eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
661 عکس
202 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه دهم: - نشانه نبوت و بحث اعجاز ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
34.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 ۱۸ تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه یازدهم: - تصویر تمدن اسلامی بر اساس پیام نبوت ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
36.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (جلسه آخر) «انسان در اسلام» 🔹 23 تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه دوازدهم: - امامت و هدایت تکوینیِ امام ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
🕌 پایان دوره مقدمه ای بر اسلام شناسی 🔸بحمد الله توفیق بود از 31 فروردین ماه تا 23 تیرماه امسال در یک دوره بیست جلسه ای مروری بر اساسی ترین عقاید و اندیشه های اسلامی بر اساس آراء مرحوم علامه و شهید به زبان به صورت مجازی برای جمعی از دانشجویان مسلمان ساکن اروپا و آمریکا داشته باشیم. برای بنده تجربه این جلسات بار دیگر اصالت اندیشه های اسلامی و قدرت پاسخگویی عمیق آن را نشان داد. ظرفیت های کار نشده بسیار است و همت و کار و تلاش اندک! ♦️ برخی از بزرگواران خصوصا طلاب عزیز در این مدت از کم و کیف یادگیری زبان و ضرورت آن پرسیدند پیش از این در این باب نوشته ام و نکات مهمی هم در ذهن دارم که شاید کمک کند. اما در اینجا این را عرض کنم که فراگیری هر زبانی برای یک طلبه اگر با فراگیری قوی اندیشه های اندیشمندان پیش گفته همراه نباشد، جز ازدیاد وزر و وبال سودی ندارد لذا همت اصلی باید بر متن یعنی این اندیشه ها متمرکز باشد نه حاشیه. @ofoqemobin ✅ در این دوره به مساله حقیقت دین، توحید، نگاه های تجربی منتقد اندیشه توحیدی، مساله نبوت و مسأله امامت در طی بیست جلسه پرداخته شد: 👇👇👇
🎙 فهرست جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی به زبان (یک دوره اندیشه اسلامی) 🔸 از جلسه پنجم به بعد فایل تصویری وجود دارد: ⭕️ جلسه اول: ضرورت شناخت اسلام به عنوان مسیر زندگی https://eitaa.com/Ofoqemobin/337 ⭕️ جلسه دوم: فلسفه اجتماعی دین https://eitaa.com/Ofoqemobin/341 ⭕️ جلسه سوم: دین، تنها راه زندگی اجتماعی صالح https://eitaa.com/Ofoqemobin/349 ⭕️ جلسه چهارم: آغاز مباحث توحید و فطری بودن بحث از آن https://eitaa.com/Ofoqemobin/351 ⭕️ جلسه پنجم: نظام توحیدی عالم از منظر اسلام https://eitaa.com/Ofoqemobin/363 ⭕️ جلسه ششم: نقد انتقادات ساینتیستی به وجود خداوند https://eitaa.com/Ofoqemobin/376 ⭕️ جلسه هفتم: اثبات برهانی وجود خداوند https://eitaa.com/Ofoqemobin/389 ⭕️ جلسه هشتم: بررسی نگاه عمیق توحیدی ملاصدرا و وصول به توحید قرآنی https://eitaa.com/Ofoqemobin/401 ⭕️ جلسه نهم: انسان در اسلام https://eitaa.com/Ofoqemobin/421 ⭕️ جلسه دهم: بررسی برخی اندیشه های اساسی فلاسفه غرب پیرامون انسان https://eitaa.com/Ofoqemobin/424 ⭕️ جلسه یازدهم: حقیقت قرآنی انسان https://eitaa.com/Ofoqemobin/438 ⭕️ جلسه دوازدهم: مساله خلقت آدم و تعلیم اسماء و مقایسه بیان قرآنی و توراتی https://eitaa.com/Ofoqemobin/441 ⭕️ جلسه سیزدهم: بررسی مقصد انسان از منظر قرآن https://eitaa.com/Ofoqemobin/449 ⭕️ جلسه چهاردهم: فطرت در منظر قرآن https://eitaa.com/Ofoqemobin/455 ⭕️ جلسه پانزدهم: بررسی تقابل روایت تکامل داروینی و روایتِ قرآنی خلقت https://eitaa.com/Ofoqemobin/462 ⭕️ جلسه شانزدهم: بررسی لزوم نبوت https://eitaa.com/Ofoqemobin/473 ⭕️ جلسه هفدهم: بررسی مساله عصمت انبیاء (ع) https://eitaa.com/Ofoqemobin/479 ⭕️ جلسه هجدهم: نشانه های نبوت و اعجاز https://eitaa.com/Ofoqemobin/511 ⭕️ جلسه نوزدهم: تصویر تمدن اسلامی بر اساس پیام نبوت https://eitaa.com/Ofoqemobin/512 ⭕️ جلسه بیستم: حقیقت امامت و هدایت تکوینی https://eitaa.com/Ofoqemobin/513 ✏️ توضیحی پیرامون جلسات: https://eitaa.com/Ofoqemobin/382 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
♨️اصالت وجود و وحدت شخصیه از دیدگاه امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 🔹استاد علی فرحانی در ادامه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی و علاممه طباطبایی به مسئله اصالت وجود و وحدت شخصیه آن، از دیدگاه این دو حکیم عارف پرداختند. در این صوت که بخشی از جلسه سوم است، استاد موارد زیر را توضیح می دهند: 👈تبیین مدعای اصالت وجود 👈نسبت بین «ماهیت» در کلام فلاسفه و «اعیان ثابته» در نگاه عرفا 👈نسبت بین اصالت وجود و وحدت شخصیه آن 👈ناسازگاری قول به اصالت وجود و اعیان ثابته و وجیه بودن آن از نظر ذوق عرفانی ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/asalate-vojood-az-negahe-emam-v-allame.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌چند نکته: 🔸قابل توجه است که استاد در این صوت، این مطلب مهم را به صورت مختصر تبیین می کنند لذا فهم آن نیاز به دقت بیشتری دارد. جهت تفصیل این موضوع می توانید به نوارهای تدریس بدایه استاد مراجعه کنید. 🔸بحث وحدت شخصیه وجود از مباحث بسیار بحث برانگیز عرفان است و برخی از علماء همین اعتقاد را دلیل بر رد مسلک عرفا می دانند. اما استاد در این صوت تبیین می کنند که اگر مسئله اصالت وجود به خوبی تصور شود، متوجه می شویم که اصالت وجود ملازم با نفی ماهیت است و با نفی ماهیت، همان وحدت شخصیه وجود نتیجه می شود. البته قول به وحدت شخصیه ملازم با نفی کثرت نیست. بلکه وحدت شخصیه به معنای نفی استقلال موجودات است. این مطلب با این نگاه، از آیات قرآن و روایات هم بدست می آید. در تفصیل این مطلب به جلسات تدریس بدایه استاد مراجعه شود. 🔸همینطور که استاد در این صوت می فرمایند، مسئله اصالت وجود دارای تقریرهای مختلف و نتایج مختلفی است. لذا قول به وحدت شخصیه، از همه تقریرها بدست ها نمی آید. بهترین تقریر از اصالت وجود ازآن علامه طباطبایی است و می توان این نتایج را از آن به دست آورد و همان نتیجه ای را که صدرالمتالهین در مرحله علیت اسفار بدست آورده است و آن را تتمیم فلسفه می دانند، علامه از اصالت وجود نتیجه می گیرد. لذا در کتاب توحید علمی و عینی می فرمایند: «و اين بنده را گمان بر آن است كه: همان برهان حكماء، به طورى كه بيان آن گذشت؛ مسلك عرفاء را بعينه نتيجه مى‏دهد» 🔰محسن ابراهیمی 99/5/5 درس استاد @fater290
📕 معرفی کتاب «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» اثر علامه کبیر سید محمد حسین 🔰 اگر کسی مجلدات محتلف تفسیر را با دقت و توجه به مطالعه گرفته باشد متوجه می شود که علامه طباطبایی ضمن محافظت بر روش نورانی خود در تفسیر ، در بحث های روایی نشان می دهد که مدلول تفسیر قرآن به قرآن در کمال موافقت و همراهی با تفاسیری است که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در روایات عنوان کرده اند. این موافقت به حدی است که به نظر می رسد ایشان تفسیر بسیاری از آیات مهم را از روایات الهام گرفته است. این شیوه موید بیانی است که ایشان در مقدمه تفسیر المیزان آورده و در آنجا توضیح می دهد که روش خودِ اهل بیت نیز عرضه قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به قرآن بوده است. 🔰 اما ایشان تفسیر دیگری دارد که اساسا هدفش اثبات همین موافقت و همراهی بیانات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است. این اثر که «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» نام گرفته، در پنج جلد تدوین و تا اواسط سوره یوسف ادامه یافته و حاصل تاملات مرحوم علامه در دوران حضور در تبریز است. تالیف این تفسیر در سال 1324 شمسی آغاز شده و پیش از تفسیر به رشته تحریر در آمده است. 🔰 مطالعه این کتاب حقیقتا ارزشمند است و مطالبی در آن یافت می شود که در تفسیر المیزان هم وجود ندارد مضافا که روایات و موافقت آن با قرآن در این تفسیر یک مطلب اصلی است و این خود فوائد جداگانه ای دارد. 🔰 مناسب است با مطالعه این تفسیر به مشکات کم نظیرِ علمی علامه طباطبایی نزدیک تر شویم. @ofoqemobin
☀️ (اَنَّ) النَّظَرَ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَة 📕 من لا یحضر، ج 2، ص 205 🔸 یک حمد نثار روح ایشان ... @ofoqemobin
🕌 استاد معظم حضرت آیت الله فرحانی: 🔰 شرایط شرایطی بود که هجوم اندیشه ها و افکار مختلف از شرق و غرب در عالم اسلام آغاز شده بود و نیاز بود در یک فضایی با تربیت شاگردان امین و قوی این میراث حفاظت بشود. شکافتن علم انبیاء ماموریتی بود که پیامبر اکرم(ص) به ایشان دادند و سلامی که جابر از زبان پیامبر اکرم(ص) به ایشان ابلاغ کرد، علامت تایید این ماموریت بزرگ است. السلام علی محمد بن علی الباقر ... @ofoqemobin
🔥🔥🔥 فهرست برخی مطالب کانال افق مبین 👇👇👇 معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس https://eitaa.com/Ofoqemobin/14 یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟» https://eitaa.com/Ofoqemobin/18 مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/21 سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/31 مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر https://eitaa.com/Ofoqemobin/33 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای) https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی) https://eitaa.com/Ofoqemobin/56 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری) https://eitaa.com/Ofoqemobin/81 یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/61 معرفی کتاب قرآن در اسلام https://eitaa.com/Ofoqemobin/46 مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول) https://eitaa.com/Ofoqemobin/74 پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/98 پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/113 پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/187 یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم https://eitaa.com/Ofoqemobin/87 مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/91 جلسه بررسی چیستی اصول فقه https://eitaa.com/Ofoqemobin/103 جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/109 یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن https://eitaa.com/Ofoqemobin/118 نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان https://eitaa.com/Ofoqemobin/119 معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی https://eitaa.com/Ofoqemobin/126 مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/132 پرونده کرونا: ۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 ۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 ۳. ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/161 یادداشت شهید مطهری مجاهد شجاع عرصه علم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/361 یادداشت مطهری و متحجران https://eitaa.com/Ofoqemobin/366 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 طلاب و یادگیری زبان انگلیسی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/207 دوره عقاید اسلامی به زبان انگلیسی https://eitaa.com/Ofoqemobin/515 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
⁉️آیا به صورت جمعی دعا بخوانیم یا به تنهایی؟ 🌐جواب این سوال را از متن کتاب اقبال اثر سید بن طاووس بخوانید👇👇 ✅أقول: و امّا هل الاجتماع يوم عرفة أفضل أو الانفراد :فاعلم انّ الأحاديث وردت انّ اجتماع أربعين في الدّعوات و قضاء الحاجات، يقتضي تعجيل الإجابات و تفريج الكربات، و وردت أحاديث انّ الدعاء في السّر أفضل الدعاء و أبلغ في الظفر بالإجابة. و إذا كانت الاخبار على هذه السبيل فينبغي ان يكون على نفسه بصيرة في كلّ كثير و قليل، فان عرف من نفسه انّ اجتماعه بالنّاس لا يشغله عن مولاه و انّه يكون أقرب له إلى رضاه، فالاجتماع لمثل هذه القويّ من العبّاد أفضل من الانفراد، و ان كان يعلم من نفسه انّ الاجتماع بالعباد يشغله عن سلطان المعاد، فهذا ينبغي له ان يعمل على الانفراد. و جملة الأمور انّ المراد من العبد المبالغة في إخلاص الأعمال، فكيف قدر على الظفر بهذه الحال، فليبادر إليها و يعتمد عليها. 📚اقبال ج۲ ص۶۸ @fater290
🎙 مجموعه جلسات «فطرت در قرآن» 🔸 این جلسات در سال 93 برای دانشجویان دانشگاه شهید رجایی ارائه شده است. و از بحث فطرت در قرآن آغاز و با تفسیر سوره حمد به پایان می رسد. 🔺 منبع جلسات کتاب «فطرت در قرآن» آیت الله جوادی آملی است. دریافت جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/334 @ofoqemobin
☀️ مرحوم میرزا جواد در اعمال روز عرفه پس از توضیح اعمال زیارت سیدالشهداء می فرماید هیچ وسیله ای از وسائط، در باز شدن ابواب رحمت الهی برای دعا و حاجات مانند سید الشهداء علیه السلام موثر نیست. او دری است که معادل تمامی درها و وسائل دیگر به سمت خدا ارزش و اثر دارد و اثر او در هیچ حدی محدود نمی شود ... 📕 المراقبات فی اعمال السنه، شهر ذی الحجه، ص 363 🔰 صلی الله علیک ایها المظلوم الشهید ... @ofoqemobin
🕌 ده سالِ طلایی علامه طباطبایی 👇👇👇
🕌 ده سالِ طلایی علامه طباطبایی ✏️ سید محمد هاشمی 🔺 علامه طباطبایی بی شک عالمی کم نظیر در دوران معاصر ما است . شاید بتوان گفت تاثیری که او و آثار و اندیشه هایش بر جریان فکری اسلامی گذاشته را از کمتر دانشمند دیگری می توان سراغ گرفت. 🔺اما پیرامون ایام تحصیل ایشان نکات جالبی وجود دارد. علامه طباطبایی متولد سال 1281 هجری شمسی در تبریز است. ایشان پس از تحصیل برخی مقدمات و حضور در مدرسه طالبیه تبریز راهی نجف می شود. 🔺 نکته جالب این است که مدت اقامت ایشان در نجف تنها ده سال از سال 1304 الی 1314 است. این دوران ده ساله مهمترین و جدی ترین دوران تحصیلی علامه طباطبایی است که در آن توانسته بیشترین توشه علمی را کسب کند. ایشان در سال 1314 به علت برخی مشکلات مالی که در خاطرات خود نیز نقل میکنند به تبریز بر می گردد و تا سال 1325 در آنجا می ماند. 🔺 سن او هنگام ورود به تبریز 33 سال است و او عملا در این سن به طور کامل فارغ التحصیل شده و علاوه بر اجتهاد مطلق در فقه و اصول و تفسیر و فلسفه، مبدع و نظریه پرداز است. یعنی یک مجتهد عادی نیست بلکه در همین سن نظریات بدیع او تکون پیدا کرده است. 🔺این را می توان از آثار بسیار ارزشمندی که ایشان در تبریز به رشته تحریر درآورده دریافت. جالب این که اگر کسی به دقت آثار دوره بعدی زندگی ایشان - یعنی حضور در قم - را پیگیری کند به روشنی خواهد یافت که مبانی اساسی ایشان ذره ای تغییر نکرده و آثار و بیانات وی در دهه ششم و هفتم زندگی همان چیزی است که در جوانی و حدود سی سالگی به آن معتقد بوده است. 🔺همه این مطالب اهمیت دوره تحصیل ایشان در را روشن می کند. سوال اساسی این است که حوزه علمیه با چه ساختار و سازه ای می تواند چنین طلبه ای را به صورت انبوه پرورش دهد؟ چگونه می شود یک فرد را در حوزه های مختلف علمی و عملی بدون افتادن در ورطه ی باطل امروزین تخصص گرایی (به معنای غلطش) به این مرتبه رساند؟ 🔺این سوالی است که جای تحقیق بسیار دارد و البته راه برای تحقیق آن باز است. 🔺به نظرم بدترین پاسخ این است که توفیق علامه طباطبایی را تنها به نبوغ و استعداد ایشان پیوند بزنیم و از پاسخ صریح و صحیح فرار کنیم. 🔺حوزه های علمیه راهی جز با حفظ کیفیت و توجه به وضعیت امروز ندارند در غیر این صورت مساله تحول و تولید علم و حتی تراث سنتی حوزه در دور باطلی در خطر جدی قرار خواهد گرفت. ☀️ تمام انچه گفته شد پیرامون اخوی ایشان مرحوم نیز صادق است. @ofoqemobin ✅ در ادامه جدولی از تاریخ و مکان نگارش آثاری که ایشان پیش از ورود به نوشته است قابل ملاحظه است 👇👇👇
☀️ تاریخ نگارش بر اساس تنصیص خودِ ایشان در پایان هر رساله تعیین شده است. @ofoqemobin
🔰 چه کسی می تواند باشد؟ ☀️ علامه طباطبایی در جلد اول بر اساس آیه 35 سوره یونس می فرماید کسی می تواند امام و هادی باشد که خود نیاز به هدایتگر نداشته باشد چون انسان ها دو دسته اند: 1️⃣یا خود هدایت شده اند: «مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ » 2️⃣ یا نیاز به هدایت دارند: «أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى» 🔺 و تنها از دسته اول می توان پیروی کرد: « أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ ». 🔸 کسی که - ولو در لحظاتی از زندگی - اهل معصیت باشد، همواره نیازمند دیگری است تا او را از بند معصیت برهاند و نمی تواند امام باشد. امام سرتاسر وجود و حیاتش عبودیت الهی است و معصیت راهی به حقیقت او ندارد: ☀️ ثم إن هذا المعنى أعني الإمامة، على شرافته و عظمته، لا يقوم إلا بمن كان سعيد الذات بنفسه، إذ الذي ربما تلبس ذاته بالظلم و الشقاء، فإنما سعادته بهداية من غيره، و قد قال الله تعالى: «أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى‏»: يونس- 35. و قد قوبل في الآية بين الهادي إلى الحق و بين غير المهتدي إلا بغيره، أعني المهتدي بغيره، و هذه المقابلة تقتضي أن يكون الهادي إلى الحق مهتديا بنفسه، و أن المهتدي بغيره لا يكون هاديا إلى الحق البتة. الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 274 @ofoqemobin
☀️ دو سال است عطر نزده ام 🖊 خاطره ای از علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی: 🔰 بارى، استاد ما نسبت به استاد خود مرحوم علاقه و فراوانى داشت، و حقّاً در مقابل او خود را كوچك میديد؛ و در چهره مرحوم قاضى يك دنيا عظمت و ابَّهت و اسرار و توحيد و ملكات و مقامات مىیجست. 🔺 من يك روز به ايشان عطر تعارف كردم، ايشان عطر را بدست گرفته، و تأمّلى كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضى رحلت كرده‏ اند؛ و من تا بحال عطر نزده‏ ام. 🔺 و تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطرى داده‏ ام؛ دَرِ آنرا میبستند و در جيبشان میگذاردند. و من نديدم كه ايشان استعمال عطر كنند، با اينكه از زمان رحلت استادشان سى و شش سال است كه میگذرد. 📕سید محمد حسین حسینی طهرانی، مهر تابان ص 24 🌹 حمدی نثار هر سه بزرگوار ... @ofoqemobin
🔺 پس از اختلال در برخی لینک ها و تذکر برخی دوستان جلسات زیر دوباره بارگذاری شد: 🎙 نظام اندیشه شهید مطهری (12 جلسه): https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 🎙 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی (15 جلسه): https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 🎙 تدریس کتاب آشنایی با منطق شهید مطهری (15 جلسه): https://eitaa.com/Ofoqemobin/137 🎙 اجمالی در سیر تطور فقه و اصول شیعه (20 جلسه): https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 🎙 ریشه های علوم انسانی مدرن (2 جلسه): https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 @ofoqemobin
☀️ ارتد الناس الا ثلاثه 🔺 با توجه به تواتر بی نظیر حدیث غدیر تردیدی در وقوع این مراسم با اوصافی که شیعه می گوید، نیست. یعنی پیامبر بی شک امیرالمومنین (ع) را به جانشینی خود تعیین کرد. 🔺 پس ده ها هزار نفر این واقعه را به چشم دیدند. با پذیرفتن این مقدمه باید گفت کسانی که در مدینه بودند و به چشم دیدند حق علی (ع) غصب شد و تاریخ اسلام به چنین انحرافی کشیده شد و کسانی که از اطراف جغرافیای اسلامی این مطلب را شنیدند و سکوت کردند، از سیاه دل ترین و منحرف ترین، یا از ساده ترین و یا از بزدل ترین انسان های تاریخ بودند. و کسانی که برای این غصب طراحی کردند را باید موجودات خطرناکی دانست که اسلام ذره ای به قلبشان داخل نشده بود. قَالَ الباقر (ع) : ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلَاثَة (اختصاص شیخ مفید ص 10) @ofoqemobin
📕 معرفی کتاب به مناسبت (1) 🔺 یکی از آثار کم نظیر در دفاع از امامت امیرالمومنین (ع) و عقاید شیعه کتاب «احقاق الحق و ازهاق الباطل» نوشته سید شهید، قاضی نورالله شوشتری عالم بزرگ قرن دهم و یازدهم است. ایشان که مدتها در هند زندگی می کرد جان خود را پای این کتاب گذشت و به دلیل نگارش همین اثر شهید شد. 🔺 این کتاب نقدی بر نوشته یکی از علمای شافعی در رد کتاب علامه حلی است. این کتاب با ملحقات مفصلی که مرحوم مرعشی نجفی ببه آن افزوده در 33 جلد به چاپ رسیده است که 3 جلد مشتمل بر بیانات مرحوم قاضی نورالله است. 🔺 کتاب با جزییات و دقت بسیار بالایی تحریر شده است. 🔺 یکی از نکات جالب و بسیار قابل استفاده کتاب این است که مرحوم قاضی نورالله ابتدا عین کلمات علامه حلی را نقل می کند، سپس کلام فضل الله بن روزبهان عالم شافعی در نقد علامه حلی را عینا ذکر می کند و بعد از آن نظر نهایی خود را ابراز می کند. 🔺 از آنجا که بخش زیادی از مباحث پیرامون آیات قرآن و احادیث است علاوه بر مباحث کلامی جنبه های مختلف دیگر علمی در این کتاب موجود است و از این جهت بسیار قابل استفاده است. @ofoqemobin
🔸 پیش بینی شهادت سیدالشهداء از زبان امیرالمومنین علیهما السلام ☀️ عنْ هَانِئِ بْنِ هَانِئٍ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: لَيُقْتَلُ الْحُسَيْنُ قَتْلًا وَ إِنِّي لَأَعْرِفُ تُرْبَةَ الْأَرْضِ الَّتِي يُقْتَلُ عَلَيْهَا قَرِيباً مِنَ النَّهْرَيْن‏ کامل الزیارات: ص 72 📕 ترجمه (ذهنی تهرانی): ☀️ آن حضرت فرمودند: حسين عليه السّلام كشته خواهد شد كشته‏شدنى و من به زمينى كه او روى آن كشته خواهد شد آگاه بوده و مى‏دانم كه آن زمين بين دو نهر آب قرار گرفته است. @ofoqemobin
📕 معرفی کتاب به مناسبت (2) 🔺 یکی دیگر از آثار بی بدیل در حوزه دفاع از امامت امیرالمومنین (ع)، معتقدات شیعه و مساله غدیر، کتاب «عبقات الانوار فی امامة الائمة الاطهار» تالیف مرحوم از علمای شیعه قرن سیزدهم هندوستان است. 🔺 این کتاب نیز نقدی بر نوشته یکی از علمای اهل سنت هند در مخالفت با مکتب اهل بیت است. عبدالعزیز دهلوی کتابی با عنوان «تحفه اثنی عشریه» نوشت. او به زعم خود دلالت آیات و یا دلالت و سند روایاتی که شیعه بر امامت بلافصل حضرت امیر (ع) استفاده می کرد را به نقد کشانده است. 🔺در این کتاب نیز عین کلمات دهلوی نقل شده و سپس مرحوم میرحامد حسین شروع به نقد کرده است. نگارنده تلاش کرده سند تمام روایات را بر منهج حدیثی اهل سنت تصحیح و تواتر آن را اثبات کند. 🔺 این کتاب بسیار مفصل و بالغ بر صد جلد و هر بخش آن یک پروژه بزرگ علمی است و ارزش آن بسیار فراتر از نقد بر کتاب «تحفه اثنی عشریه» است، این کتاب را میتوان یک دائره المعارف بزرگ عقیدتی برای شیعه دانست. 🔺 نکته جالب این است که کتاب به زبان نوشته شده است. @ofoqemobin
🔺 مزار مرحوم میرحامد حسین در لکهنو هندوستان ☀️ حشره الله مع امیرالمومنین (ع) @ofoqemobin