eitaa logo
نصاب الصبیان
1.7هزار دنبال‌کننده
316 عکس
30 ویدیو
6 فایل
مطالب حوزوی مقدمات دروس سنتی ☎ادمین کانال: @Kazem1414 •ادمین فروش تالیفات : @Alishah0064 •آدرس کانال آرشیو در تلگرام: https://t.me/NesabAlsebyan2 تبادل نداریم 🚫
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ هدایة در زمان تحصیل ادبیات ،دو یا سه متن فقهی ،نزد استاد باید خوانده شود: تبصرة المتعلمین المختصر النافع شرائع الإسلام بین تبصره و مختصر،یکی را می تواند اختیار کند و خواندن هر دو ضروری نیست. مهمترین این سه ،کتاب شرائع است که به تعبیر صاحب جواهر،قرآنِ فقه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
بدین ترتیب ،وقتی محصّل به شرح لمعه رسید با فقه بیگانه نیست و مخصوصا جاهایی را که شهید ثانی ناظر به صاحب شرائع است (که زیاد هم هست)را بهتر می فهمد.
🔶 نکته: بعض دوستان از علم تجوید پرسیدند. در میان علمای سلف ،معمولا بر کتب خاصی در این رشته،اتفاق حاصل نشده و هر کدام از طریقی این علم را می آموختند لذا نمی توان سیر خاص و معهودی در علم تجوید به قدما نسبت داد ،مانند علم رجال. بله،شرح شاطبیه را تا حدودی می توان مورد عنایت دانست. بنابر این ،از نگاه این کمترین ،ابتدا شرح قصیده ملّا زمان و سپس شرح شاطبیه(سراج القاری) خوانده شود خوب است. لکن اعتقاد بنده هیچ اعتباری ندارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
عوامل ملامحسن را با چه شروحی بخوانیم؟ ✍پاسخ: حواشی چاپ سنگی و مرحوم مدرس و شرح کیسوی کفایت می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
🔶 اگر کسی ملامحسن بخواند ولی فی النحو نخواند از بعض نکات محروم می شود ،مثلا در ملامحسن ،ذیل «عوامل»توضیح ندارد ولی در فی النحو دارد. هکذا اگر کسی فی النحو بخواند ولی ملامحسن نخواند از بعض نکات محروم می گردد ،مثلا توضیح «لاسیّما» و.... 🔶 من حیث المجموع، متن ملامحسن نسبت به متن فی النحو اقوی است و حاشیه اش اضعف، ولی از سوی دیگر حواشی فی النحو نسبت به حواشی ملامحسن اقوی است و متنش اضعف. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
❇️ این ملامحسن غیر از فیض کاشانی است و به نظر می رسد آنچه باعث اشتباه شده است این بوده که هردو بزرگوار ملقّب به فیض بوده اند.
عوامل فی النحو را با چه شروحی بخوانیم؟ ✍پاسخ: حواشی مدرس و استاد سید زکی جعفری و حواشی حقیر موسوم به تحفة السائل. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
عوامل منظومه زود تمام می شود ،بعد از آن نوبت چیست؟ ✍پاسخ:عوامل جرجانی و سپس شرح العوامل فی النحو و سپس شرح عوامل ملا محسن. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
✅ هدایة مناسب است در نحو،بعد از ملامحسن،کتاب هدایه خوانده شود و بعد از آن ،نموذج و سپس صمدیه. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
☎️ پرسش: برای ورود در سیر سنتی از کجا شروع کنیم؟ 📞 پاسخ: از ابتدای جامع المقدمات ،یعنی امثله و شرح امثله. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
☎️ پرسش : نصاب الصبیان را کی شروع کنیم؟ 📞 پاسخ: تقریبا همزمان با شروع جامع المقدمات می توانید آغاز کنید. اگر کمی هم مؤخر بشود اشکالی پیش نمی آید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
☎️ پرسش: اشعار نصاب باید حفظ شود؟ 📞 پاسخ: بله. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
🎤 پرسش برای خواندن صمدیه آیا لازم است طلبه ،شرح سید علی خان را خط به خط بخواند؟ 🔈 پاسخ: خیر. همان مقداری از شرح سید که در حاشیه چاپ سنگی صمدیه آمده کافی است. مابقی را بعدا که بزرگتر شد خواهد خواند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
🎤 پرسش مراجعه به شرح شافیه و کافیه رضی ،در چه مقطعی توصیه می گردد؟ 🔊 پاسخ: چنان که قبلا گفتیم تحصیل باید منضبط باشد لذا مراجعه تفصیلی به شرح شافیه رضی در هنگام تحصیل شرح نظام و مراجعه تفصیلی به شرح کافیه رضی در هنگام تحصیل ملاجامی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
✍ پرسش آیا در خواندن سیوطی ،باید تمام حواشی ابوطالب خوانده و فهمیده شود؟ ✍ پاسخ: خیر از سیوطی خوان چنین انتظاری نمی رود.استاد اگر خبره باشد می داند کدام حاشیه را مطرح کند و کدام را مطرح نکند. در روش سنتی،استاد نقش مهمی دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
✍ پرسش آیا حفظ قرآن منافاتی با روش سنتی دارد؟ ✍ پاسخ: خیر فقط برنامه حفظ طوری باشد که با آرامی و ملایمت پیش برود تا طلبه تحت فشار غیر طبیعی و شکننده قرار نگیرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
✍ پرسش : آیا در روش سنتی به ادبیات بیش از علوم دیگر بها داده می شود؟ ✍پاسخ: خیر اما ادبیات از این لحاظ که پایه علوم اسلامی است دارای اهمیت است . از آنجا که طلاب سنتی ادبیات را قویتر از غیر ،کار می کنند ،توهم شده است که ادبیات در روش سنتی متورم شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
✍ پرسش آیا هدف روش سنتی این است که طلبه بعد از خواندن ادبیات به اجتهاد ادبی دست یابد؟ ✍پاسخ: خیر. اساسا چنین چیزی با روش سنتی معهود ممکن نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
از قدیم گفته اند سنگ بزرگ علامت نزدن است.در دوره تحصیل به هر کتابی که در بدنه روش سنتی می رسید نباید با تمام شروح و حواشی خواند،چون امکان ندارد و موجب زدگی و خستگی شده و قطعا ادامه نمی یابد و به پایان نمی رسد . بلکه در کنار هر کتابی ،یک یا دو یا سه شرح یا حاشیه خوب دیده شود .والبته نسبت به شرایط جسمی و روحی و زندگی افراد فرق می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
☎️ پرسش: سیر سنتی را از کجا باید شروع کنیم؟ 🎙 پاسخ: از جامع المقدمات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
📞پرسش: ما جامع المقدمات را قبلا خوانده ایم ،آیا اکنون باید دوباره از اول بخوانیم؟ 🎤 پاسخ: بستگی دارد که چطور خوانده اید. چند جلسه از صوت شرح امثله بنده را استماع کنید،اگر اینگونه خوانده اید،لازم نیست برگردید و از اول دوباره بخوانید ولی اگر اینگونه نخوانده اید توصیه می کنم دوباره از اول بخوانید و صوتها را گوش بدهید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
☎️ پرسش: آیا کتب موجود درجامع المقدمات را باید به همان ترتیب خواند؟ 🎤 پاسخ: به صلاحدید استاد حاذق بستگی دارد.البته اگر به همان ترتیب نزد استاد بخوانید مانعی ندارد. علی ای حال،ترتیبی که مدنظر بنده هست در کانال بیان کرده ام. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
☎️ پرسش: چرا شما اغلب اوقات ،از کتب پایین صحبت می کنید؟ 🎤 پاسخ: چون معمولا طلاب همین کتب پایین را خوب نمی خوانند تا نوبت به صحبت از کتب بالاتر برسد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
تحصیل در روش سنتی بدنه ای دارد( مانند تنه درخت )و شاخ و بال و فروعی(مانند شاخه های درخت). بدنه صرف و اشتقاق این است: امثله و شرح امثله صرف میر تصریف و شرح تصریف+مراح شرح نظام در کنار هریک از این کتب ،شروح و حواشی یا کتبی مستقل مراجعه و مطالعه میگردد که همان فروع و شاخه های درخت هستند. درخت بدون شاخه ها متصور است اما بدون بدنه متصور نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan