#پرسش
در خواندن حاشیه ملاعبدالله از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍پاسخ:
برای محصل ،شرح حجت هاشمی و شرح نفیس و مرحوم مدرس کفایت می کند با عنایت به حواشی چاپ سنگی .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
در روش سنتی ،متن حاشیه (یعنی تهذیب المنطق) حفظ گردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
شرح نظام را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
شرح رضی استرآبادی و مجموعة الشافیه.لکن چون اینجا پایان سیر صرف است ،دانش پژوه محترم باید علاوه بر شروحی که نام بردیم به شرح کمال و خضرالیزدی و ملاهادی مازندرانی و کتب معتبر دیگر مراجعه کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#توجه
زمان استفاده از شرح شافیه رضی ،هنگام خواندن شرح نظام است نه قبل از آن .لذا این که گاهی دیده می شود محصل در سیر صرف هنوز به شرح نظام نرسیده خود را در شرح رضی حلق آویز می کند کاری است غیرحرفه ای.
زمان استفاده از شرح کافیه رضی هم زمانی است که محصل در سیر نحو به شرح جامی رسیده باشد .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
بعد از سیوطی و حاشیه ملاعبدالله چه بخوانیم؟
✍پاسخ:
شرح نظام الدین نیشابوری بر شافیه .
در اینجا سیر صرف به پایان می رسد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
جامی را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
جامی کتابی سنگین است و استاد قوی و شاگرد کارکرده می طلبد با این حال برای محصل، شرح محرم و حواشی چاپ سنگی کفایت می کند.
حواشی چاپ سنگی غالبا از سید نعمة الله جزائری است که جزء بهترین حواشی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
شرح شمسیه را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
برای محصل حواشی چاپ سنگی و شروح الشمسیه کفایت می کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
بعد از جامی و شرح شمسیه چه بخوانیم؟
✍پاسخ:
مغنی اللبیب و مختصر .
هر دو کامل خوانده شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#توجه
برای کسانی که قصد کارکردن و ادامه تحصیل در معقول را ندارند و بیشتر مایل به کار در فقه و اصول هستند،اینجا (یعنی اتمام شرح شمسیه) پایان سیر منطق است و بیش از این نیازی ندارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
برای مغنی از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍پاسخ:
شرح حجت هاشمی را پیش مطالعه کند(برای غیر باب اول و چهارم دسوقی را پیش مطالعه کند) و حواشی چاپ سنگی که از دمامینی و شمنی است را ببیند.
و برای بررسی شعرهای مغنی ،شرح شواهد سیوطی را ببیند کافی است .
دیدن شرح شواهد بغدادی بر مغنی( که هشت جلد و عالی است) وظیفه استاد است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
🌸 در حوالی مغنی و مختصر می تواند معلقات و مقامات را آغاز نماید ولو در ایام تعطیل یا با وقت کم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
برای مختصر چه شروحی را ببینیم؟
✍پاسخ:
کرانه ها را پیش مطالعه کند و بعد از درس ،شروح التلخیص را ببیند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
درباره قائل شعرها از شرح شواهدها و تاریخ ادبیات یادداشت بردارد.
و تمام شعرهای مغنی را تقطیع عروضی کند و از لحاظ فن قافیه بررسی نماید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
از نکات بسیار مهم این است که وقتی شرح جامی می خواند دوباره به هدایه نظر کند و مطالعه نماید تا به فهم جدیدتر و عمیق تری از هدایه نایل شود.
و حواشی مرحوم مدرس بر هدایه که غالبا از جامی است ،اینجاست که حل می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
برای مطول از چه شروحی بهره ببریم؟
✍پاسخ:
شرح حجت هاشمی را پیش مطالعه کند.
بعد از درس شرح مرحوم مدرس را ببیند و حاشیه چلبی و شریف جرجانی را نگاهی بیندازد.
دیدن شرح بامیانی و حواشی دیگر وظیفه استاد است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
بعد از مختصر و مغنی چه بخوانیم؟
✍پاسخ:
نوبت به مطول و معالم می رسد.با مطول سیر تحصیل ادبیات به پایان می رسد ولی دانش پژوه به قدری توانا می شود که آزاد است به صورت مطالعه آزاد هر کتاب ادبی را بخواند.
با معالم الدین سیر تحصیل اصول فقه آغاز می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
اصول نحو را می تواند بعد از سیوطی در تعطیلات بخواند و عجالتا یک الاقتراح کفایت می کند.
اما اینکه گفته شده قبل از سیوطی بخواند تا بتواند سیوطی را تحلیلی بخواند حرفی است من درآوردی و ربطی به روش سنتی ندارد.
سیوطی جای تحلیل نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
برای خواندن المختصر النافع یا تبصرة المتعلمین از چه شروح و حواشی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
به گمان بنده،از آنجا که این دو متن فقهی ،بسیار کوتاه هستند و از سوی دیگر در زمان تحصیل ادبیات خوانده می شوند (که هنوز وقت عمیق خواندن فقه نیست) محصّل ،برای تحصیل آن دو نیازی به مطالعه شرح و حاشیه ای ندارد و به بیانات استاد در درس اکتفا کند.
گرچه این دو متن دارای شروح و حواشی خوب و قابل استفاده ای است،مانند حاشیه شهید ثانی و شرح آقاضیاء و مدرس تبریزی و....
در حقیقت خواندن یکی از این دو کتاب،برای آشنایی ابتدایی با فقه و به عنوان مقدمه ای برای ورود به شرائع الإسلام است که خود مقدمه ای است برای ورود به شرح لمعه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش :
برای خواندن شرائع ،از چه شروح و حواشی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
به گمان بنده و با توجه به پاسخ پرسش پیشین،به توضیحات استاد در درس اکتفا شود گرچه شروح و حواشی بسیاری بر شرائع زده شده است.
البته کتاب شرائع مانند دو کتاب پیشین،مختصر نیست بلکه مفصل است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
برای مقامات حریری از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
علاوه براین که باید از محضر استاد استفاده کرد ، باید از شرح مبسوط شَریشی و شرح ابوالبقاء عُکبری نیز بهره برد و همچنین از حواشی چاپ هند و پاکستان.
منظور این نیست که بعد از اتمام کتاب ،این شروح را ببیند.بلکه در کنار درس استاد باید مطالعه کند.
ناگفته نماند که شروح و حواشی زیاد است و ما الان در صدد معرفی همه نیستیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
برای تحصیل معلّقات از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
علاوه بر استفاده از محضر استاد،از دو شرح زوزنی و خطیب تبریزی استفاده کند.
بر معلقات شروح و حواشی زیاد و ترجمه های مختلف نوشته شده لکن در مقام تحصیل ،آنچه گفتیم کفایت می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
نڟرتان درباره مکالمه عربی چیست؟
✍ پاسخ:
یادگیری مکالمه عربی و زبان های دیگر بسیار خوب است و امروزه برای انسان لازم است ولی باید دقت شود که بهتر است تا طلبه مقدمات را خوب نخوانده به هیچ کار دیگری مشغول نشود ،چون تمرکز را از بین می برد.
وقتی که مقدمات را به یک جایی رساند و سختی هایش را پشت سر گذاشت ،می تواند در دوره ها و کلاسهای مکالمه شرکت کند و بهره ببرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
🔶 نکته
دقت شود که تحصیل ادبیات عرب به روش سنتی گرچه مُعِین برای مکالمه است ،ولی ربطی به مکالمه ندارد و چنین انتظاری از آن ،کاملا بیجاست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
بعض عزیزان درباره تجزیه و ترکیب می پرسند،لازم است در این باره توضیحی بدهم:
اساسا در روش سنتی، درس یا کلاس مستقل برای تجزیه ترکیب نبوده و نیست.این کلاسهای فعلی که به این منظور در مدارس تشکیل می شود عقیم است و طلاب هم دنبال کلاس مستقل تجزیه ترکیب نباشند که اشتباه است.
پس چه باید کرد و روش سنتی چه برنامه ای در این زمینه دارد؟
بارها گفته شده ،بار دیگر هم گفته می شود:
هر کتابی که در این روش تدریس می گردد ،استاد باید طوری تدریس کند که در ضمن همان درس و در تطبیق متن ،تجزیه و ترکیب را به محصل بیاموزد و ترفندهای آن را منتقل کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
🔶 بعض عزیزان درباره کتب ادبی مختلف مانند النحو الوافی و ....می پرسند.
عرض می کنم که:
کما قلنا سابقا ،وقتی طلبه با روش سنتی پیش رفت و قدرتی پیدا کرد می تواند کتب دیگر را به صورت مطالعه ای و به اختیار خود مطالعه نماید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan