eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
30 ویدیو
162 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️انقلاب فرهنگی و اسلامی سازی علوم♦️ 🔹نخستین موضوع درباره تحول علوم انسانی این است که صرف تغییر سر فصل ها به تنهایی برای تحول علمی و ورود محتوای جدید به دروس دانشگاهی کافی نیست بلکه نیازمند تولید محتوا و گفتمان سازی هستیم. 🔹اگر از یک سو به عرصه وسیعی که علوم انسانی در آن نقش آفرینی می کند، توجه کنیم و از سوی دیگر رسوخ فرهنگ سکولار را در علوم انسانی رایج مورد توجه قرار دهیم، به عمق فاجعه بیشتر پی می بریم و این خود ضرورت تحول را نشان می دهد. حجت الاسلام علیرضا پیروزمند بخش اول ▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، به تشریح عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت . 🔸ایشان در پاسخ به پرسشی درباره مهم ترین وظیفه این شورا خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادی مؤثر با جایگاه رفیع و مهم در عرصه علم و فرهنگ است که اگر بتواند به درستی نقش خود را ایفا کند، مبدأ صیانت، جوشش و بالندگی در عرصه فرهنگی می شود. 🔸وی افزود: کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو حوزه مهم تفکیک می شود؛ علم و فرهنگ. هر چند از نظر برخی علم هم زیر مجموعه فرهنگ بوده و یکی از عوامل فرهنگ ساز به شمار می آید که اگر این گونه نگاه وجود داشته باشد یعنی علم نیز یکی از زیر مجموعه های فرهنگ به شمار آید فعالیت های شورای عالی انقلاب می تواند جهت گیری مسنجم تری به فرهنگ بدهد، چون علم و فرهنگ از هم گسسته نمی شود، بلکه علم ابزار فرهنگی بوده و مبتنی بر فرهنگ است. هر چند در ظاهر کنار یک دیگرند. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری این موضوع که عرصه علم و فرهنگ جزو حوزه های مهم، اصلی و راهبردی به شمار می آید، تصریح کرد: در حوزه علم، اسلامی سازی علوم انسانی یا اسلامی شدن علوم انسانی یک اولویت اصلی برای کشور به شمار می آید. چرا که این اولویت مشخص می کند برای نمونه اکنون در عرصه مواجه با نظام استکبار، کیفیت مواجه باید براساس کدام نگاه کارشناسانه تبیین شود؟ 🔸وی اضافه کرد: نمونه های دیگر این که در سیاست خارجه چگونه رفتار شود؟ براساس عزت و مصلحت چقدر عمل شده است؟ اقتصاد مقاومتی با چه سازوکاری امکان پذیر است؟ با وجود منابع مادی فراوان و نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده که دنیا به آن غبطه می خورد چرا در عرصه اقتصادی دچار تنگنا هستیم و دشمن سنگ اندازی می کند تا بارز مالی و پولی را دچار نوسان کند. چرا در عرصه مدیریت و ساماندهی مسائل فرهنگی بیشتر وارده کننده محصولات فرهنگی کشورهای دیگر شده ایم در حالی که فرهنگ آن ها با کشور ما خیلی سازگاری ندارد و… . 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیروزمند با تأکید بر این که هدف بنده از طرح پرسش های فوق سیاه نمایی نیست، خاطرنشان کرد: نمی خواهیم بگوییم هر نوع دستاورد دیگران را ممنوع کنیم ولی چرا نباید فرهنگ اسلامی و ایرانی را باور کنیم و میزان جوشش این فرهنگ را با ترویج و تبیین در قالب های مختلف مایه مباهات و افتخار ملی قرار دهیم. پاسخ به این عرصه ها و کارشناسی صحیح، اسلامی، ایرانی و بومی در این میدان ها را آیا کسی جز کارشناسان علوم انسانی بر عهده دارد. 🔸وی ادامه داد: اگر از یک سو به عرصه وسیعی که علوم انسانی در آن نقش آفرینی می کند، توجه کنیم و از سوی دیگر رسوخ فرهنگ سکولار را در علوم انسانی رایج مورد توجه قرار دهیم، به عمق فاجعه بیشتر پی می بریم و این خود ضرورت تحول را نشان می دهد. 🔸عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اذعان داشت: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه علم اقدامات قابل توجهی انجام داده است. ۱- نقشه جامع علمی کشور را مورد تصویب قرار داده و برای آن ستاد راهبری تشکیل داده است، البته در این جا نیز به عرصه علوم انسانی ورود جدی نداشته و به نوعی برای سند دیگری ابلاغ کرده است. ۲ – شکل ریزی شورای تحول علوم انسانی را انجام داده که جلسات مستمری نیز توسط کارگروه های آن در رشته های اصلی علوم انسانی تشکیل می شود که نشانگر اهتمام به این موضوع است ولی امکان تکمیل آن از جهات مختلفی وجود دارد. 🔸وی ادامه داد: نخستین موضوع درباره تحول علوم انسانی این است که صرف تغییر سر فصل ها به تنهایی برای تحول علمی و ورود محتوای جدید به دروس دانشگاهی کافی نیست بلکه نیازمند تولید محتوا و گفتمان سازی هستیم. تا اساتید با سرفصل های جدید ارتباط برقرار نکنند، اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. دوم، یکی از مسیرهای تحول آفرینی در علوم انسانی تغییر سرفصل ها است، ولی باید برنامه تحولی عمیق تر و فراگیرتری مبتنی بر بنیان های معرفتی و روش های جدید در دستور کار قرار گیرد هر چند در کوتاه مدت به ثمر نشیند. ادامه دارد ... http://yon.ir/K5DUK ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️صوت جلسه چهارم و پنجم از سلسله جلسات علامه مصباح یزدی در باب " علم دینی " در جمع اساتید دانشگاه 🔹ایشان در این سلسله جلسات ابتدا انواع تعاریف موجود در مورد " علم " و" دین "را بررسی و بیان کرده و سپس در ادامه به بیان اینکه چه ارتباطی بین این تعاریف در تر کیب "علم دینی"می‌تواند وجود داشته باشد و چه نسبتی بین مسائل و کارکردهای آنها می‌تواند وجود داشته باشد. 🔹وقتی مفهوم مورد نظر از علم دینی کاملا روشن شد ، آنگاه به چگونگی تحول در علوم انسانی می پردازند . ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️انقلاب فرهنگی و اسلامی سازی علوم♦️ 🔹در عرصه فرهنگ نیز شورا می تواند به تبیین فرهنگ عمومی به ویژه اخلاق و معنویت در جامعه بپردازد. برای نمونه تبیین اخلاق سیاسی یک ضرورت است چرا که عدم توجه به این موضوع سبب می شود به ویژه در ایام انتخابات التهاب رخ داده و بی اعتمادی گسترده شود. 🔹حوزه و روحانیت به سبب ساختار می تواند در دو عرصه اسلامی سازی علوم انسانی و تقویت فرهنگ با محوریت اخلاق و معنویت پیشقدم و سکاندار باشد. حجت الاسلام علیرضا پیروزمند بخش دوم (بخش آخر) ▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، به تشریح عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت . 🔸وی ادامه داد: در عرصه فرهنگ نیز شورا می تواند به تبیین فرهنگ عمومی به ویژه اخلاق و معنویت در جامعه بپردازد. برای نمونه تبیین اخلاق سیاسی یک ضرورت است چرا که عدم توجه به این موضوع سبب می شود به ویژه در ایام انتخابات التهاب رخ داده و بی اعتمادی گسترده شود. عدم توجه به اخلاق سیاسی عامل بی توجهی افراد به رفتارهای سیاسی شان است. نمونه دیگر اخلاق در اقتصاد است اگر به اخلاق توجه شود مفاسد کمتر می شود، اعتماد در بازار مالی بیشتر حکم فرما شده و مسلماً اعتماد و آرامش اقتصادی بیشتر می شود. بنابراین با محوریت اخلاق و معنویت می توانیم مسأله سبک زندگی را بیشتر به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت دهیم تا زیبنده جامعه ایرانی اسلامی باشد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند درباره نقش حوزه های علمیه در گسترش فرهنگ نیز تصریح داشت: حوزه های علمیه حداقل می توانند در دو بُعد علمی و محتوایی نقش آفرینی کنند. در بُعد علمی ابتدا و انتهای نقطه قوت جامعه ما اسلامی و انقلابی بودن است که اگر ضعفی در آن رخ دهد، نظام تضعیف می شود. مهم ترین مرجعی که می تواند اسلامی و انقلابی بودن نظام را برای مردم تبیین کند حوزه های علمیه است. 🔸وی افزود: روحانیت از دیرباز در قالب مساجد، خدمات اجتماعی و… در متن مردم بوده است از این رو ضریب حضور و نفوذش نسبت به سایر نهادها بیشتر است. البته درصدی کمی از روحانیت به سبب مسؤلیت های مدیریتی پس از انقلاب حضورشان در متن مردم دچار خدشه شده که آسیب هایی نیز داشته است و خوشبختانه اخیراً موج جدیدی برای جبران این مسأله شکل گرفته که پدیده مبارکی به شمار می آید. چرا که این افراد نیز بیشتر به سمت مردم گرایش پیدا می کنند. از سوی دیگر حوزه و روحانیت به سبب ساختار می تواند در دو عرصه اسلامی سازی علوم انسانی و تقویت فرهنگ با محوریت اخلاق و معنویت پیشقدم و سکاندار باشد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیروزمند با بیان این که موضوع انقلاب فرهنگی تنها به شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط نمی شود و باید بقیه دستگاه های دولتی و غیر دولتی نیز در این باره نقش آفرینی کنند، گفت: زمانی انقلاب فرهنگی رخ می دهد که درک و دغدغه مشترکی به شمار آید. یعنی از یک سوی آحاد مردم به ویژه جوانان نباید معطل دستگاه ها و نهادها بمانند بلکه در عرصه علم و فرهنگ قدم بردارند و از سوی دیگر دستگاه های مسؤل که سکاندار این امر هستند چابک تر، با نفوذتر و تاثیرگذارتر عمل کنند. 🔸وی یادآور شد: یکی از مهم ترین و ممتازترین کارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اسناد بالادستی است ولی متأسفانه در این اسناد کمتر شاهد حضور تأثیرگذار شورا در عرصه علم و فرهنگ جامعه بوده ایم. امیدواریم در دور جدید مدیریت دبیرخانه این تلاش ها مضاعف شده و تأثیرگذاری آن افزون تر شود. البته هر چند دبیرخانه نقش مهمی دارد ولی به پشتوانه اعضای شورای می تواند اهداف را به صورت عالیه دنبال کند. از این رو احتیاج به نشاط، وقت گذاری، تحرک و زمان شناسی بیشتر اعضا از یک سوء و از سوی دیگر همکاری خاص دولت محترم دارد تا بتوانیم نسل جوان را صیانت کرده و زمینه بهره مندی بیشتر از آن ها را فراهم کند. http://yon.ir/K5DUK ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️صوت جلسه ششم ( جلسه نهایی )از سلسله جلسات علامه مصباح یزدی در باب " علم دینی " در جمع اساتید دانشگاه 🔹ایشان در این سلسله جلسات ابتدا انواع تعاریف موجود در مورد " علم " و" دین "را بررسی و بیان کرده و سپس در ادامه به بیان اینکه چه ارتباطی بین این تعاریف در تر کیب "علم دینی"می‌تواند وجود داشته باشد و چه نسبتی بین مسائل و کارکردهای آنها می‌تواند وجود داشته باشد. 🔹وقتی مفهوم مورد نظر از علم دینی کاملا روشن شد ، آنگاه به چگونگی تحول در علوم انسانی می پردازند . ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️علم دینی در کشاکش قرائت ها ♦️ 🔹مراد ما از ديني بودن علم بدين را به عنوان منبع مستقل در علم بپذيريم و از برخي از گزاره-هاي مطرح در علم، صرفاً به جهت آن كه دين بيان كرده است دفاع كنيم و تحقيق عقلي يا علمي مستقلي در مورد آن ها انجام ندهيم. 🔹پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. دکتر علیرضا شجاعی زند بخش اول ▫️نشست علم دینی در کشاکش قرائت ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ با ارائه بحث توسط آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا و دکتر شجاعی زند برگزار شد. 🔸در ابتدای جلسه، محمد علی مبینی دبیر علمی نشست با بیان اینکه این نشست در راستای همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان ششمین پیش نشست این همایش تدارک دیده شده است، گفت همایش مذکور در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در قم با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برگزار می گردد. 🔸مبینی درباره مباحث مطرح درباره علم دینی گفت یکی از دلایل اهمیت این بحث ارتباط آن با مساله تمدن سازی اسلامی است که طرفدارن علم دینی معتقدند که ایجاد تمدن اسلامی بدون دینی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی ممکن نیست. 🔸دلیل دیگر بر اهمیت این مساله مربوط به ترویج تفکرات الحادی در فضاهای علمی است و طرفداران علم دینی معتقدند که با دینی سازی علوم می توان از رواج الحاد در قلمروهای علمی جلوگیری کرد. مبینی همچنین با اشاره به دیدگاههای مختلف درباره علم دینی به سه دسته از دیدگاهها اشاره کرد و گفت دسته اول کسانی هستند که اساسا علم دینی را ممکن نمی دانند. 🔸دسته دوم ضمن پذیرش امکان علم دینی، برای آن فایده ای فایل نیستند و بلکه آن را مضر می دانند. دسته سوم هم قایل به امکان علم دینی و هم فایده مندی و ضرورت آن می باشند. ایشان با بیان اینکه آقای دکتر شجاعی زند جزء دسته دوم هستند، از ایشان خواست نظر خود را در این زمینه شرح دهند. 🔸آقاي دكتر عليرضا شجاعي زند در نشست علم ديني در كشاكش قرائت ها ابتدا از توافق هاي خود با طرفداران علم ديني سخن گفت و اعلام داشت ايشان مواضع بسيار هم سو با طرفداران علم ديني دارد و اهداف آن ها در طرح مسئلۀ علم ديني را ارج مي نهد. 🔸از جمله مواردي كه دكتر شجاعي زند به آن ها اشاره كرد عبارت اند از: طرفداري از اسلامي شدن دانشگاه ، طرفداري از تحول در علوم انساني و بومي سازي علم، اعتقاد به عقل گرايي و عقل پذيري اسلام، هماهنگي اسلام با واقع گرايي، و نيازمندي به دين در عين دفاع از عقل. 🔸دكتر شجاعي زند در ادامه گفت همۀ اين ها منوط به علم ناب است نه علم ديني و ديني بودن علم موجب آسيب رساندن به موارد مذكور است. وي با اشاره به اين كه علم ديني نه تنها ممكن است بلكه تحقق دارد، گفت عملاً مشاهده مي كنيم كه در بسياري از فضاها علم، فرهنگ، سياست، توسعه و تكنولوژي ايدئولوژيك هستند و دين به نحوي در آن ها نقش دارد. 🔸با اين حال، لازم است در مورد علم به سوي غير ايدئولوژيك و غير ديني ساختن آن حركت كنيم، چرا كه مداخله دين در علم آثار سوء فراواني دارد. ايشان مراد خود را از ديني بودن علم به اين صورت بيان كرد كه دين را به عنوان منبع مستقل در علم بپذيريم و از برخي از گزاره-هاي مطرح در علم، صرفاً به جهت آن كه دين بيان كرده است دفاع كنيم و تحقيق عقلي يا علمي مستقلي در مورد آن ها انجام ندهيم. 🔸ايشان تأثيرگذاري دين در علم را مورد قبول و برخي از قلمروهاي اين تأثيرگذاري را در موضوع¬يابي، مسئله¬شناسي، انگيزه بخشي، طرح مفاهيم و نظريات، جهت¬داري و تعيين محل مصرف علم دانست. با اين حال، اعلام كرد كه نبايد تعبير «علم ديني» را در مورد آن به كار برد، زيرا اين تعبير اشعار به آن دارد كه دين را به عنوان منبع مستقل در علم بپذيريم و حال آن كه در علم همواره بايد بر اساس روش هاي عقلي و علمي پذيرفته¬شده عمل كرد و هرگز نمي توان گزاره اي را صرفاً به جهت آن كه از منابع ديني بيان شده، بدون تحقيق و اعمال روش هاي عقلي بشري، پذيرفت. http://yon.ir/ck42k ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️علم دینی در کشاکش قرائت ها ♦️ 🔹گزینش دانش هایی که متناسب با نیازهای فرهنگ و تاریخی صورت بگیرد نیز اهمیت زیادی دارد و تا این مسأله انجام نشود اغراض دیگر به موفقیت نمی رسد. 🔹تعیین نسبت علم با هویت اسلامی و دینی جهان اسلام جریان های چندگانه ای را پدیده آورده که با رویکردهای مخلف به مسأله پرداخته اند و از جمله در اروپا و آمریکا و آسیای جنوب شرقی دیده می‌ شود. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش دوم ▫️نشست علم دینی در کشاکش قرائت ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ با ارائه بحث توسط آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا و دکتر شجاعی زند برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر کمیته علمی همایش در این نشست با بیان این که این همایش نزدیک به دو سال کار تمهیدی داشته و قبل از آن نیز چند سال کارهای تحقیقی داشته است، گفت: غرض از این همایش کاربست نظریه علم دینی در نظام آموزش و پرورش است. 🔸وی افزود: نظام آموزش عالی و نظام آموزش و پرورش هر دو به این نیاز دارند که در یک سیاست گذاری کلان برای علم از زمینه های نظری نسبت به علم دینی و علم متناسب با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بهره گیری کنند. 🔸عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تنقیح این که علم اسلامی چیست هم بحثی دامنه دار و پر اهمیت است، اجمالا علم دینی علمی است که متناسب با فرهنگ و جامعه اسلامی باشد، در پنج دهه اخیر در جهان اسلام توجه ویژه ای به مسأله علم شده است و در مواجه با جهان غرب در صدساله اخیر توجهات جامعه اسلامی در مقاطع مختلف منعطف به مسائل خاصی بوده است. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به تحولات به وجود آمده در جهان اسلامی و نیاز جدی به بررسی دوباره علم دینی در آن ابراز داشت: مسأله تکنولوژی و فناوری، اسقلال جهان اسلام، توسعه جهان اسلام اهمیت دوچندان علم دینی را روشن کرد و در مقطع بعدی روشن اندیشان جهان اسلام چه در کشورهای عربی و چه در شرق جهان اسلام و همچنین با اندکی تأخیر در خود ایران متوجه این شدند که جهان اسلام برای حفظ هویت خودش و احیای ویژگی تمدنی خودش ناگریز باید نگاهی به معرفت علمی درون خود داشته باشد. 🔸وی افزود: گزینش دانش هایی که متناسب با نیازهای فرهنگ و تاریخی صورت بگیرد نیز اهمیت زیادی دارد و تا این مسأله انجام نشود اغراض دیگر به موفقیت نمی رسد؛ تعیین نسبت علم با هویت اسلامی و دینی جهان اسلام جریان های چندگانه ای را پدیده آورده که با رویکردهای مخلف به مسأله پرداخته اند و از جمله در اروپا و آمریکا و آسیای جنوب شرقی دیده می‌ شود. 🔸عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: البته انقلاب اسلامی در خیزش تمدنی جهان اسلام پیشگام بود و در پرداختن به این مسائل فعال شد تا جایی که تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا بود. 🔸وی با بیان این که در بیش از دو دهه اخیر حوزه علمیه قم ورود خوبی به این مباحث داشته است، گفت: نسبت عقل و وحی با نقل آثار فراوان و گفتگوهای پرتحرکی را داشته است و فیلسوفان جهان اسلام نسبت به این مسأله موضع های متعددی داشته اند و کارهای فارابی، غزالی، ابن رشد و ابن سینا و ادامه آن تا قرن نهم در این مورد زبان زد هست اما در پنج دهه اخیر مسأله شکل جدیدی پیدا کرد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تأکید بر این که الان این مباحث متوجه علومی است که از جهان غرب آمده است، گفت: ما نیاز به استفاده از تجربیات علمی دیگران داریم ولی تجربه چگونه استفاده کردن را هم باید داشته باشیم تا بعد از صد سال بدانیم چگونه برخورد صرفا انفعالی نداشته باشیم و برنامه ریزی برای نظام علمی ما از آن سوی دنیا نباشد و خودمان متناسب با هویت دینی خودمان این برنامه ها را بریزیم. 🔸وی اضافه کرد: بزرگان اساتید حکمت و علم در این عرصه وارد شده اند و بین این رویکردهای گفتگوهای جدی هم وجود داشته است و غرض این همایش درگیر کردن افکار است تا آورده های این جریان ها در نظام آموزش ما کاربردی شود ومنجر به ارائه الگو و تولید ادبیات برای نظام آموزش و پرورش بشود. 🔸رییس کمیته علمی همایش بیان داشت: تا کنون شش پیش همایش برای این منظور شکل گرفته تا تضارب آراء درون حوزه نسبت به نظریه علم دینی به بحث گذاشته شود و نقد شود و افراد و اشخاصی که در این زمینه مطالعاتی داشته اند با هم گفتگو کرده اند. 🔸وی عنوان کرد: این که اقتضای این نظریه چه سیاست هایی را مطالبه می‌ کند و نظام آموزش و پرورش در قالب این نظریه چه وظایفی دارد و این که چگونه کتاب های موجود بازخوانی شود، در بخشی از مقالات صورت گرفته و روش های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. http://yon.ir/ck42k ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی مقالات در باب فلسفه اسلامی و علوم انسانی : 🔹چگونگى بازتوليد فلسفه هاى علوم انسانى با تكيه بر فلسفه اسلامى ؛ حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچى 🔹نقد و بررسى مبانى تجربه گرايى در علوم انسانى ؛ حجت الاسلام دکتر علی مصباح 🔹انعكاس فلسفه فلوطين درحكمت صدرالمتألهين ؛ محمدمهدى گرجیان، نرجس رودگر 🔸منتشر شده در نشريه حكمت (فصلنامه)اسرا ، سال چهارم، شماره 3 (پياپي 11) بهار ۱۳۹۱ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا در اولین کارگاه معناشناسی قرآن : 🔹مهمترین ویژگی تفکر اسلامی معطوف به معناشناسی کتاب و سنّت است. تمامی علوم اسلامی و همه اختلافات فقهی و نگرش‌های مختلف اصولی، هسته و تفکر اولیه اسلامی در بحث معناشناسی شکل می‌گیرد. 🔹معناشناسی با اعلام استقلال دارای چارچوبی نظام‌مند و دارای روش، مبانی و ساختار شد و اینکه صرفاً مربوط به یک سری اقوال باشد، خارج شد. 🔹 معناشناسی نوین به دنبال کنار گذاشتن معناشناسی سنتی نیست بلکه به دنبال ایجاد تعامل و رابطه به منظور بهره‌گیری بیشتر محققان از معنا شناسی قدیم(سنتی) و جدید است. معنا شناسی یعنی دانش ناظر بر معناست به عنوان مثال؛ اینکه معنی یک واژه، یک جمله، یک متن چیست؟ بر اساس معنا گرایی زبانی شکل می‌گیرد. 🔹معناگرایی نظام زبانی در واقع نظامی «بالقوه» و «بی‌پایان» است. دستگاه زبان هم بالقوه و بی‌پایان است و وقتی فعلیت پیدا می‌کند به گفتار تبدیل می‌شود. بخش فعلیت یافته زبان اعم از نوشتاری و گفتاری را شامل می‌شود و به قول چامسکی توانش زبانی و کنش زبانی حالیست که نظام زبانی از بالقوه به فعلیت رسیده است. 🔹رابطه معناشناسی زبانی نسبت به سایر کارویژه‌های معناشناسی تعامل و ارتباطت بیشتری با قرآن دارد. در واقع دانش معناگرایی، دانشی است که به صورت علمی از معنا در زبان‌های طبیعی بحث می‌کند. iict.ac.ir/maanageraei ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami