eitaa logo
خواهران فعال سبزواری
85 دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
206 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴اگر عزت واقعی میخواهیم باید در راه پیامبر قدم بگذاریم/تبرک جستن مردم از آب وضوی پیامبر و اعتراف ابوسفیان به عزت واقعی ایشان ◾️▪️ رهبرمعظم انقلاب: پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله ده سال حکومت کرد، اما اگر بخواهیم عملی را که در این ده سال انجام گرفته، به یک مجموعه پُرکار بدهیم تا آن را انجام دهند، در طی صد سال هم نمیتوانند آن همه کار و تلاش و خدمت را انجام دهند! اگر ما کارهای امروزمان را با آنچه که پیغمبر انجام داد، مقایسه کنیم، آنگاه میفهمیم که پیغمبر چه کرده است. اداره آن حکومت و ایجاد آن جامعه و ایجاد آن الگو، یکی از معجزات پیغمبر است. ▪️ آن مردمی که ده سال با او زندگی کردند، روزبه‌روز محبت پیغمبر و اعتقاد به او در دلهایشان عمیقتر شد. وقتی در فتح مکه، ابوسفیان مخفیانه و با حمایت عبّاس - عموی پیغمبر - به اردوگاه آن حضرت آمد تا امان بگیرد، صبح دید که پیغمبر وضو میگیرد و مردم اطراف آن حضرت جمع شده‌اند تا قطرات آبی را که از صورت و دست ایشان میچکد، از یکدیگر بربایند! گفت: من کسری و قیصر - این پادشاهان بزرگ و مقتدر دنیا - را دیده‌ام؛ اما چنین عزّتی را در آنها ندیده‌ام. ▪️آری؛ عزّت معنوی، عزّت واقعی است؛ «وللَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»؛ مؤمنین هم اگر آن راه را بروند، عزّت دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 ولی فقیه تمام اختیارات پیامبر اکرم را دارد ♦️« اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، بپاخاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم"ص" در امر اداره جامعه داشت دارا می‌باشد، و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند. ♦️این توهّم که اختیارات حکومتی رسول اکرم «ص» بیشتر از حضرت امیر«ع» بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر «ع» بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته حضرت رسول اکرم «ص» بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، حضرت امیر «ع» از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائلِ معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی‌دهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه «صلوات الله علیهم» در تدارک و بسیج سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل» است. ♦️وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم «ص» و ائمه «ع» داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها، همان مقام ائمه«ع» و رسول اکرم «ص» است. زیرا اینجا صحبت از نیست بلکه صحبت از است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایتِ مورد بحث یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفه‌ای خطیر است». 📚کتاب ولایت فقیه صفحات ۵۵ و ۵۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امام على عليه السلام لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ لَهُ مِنْهَا مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ. اگر آسمان ها و زمين راه را بر بنده اى ببندند و او تقواى الهى پيشه كند، خداوند حتما راه گشايشى براى او فراهم خواهد كرد و از جايى كه گمان ندارد روزى اش خواهد داد. عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 416 ، ح 7068
🔲 فواید محاسبه نفس چیست؟ ➖ با محاسبه نفس، می‌توان همۀ انگیزه‌های خوب را به عمل رساند. ➖انسان مؤمن دوست ندارد مدام در معنویت درجا بزند و در وضعیت بد یا ضعیف باقی بماند. با محاسبه نفس می‌توان به‌سرعت ضعف‌ها را برطرف کرد. ➖با محاسبه نفس، از حداقل امکاناتمان، حداکثر استفاده را خواهیم کرد، ما می‌توانیم از حداقل ایمان و عمل صالحمان، به بالاترین مراتب برسیم. ➖محاسبۀ نفس، یک عمل خوب نیست که شما گاهی به آن بپردازید. مثل حج و روزه و جهاد نیست که زمان مشخصی دارد. بلکه عملی است که هرروز باید به آن مبادرت ورزید. (امام صادق(ع): لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْم‏؛ کافی، ج۲، ص۴۵۳) موضوع محاسبۀ نفس، باید تبدیل به رویه ما شود. آنگاه روحیات ما را تغییر می‌دهد. 🔲 چرا محاسبه نفس نمی‌کنیم؟ ➖روحیۀ ولنگاری و راحت‌طلبی در انسان موجب می‌شود، آدم اهل حساب‌وکتاب نباشد. ➖اگر شما شروع کنید ‌به حساب‌وکتاب کردن روزانه یا هفتگی خواهد دید بعد از یک مدتی خسته می‌شوید. چرا خسته شدی؟ چه شد؟ تو که بنا شد که محاسبۀ نفس بکنی! نفس می‌گوید:«ولم کن بابا!» این همان مرض اصلی‌ای است که با محاسبه نفس مداوم، می‌توان دید. حجه الاسلام پناهیان
دوره آموزشي تبليغي (مجازي ) در15سرفصل : 1-معيارشناسي خانواده ديني(عمومي) 2-تربيت مربي ومبلغ تخصصي خانواده(تخصصي) 3--شاخص هاي هاي قرآني انتخاب همسر (عمومي) 4-مهارت هاي آغازين زندگي ويژه دوران عقد(عمومي) 5-سبك شناسي زندگي ديني(عمومي) 6-مهارت هاي زندگي با رويكرد ديني(عمومي) 7-پاسخگويي به شبهات اعتقادي كرونا(عمومي) 8-پاسخگويي به شبهات قرآني(تخصصي) 9-تربيت مربي ومبلغ كودك و نوجوان(تخصصي) 10-آشنايي با آسيب هاي اجتماعي و روش هاي پيشگيري (عمومي) 11-نقد و جريان شناسي مسيحيت(تخصصي) 12-نقد و جريان شناسي احمد الحسن بصري(تخصصي) 13-اصول و مهارت هاي تبليغ در فضاي مجازي(تخصصي) 14-مهارت هاي توليد سخنراني ديني(عمومي) 15-نگرش سيستمي به ولايت فقيه(تخصصي) مزاياي دوره ها : اعطاي گواهي آموزشي پايان دوره، اولويت در اعزام عمومي و تخصصي، تشكيل پرونده تبليغي(طلاب فاقد پرونده تبليغي) و ارتقاي رتبه تبليغي تقديراز برگزيدگان امكان شركت در دوره هاي تخصصي و تكميلي
📝 آیت الله حسن زاده آملی استاد طباطبائی فرمودند: «ما اگر قابل فهم حقایق ، و ادراک مقامات انسانهای کامل نمی بودیم به ما خطاب نمی فرمودند که تعالوا». در ادبیات فصیح عرب، اگر کسی مثلا در ادمنه کوه است و بخواهد دیگری را امر کند که به قله کوه بالا برود به او می گوید: «اِطلع» یعنی بالا برو. در مدینه بودم دیدم شاگرد شوفر در گرداگرد ماشین پی در پی به مسافرین داد میزد: «إطلع»، «اطلع» یعنی بالا بروید، سوار شوید. قرآن می گوید: «تعال» - یعنی بالا بیا - که مشتق از «عِلو» است، و آن را به حسب مذكر و مؤنث بودن مخاطب، و افراد و تثنیه و جمع آن، صیغه های گوناگون است. حق سبحانه به زبان سفیر کبیرش خاتم انبیاء و آل او به ما فرمود: بالا بیایید، اگر ما قابل و لایق نبودیم که ندای آنان را لبیک بگوییم، حاشا که ما را به گزاف دعوت کنند، و حاشا که دهان عصمت به سخره باز شود. در آسمان معرفت ص295
🔺حتّی ای کاش دفع بلا نمی‌کردم! یک راه تسلیم شدن در برابر خدا این است که انسان بداند کار او همیشه بر اساس خیر و رحمت و حکمت است. یکی از بزرگان را پس از رحلت‌شان در خواب می‌بینند که می‌گوید در دنیا وقتی مصیبتی می‌خواست برمن وارد شود، از دور می‌دیدم و با یکسری کارهایی این را دفع می‌کردم. اینجا که آمدم دیدم این بلاها چقدر برای من داشته و من چقدر اشتباه کردم که اینها را دفع کردم چون در مقام تسلیم نبودم. حجت‌الاسلام والمسلمین استاد وکیلی
✳️ به یاد خدا باشید یا با تسبیح یا با دل. یاد خدا با دل خیلی اهمیت دارد. گاهی اوقات انسان با زبان در حال گفتن ذکر استغفار است، اما گناه هم می کند. 🔵👈 در حدیث آمده که : « کسی که در حال گناه کردن استغفار میکند، خود را مسخره کرده است. یکی از علما می گفت: سی سال پیش سوار اتوبوس بودم، یک حاجی هم با ریش و عبا و قبا جلوی من نشسته بود. 🔵👈 هر زن بی حجابی که وارد اتوبوس می شد، حاجی نگاه می کرد و یک « استغفر الله » می گفت. پشت سر هم هر زنی که وارد می شد، حاجی این کار را می کرد. یک وقت در یکی از ایستگاه ها یک خانم بی حجاب سوار ماشین شد، حاجی متوجه او نشد، من با دست به شانه اش زدم و گفتم : « حاج آقا، یک استغفر الله دیگر هم سوار اتوبوس شد! شخص حاجی با شنیدن حرف من ناگهان برگشت و متوجه شد یک عالم پشت سرش نشسته و مراقب اوست و فهمیده که شیطان او را بازی داده است. جیک نزد. شیطان این قدر عجیب است که در حالی که مشغول استغفار هستی، شما را به گناه می اندازد. این ذکر به درد نمی خورد. چون دل به یاد خدا نیست. 🔵👈 حاجی پشت سر هم می گفت:« خدا لعنت کند کسانی را که اینها را بی حجاب کرده اند» اما با این حال، خودش، محو تماشایشان بود. اگر دل انسان به یاد خدا باشد که چشم، به زن نامحرم نگاه نمی کند! تسبیح در دست و ذکر استغفار هم بر لب، اما دل به یاد خدا نیست! از خدا بخواهید که دل هایتان به یاد او باشد. این مطلب را یادگاری از من داشته باشید: ذکر خالی، چنگی به دل نمی زند! 🔹 [ محمودی گلپایگانی ، در محضر مجتهدی ج 2، ص 165،انتشارات مستجار،1392 ]
🔴 🔰 حضرت سلیمان آن مُلکِ عظیم را داشت، اما زاهد بود؛ بعضی‌ها هم فقط یک تسبیح دارند، اما زاهد نیستند. ❄️ حجت الاسلام و المسلمین : انسان تا به مقام زهد و فراغت نرسد نمی‌تواند از این شرایط دنیا که دو چیز هم بیشتر نیست (یا اقبال است یا ادبار، یا پیری است یا جوانی و... و سوم ندارد)، استفاده کند. ❄️ زهد ربطی به «داشتن و نداشتن» ندارد که اگر کسی ثروت ندارد بگوییم زاهد است و اگر ثروتمند است بگوییم زاهد نیست! ❄️ جناب سلیمان آن ملک عظیم را داشت، اما زاهد بود؛ بعضی‌ها هم فقط یک تسبیح دارند، اما زاهد نیستند؛ چون اگر این تسبیح گم بشود شب خوابش نمی‌برد! اما اگر همه ملک حضرت سلیمان را یک‌جا از او بگیرند راحت سرش را زمین می‌گذارد و فرقی برای او نمی‌کند. ❄️ پس زهد یعنی اگر همه دارایی را که امشب داری، از تو گرفتند، سرت را زمین بگذاری و راحت بخوابی و باز هم بلند شوی و نماز شبت را بخوانی، حضرت زینب (س)، شب یازدهم هم نماز شبش را خواند، این می‌شود زهد. ❄️ اگر کسی زاهد نشد و مشغول به دنیا شد، دیگر بالاتر از دنیا سِیری نخواهد داشت، او در دنیا می‌ماند و سیرش در همین مرتبه است. ▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️ ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯