eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
707 عکس
238 ویدیو
16 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128 کانال آرشیو دروس و جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد، ان شاء الله زائر سامرای ایشان و امام عسکری علیهما السلام شویم. ⭕️ در روایت است که در روز شهادت امام جواد (ع)، امام هادی (ع) خبر از شهادت پدرشان دادند از ایشان پرسیدند چگونه متوجه شدید پدر شما از دنیا رفته است؟ فرمودند: خشوع و حقارتی در برابر خداوند بر من وارد شد (اثر امامت) که تا کنون حس نکرده بودم: ⭕️ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْفَضْلِ أَنَّهُ قَالَ: «فِي الْيَوْمِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ عَرَفْتَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا.» بصائر الدرجات، ج1، ص 467 ، باب في الإمام متى يعلم أنه إمام‏ پ.ن: منظور از ابوجعفر در روایت امام جواد است که ابوجعفر ثانی مشهورند. @ofoqemobin
حضور علمای شیعه در هندوستان🇮🇳 به بهانه مطلبی که پیرامون مرحوم سید حسن مسقطی (ره) منتشر شد: https://eitaa.com/Ofoqemobin/145 ⭕️ یکی از مناطق مهم حضور سادات و علمای شیعه در طول قرون گذشته بوده است. داستان تشیع در هندوستان جالب و قابل مطالعه است. سه عالم بزرگ حاضر در هندوستان را در اینجا بشناسیم: 📌 1- عالم جلیل صاحب کتاب گرانقدر احقاق الحق و ازهاق الباطل، که از بهترین کتابها در دفاع از تشیع است و توصیه می کنم حتما آن را بخوانید. کتاب دیگر ایشان مجالس المومنین است که در آن برخی عرفای معروف را به تشیع معرفی می کند مثلا را شاگرد امام رضا (ع) می داند. ایشان در نهایت به دست نواصب به طرز فجیعی به شهادت رسید و در آگره هند گنبد و بارگاهی دارد. 📌 2- مرحوم علامه سید ابوالحسن حافظیان از علمای خراسان که اصحاب او را یکی از بزرگان خود می دانند. ایشان صاحب کرامات زیادی بودند و در هند مروج مکتب تشیع شدند. 📌 3- مرحوم سید حسن مسقطی عالم و عارف جلیل القدر که در پست سابق پیرامون ایشان سخن گفتیم و از شاگردان مرحوم آقا سید علی قاضی بودند. ایشان در حیدرآباد هند مدفون است. ☀️ برخی علمای هندی هم در ترویج مکتب تشیع دخیل بوده اند، یکی از این جمع مرحوم میر حامد حسین هندی لکهنوی که خودش از سادات ولی متولد هند است. ایشان صاحب کتاب بسیار ارزشمند «عبقات الانوار» در دفاع از مکتب امیرالمومنین (ع) است که تا امروز کتابی نو و قابل استفاده و بسیار مدققانه است. تصویر پست: مزار قاضی نورالله شوشتری @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 چه خبر از جنت الحسین (ع) حاج قاسم عزیز ... ✅ نگاهی به دوستانت بینداز! ❤️ الا یا اهل العالم/من حسین را دوست دارم 🔹 صلی الله علی المحامی بلا معین @ofoqemobin
⭕️ کانال برادر و استاد بزرگوار جناب حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی‌، مطالب ارزنده و قابل استفاده ای خصوصا در حوزه فلسفه اخلاق دارند:
🔆توشه نور🔆 َحقایقی کمتر اندیشه شده‌ و دغدغه‌هایی در بند روزمرگی فروخفته و لذت‌هایی تجربه نشده‌ همه و همه سبب شده‌اند که خود را هرگز *ندیده و نشناخته‌* باشیم!!! چه بسا بودنمان را فراموش کرده‌ایم. اینجا شایدجایی باشد برای چشیدن طعم بودنی خدایی برای یافتن خدا در زندگی! https://eitaa.com/joinchat/1652031511Caa57843912
⭕️ خبر فوت مرحوم سید هادی خسروشاهی واقعا ناراحت کننده بود. ☀️این مرد محقق از علمایی بود که حقیقتا به او علاقه داشتم. او حق بزرگی بر گردن تمام علاقه مندان به علوم اسلامی خصوصا علاقه مندان به مرحوم دارد. تلاش فراوان او برای جمع آوری آثار، نوشته ها و نامه های ایشان در مجموعه مجلداتی که بعدها توسط انتشارات بوستان کتاب چاپ شد واقعا ستودنی است. 🕌 شخصیت او هرگز محدود به مرزهای ایران نبود و به معنای واقعی کلمه یک روحانی بین المللی بود، هم در شناساندن انقلاب اسلامی به جهان و عرصه تقریب کارهای بزرگی کرد (نماینده امام در کنفرانسهای بین المللی مختلف) و هم در بازتاب اندیشه شیعی به عالم اسلامی فعالیت گسترده ای داشت. فعالیت او در نشریه مکتب اسلام که افق جدیدی در حوز ها گشود از یادها نمی رود. او واقعا و متفاوت در روحانیت شیعه بود که به نظرم به درستی شناخته نشد و فعلا مثل و مانند هم ندارد. حشره الله مع اولیاء الطاهرین @ofoqemobin
⭕️ افق مبین ✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی 📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب ✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری ⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه ✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
📣 با توجه به ادامه شرایط موجود در قم بنا بر این شده که دروس به صورت مجازی ارائه شود لذا درس بدایه مدرسه امیرالمومنین (ع) و درس اصول مظفر مدرسه شهید صدوقی در هر جلسه ضبط شده و در گروه درسی قرار می گیرد اگر لازم بود در کانال پشتیبان افق مبین هم قرار می دهم. @ofoqemobin
🌡 «ماجرای متدینین و علوم تجربی» به مناسبت نزاع ها بر سر توصیه های پزشکی این یادداشت را بخوانید👇👇👇 @ofoqemobin
⭕️ماجرای متدینین و علوم تجربی 🔰سید محمد هاشمی 🔴 ازحدود قرن 16 میلادی علوم تجربی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی و و تلاش جدی نیوتون و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند. 🔴 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن جهانبینی جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران فتحعلی شاه، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد. به نظر می رسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است: 🔰 1- شیفتگی افراطی بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح (ص) با ماده و انرژی اینشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از «ایسم» های متعدد. تلاش های ، ی مصری، عراقی و ... را نیز می توان در همین فضا فهم کرد. (با تمام تفاوت ها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید 10 صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید. 🔰 2- دشمنی افراطی بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام (رنسانس) فراهم می آورد.(برخی جریان ها مانند فرهنگستان یا فردیدی ها تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند.) 🔰 3- نگاه واقع گرایانه اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. یکی از نمادهای این جریان مرحوم است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است (دو دسته فوق یا فاقد یکی یا هر دو هستند). لذا اگر اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق تری با فرآورده های غرب برقرار می کنیم. @ofoqemobin
🎙 قابل توجه دوستداران ⭕️ دوستان زیادی پیرامون چگونگی فراگیری فلسفه خصوصا فلسفه علامه طباطبایی می پرسند. ✅ بنده توفیق داشتم دوره هایی در فلسفه در محضر استاد بزرگوار استاد حاضر باشم. از این جلسات بسیار ارزشمند که تمام ساختار اندیشه ای ام را شکل داده است تجربیاتی دارم که آن را در اینجا با بزرگوارانی که علاقه مند به فلسفه هستند در میان میگذارم ان شاء الله قابل استفاده باشد. البته این یادداشت پیرامون تدریس بدایه ایشان است: @ofoqemobin 👇👇👇