سرمایه ای به اسم امیرالمؤمنین به آنها داده و قدرش را نمی دانند! اگر بی بی فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) جلوی چشم مردم مدینه ضربت می خورد و شهید میشود و مردم می روند می خوابند و اعتراض میکنند که یا شب گریه کن، یا روز گریه کن ما راحت باشیم! چون جاهل اند! اگر غصب فدک را تحمل می کنند، جاهل اند! اگر یاران خاص علی اینقدر مزدور شده اند که حافظه هایشان را به معاویه فروختند، جاهل اند! و اگر مردم اینقدر پست و ناخلف شده اند که پای علی دیگر نمی ایستند، ریشه در جهل آنها دارد...
↩️ ادامه دارد...
👤حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
#ماه_خدا
#شهر_المواسات
مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها سبزوار
https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6
🔴 اصلی ترین غربت امیرالمؤمنین چه بود⁉️
📌 ( قسمت دهم)
💠 حضرت ریشه مظلومیت خودش را در (حکمت ۱۴۷) نهج البلاغه در کمال غربت و تنهایی فقط به یک نفر توانست افشاء کند، یک نفر؛ « کمیل بن زیاد»!
💠 می گوید: شبانه دست مرا گرفت، آرام آرام من را از شهر کوفه بیرون برد، رسیدیم به قبرستان کوفه، حضرت انگار هی مواظب هستند کسی نباشد! تا رسیدیم به قبرستان کوفه همینجوری دست مرا کشید و برد، آه پر دردی کشید... معلوم شد غصه علی ریشه اش کجاست؟! آه پر دردی کشید و فرمود : « إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا » کمیل این قلبها ظرف هستند . بهترین ظرف با ظرفیت ترین آنهاست! امشب هر چه می گویم خوب حفظ کن! «فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَك»َ
💠 حضرت چه چیزی می خواهد بگوید که بقیه مردم نمی توانند تحمل کنند؟؟! یک کمیل با ذره بین پیدا کرده برده شبانه کنار قبرستان، فرمود: « کمیل مردم جامعه سه دسته اند: یا عالم ربانی هستند( علی علیه السلام) یا «مُتَعَلِّمٌ عَلَي سَبِيلِ نَجَاةٍ » آموزنده بر راه نجاتند؛ (مثل کمیل)، بقیه مردم کدام جهنمی هستند ؟! بقیه آنها مطلقا « هَمَجٌ رَعَاعٌ » پشه های سرگردان در هوا هستند با هر بادی به آن سمت می روند، با هر صدایی دنبال آن صدا می روند از نور علم من هیچ استضائه ی نمی کنند و به هیچ ستون محکمی نچسبیده اند!
💠 بعد شروع کرده نکاتی در برتری علم با ثروت میگوید، دوباره به اینجا که رسید علی ( علیه السلام) اشاره به سینه مبارکش کرد وبا آه و غصه گفت : «إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً...» کمیل به خدا در سینه علی پر از علم است؛ ای کاش کسی را پیدا می کردم که این علم را به او بدهم! بعد می گوید: اصناف مردم هیچکدام لایق این علم نیستند بیا یک نمونه اش را ببین؛ می گویم: « من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم! » به من می گوید: بگو چندتا مو در صورت من هست؟!
💠 غصه علی در این است؛ که همه سرمایه سعادت مادی و معنوی بشریت الی الابد فقط دست علی علیه السلام است!!
💠 این خطبه غدیر پیغمبر است که واجب کرد به پدران به پسرانشان برسانند تا قیامت. در غدیر دست مولای مظلوم ما را گرفت فرمود:« مَعاشِرَالنّاسِ، (فَضِّلُوهُ). » آی مردم علی را بر همه برتر بدانید! چرا؟! چون: « مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی » علمی در هستی نیست مگر خدا همه را در من جمع کرده است « وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً» من هم هرچه علم دارم، داده ام به علی.
💠 خب می آییم سراغ خودت پیامبر! این را که قبلا جواب داد: « أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها » من منهای علی را نمی توانید بشناسید، باید از علی وارد شوید هرعلمی است دست علی است. متاسفانه در این کشور شخصیت های طراز اول فرهنگی ما می روند عمرشان را می گذارند، کانت شناس می شوند علی شناس که نمی شوند هیچ، بهشتی شناس هم نداریم در این کشور! چقدر ما سرمایه سوز هستیم!...
↩️ ادامه دارد...
👤حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
#ماه_خدا
#شهر_المواسات
مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها سبزوار
https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6