eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
330 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷دوستی خدا در گرو شناخت حق اهل بیت علیهم السلام🔷 ✅بیان 🔊امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ⚡️إني لأرجو النجاة لمن عرف حقنا من هذه الأمة إلا لأحد ثلاثة: صاحب سلطان جائر، وصاحب هوى، والفاسق المعلن” ثم تلا « قُلْ إِنْ كُنْتُم‏ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه‏ » ثم قال” يا حفص الحب أفضل من الخوف” ثم قال” و اللَّه ما أحب اللَّه من أحب الدنيا و والى غيرنا، و من عرف حقنا و أحبنا فقد أحب اللَّه تعالى” 🔆من برای کسانی از این امّت که حقّ ما را می شناسند امید نجات دارم، ‼️مگر برای سه طایفه: آنها که سلطنت ظالمانه دارند، و آنها که دارای هواها و خواهش‌های فاسدند، و کسی که علنی و آشکارا زشتی‌ها را مرتکب می‌شود. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: « بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست داشته باشد. » بعد فرمودند: ای حفص، محبّت و دوستی برتر از خوف و ترس است. سپس فرمودند: ✅به خدا قسم؛ کسی که محبّت دنیا داشته و غیر ما را بپذیرد، دوستی خدا را نخواهد داشت؛ و کسی که حقّ ما را شناخته و ما را دوست داشته باشد خدای تبارك و تعالی را دوست دارد. 📖الوافي، ج‏۲۶ ص ۲۶۶ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
43.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻درس خارج فقه مسائل مستحدثه (تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای) استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ▪️بررسی جناب علی ابن جعفر ، حدیث قرب الاسناد و کتاب قرب الاسناد الی الرضا علیه السلام جلسه پنجم / سال تحصیلی ۱۴۴۴ 🔸این درس بصورت مجازی برگزار می‌شود. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🌱اخلاق حکومت (روش برخورد با مردم) ... فَلْيَكُنْ أَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِحِ فَامْلِكْ هَوَاكَ وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمَّا لَا يَحِلُّ لَكَ فَإِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفْسِ الْإِنْصَافُ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ أَوْ كَرِهَتْ وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏. ... پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد، هواى نفس را در اختيار گير، و از آنچه حلال نيست خويشتن دارى كن، زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد، يا براى او ناخوشايند است، راه انصاف پيمايى. مهربانى و محبت با مردم را پوشش دل خويش قرار ده. مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته‏اند، دسته‏اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى‏باشند. 📚 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 427، نامه 53 عهد نامه مالک، تحف العقول، ص: 126 ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
زعیم حوزات علمیه اسد الخطباء و ضیاء المجتهدین حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی ادام الله ظله الشریف پ ن : احدی با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قابل قیاس نیست. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 درس خارج فقه مباحث حسینی 🔹ادامۀ بحث حجیت عزاداری بر میت 🔹 بررسی‌ احادیث موجود 🔹 بررسی فقهی اقامه عزا بر حضرت سیدالشهداء علیه السلام 🎙️ الأستاذ الدكتور السيد صائب الهاشمي الطباطبائي ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
📍۲۴ آبان ماه سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی حکومت فردی ، مستبد پرور است : جوامع بشری از "ترس" اینکه مبادا در اثر "تضعیف دولت" وقت ، دولت های دیگر بر سر آنان بتازند ، ناگزیر بودند به ظلم و جور دولت خود تن در دهند و با آن روش ظالمانه خو کنند ، و این "خو کردن به ظلم" نگذاشت تا بشر به راه حل فکر کند که اصلا حکومت "یک فرد خودکامه"  بر همه افراد چرا ؟ و چرا حکومت مردم بر مردم را طرح نریزند ؟  انان بجای فکر کردن در این باره ، خود را سرگرم به مدح و ثنای همان دولت جائر و ظالم میکردند و موقعی که کارد به استخوان مردم میرسید به شکایت از دولت میپرداختند و چه بسا ان پادشاه خود کامه ، دستخوش هلاکت یا قتل میشد ، و پس از آن مردم احساس اختلال و وقوع هرج و مرج میکرده و ناگزیر "گردن کلفت" دیگری روی کار میاوردند و باز او هم تعدی و تحمیل را از سر میگرفت . اجتماع بشری همواره چنین بود تا اینکه انسانها فهمیدند که : طبع حکومت "یک فرد" بر جامعه همین است که او را "خود کامه" و مستبد میسازد .   (ترجمه تفسیر المیزان.ج ۳.ص ۲۲۷) ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔻حقوق مخالفان در سیرۀ امیر مومنان (علیه السلام) https://drhasheminasab.blog.ir/1401/01/28/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%80-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
عَن الْمُفَضَّلِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ علیه السّلام ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ لِی ؛ یَا مُفَضَّلُ هَلْ عَرَفْتَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ علیهم السّلام کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ؟ قُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَا کُنْهُ مَعْرِفَتِهِمْ؟ قَالَ یَا مُفَضَّلُ مَنْ عَرَفَهُمْ کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ کَانَ مُؤْمِناً فِی السَّنَامِ الْأَعْلَی. قَالَ قُلْتُ عَرِّفْنِی ذَلِکَ یَا سَیِّدِی. قَالَ یَا مُفَضَّلُ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ عَلِمُوا مَا خَلَقَ الله عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَرَأَهُ وَ بَرَأَهُ ، وَ أَنَّهُمْ کَلِمَةُ التَّقْوَی وَ خُزَّانُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ الْجِبَالِ وَ الرِّمَالِ وَ الْبِحَارِ ، وَ عَلِمُوا کَمْ فِی السَّمَاءِ مِنْ نَجْمٍ وَ مَلَکٍ وَ وَزْنِ الْجِبَالِ وَ کَیْلِ مَاءِ الْبِحَارِ وَ أَنْهَارِهَا وَ عُیُونِهَا ، وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا عَلِمُوهَا ، وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ وَ هُوَ فِی عِلْمِهِمْ ، وَ قَدْ عَلِمُوا ذَلِکَ. فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ وَ أَقْرَرْتُ بِهِ وَ آمَنْتُ. قَالَ نَعَمْ یَا مُفَضَّلُ ، نَعَمْ یَا مُکَرَّمُ ، نَعَمْ یَا مَحْبُورُ ، نَعَمْ یَا طَیِّبُ ، طِبْتَ وَ طَابَتْ لَکَ الْجَنَّةُ وَ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ بِهَا. مفضّل گوید روزی خدمت إمام صادق علیه السّلام رسیدم ، به من فرمود ؛ ای مفضّل ، آیا محمّد ، علیّ ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السّلام را به حقیقت معرفت شناخته‌ای؟ عرض کردم به من بشناسان. فرمود اینکه بدانی ایشان میدانند هر آنچه را که خداوند خلق کرده ، و آنها نشانه تقوا و خزانه‌دار آسمان‌ها و زمین ها و کوه‎ها و ریگ‌ها و دریاها هستند ، و آنها تعداد فرشتگان و ستاره هاى آسمان را میدانند ، وزن کوه‌ها و اندازه آب دریاها و رودها و چشمه‌ها را میدانند. پس کسی که به حقیقتِ معرفت آنها را بشناسد در درجات عالی إيمان خواهد بود. مفضل گوید عرض كردم این مطلب را دانستم و به آن ایمان آوردم. إمام علیه السّلام فرمود آری ای مفضّل ، آری ای گرامی ، آری ای نعمت داده شده ، ای نیکو ، پاک شدی و بهشت از برای توست و برای هر مؤمنی که به این مطلب ایمان دارد. بحارالأنوار ۲۶ / ۱۱۶ ، حدیث ۲۲. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
اشعار شریف امیر المومنین علیه السلام خطاب به حارث همدانی پیرامون حضور آن حضرت در لحظه احتضار محتضر قطب الدین کیدری رضوان الله علیه روایت کرده است که روزی حارث از قیامت و حسابرسی اعمال خود خدمت حضرت امیر المومنین علیه السلام اظهار نگرانی و ترس کرد. در این هنگام امیر المومنین علیه السلام خطاب به حارث این شعر را سرودند: يَا حَارِ هَمْدَانَ‏ مَنْ يَمُتْ يَرَنِي / مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلًا؛ اى حارث همدانی هر كس بميرد، چه مومن باشد يا منافق مرا با چشم خود در لحظه احتضار می‌بیند؛ يَعْرِفُنِي طَرْفُهُ وَ أَعْرِفُهُ‏ / بِنَعْتِهِ وَ اسْمِهِ وَمَا فَعَلَا؛ او با چشم و نگاهش مرا می‌شناسد من هم او را با اسم و رسم و تمامی اعمال و کارهایی که انجام داده می‌شناسم؛ وَ أَنْتَ عِنْدَ الصِّرَاطِ مُعْتَرِضِي‏ / فَلَا تَخَفْ عَثْرَةً وَ لَا زَلَلًا؛ تو در صراط بر سر راه من می‌ایستی، پس نه نه از لغزش بترس و نه از افتادنت؛ أَقُولُ لِلنَّارِ حِينَ تُوقَفُ‏ / لِلْعَرْضِ ذَرِيهِ لَا تَقْرَبِي الرَّجُلَا؛ در قیامت به هنگامی که در پیشگاه عدل الهی براى محاکمه نگاه داشته می‌شوی، به آتش می‌گویم: او را رها کنید و به اين شخص نزدیک مشوید؛ ذَرِيهِ لَا تَقْرَبِيهِ إِنَّ لَهُ‏ / حَبْلًا بِحَبْلِ الْوَصِيِّ مُتَّصِلًا؛ کاری به کارش نداشته باشید، زیرا او به ریسمان وصی (امیر المومنین علیه السلام) متمسک شده؛ أَسْقِيكَ مِنْ بَارِدٍ عَلَى ظَمَإٍ / تَخَالُهُ فِي الْحَلَاوَةِ الْعَسَلَا؛ [نگران تشنگی‌ات نباش، چرا که] تو را از آب خنکی که فکر می‌کنی در شیرینی همانند عسل است سیراب خواهم کرد‌؛ قَوْلُ عَلِيٍّ لِحَارِثٍ عَجَبٌ‏ / كَمْ ثَمَّ أُعْجُوبَةٍ لَهُ حَمَلا. سخن على (علیه السلام) براى حارث عجيب است. در وجود على (علیه السلام) مطالب شگفت فراوانى نهفته است. انوار العقول من اشعار وصی الرسول (دیوان امام علی علیه السلام)، گردآوری‌شده توسط قطب الدین کیدری، صفحه ۳۲۵، چاپ دار المحجة البیضاء ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛