eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
703 عکس
230 ویدیو
16 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128 کانال آرشیو دروس و جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا 🔰 سوره فتح آیه 29 @ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🕌 جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی» 🎙 ان شاء الله از امشب سلسله جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر #اسلام_ش
پیرامون جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» ⭕️ مدتی پیش از طریق یکی از دوستان بزرگوار با جمعی از جوانان شیعه مخلص آشنا شدیم که در کشور ایرلند زندگی می کنند و جمعی محدود ولی مصمم تشکیل داده اند و به فهم و ترویج دین مبین اسلام مشغولند و به خصوص در ایام عمومی در آن کشورها به صورت گسترده تر مشغول به فعالیت اند. ⭕️با صحبتی که با ایشان شد و نیازی که حس می کردند بنا شد در جلساتی، مقدماتی از اندیشه اسلامی را با این جمع به مباحثه بگذاریم که الحمدلله توفیق الهی نصیب شد و جلسات خوبی برگزار شد و برخی علاقه مندان مسلمانِ دیگر که در کشورهای دیگر هم زندگی می کردند به جلسات ملحق شدند. ⭕️ جمعی که در جلسات شرکت می کنند حدود 20 نفر با محدوده سنی 17 تا 25 سال هستند که عموما مشغول به تحصیل در دانشگاه های غرب یا در حال ورود به آن هستند و شبانه روز با اندیشه های الحادی و خداناباورانه دست و پنجه نرم می کنند و از طرفی بسیار به علاقه مندند. ⭕️ متاسفانه آنچه از معارف اسلامی به سایر مسلمانان در کشورهای دیگر رسیده بسیار محدود و مختصر است و علیرغم نیاز شدید و تشنگی مخلصانه ایشان برای معارف هنوز نیازهای بسیار وجود دارد. خصوصا اندیشه های عالم برجسته ای مانند مرحوم علامه طباطبایی که حقیقتا می تواند نجات بخش باشد کمتر جای خود را حتی در میان شیعیان باز کرده است. (البته درجه ای از این مشکل در کشور خودمان نیز وجود دارد). ⭕️ در بررسی هایی که در این ایام برای تنظیم منابع این جلسات و پیش از این داشتم متوجه شدم که خوشبختانه بخش خوبی از آثار مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری به انگلیسی ترجمه شده است. منبع مباحث این جلسه یعنی کتاب «تعالیم اسلام» نیز ترجمه شده است. گرچه این ترجمه ها گاهی با ضعف هایی مواجه است ولی کار ابتدایی صورت گرفته است. اما مسئله این است که عمق این اندیشه ها هرگز در میان شیعیان و مسلمانان به درستی طرح نشده است. جالب آن که ساختار اندیشه علامه طباطبایی به شدت برای مسائل امروز غرب نیز پاسخگو، بدیع و جذاب است. شاید یکی از راههای بسط گفتمان انقلاب اسلامی نیز قدم برداشتن در همین مسیر باشد. ⭕️ فضای مجازی کار را برای این ارتباط بسیار آسان کرده است، ان شاء الله با همت طلاب بزرگوار این مسیر هموارتر شود. لیست جلسات با این هشتگ👇 @ofoqemobin
🔆 ابعاد آزادی تفکر و اندیشه در اسلام در نظر علامه طباطبایی: 🔺 و منه يظهر أن هذا الدين كما يعتمد بأساسه على التحفظ على معارفه الخاصة الإلهية كذلك يسمح للناس بالحرية التامة في الفكر، و يرجع محصله إلى أن من الواجب على المسلمين أن يتفكروا في حقائق الدين و يجتهدوا في معارفه تفكرا و اجتهادا بالاجتماع و المرابطة، و إن حصلت لهم شبهة في شي‏ء من حقائقه و معارفه أو لاح لهم ما يخالفها فلا بأس به و إنما يجب على صاحب الشبهة أو النظر المخالف أن يعرض ما عنده على كتاب الله بالتدبر في بحث اجتماعي، فإن لم يداو داءه عرضه على الرسول أو من أقامه مقامه حتى تنحل شبهته أو يظهر بطلان ما لاح له إن كان باطلا، قال تعالى الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ: «الزمر: 18». و الحرية في العقيدة و الفكر على النحو الذي بيناه غير الدعوة إلى هذا النظر و إشاعته بين الناس قبل العرض فإنه مفض إلى الاختلاف المفسد لأساس المجتمع القويم. هذا أحسن ما يمكن أن يدبر به أمر المجتمع في فتح باب الارتقاء الفكري على وجهه مع الحفظ على حياته الشخصية، و أما تحميل الاعتقاد على النفوس و الختم على القلوب و إماتة غريزة الفكرة في الإنسان عنوة و قهرا و التوسل في ذلك بالسوط أو السيف أو بالتكفير و الهجرة و ترك المخالطة فحاشا ساحة الحق و الدين القويم أن يرضى به أو يشرع ما يؤيده، و إنما هو خصيصة نصرانية و قد امتلأ تاريخ الكنيسة من أعمالها و تحكماتها في هذا الباب- و خاصة فيما بين القرن الخامس و بين القرن السادس عشر الميلاديين- بما لا يوجد نظائره في أشنع ما عملته أيدي الجبابرة و الطواغيت و أقساه. 🔺 و لكن من الأسف أنا معاشر المسلمين سلبنا هذه النعمة و ما لزمها (الاجتماع الفكري و حرية العقيدة) كما سلبنا كثيرا من النعم العظام التي كان الله سبحانه أنعم علينا بها لما فرطنا في جنب الله (و إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ) فحكمت فينا سيرة الكنيسة و استتبع ذلك أن تفرقت القلوب و ظهر الفتور و تشتت المذاهب و المسالك يغفر الله لنا و يوفقنا لمرضاته و يهدينا إلى صراطه المستقيم. الميزان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 131 @ofoqemobin
🔰بیان سید بن طاووس در اعمال شب 19 ماه مبارک رمضان در توصیه به دوری از تنبلی و تکاسل و بزرگ پنداری اعمال ☀️ يقول عليّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن محمّد الطّاووس: يا أَيّها المقبل بإقبال اللّٰه جلّ جلاله عليه، حيث استدعاه إِلى الحضور بين يديه، و ارتضاه أَن يخدمه و يختصّ به، و يكون ممّن يعزّ عليه، لو عرفت ما في مطاوي هذه العنايات من السّعادات ما كنت تستكثر للّٰه جلّ جلاله شيئا من العبادات، فتمّم رحمك‌ ‌اللّه جلّ جلاله وظائف هذه اللّيلة من غير تثاقل و لا تكاسل و لا إعجاب.فأنت ذلك المخلوق من التراب، الّذي شرّفك مولاك ربّ الأرباب، و خلّصك من ذلك الأصل الذميم و أتحفك بهذا التّكريم و التعظيم، و أخدمه و اعرف له قدر المنّة عليك.و لا يخطر بقلبك إلّا أنّ هذه العبادة من أعظم إحسانه إليك، و أنت تعبده، لأنّه أهل و اللّه للعبادة، فإنّك مستعظم لنفسك، كيف بلغ بك إلى هذه السّعادة. اقبال، ج 1، ص 239 @ofoqemobin
🔰 از مستحبات لیالی قدر، زیارت سید الشهداء سلام الله علیه است. ☀️ أبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ غَفَرَ لِمَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ. 📕 كتاب المزار، شیخ مفید، ص 54 👇👇👇👇 متن زیارت:
🔸 متن زیارت سید الشهداء (ع) در شب قدر: (به نیابت از امام و شهدا و شهید حاج قاسم بخوانیم): چون نزد قبر آن حضرت ایستادی، روی خود را به جانب آن حضرت کن و قبله را میان دو کتف خود قرار ده و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فيْ جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِيِّ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ . أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. آنگاه خود را به قبر بچسبان و صورت خویش را بر آن گذار، سپس به جانب سر مقدس رفته و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ وَسَمائِهِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِكَ الطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. پس خود را به قبر مبارک بچسبان و آن را ببوس و صورت خود را بر آن بگذار و به جانب سر مبارک بازگرد، آنگاه دو رکعت نماز زیارت بجای آر و بعد از آن به هر اندازه‌ای که توانستی نماز بخوان، پس از آن به سمت پایین پا برو و علی بن الحسین(علیه‌السلام) را زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَكَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ. به آنچه می‌خواهی دعا کن، سپس شهدا را درحالی‌که میل کنی از سمت پا به طرف قبله، زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِيقُونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَداءُ الصَّابِرُونَ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جاهَدْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِ اللّٰهِ ، وَنَصَحْتُمْ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ حَتَّىٰ أَتَاكُمُ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ ، فَجَزاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزاءِ الْمُحْسِنِينَ ، وَجَمَعَ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي مَحَلِّ النَّعِيمِ. پس به زیارت قمر بنی‌هاشم می‌روی، همین که آنجا رسیدی و نزد آن جناب ایستادی بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ جاهَدْتَ وَ نَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَأَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ امروز سالروز ارتحال عارفِ بالله حضرت آیت الله العظمی بهجت است. 🔸 کلیپ بالا مربوط به نقل قول ایشان از مرحوم آقای قاضی پیرامون اثر نماز اول وقت است. چشمانمان را پیش از شب قدر با تصویر ایشان نورانی کنیم. ⭕️ حمد و صلواتی نثار آن وجود پاک و مطهر ... @ofoqemobin
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوعات جلسه هفتم: - تزلزل ساختارهای تجربی برای تحقق زندگی مطلوب - آغاز بحث در اثبات وجود واجب - تقریر برهان ابن سینا بر اثبات وجود خدا - قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا ✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30 @ofoqemobin
7. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
14.85M
🕌 صوت جلسه (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» @ofoqemobin
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅ 🔻 آغاز دوره تربیت مربی و مدرس کشوری با محوریت آثار (ره) ⬅️ ویژه حوزه و دانشگاه استان و بینش پژوهان رتبه الف و ب 🌐 باحضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد هاشمی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه ) 📚 تدریس کتاب اول سیر مطالعاتی 🗓شامل ۱۰ جلسه 🗓 آخرین مهلت : ۶ خرداد ماه ۹۹ 🔍 برای اطلاع از جزئیات دوره به آدرس زیر 👇 مراجعه فرمائید https://eitaa.com/binesh_yazd/1656 📝 : با یکی از دو روش زیر 👇انجام می شود: 1⃣روش: مراجعه به آدرس لینک زیر و پرداخت هزینه دوره 👉 https://Zarinp.al/275651 2⃣روش‌: ✔️مشخصات،شماره تماس، سطح تحصیلات وعکس به مبلغ ۸۰ هزار تومان به شماره کارت زیر 👇👇👇 (۶۲۷۳-۸۱۱۱-۲۵۹۸-۰۲۳۲ بانک انصار به نام آقای زارع) را به آیدی@Arefaneh110 در ایتا ارسال نمایید. 🎓🎓🎓🎓🎓 🙏. ✅ با ما همراه باشید : 👇👇👇 📱۰۹۹۲۱۹۸۹۳۲۹ کانال در ایتا،تلگرام ، سروش و بله : 🆔 @Bineshe_yazd صفحات اینستاگرام: 📱instagram.com/Binesh_yazd
🔥🔥🔥 فهرست برخی مطالب کانال افق مبین 👇👇👇 معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس https://eitaa.com/Ofoqemobin/14 یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟» https://eitaa.com/Ofoqemobin/18 مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/21 سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/31 مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر https://eitaa.com/Ofoqemobin/33 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای) https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی) https://eitaa.com/Ofoqemobin/56 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری) https://eitaa.com/Ofoqemobin/81 یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/61 معرفی کتاب قرآن در اسلام https://eitaa.com/Ofoqemobin/46 مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول) https://eitaa.com/Ofoqemobin/74 پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/98 پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/113 پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/187 یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم https://eitaa.com/Ofoqemobin/87 مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/91 جلسه بررسی چیستی اصول فقه https://eitaa.com/Ofoqemobin/103 جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/109 یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن https://eitaa.com/Ofoqemobin/118 نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان https://eitaa.com/Ofoqemobin/119 معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی https://eitaa.com/Ofoqemobin/126 مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/132 پرونده کرونا: ۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 ۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 ۳. ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/161 جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی به زبان انگلیسی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/382 یادداشت شهید مطهری مجاهد شجاع عرصه علم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/361 یادداشت مطهری و متحجران https://eitaa.com/Ofoqemobin/366 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 @ofoqemobin
☀️ ذکر امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم ماه رمضان 🔰 قال: سمعت أَبي عليّ بن الحسين عليه السلام ليلة سبع و عشرين من شهر رمضان، يقول من أَوّل اللّيل إِلى آخره: 🕌 «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلىٰ دارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‌1، ص: 403‌. 📣 شرح امام خمینی بر این دعای امام سجاد علیه السلام: ⭕️ از پيغمبر گرفته تا امام عصر- سلام اللَّه عليه- همه از گناه مى‏ترسيدند. گناه آنها غير اينى است كه من و شما داريم. آنها يك عظمتى را ادراك مى‏كردند كه توجه به كثرت، از گناهان كبيره است پيش آنها. حضرت سجاد در يك شبش- به حسب آن چيزى كه وارد شده- تا صبح [گفت:] «اللَّهُمَّ ارْزُقْنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَ الْانابَةَ الى‏ دارِ السُّرُورِ و الْاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت». مسأله، مسئله بزرگى است. آنها در مقابل عظمت خدا، وقتى كه خودشان را حساب مى‏كنند، و مى‏بينند كه هيچ نيستند و هيچ ندارند. واقع مطلب همين است: جز او كسى نيست و چيزى نيست، وقتى كه توجه بكنند به عالم كثرت، و لو به امر خدا. اين است كه نسبت مى‏دهند به رسول خدا كه فرمود: لَيُغانُ عَلى‏ قَلْبى‏ فَإنّى‏ لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى‏ كُلِّ يومٍ سَبْعيِنَ مَرَّة. «2» او غير از اين مسائلى بوده است كه پيش ماهاست. آنها در ضيافت بوده‏اند، در ما فوق ضيافت هم بوده‏اند. در ضيافت بوده‏اند و از اينكه حضور در مقابل حق تعالى دارند و مع ذلك، دارند، مردم را دعوت مى‏كنند. از همين، كدورت حاصل مى‏شده. توجه به مظاهر الهى، از غيب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهى، و لو همه‏اش الهى است، براى آنها همه الهى است، لكن مع ذلك، از آن جايى كه، از آن غيبى كه آنها مى‏خواهند كه «كمالِ انقطاع إليك» است، وقتى كه توجه مى‏كنند به مظاهر، اين گناه بزرگ است. اين گناه نابخشودنى است، اين دار غرور است پيش سجاد. توجه به ملكوت دار غرور است. توجه به ما فوق ملكوت هم دار غرور است. توجه به حق تعالى طورى كه ديگر ضيافتى در كار نباشد كه مخصوص كُمَّل اوليا است، آنجا ديگر ضيافت اللَّه نيست در كار. 📕 صحيفه امام، ج‏20، ص: 269 @ofoqemobin