eitaa logo
نهضت شهر
114 دنبال‌کننده
402 عکس
146 ویدیو
7 فایل
نهضت‌شهر؛ رسانه فرهنگ و هنر نهضتی در گیلان زیرنظر گروه تحریریه ارتباط با ما @Nehzat_Shahr_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فیروز دیلمی کیست؟ 📍فیروز دِیْلَمی صحابه ایرانی که به‌دستور پیامبر(ص) شورش اَسْوَد عَنْسی مدعی پیامبری را با کشتن او رفع کرد. پیامبر(ص) فیروز را به‌دلیل این کار، مردی مبارک از خاندانی مبارک و بنده صالح خواند. 📌فیروز دیلمی از ابناء دانسته شده است. ابناء را ایرانیانی خوانده‌اند که در دوران ساسانیان، حبشیان را از یمن بیرون راندند و تا برآمدن اسلام بر آنجا حکمرانی کردند. برخی اسلام‌آوردن فیروز را در سال دهم قمری و توسط فرستاده رسول خدا(ص) به یمن و برخی دیگر مقارن با اسلام‌آوردن باذان در سال ششم یا هفتم قمری دانسته‌اند. 📍گفته شده که فیروز دیلمی، پس از کشته‌شدن فرمانده منصوب پیامبر(ص) در جنگ با اسود عنسی، ریاست ابناء را بر عهده گرفت. درباره ادامه‌یافتن ریاست او پس از رحلت رسول خدا(ص) گزارش‌هایی در منابع وجود دارد. درگذشت فیروز در برخی منابع در زمان خلافت عثمان و در برخی دیگر در زمان حکومت معاویه نوشته‌ شده است. 📍فیروز دیلمی، از اصحاب پیامبر(ص) و اهل ایران که به‌دستور پیامبر(ص) شورش اسود عنسی، مدعی نبوت، را با کشتن او رفع کرد. به‌نقل از منابع، پیامبر(ص) از طریق وحی از کشته‌شدن اسود عنسی به‌دست فیروز اطلاع یافت. پیامبر(ص) فیروز دیلمی را به‌دلیل این کار، مردی مبارک از خاندانی مبارک و بنده صالح خواند. گفته شده که پیامبر(ص) به او کنیه ابوعبدالله داد. فیروز دیلمی از راویان حدیث دانسته شده و روایاتش از طریق پسرانش، سعید، ضحاک و عبدالله، و برخی دیگر نقل شده است. 📌فیروز دیلمی از اَبْناء الاَحْرار (آزادزادگان) به‌قلم آمده است. گفته شده که عرب‌ها از دیرباز ایرانیان را آزادگان یا آزادزادگان می‌خوانده‌اند.د اَبْناء یمن ایرانیانی دانسته شده‌اند که در دوران پادشاهی خسرو انوشیروان (حکومت: ۵۳۱-۵۷۹م)، پادشاه ساسانی، حبشیان را از یمن بیرون راندند و تا برآمدن اسلام بر آنجا حکمرانی کردند. گفته شده که آنان پس از دعوت پیامبر(ص) به اسلام گرویدند. 📍طبری، اسلام‌آوردن فیروز دیلمی را به‌دست وبر بن يحنس ازدی، یکی از فرستادگان پیامبر(ص) برای دعوت ابناء به اسلام، دانسته است. او تاریخ این رخداد را سال دهم قمری ثبت کرده است. در برخی دیگر از منابع، اسلام‌آوردن فیروز پس از اطلاعش از ظهور پیامبر(ص) و حضور نزد او ثبت شده است. زمان این رخداد مقارن اسلام‌آوردن باذان، در سال ششم یا هفتم قمری، دانسته شده است. 📌مسعودی فیروز دیلمی را جزء فرستادگان باذان به مدینه برای رساندن پیام خسرو پرویز، پادشاه ساسانی، مبنی بر فرستادم پیامبر(ص) به پایتخت ساسانی به‌دلیل نوشتن نامه دعوت به اسلام دانسته است. برخی محققان در این موضوع تردید کرده‌اند و فیروز را فرستاده باذان به مدینه برای تسلیم پیام اسلام‌آوردن ابناء قلمداد کرده‌اند؛ رخدادی که پس از اطلاع غیبی پیامبر(ص) بر کشته‌شدن خسرو به‌دست پسرش شیرویه رخ داده است. 📍گفته شده که فیروز دیلمی، پس از کشته‌شدن شهر بن باذان در جنگ با اسود عنسی، ریاست ابناء را در یمن بر عهده گرفت. درباره ادامه‌یافتن ریاست او پس از رحلت رسول خدا(ص)، در دوران خلافت ابوبکر و معاویة بن ابوسفیان گزارش‌هایی وجود دارد. به نقل از منابع، معاویه فیروز را از حکومت صنعاء خلع کرد و شخص دیگری را به‌جای او گمارد. درگذشت او را در زمان خلافت عثمان یا در زمان حکومت معاویه (سال ۵۳ق) نوشته‌‌اند. 📎 ویکی شیعه @Nehzat_Shahr
۱۲ مهر ۱۴۰۳
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش معین شریف خواننده و هنرمند لبنانی به بمباران منزلش خواننده معروف لبنانی در واکنش به بمباران منزلش در محله شیاح در ضاحیه بیروت، جلوی ویرانه‌های آن آمده پیامی منتشر کرد. @Nehzat_Shahr
۱۲ مهر ۱۴۰۳
علی طریق القدس 😭 @Nehzat_Shahr
۱۲ مهر ۱۴۰۳
15.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شعرخوانی جالب شاعر گیلانی برای شهادت سید حسن نصرالله در شبکه نور قمفرزانه قربانی، شاعر آئینی گیلان با موضوع عملیات وعده صادق۲ در سیمای شبکه نور قم به شعرخوانی پرداخت: تو که از کشتن گنجشک ها پروا نداری خبر از قدرت سجیل های ما نداری؟ ستاره بازی پهپاد های ما نشان داد تو حتی اختیار آسمانت را نداری چنان آشفته ای با موج هر الله اکبر که خواب راحتی از دست طوفان ها نداری جهان بیدار شد با وعده های صادق اما تو درکی از طلوع سوره ی اسرا نداری نمی فهمی جهاد فی سبیل الله ما را برای این که در تاریخت عاشورا نداری تو ناپاکی و دنیا با فرارت خوب فهمید که جایی در کنار مسجدالاقصی نداری @Nehzat_Shahr
۱۳ مهر ۱۴۰۳
بخش اول؛ نویسنده گیلانی در گفتگو با نهضت شهر: کتاب‌هایم را کتابفروشی‌های رشت هم نمی‌فروشند نویسنده و پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه هیچ‌کدام از کتاب‌های او در کتابفروشی‌های رشت عرضه نمی‌شود گفت: اگر یک کتاب توسط یک ناشر انقلابی منتشر شود معمولاً درکتابفروشی‌های رشت عرضه نمی‌شود. طاهره مشایخ در گفتگو با رسانه «نهضت شهر» با بیان اینکه مشکلات حوزه نشر و توزیع کتاب بسیار زیاد است اظهار داشت: من همیشه می‌گویم نوشتن یک اثر که نویسنده برای آن زحمت بسیاری کشیده، یک مسئله است و رساندن آن به مخاطب مسئله دیگر است. وی افزود: در سال 93، یک کتاب پژوهشی در حوزه ارتباطات و اینترنت کار کردم که هزینه آن را شرکت مخابرات برعهده گرفت و نشر سپیدرود نیز آن را چاپ کرد و چون ناشر هزینه چاپ کتاب را گرفته بود برای توزیع و پخش آن تلاشی نکرد. این نویسنده گیلانی ادامه داد: بعدها با ورود به حوزه داستانی با ماجرای دیگری مواجه شدم. درواقع در حوزه داستانی حتی اگر ناشر خصوصی باشد باز هم موانعی وجد دارد. مثلاً دو رمان نوجوان من را نشرِ صاد و بین الملل منتشر کرده‌اند. نشر صاد که اساس شکل‌گیری‌اش تولید کتابهای دیجیتالی است و در کنار آن، حدود 200، 300 نسخه چاپی هم تولید می‌کنند. جالب اینجاست که در توزیع همین تعداد کتاب چاپی هم کاملاً گزینشی رفتار می‌کنند. مثلاً من می‌دیدم کتاب برخی از نویسندگان نشر صاد در رشت موجود است، ولی کتاب من در همان کتابفروشی نیست و در تهران هم در بیشتر از دو سه فروشگاه پیدا نمی‌شود. البته خدا را شکر، اخیراً اوضاع بهتر شده است. مشایخ، عدم حمایت کتاب‌فروشی از بعضی از ناشران و توزیع‌کننده‌ها را معضل دیگر توزیع کتاب عنوان کرد و گفت: اگر با کتاب‌فروشی‌های جنگل، مژده و... تماس بگیرید و اسم فلان ناشر را بیاورید می‌گویند با آن ناشر کار نمی‌کنیم! ما گروهی هستیم در رشت که کارهای ارزشی می‌نویسیم و اگر کتاب‌های ما جوایز انقلابی ببرد که دیگر واویلا است. مثلاً کتاب نوجوان «سلفی با خرابکار»، در سال 99 رتبه سوم جشنواره شعر و داستان انقلاب در بخش رمان نوجوان را کسب کرد و در سال 1400 هم نامزد نهایی دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش رمان نوجوان شد. جایزه‌ای انقلابی‌تر از این دو جشنوره نداریم! جایزه شهید اندرزگو برای جلوگیری از تحریف و تطهیر پهلوی است. متأسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ارزش‌ها تبدیل به ضد ارزش می‌شود و کتاب‌فروشی‌های رشت و حتی تهران این کتاب‌ها را کمتر پوشش می‌دهند و شما باید در کتابفروشی‌های خاصی مثل پاتوق کتاب دنبال این کتاب‌ها باشید که متاسفانه شنیدم اخیراً پاتوق کتاب رشت هم تعطیل شده است. وی ادامه داد: بخشی از نشر کتاب، برگزاری جلسات رونمایی و معرفی و نقد کتاب است تا کتاب دیده و شناخته شود؛ یعنی حتی اگر برای کتاب برنامه تلویزیونی ساخته شود؛ چون تلویزیون را همه نمی‌بینند کار توزیع و معرفی کامل نمی‌شود. در عمل، نویسندگان با یک دور تسلسل مواجه می‌شوند که در آن، دور خودمان می‌چرخیم و خودمان می‌نویسیم؛ خودمان پخش می‌کنیم و خودمان می‌خوانیم و این کتاب در سطح جامعه هدف پخش نمی‌شود. این نویسنده ساکن گیلان، یکی از راه‌های کمک به توزیع و نشر کتاب‌ها را استفاده از ظرفیت مدارس و دانش‌آموزان عنوان و اظهار کرد: متأسفانه نمی‌توان کتاب‌های نویسندگان گیلانی را به‌راحتی در کتاب‌فروشی‌های گیلان پیدا کرد. مشایخ درباره تعطیلی کتاب‌فروشی‌های فرهنگی و مذهبی گیلان نیز گفت: یکی از دلایل تعطیلی کتاب‌فروشی‌های فرهنگی و مذهبی این است که سلیقه افراد به سمت کتاب‌های ترجمه رفته است. درصورتی‌که در حوزه نوجوان در سطح کشور، نویسندگان زیادی داریم که آثار خوبی در حوزه نوجوان و بزرگسال می‌نویسند؛ ولی وقتی شما مثلا به شهر کتاب مراجعه می‌کنید با این کتابهای تالیفی روبرو نمی‌شوید و در عوض ویترین و قفسه‌های فروشگاههای بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی با کتابهای ترجمه پر شده. البته بنده مخالف کتابهای ترجمه نیستم. اما هرکدام جای خود را دارد. وی افزود: بخشی از این معضل هم به تغییر ذائقه مخاطبان در حوزه کتاب بر می‌گردد. وقتی که من کالایی مثل کتاب یا خوراک یا پوشاک را نیاز دارم به دنبال آن می‌گردم تا پیدایش کنم. مثلاً وقتی ذائقه من، غذای سنتی است و به دنبال آن می‌گردم و به سختی پیدا می‌شود؛ ولی فست‌فود به وفور موجود است، مجبور می‌شوم برای رفع گرسنگی سراغ فست‌فود بروم تا شکم خود را سیر کنم. در مورد کتاب هم همین موضوع صادق است. جویندگان کتاب معمولاً آن چیزی که جلوی چشم آن‌ها و در ویترین کتابفروشیهاست می‌بینند و می‌خرند و به مرور ذائقه آنها تغییر کرده و سراغی از کتابهای تالیفی نمی‌گیرند و حتی نمی‌دانند نویسنده‌های وطنی هم هستند و در این عرصه می‌نویسند. @Nehzat_Shahr
۱۴ مهر ۱۴۰۳
بخش دوم؛ نویسنده گیلانی در گفتگو با نهضت شهر: کتاب‌هایم را کتابفروشی‌های رشت نمی‌فروشند ادامه 🔻🔻 این نویسنده‌ی حوزه نوجوان ادامه داد: کتاب‌فروشان، نویسندگان و کتابهای آنها را به خوبی نمیشناسند و اگر نویسنده‌ای انقلابی هم باشد خیلی تحویل نمی‌گیرند؛ چون این دست کتاب‌ها مورد پسند آن‌‎ها نیست و ذائقه مخاطبان را هم تأمین نمی‌کند. چون خیلی زودتر ذائقه‌شان با محصولات ترجمه اشباع شده. وی با بیان اینکه مبلغ حقِ تألیف برای کتاب‌ها بسیار ناچیز است گفت: بابت رتبه سوم جشنواره شعر و داستان انقلاب، جایزه نقدی که گرفتم خیلی بیشتر از حق تألیف کتاب بود! مشایخ ادامه داد: در دوره‌های آموزش داستان‌نویسی، جلسه اول مفصل با هنرجوها درباره این موضوع صحبت می‌کنم که کتاب داستان، فقط کتابهای ترجمه و زندگی‌نامه شهدا نیست. برای من عجیب است که یک خانواده، زندگی‌نامه شهدا را بدون درنظر گرفتن محتوای آن، در اختیار فرزند نوجوانش قرار می‌دهد. این فقدان اطلاعات والدین در خصوص کتابهای ترجمه هم قابل تعمیم است. خیلی از خانواده‌های مذهبی مجبورند برای کتابهای ترجمه موجود در شهر کتاب، هزینه‌های گزاف پرداخت کنند، اما به دلیل عدم شناخت نویسندگان انقلابی نمی‌دانند با جستجو در سایتهای فروش کتاب می‌توانند به محتوای مناسب فرزندانشان دسترسی داشته باشند. البته اینجا پای هزینه پست هم به میان می‌آید که مانع بعدی است. این نویسنده با بیان اینکه یکی از کتاب‌های او در یکی از نماز جمعه‌های تهران عرضه شده بود گفت: سال گذشته برای معرفی کتاب سلفی با خرابکار از من دعوت شد به مصلی بروم، اما به دلیل برف و باران و سختی راه امکان حضور نداشتم. در مجموع می‌توان از ظرفیت نماز جمعه‌ها و مدارس و کانونهای فرهنگی و محافل کتابخوانی برای معرفی و عرضه کتاب‌ها استفاده کرد. وی درباره شرایط درآمدی حوزه کتاب نیز گفت: متأسفانه در حوزه کتاب شما فقط باید بنویسید و درباره پول هم حرف نزنید و سؤال نپرسید که ممکن است شما را زیر سؤال ببرند! ما در گروه نویسندگی خودمان، هیچ وقت کتاب تالیفی همدیگر را هدیه نمی‌گیریم؛ یعنی صبر نمی‌کنیم طرف مقابل به ما هدیه بدهد و خودمان از اولین نفراتی هستیم که کتاب تالیفی هم‌گروهی‌مان را می‌خریم. اما گاهی افراد فرهنگی را دیده‌ام که می‌گویند پی دی اف کتاب را برای من بفرست! و یا انتظار امانت گرفتن کتاب را دارند. در واقع به جای اینکه چرخه فروش کتاب بچرخد، چرخه امانت زیاد شده است و این تفکر هم، تفکر حمایت از کتاب نیست. مشایخ گفت: کتاب یک کالای فرهنگی فیزیکی است که در کنار آن گفتگو، جلسه نقد کتاب، رونمایی کتاب و توزیع و پخش آن مثل حلقه به هم وصل هستند و این چرخه را کامل می‌کنند. درست است که تهیه کتاب در بعضی شهرستانهای دور از مرکز، سخت است ولی در عصر ارتباطات غیرممکن نیست. جوینده یابنده است! این نویسنده گیلانی در پایان گفت: اگر نگاه صفر و صدی را در نظر بگیریم، در حوزه حمایت از کتاب در گیلان، متاسفانه نگاه من با توجه به تجارب سال‌های اخیر بیشتر به صفر متمایل است. آدم بدبینی نیستم؛ اما ناملایمات موجود من زل به این نتیجه رسانده است که حمایت‌ها از حوزه کتاب خیلی وقت‌ها در حد صفر است. تنها گروه ارزشی گیلان بودیم که به لطف خدا و همت دوستانمان در طول حدودا دو سال و نیم 20 جلسه نقد کتاب نوجوان و بزرگسال در بندر کیاشهر و رشت برگزار کردیم. اما متأسفانه گزارش این جلسات نقد را به سختی می‌شد در رسانه‌ها منتشر کرد و رسانه های انقلابی هم در نشر این گزارش‌ها خیلی استقبال نمی‌کردند. متأسفانه روحیه حمایتی از کتاب در انقلابی‌ها و حزب‌اللهی هم کم است و حتی رسانه‌های منتسب به همین جریان هم در حد انتشار گزارش‌های جلسات از ما حمایت نمی کردند. خیلی وقت‌ها از خبرنگاران حوزه کتاب دعوت می‌کردیم، اما در این جلسات حاضر نمی‌شدند. به امید روزی که کتاب به مخاطب و اهل آن برسد و حامیان این عرصه بسیار باشند. @Nehzat_Shahr
۱۴ مهر ۱۴۰۳
کفش‌های مجنون گم گشت عبدالرضا رضایی‌نیا، شاعر گیلانی در این کتاب، پاره‌ای تأملات روحی و معنوی را با پیرنگی از عرفان اسلامی، به شعر کشیده است. شعرها در قالب نیمایی است و در آن‌ها، شاعر از یک نمادِ محوری یعنی «کفش» استفاده کرده است، وسیله‌ای که می‌تواند برای طیّ سلوک‌های عرفانی به کار آید.بدالرضا رضایی‌نیا در این کتاب، پاره‌ای تأملات روحی و معنوی را با پیرنگی از عرفان اسلامی، به شعر کشیده است. شعرها در قالب نیمایی است و در آن‌ها، شاعر از یک نمادِ محوری یعنی «کفش» استفاده کرده است، وسیله‌ای که می‌تواند برای طیّ سلوک‌های عرفانی به کار آید. ➕ عبدالرضا رضایی نیا متولد 1343 صومعه سرا از شاعران برجسته گیلان و کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که نزدیک به چهل کتاب از وی در زمینه شعر فارسی، گیلکی، نثر و ترجمه از سوی ناشران مختلف منتشر شده است. آثار وی با موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و نوشته ها و سروده های مذهبی در بین مخاطبان ادبیات معاصر جایگاه ویژه ای دارد. او از سال 1375 بیش از پنج سال مسئول رادیو گیلان بود که در زمان حضور وی بسیاری از ترانه‌های فاخر گیلکی از سوی صدا و سیمای مرکز گیلان تولید شده است. برای خرید این کتاب روی اینجا کلیک کنید @Nehzat_Shahr
۱۵ مهر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اولین تیزر از سریال مادر سوجان ➕تولید سریال «مادر سوجان» که تولید آن سال گذشته از شهر سیاهکل آغاز شده، قرار است با قصه‌هایش، مخاطبان را به دل ۳ نسل از یک خانواده ببرد؛ ➕ داستان این سریال، قصه زندگی «سوجان» دختری گیلانی، از دوره نوجوانی تا دوران مادری و مادربزرگی اوست و در همین دوران بخش‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران و گیلان روایت می‌شود. ➕ در فصل اول، وقایع تاریخی سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ در گیلان در یک مجموعه ۶۳ قسمتی روایت می‌شود و مهم‌ترین موضوع آن نقش و اهمیت زن در خانواده و جامعه است. این مجموعه تلویزیونی را حسین تبریزی کارگردانی می‌کند. ➕ این سریال، اواخر پاییز روی آنتن صدا و سیما می‌رود. @Nehzat_Shahr
۱۵ مهر ۱۴۰۳
نهضت شهر
🎬 مداحی جالب «سمت درست معرکه بایست» از مداح گیلانی براساس نامه اخیر حضرت آقا به دانشجویان آمریکایی
9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سمت درست معرکه، سمت خطر بایست | حتی اگر برای تو دارد ضرر بایست ➕ شعر جالب نجمه پورملکی، شاعر گیلانی در عصر شعر ایستادگی در تالار مرکزی رشت @Nehzat_Shahr
۱۶ مهر ۱۴۰۳
🔺سلام نصرالله منتشر شد ➕کتاب «سلام نصرالله» با مقدمه علیرضا قزوه و با کوشش سید مسعود علوی تبار و با اشعاری از یکصد و یک شاعر برای شهید سید حسن نصرالله منتشر شد. ➕شعر آغازین کتاب سلام نصرالله از نجمه پورملکی، شاعر گیلانی است. @Nehzat_Shahr
۱۶ مهر ۱۴۰۳