✍ پرسش :
آیا در روش سنتی به ادبیات بیش از علوم دیگر بها داده می شود؟
✍پاسخ:
خیر
اما ادبیات از این لحاظ که پایه علوم اسلامی است دارای اهمیت است .
از آنجا که طلاب سنتی ادبیات را قویتر از غیر ،کار می کنند ،توهم شده است که ادبیات در روش سنتی متورم شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
✍ پرسش
آیا هدف روش سنتی این است که طلبه بعد از خواندن ادبیات به اجتهاد ادبی دست یابد؟
✍پاسخ:
خیر.
اساسا چنین چیزی با روش سنتی معهود ممکن نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
از قدیم گفته اند سنگ بزرگ علامت نزدن است.در دوره تحصیل به هر کتابی که در بدنه روش سنتی می رسید نباید با تمام شروح و حواشی خواند،چون امکان ندارد و موجب زدگی و خستگی شده و قطعا ادامه نمی یابد و به پایان نمی رسد .
بلکه در کنار هر کتابی ،یک یا دو یا سه شرح یا حاشیه خوب دیده شود .والبته نسبت به شرایط جسمی و روحی و زندگی افراد فرق می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☎️ پرسش:
سیر سنتی را از کجا باید شروع کنیم؟
🎙 پاسخ:
از جامع المقدمات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
📞پرسش:
ما جامع المقدمات را قبلا خوانده ایم ،آیا اکنون باید دوباره از اول بخوانیم؟
🎤 پاسخ:
بستگی دارد که چطور خوانده اید.
چند جلسه از صوت شرح امثله بنده را استماع کنید،اگر اینگونه خوانده اید،لازم نیست برگردید و از اول دوباره بخوانید ولی اگر اینگونه نخوانده اید توصیه می کنم دوباره از اول بخوانید و صوتها را گوش بدهید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☎️ پرسش:
آیا کتب موجود درجامع المقدمات را باید به همان ترتیب خواند؟
🎤 پاسخ:
به صلاحدید استاد حاذق بستگی دارد.البته اگر به همان ترتیب نزد استاد بخوانید مانعی ندارد.
علی ای حال،ترتیبی که مدنظر بنده هست در کانال بیان کرده ام.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☎️ پرسش:
چرا شما اغلب اوقات ،از کتب پایین صحبت می کنید؟
🎤 پاسخ:
چون معمولا طلاب همین کتب پایین را خوب نمی خوانند تا نوبت به صحبت از کتب بالاتر برسد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
تحصیل در روش سنتی بدنه ای دارد( مانند تنه درخت )و شاخ و بال و فروعی(مانند شاخه های درخت).
بدنه صرف و اشتقاق این است:
امثله و شرح امثله
صرف میر
تصریف و شرح تصریف+مراح
شرح نظام
در کنار هریک از این کتب ،شروح و حواشی یا کتبی مستقل مراجعه و مطالعه میگردد که همان فروع و شاخه های درخت هستند.
درخت بدون شاخه ها متصور است اما بدون بدنه متصور نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
بعد از خواندن عوامل فی النحو و ملامحسن ،در نحو چه بخوانیم؟
✍پاسخ:
هدایه،انموذج(نموذج)،صمدیه .
هرسه به طور کامل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
آیا صیغ مشکله که در جامع المقدمات است را باید بخوانیم؟
✍پاسخ:
بله،حتما.
سعی کنید کتابها را ناقص نگذارید و از بای بسمله تا تای تمت بخوانید.در یک جمله: پاکیزه درس بخوانید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#فائدة
سیر تحصیل بلاغت:
مختصر المعانی
مطول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#فائدة
سیر تحصیل نحو:
کتب نحوی موجود در جامع المقدمات.
سیوطی
جامی
مغنی اللبیب.
تمام این کتب باید کامل خوانده شود.
الفیه به طور کامل حفظ شود.
هر هشت باب مغنی خوانده شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#فائدة
سیر تحصیل منطق:
کبری
حاشیه
شرح شمسیه
(توجه : مستحب است قبل از کبری ،رساله صغری و وسطی را بخواند)
نکته مهم:
برای کسی که قصد ادامه تحصیل و تخصص در معقول ندارد ،خواندن منطق تا شرح شمسیه کافی است ،در غیر این صورت کتب زیر را هم بخواند:
جوهر
منطق اشارات
منطق منظومه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#فائدة
عرض کردیم که جامع المقدمات باید کامل خوانده شود،حتی یک سطر از آن باقی نماند.آخرین کتابی که در جامع المقدمات باید خوانده شود و در حقیقت با خواندن آن خروج از جامع المقدمات تحقق می یابد الکبری فی المنطق است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
بعد از اتمام جامع المقدمات چه بخوانیم؟
✍پاسخ:
سیوطی و حاشیه ملاعبدالله یزدی
با حفظ الفیه و حفظ متن حاشیه یعنی تهذیب المنطق تفتازانی.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
مطالعه الفوائدالموسویة را برای طلبه ای که مشغول تحصیل شرح تصریف است توصیه نمیکنم به دلیل کثرت اشکالات مرحوم مصنف که بعضا اصولی هستند نه ادبی.
لکن حواشی حقیر بر آن کتاب ممکن است نافع باشد .
با این حال اختیار با خود طالبین است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
عوامل فی النحو را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
حواشی مدرس و استاد سید زکی جعفری و حواشی حقیر موسوم به تحفة السائل.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
صمدیه را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
شرح حجت هاشمی و الکلام المفید و تعلیقات چاپ سنگی ونیم نگاهی به فرائد بهیه و شرح کبیر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
برای نصاب الصبیان از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍پاسخ:
نصاب شروح زیادی دارد ولی برای محصل تعلیقه علامه حسن زاده و ادیب العلما تبریزی و شرح قطرات العلوم کافی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
نموذج را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
فرائد بهیه هشترودی و تعلیقات چاپ سنگی که از حدائق الدقائق بردعی هست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#تنبیه
فرائد بهیه ای که گفتیم با نموذج خوانده شود غیر از فرائد بهیه ای است که با صمدیه خوانده می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
رساله کبری را با چه شروحی بخوانیم؟
✍پاسخ:
اگر با تعلیقات چاپ سنگی در محضر استاد ماهر خوانده شود کفایت می کند.
شروح موجود یا بدرد نمیخورند یا سنگین هستند مثل شرح عصام الدین و حاشیه هروی.
حاشیه بهجة الطالبین خیلی چنگی به دل نمی زند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
عرض شد که بعد از اتمام جامع المقدمات ،نوبت به سیوطی و حاشیه ملاعبدالله می رسد.
#پرسش
الفیه شروح زیادی دارد،آیا در خواندن شرح سیوطی بر آن باید تمام شروح را دید؟
✍پاسخ:
خیر.
برای محصل که تازه و برای بار اول سیوطی می خواند مراجعه به شرح حجت هاشمی و مکررات مدرس کفایت می کند.
گاه گاهی نگاهی به اشمونی و صبان و تصریح بیندازد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
در خواندن حاشیه ملاعبدالله از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍پاسخ:
برای محصل ،شرح حجت هاشمی و شرح نفیس و مرحوم مدرس کفایت می کند با عنایت به حواشی چاپ سنگی .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
در روش سنتی ،متن حاشیه (یعنی تهذیب المنطق) حفظ گردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan