▫️دکتر تقی آزاد ارمکی : ما گرفتار نوعی کاهلی کنشگری فعال شده ایم!
🔹کاربردی سازی علوم انسانی از دیدگاه دکتر آزاد ارمکی موجی است که پس از عدم پاسخ به اسلامی سازی این علوم، اکنون وارد عرصة سؤال از کارآمدی شده است.
🔹به تعبیر دکتر آزاد ارمکی ما دچار انقطاع معرفتی نشدهایم بلکه گرفتار نوعی کاهلی کنشگری فعال گشتهایم یعنی دیگر اندیشهورزی نکردیم.
🔹از نظر ایشان علوم انسانی آنقدر ضعیف است که نمیتواند کاربردی شود و نیاز به تقویت دارد تا بتوان از بطن آن کاربردیسازی را استخراج نمود.
http://yon.ir/zHbyT
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️فرآوری اخلاق و نظام آیینی تولید علوم انسانی♦️
🔹اشکال این است که ماهیت، ابعاد، مختصات و ویژگیهای معرفت دینی نامعلوم است؛ چراکه ما توجه به جایگاه خویش نداریم.
🔹در نگاه من به کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی در پی دو حادثة مهم نظام آیینی و اخلاق خواهد بود که امری سازمانی و فراتر از محتوای اندیشه به شمار میرود.
دکتر تقی آزاد ارمکی بخش اول
▫️در چهارمین نشست از شنبههای انسانی، تقی آزادارمکی، روایتی از کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی ارائه داد. دکتر تقی آزادارمکی، کارشناسی جامعهشناسی را از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ و کارشناسی ارشد جامعهشناسی را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۴ دریافت کرده است.
▫️وی در سال ۱۳۶۷ برای دریافت دکتری جامعهشناسی به دانشگاه مریلند رفت و دکترا را در زمینه جامعهشناسی نظری زیر نظر جرج ریتزر در سال ۱۳۷۱ گرفت و به ایران برگشت.
🔸آزادارمکی در این نشست درباره مسئله کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی میگوید و ضمن مروری بر وضعیت امروز، صورتبندی نظری این مسئله را میگشاید.
1⃣ طرح مسئله
🔸کاربردی سازی علوم انسانی از دیدگاه من موجی است که پس از عدم پاسخ به «اسلامی سازی» این علوم، اکنون وارد عرصة سؤال از «کارآمدی» شدهایم. اشکال این است که قبل از ورود به سطوح بالاتر، آنچه در این زمینه از اهمیت برخوردار است عدم تعیّن این معرفت دینی است. بدین صورت که ماهیت، ابعاد، مختصات و ویژگیهای آن نامعلوم است؛ چراکه ما توجه به جایگاه خویش نداریم.
🔸من چنین تصور میکنم که این چنین نیست که گونهای معرفت سامانیافته و معنادار از گنجینة بزرگان ما چون ملاصدرا و ابنسینا و … وجود داشته باشد و تاکنون بدون بهرهگیری بر زمین مانده باشد. گرچه ما دچار انقطاع معرفتی نشدهایم اما فیالواقع ما گرفتار نوعی کاهلی کنشگری فعال گشتهایم. به تعبیر دیگر اندیشهورزی نکردیم. از اینرو چون معرفت دینی واضح و آشکار نیست، آنگاه کاربردیسازی آن نیز بحث دقیقی نخواهد بود و به تبع آن الگوپردازی، استخراج نظام جامع و آزمونپذیری نیز.
🔸به هر ترتیب بایستی در پاسخ به یک نوع درخواست، الزامهای معرفتی، اجتماعی، سیاسی و سازمانی آنها را فراهم نمود و سپس به معرفتورزی پرداخت. به بیان دقیق تر ما از شرایط طبیعی با کنشگری فعال همراه با نتایجی تحت عنوان معرفت علمی-معرفت دینی فارغیم.
🔸از این رو باید توجه داشت که کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی بحثی کاملاً متأخر خواهد بود که ممکن است منجر به عدم ظهور علوم انسانی و دینی گردد.
۱ـ توانمندسازی علوم انسانی
🔸من چنین عنوان میکنم که علوم انسانی آنقدر ضعیف است که نمیتواند کاربردی شود. علوم انسانی را باید تقویت نمود و از بطن آن کاربردیسازی را استخراج نمود، زمانی که در ایران پارادایمهای اساسی، مفاهیم و … سامان ندارد و یک نظام معرفتی منسجم شکل نگرفته است، چگونه میتوان از امری که خود قوامی نیافته است کاربردی سازی را به نظاره نشست.
۲ـ صورتبندی نظریهپردازی
🔸اگر خواهان علوم انسانی و علوم دینی کارآمد هستیم ضروری است که بیش از آنکه به محتوای این معارف توجه گردد به ملاحظات سازمانی و سازماندهی آن اهتمام ورزیده شود؛ چراکه محتوا اگر توسط دانشمند تولید، اما با بی اعتنایی و کم لطفی روبهرو شود، نتایج نابهنجاری را به دنبال خواهد داشت.
2⃣ خاستگاه ظرفیت کاربردی علوم انسانی و علوم دینی
🔸به طور کلی نگاه من به کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی در پی دو حادثة مهم نظام آیینی و اخلاق خواهد بود که امری سازمانی و فراتر از محتوای اندیشه به شمار میرود؛ چراکه در این صورت شناسایی مسئلة اصلی، پذیرش، تقریر، تحدید و آزمون آن به سهولت انجام خواهد پذیرفت. دو عرصة یادشده چنین قابل تبیین است:
۱ـ نظام آیینی
نظام آیینی با چنین نگرشی که هریک از اجزاء، تأثیر خویش را به همراه داشته باشند. در نظام آیینی معین میشود که هر آنچه از سوی یک فرد بیان میشود، مستقل از تناسب و تأثیر نیست و فیالواقع متعلق به نظام آکادمیکی است که وی نقطهای از آن به حساب میرود که اگر چنین شد کاربردی سازی علوم انسانی تاکنون چونان کشف ناهنجاریهای جامعه، کشف طلاق، فهم تحول دینداری روشن میشود. شاخصههای چنین نظامی عبارت است از:
اول: تقسیم کار؛
دوم: سلسله مراتب؛
و سوم: امری که به تعبیر دورکیم موجب میشود تا فرد احساس امنیتی عاطفی کند و این مهم در پس زیست در شبکهای از مناسبات اجتماعی خواهد بود که الزامات آن احترامات و رعایت ساحات زندگی شخصی و عمومی افراد است؛ به گونهای که ضمن اهتمام به هویت اجزای گوناگون چونان شغل، علم و …، انگیزة خدمت در راستای سعادت بشری همراه با معانی دینی، اخلاقی و انسانی را فراهم میسازد.
http://yon.ir/zHbyT
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️امام خامنه ای : شاکله ریزی و تدوام حرکت هر تمدنی بستگی به کم و کیف نیروی انسانی اش دارد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️فرآوری اخلاق و نظام آیینی تولید علوم انسانی♦️
🔹در بحث تجربی کردن علوم انسانی بایستی مفهوم جامعة مدنی، جامعة جدید، مختصات زیست جدید را بحث کرد.
🔹دینپژوهان و بزرگان عرصة علوم انسانی مسائل را به طور جامع ببینند، ضمن اهتمام به نقطههای زمینگیری معرفت تاریخی به بازسازی پارادایم و دانش مبتنی بر آن، اقدام نمایند.
دکتر تقی آزاد ارمکی بخش سوم (بخش آخر)
▫️در چهارمین نشست از شنبههای انسانی، تقی آزادارمکی، روایتی از کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی ارائه داد. دکتر تقی آزادارمکی، کارشناسی جامعهشناسی را از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ و کارشناسی ارشد جامعهشناسی را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۴ دریافت کرده است.
▫️وی در سال ۱۳۶۷ برای دریافت دکتری جامعهشناسی به دانشگاه مریلند رفت و دکترا را در زمینه جامعهشناسی نظری زیر نظر جرج ریتزر در سال ۱۳۷۱ گرفت و به ایران برگشت.
🔸بدین صورت که علوم انسانی با یک نوع حضور آشکارتر در صحنة عمل و تعهد به پاسخگویی به آن، وادار به یک بازشناسی در باب وضعیت نظام اجتماعی و نظام انسانی خواهد شد؛ چراکه سه پارادایم فکری به طور مثال چونان پارادایم توسعه، عدالت و دموکراسی در کنار هم موجب همافزایی توسعهای خواهد شد. از این روی چنین جابهجایی در نقشة جامع کلیت نظام، ضروری مینماید. چونان غرب که در عین توجه به دموکراسی و مشارکت در سطح جهان، مسئلة اصلی خویش را بر مبنای توسعه بنا نهاده است.
🔸صورتبندی با جابهجایی و ریزشی که به همراه دارد، نهایتاً به نقطة سکون میرسد. اینچنین فرآیندی موجب میشود تا کنشگران جامعه ضمن انجام کنش خویش، از طریق پیوند، امر بزرگ را نیز محقق سازند. در این موقعیت، بازنگری در باب طبقهبندی علوم نیز مورد اهتمام است، که فیالواقع در جامعة ایرانی چنین بازشناسی در باب طبقهبندی علوم در هر یک از شاخههای علمی مورد نیاز است. به طور کلی شایسته نیست دو امر خوب را به یک اندازه همسطح گرفت. بایستی یک سلسلهمراتب جابهجایی و آنگاه جابهجایی سازمان علم اتفاق افتد و به دنبال آن با چنین ریزشی بسیاری از موارد چونان موضوعات، مجلات خارج میشود و برخی اقتضائات علمی، اجتماعی و … باقی خواهد ماند.
🔸همچنین شایان ذکر است که من چنین میگویم که نوابغ نیستند که حادثه تولید میکنند؛ بلکه انسانهای متوسط هستند که حادثهسازند. از اینرو چنین افرادی نیاز به میدان ورود به حوزة بازنگری و نمود عمل اجتماعی خواهند داشت.
🔸من معتقدم گرچه مشکل، معرفتی است اما لزوماً پاسخِ معرفتی نمیخواهد. چونان که در جوامع غربی تفکر نیست که سرمایهداری را میسازد، بلکه سرمایهداریست که تفکر را شکل میدهد. به تعبیر دقیقتر تحولات ناخواستة اقتصادی، اجتماعی، پیش میآید سپس افرادی چون اسمیت و … از آنها سخن میگویند و فیلسوفانی نیز به مفهومسازی در این باب میپردازند. فیلسوفان به تعبیر بنده نقش متأخر دارند تا نقش متقدم. در روایت تاریخ علم، فیلسوف را نقش اول میدهیم؛ درحالیکه اتفاقات مقدمتر از اندیشه هستند.
🔸در بحث تجربی کردن علوم انسانی بایستی مفهوم جامعة مدنی، جامعة جدید، مختصات زیست جدید را بحث کرد. از اینرو به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی پدیدة مهمی است. اگر این پدیدة زشت و زیبا را به رسمیت بشناسیم، آنگاه تفکر معنی پیدا میکند. تفکراتی که حال ثبت میشود، بیاعتنا به وضع موجود پیش میرود.
🔸شایسته است دینپژوهان و بزرگان عرصة علوم انسانی مسائل را به طور جامع ببینند، ضمن اهتمام به نقطههای زمینگیری معرفت تاریخی به بازسازی پارادایم و دانش مبتنی بر آن، اقدام نمایند؛ نظریه و نهایتاً به مدلهای مفهومی جدید دست مییابند که اولین ویژگی آن مسئلهشناسی است؛ پس از آن نیز به مدل عملیاتی و اجرایی منتهی میشود و همچنین در این میان، دادوستد خویش را با صورتبندیها نیز آغاز میکند، بدینسان از چنین نقطهای است که کارآمدی ظهور خواهد کرد.
۵ـ نهادسازی
🔸از بحث نهادسازی، اهمیت دانشگاهها مستخرج میشود که در نظام آکادمیک طراحی شده است.
۶ـ سرآمدان
🔸به نظر من افرادی خالق ایدة منجر به تحول خواهند شد که در دورة گذار از منافع گوناگون حاکمیتی اعم از منافع سیاسی، اقتصادی و … باشند. آن دسته از اندیشمندانی که به لحاظ قدرت، شهوت، شهرت پایان یافته باشند، به تعبیر من رفوزههای عرصة سیاست و علم، امکان تأثیرگذاری بسیاری در تحولات اجتماعی خواهند داشت.
http://yon.ir/zHbyT
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️دکتر مهدی گلشنی در گفتگو با خبرگزاری فارس :
🔹اگر سند قرار بود در یک محیط فرهنگی مناسب پیاده شود، آن انسجام محتوائی را دارد. اما به علت در نظر نگرفتن شرایط فعلی کشور سند به صورت فعلی قابل پیاده کردن نیست.
🔹ضعف سند در عدم توجه کافی به وضعیت فرهنگی موجود ( علوم انسانی و اجتماعی رایج در محیط) است. باید متن سند را در چند سمینار داخلی در معرض نقد نخبگان علمی و فرهنگی می گذاشتند و از افراد پختۀ صاحبنظر نیز در مورد آن نظر خواهی میکردند.
🔹در تدوین سند موجود زحمات زیادی کشیده شد و آن ایده آل ها برای یک کشور اسلامی را در بر دارد. اما اگر سندی بخواهد موفقانه پیاده شود ، باید محیطی که قرار است سند در آن پیاده شود مناسب باشد. الان یک فرهنگ آشوبناک در کشور حاکم است ( نه کاملاً غربی یا شرقی است و لذا حداقل جنبه های مثبت آنها را در بر ندارد ، و نه کاملاً اسلامی است).
fna.ir/da5vuj
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️رابطه الگوی پیشرفت باعلوم انسانی♦️
🔹در تدوین سند موجود زحمات زیادی کشیده شد و آن ایده آل ها برای یک کشور اسلامی را در بر دارد. اما اگر سندی بخواهد موفقانه پیاده شود ، باید محیطی که قرار است سند در آن پیاده شود مناسب باشد.
🔹ضعف سند در عدم توجه کافی به وضعیت فرهنگی موجود ( علوم انسانی و اجتماعی رایج در محیط) است. باید متن سند را در چند سمینار داخلی در معرض نقد نخبگان علمی و فرهنگی می گذاشتند و از افراد پختۀ صاحبنظر نیز در مورد آن نظر خواهی میکردند.
دکتر مهدی گلشنی ؛ فیزیکدان و نظریه پرداز حوزه علم قسمت اول
▫️خبرگزاری فارس - گروه علمی دانشگاهی؛ کشور ایران در طول سالیان متوالی، برای اجرای امور کلان حکومتی، فراخور هر موقعیت، مجموعهای از اسناد اجرایی کلان و چشماندازهای گوناگون را تدوین کرده است؛ اسنادی که اجرای آنها با موفقیتها، شکستها، مشکلات و نارساییهای متنوعی همراه بوده است.
▫️هشت سال پیش رهبر معظم انقلاب موضوع «الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت» را مطرح کردند و پس از هشت سال متنی با عنوان یاد شده تهیه شد. در 22 مهر 97 مقام معظم رهبری با ملاحظه سند مربوطه، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دانشگاه ها و حوزه های علمیه و صاحب نظران را مامور بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم برای ارتقای آن کردند.
▫️در راستای این فراخوان گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در سلسله مطالبی به انتشار نقد و بررسی و پیشنهادات اساتید حوزه و دانشگاه پیرامون این سند خواهد پرداخت.
▫️ «مهدی گلشنی» فیزیکدان، استاد فلسفه علم، مترجم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به بررسی، نقد و واکاوی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداخته است:
▫️فارس: بهعنوان اولین پرسش، تعریف شما از الگوی پیشرفت چیست و این الگو چگونه باید تدوین شود؟ با توجه به این تعریف، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را چگونه ارزیابی میکنید؟
🔸گلشنی: من پیشرفت مطلوب را این می دانم که:اولاً فرهنگ اصیل اسلامی بر محیط حاکم شود تا بتوان طرح های مطلوب را پیاده کرد، ثانیاً باید با حاکم شدن فرهنگ خود اتکائی ، کشور به خود کفائی برسد تا برای نیازهای اصلی اش در مضیقه نباشد، ثالثاً کشور به حدی در علم پیشرفت کند که لااقل در بعضی حوزه ها سرآمد باشد.
▫️فارس: جایگاه نظریِ پیشرفت در تهیه سند الگو چیست؟ آیا این نظریه در فرایند تدوین سند تهیه شد؟خلأ نظریه پیشرفت چه اثرات منفی بر فرآیند تهیه و محتوای سند الگو خواهد داشت؟
🔸گلشنی: در تدوین سند موجود زحمات زیادی کشیده شد و آن ایده آل ها برای یک کشور اسلامی را در بر دارد. اما اگر سندی بخواهد موفقانه پیاده شود ، باید محیطی که قرار است سند در آن پیاده شود مناسب باشد. الان یک فرهنگ آشوبناک در کشور حاکم است ( نه کاملاً غربی یا شرقی است و لذا حداقل جنبه های مثبت آنها را در بر ندارد ، و نه کاملاً اسلامی است).
🔸بنابراین به نظر من ابتدا باید به آسیب شناسی شرایط موجود در کشور و راه های علاج ناهنجاری ها می پرداختند.
▫️فارس: آیا بین بخشهای مختلف سند انسجام محتوایی وجود دارد؟
🔸گلشنی: اگر سند قرار بود در یک محیط فرهنگی مناسب پیاده شود، آن انسجام محتوائی را دارد. اما به علت در نظر نگرفتن شرایط فعلی کشور سند به صورت فعلی قابل پیاده کردن نیست.
▫️فارس: آیا ضعف این سند، ریشه در وضعیت عام علوم اجتماعی و انسانی ما دارد یا صرفاً ناشی از ضعف عملکرد نگارندگان آن است؟
🔸گلشنی: بلی ضعف سند در عدم توجه کافی به وضعیت فرهنگی موجود ( علوم انسانی و اجتماعی رایج در محیط) است. باید متن سند را در چند سمینار داخلی در معرض نقد نخبگان علمی و فرهنگی می گذاشتند و از افراد پختۀ صاحبنظر نیز در مورد آن نظر خواهی میکردند.
ادامه دارد ...
fna.ir/da5vuj
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️حجتالاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : نیازمند دانش تمدنی یعنی علم دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم.
🔹یکی از اصلیترین عوامل و عناصر شکلگیری تمدن نوین اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود.
🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملتها به دولت امتها و ظهور مؤلفههای گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایهها و بخشهایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️رابطه الگوی پیشرفت باعلوم انسانی♦️
🔹از نظر من جریان تحول خواه در علوم انسانی موفق عمل نکرده است و لذا ما تغییر محسوسی در این حوزه نمی بینیم. عدم توفیق در این حوزه بخاطر این بوده که در سطح اجرائی بهائی به این نوع تحولات داده نمی شود ، چون اهمیت آنها درک نمی شود ویا با آن مخالفند،
دکتر مهدی گلشنی قسمت دوم( قسمت آخر)
▫️«مهدی گلشنی» فیزیکدان، استاد فلسفه علم، مترجم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به بررسی، نقد و واکاوی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداخته است:
▫️فارس: فکر میکنید ایرادها و اشکالات این سند مربوط به کدامیک از این موارد است؟
🔸گلشنی: ایراد اساسی من به دوچیز است: اول: عدم توجه به آسیب شناسی محیط و دوم: نظر خواهی کافی در مورد سند از نخبگان کشور.
از نظر من جریان تحول خواه در علوم انسانی موفق عمل نکرده است و لذا ما تغییر محسوسی در این حوزه نمی بینیم. عدم توفیق در این حوزه بخاطر این بوده که در سطح اجرائی بهائی به این نوع تحولات داده نمی شود ، چون اهمیت آنها درک نمی شود ویا با آن مخالفند، و لذا تصمیمات اتخاذ شده عملی نمی شوند.در سطح نظری هم به اندازۀ لازم از افراد خبره استفاده نشده است .بعلاوه لازم بوده در این امر اساتید حوزه و دانشگاه یک دیالوگ جدی داشته باشند ، ولی این متاسفانه این رخ نداده است
▫️فارس: جریان تحولخواه و بهخصوص جریان علوم انسانی اسلامی در کدام بخش از مسیر خود به خطا رفته که امروز پس از بیست سال نقد الگوی توسعه، هنوز نظریهای در باب عدالت نداریم؟
🔸گلشنی: بلی از نظر من جریان تحول خواه در علوم انسانی موفق عمل نکرده است و لذا ما تغییر محسوسی در این حوزه نمی بینیم. عدم توفیق در این حوزه بخاطر این بوده که در سطح اجرائی بهائی به این نوع تحولات داده نمی شود ، چون اهمیت آنها درک نمی شود ویا با آن مخالفند، و لذا تصمیمات اتخاذ شده عملی نمی شوند.در سطح نظری هم به اندازۀ لازم از افراد خبره استفاده نشده است .بعلاوه لازم بوده در این امر اساتید حوزه و دانشگاه یک دیالوگ جدی داشته باشند ، ولی متاسفانه این رخ نداده است.
▫️فارس: مهمترین خلاء کنونی برای ارتقا و اصلاح سند چیست؟ ضعف محتوا؟ ضعف مشارکت نخبگان؟ ضعف گفتمان سازی؟ کدام قشر و با پیگیری چه فرایندی می توانند به رفع این خلاء ها و ارتقای سند کمک کنند؟
🔸گلشنی: تمامی مواردی را که در این سؤال پرسیده شده در مورد این سند تایید می کنم. هم باید محتوا با لحاظ کردن شرایط موجود تقویت شود ، هم باید از نخبگان واقعی بیشتر استفاده شود ، و هم باید سند در طی همایش هائی در معرض نقد صاحبنظران قرار گیرد.
▫️فارس: یکی از دلایل عدم مشارکت فعال نخبگان انقلابی این است که عدهای از آنها معتقدند که این سند هم سرنوشتی مشابه اسناد دیگری مثل چشمانداز بیستساله، نقشه جامع علمی و.. پیدا خواهد کرد و به همین جهت لزومی بهصرف وقت و انرژی زیاد برای اصلاح آن وجود ندارد، آیا این دیدگاه صحیح است؟ چرا؟
🔸گلشنی: دلیل نخبگان انقلابی قانع کننده نیست. وظیفۀ آنها است که از حالت انفعال بیرون آمده ،در اصلاح سند تلاش لازم را به عمل آورند. دلیل عدم توفیق اسناد دیگر هم عدم توجه به شرایط موجود بوده است ( زیرا پیاده کردن موفق یک سند در یک محیط ، مستلرم آماده بودن آن محیط است).
▫️فارس: نخبگان انقلابی در پاسخ به فراخوان رهبری و در فرصت باقیمانده چطور میتوانند بیشترین تأثیر را برای ارتقای سند داشته باشند؟
🔸گلشنی: آنها باید طی نشستهائی سند را مورد مداقه قرار دهند و برای آماده کردن محیط جهت پیاده کردن سند اصلاح شده بکوشند.
▫️فارس: اگر تصمیم بر این باشد که سند مذکور، حداکثر با اعمال برخی اصلاحات، پس از گذشت دو سال مبنای عمل قرار گیرد، چه توصیهای دارید؟ چه خلأهایی در این سند به چشم میخورد؟
🔸گلشنی: باید در مرحلۀ اول ، با نظر خواهی از نخبگان واقعی، در پی علاج آسیبهای اجتماعی موجود باشند و هم زمان با توجه به آنها در سند اصلاحات لازم را به عمل آورند. همچنین خوب است در مرحله دوم این سند را به صورت آزمایشی در یکی دو محیط اجرا نمایند تا نواقص آن به طور عینی مشهود گردد.
fna.ir/da5vuj
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️آیتاللهالعظمی نوری همدانی در دیدار وزیر علوم:
🔹 امروز یکی از تلاش های دانشگاه باید این باشد، در همه علوم حرف برای گفتن داشته باشیم.در گذشته این گونه بوده است، ولی به مرور زمان غربی ها این علوم را از ما گرفنتد و به نام خود تمام کردند و طوری شد ما علوم خودمان را از آنها می گرفتیم وهمین مسئله موجب سکولارکردن علوم شد.
🔹مسئله دوم که دردانشگاها باید مورد توجه داشت، مسئله تربیت است. تربیت از موضوعات مهم است و نباید ازکنار آن به سادگی عبور کرد و بی توجه به آن بود. تربیت باعث می شود شخص مثل بوعلی سینا تحویل جامعه شود و به جامعه اسلامی خدمت کند.
🔹معتقدیم جوانان دردانشگاه امانت ها هستند، به همین دلیل باید از این امانت به درستی مواظبت و حفاظت کرده است و یکی از آن مسائل، تربیت آنها است. برای تربیت دانشجو، اساتید باید متعهد و انقلابی باشند.
🔹مسئله دیگر اسلامی سازی علوم انسانی است. باید به این مسئله هم توجه کرد و برای اسلامی سازی علوم انسانی تلاش کرد.
🔹تمام تلاش دشمن این است این وحدت را از بین ببرد. هر چه ارتباط دو مرکز بیشتر باشد، توطئه دشمنان هم از بین خواهد رفت.
hawzahnews.com/detail/News/495322
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️علامه شهید مطهری : خروج از انزوای حقارت آمیز ... و عرضه کالاهای مختلف با کمال افتخار به جهان دانش
🔹حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند
🔹و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.
آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️
🔹خدا ارباب است و انسان عبد؛ همه مدیریت زندگی انسان به واسطه او است. انسان جاهلی خالقیت را قبول داشت اما ربوبیت را قبول نداشت.
🔹رابطه ارتباطی یعنی خداوند با انسان سخن گفته است اما این تکلم به دو گونه شفاهی یا لفظی و غیر شفاهی یا غیر لفظی است. قرآن در مورد این رابطه واژه«آیه» و «تنزیل آیه» را به کار برده است.
حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش ششم
▫️به گزارش خبرنگار وسائل، چهارم جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
▫️روش مبارزه شهید مطهری با اندیشه مارکسیست / علم اجتماعی اسلامی باید مبتنی با گزاره لا اله الا الله باشد
🔸وی به نقش مبارزاتی شهید مطهری با مارکسیستها اشاره کرد و گفت: ایشان در سخنرانی ها خود ابتدا نظریه مارکسیست را تقریر می کرد و بعد به نقد آن می پرداخت. مارکسیستها همیشه بخش اول صحبتهایش را گوش می کردند و بعد می رفتند وقتی علت این کار از آنها سؤال می شد، می گفتند که ایشان آنقدر مطلب را خوب توضیح می دهد که ما برای فهم اندیشه مارکس پای صحبت ایشان می نشینیم.
🔸استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نظریه علم اجتماعی اسلامی باید مبتنی بر گزاره «لا اله الا الله» باشد، اظهار داشت: انسان با همین تعبیر شهادتین مسلمان می شود؛ در روایات نیز به این گزاره اشاره شده که مشهورترین آنها حدیث سلسلة الذهب امام رضا(ع) است. فهم همه سطوح ارتباطات باید مبتنی بر همین حقیقت مرکزی اسلام باشد.
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگر سخنان خود گفت: رابطه «radiation» با ارتباط «communication» در زبان فارسی تفاوت چندانی ندارند زیرا که هر دو از یک ریشه هستند اما در انگلیسی فرق دارند.
▫️روابط چهارگانه انسان با خدا از نگاه ایزوتسو
🔸حجت الاسلام اسلامیتنها به تبیین روابط چهارگانه انسان با خداوند در قرآن از نگاه ایزوتسو شرق شناس ژاپنی، پرداخت و ابراز داشت: این روابط به چهار دسته تقسیم می شوند؛ 1ـ رابطه وجود شناختی(خالق ـ خلق) 2ـ رابطه ارتباطی(روحی/ تنزیل/ آیات دعا و صلاة) 3ـ رابطه خداوندگاری(رب ـ عبد) 4ـ رابطه اخلاقی(رحمت / غضب ـ شکر ـ کفر). بنیان توحیدی جهان بینی در این چهار رابطه تعریف می شود.
🔸وی در توضیح این روابط گفت: سه نوع از این چهار رابطه یک طرفه و تنها رابطه ارتباطی دو طرفه است. در رابطه با وجود شناختی بین الله و انسان باید گفت که خداوند خالق و انسان مخلوق است؛ آیات 13 حجرات و 21 بقره به این مطلب اشاره دارند.
🔸استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رابطه خداوندگاری، رابطه رب با عبد است، اظهار داشت: خدا ارباب است و انسان عبد؛ همه مدیریت زندگی انسان به واسطه او است. انسان جاهلی خالقیت را قبول داشت اما ربوبیت را قبول نداشت؛ انسان امروزی نیز همین طور است حتی افرادی مثل داروین هم منکر خالقیت نیستند بلکه دعوای آنها بر سر ربوبیت است.
▫️جدال اصلی با سکولاریزیم بر سر ربوبیت الهی است.
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: قصه سکولاریزیم از نفی ربوبیت ارباب دین شروع شد؛ یعنی ابتدا گفتند که پاپ و دستگاه کلیسا ارباب ما نیست و سپس این مسأله به سمت نفی ارکان دین کشیده شد. اوج عبودیت پذیرش ربوبیت است؛ در روایتی از امام صادق(ع) داریم که«العبودية جوهرة كنهها الربوبية». در حدیث قرب نوافل نیز می فرماید اگر انسان عبد محض باشد به خداوند نزدیک می شود تا حدی که همان گونه که خداوند می فرماید«کُنْ فَیَکونُ» او نیز این توانایی را خواهد داشت.
🔸حجت الاسلام اسلامیتنها گفت: رابطه وجود شناختی و خداوندگاری از طرف خدا است و فلش آن به سمت انسان است؛ یعنی آغازگر این رابطه الله است اما در رابطه اخلاقی واکنش انسان به شکل پذیرش است که از تعبیر ایمان و شکر استفاده شده است.«إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» انسان یا شاکر است یعنی به سمت رحمت الهی می رود و یا کفور است و به سمت غضب الهی روانه میشود.
🔸وی در تبیین رابطه ارتباطی که شکل چهارم ارتباطات انسان با خداوند است، اظهار داشت: رابطه ارتباطی یعنی خداوند با انسان سخن گفته است اما این تکلم به دو گونه شفاهی یا لفظی و غیر شفاهی یا غیر لفظی است. قرآن در مورد این رابطه واژه«آیه» و «تنزیل آیه» را به کار برده است.
ادامه دارد ...
http://vasael.ir/fa/news/13260/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️گفتوگوی مشترک نعمتالله فاضلی و احمد آکوچکیان در سومین نشست از شنبههای انسانی بردار :
🔹مقصود از فناوریهای انضباطبخش در نگاه فوکو این است که دانشهای مزبور از جمله روانشناسی، جامعهشناسی، تاریخ، ادبیات، فلسفه، دانشهایی هستند که جامعه مدرن به کمک آنها سوژه را شکل میدهد.
🔹شکل دادن سوژه به این معنا که بخشی از ساحتهای وجودی انسان معاصر با زندگی در جامعه خویش، تحت تأثیر هر کدام از این دانشها قرار خواهد گرفت، به نوعی که وی آزادانه و داوطلبانه آموزههای این دانشها را میپذیرد و ذیل پذیرش و درونی کردن هر کدام از دانشهای یاد شده عمل مینماید.
🔹از منظر فوکو در جامعه مدرن برخلاف جامعه سنتی که نظم اجتماعی از طریق تعذیب و زور صورت میگرفت، به مثابه شکلی از تنبیه اجتماعی و آگاهی بخشی صورت میپذیرد.
🔹در دنیای جدید علوم انسانی و اجتماعی، از طریق مدرسه، دانشگاه و نظامهای اداری و بروکراسی و …، ـ که همه این موارد شکلهای بیرونی یا فضایی این علوم هستند ـ انسان موجود را در انقیاد خویش درآورده و ایشان را به سوژه مدل کرده است.
http://yon.ir/Z8sWT
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami