eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
32 ویدیو
165 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️بیانات حجت الاسلام احمد مبلغی در همایش فقه الاجتماع : 🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. 🔹فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود 🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️ 🔹فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود. 🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. حجه الاسلام احمد مبلغی بخش اول ▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشست‌های فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه می‌آید، فشرده‌ای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است. ▫️تعریف الفقه المضاف 🔸«الفقه المضاف» هو الفقه الذی یتناول مسائل موضوع خاص یحتوی على عده مسائل، یجب أن یدرَس هذا الموضوع ومسائله من منظور الفقه بشکل اختصاصی وتخصصی (لا بشکل عام ولا ضمن الفقه العام) و هذا الموضوع إما أنه عنصر منهجی ذو أبعاد علمیه یجب استغلاله فی عملیه الاستنباط، أو أنه موضوع عام یشمل موضوعات متعدده یجب أن تستنبط أحکامها من الشریعه. ▫️اهمیت و جایگاه فقه مضاف ۱٫ اهمیت دانشی: فقه مضاف راهی برای خروج از نگاه عمومی به فقه است. ۲٫ اهمیت کارکردی: فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. ▫️حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های نهفته در تأسیس فقه مضاف ۱٫ ضرورت اجتناب از تأسیس فقه مضاف با سرعت غیر معقول، و به صورت غیر مسبوق به طرح علمی و بی‌توجه به مبانی دقیق و روش فقهی علمی مناسب. ۲٫ نتیجه این شتاب‌زدگی، توقف یا اختلال جدی در فرایند تاسیس فقه مضاف است. ۳٫ در صورت شتاب‌زدگی، مجبور می‌شویم در آینده، پس از تحمل هزینه‌های اضافی، پروژه‌های فکری برای رهایی از مشکلات این شتاب‌زدگی ارائه کنیم. ▫️وضع کنونی فقه مضاف 🔸فقه مضاف الان در مرحله گذراندن تجربه تکوین وتأسیس است؛ به همین جهت ابعاد، چارچوب و روش آن، بلکه حتی تعریف آن، به صورت دقیق مورد توجه قرار نگرفته است. ▫️اقسام فقه مضاف ۱٫ فقه روشی. ۲٫ فقه تخصصی. ▫️تعریف الفقه المنهجی 🔸الفقه المنهجی هو فرع علمی یحتوی على سلسله من الدراسات التی تُرکّز على البحث عن «عنصر منهجیٍّ ما یتمتّع بالأهمیه والشمولیه» من حیث: ١. صلاحیته واعتباره کعنصر فی المنهج، ٢. مکانه ودَوره فی منهجیه الاستنباط، ٣. علاقته بالعناصر الأخرى فی منهجیه الاستنباط، ۴. کیفیه تطبیق هذا العنصر خلال المنهجیه، ۵. طاقاته فی حلّ المشکلات المعقّده الیوم، و ما إلى ذلک من أبعاد و زوایا علمیه أخرى تتعلّق بهذا العنصر. ▫️چند مثال برای فقه روشی: ۱٫ فقه مناطات. ۲٫ فقه ارتکازات. ۳٫ فقه مقاصد. ▫️تعریف فقه اجتماعی 🔸من أنواع الفقه التخصصی و هو عنوان عام یتضمن العدید من أقسام الفقه التخصصی المرتبطه بالشؤون الحیاه الاجتماعیه المختلفه، مثل: الاقتصاد والسکان والتربیه و ما الى ذلک. هو واحد من الفئات الفرعیه للفقه الاجتماعی یتناول أحکام العلاقات ذات الماهیه البنیویه الاجتماعیه، بینما تتناول أقسام الفقه الاجتماعی الأخر، الأحکام المتعلقه بالعلاقات الاجتماعیه فوق البنیویه من الاقتصاد والسکان والتربیه و… و ببیان آخر، یرکز بشکل خاص على استنتاج أحکام السلوکیات تتشکل حول: ۱٫ السنن الاجتماعیه. ۲٫ النشاطیه الاجتماعیه. ۳٫ المکانه الاجتماعیه. وما الى ذلک. ▫️جایگاه فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع، به مثابه فقه مادر برای همه فقه‌های اجتماعی است. فقه مادر، یعنی نقش قوام بخش، معنابخش و انسجام‌دهنده نسبت به دیگر فقه‌های اجتماعی دارد. ▫️تمایز بین فقه الاجتماع فقه اجتماعی 🔸فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود و فقه الاجتماع خود یکی از زیر مجموعه‌های فقه اجتماعی است. ادامه دارد ... https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️ 🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. حجه الاسلام احمد مبلغی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشست‌های فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه می‌آید، فشرده‌ای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است. ▫️تعریف فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. ▫️تمایز میان فقه الاجتماع و علم الاجتماع 🔸فعالیت و تلاش در علم الاجتماع برای کشف افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن است و گاهی نیز به مرز توصیه می‌رسد ولی فقه، یک دانش استنباطی و توصیه‌ای است و به کشف واقعیت امور نمی‌پردازد. 🔸در فقه الاجتماع، موضوعات مأخوذ در علم الاجتماع به کار گرفته می‌شوند، تا احکامشان کشف شود ولی کشف و توصیف واقعیت اجتماعی، وظیفه «علم الاجتماع» است. فقه الاجتماع، از آن جهت که موضوعات خود را از علم الاجتماع خواهد گرفت، به آن نیازمند است. هم‌چنین فقیه برای ارائه احکام در قبال موضوعات اجتماعی، باید موضوع آن‌ها را به صورت تخصصی بشناسد؛ این بخشی از موضوع‌شناسی است که فقیه آن را از متخصص مربوطه می‌گیرد. ▫️اهمیت تأسیس فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔸فقه رایج اصلاً به این موارد نمی‌پردازد و اگر فقه‌های جدید نیز بدین امور می‌پردازند، توجهشان از زاویه اقتصادی و سیاسی است، نه از زاویه مناسبت‌ها و خط و ربط‌های اجتماعی که در نظام کنش و واکنش است. لذا توجه فقه الاجتماع به امور اجتماعی، کاملاً جدید است. چنان که اگر جامعه‌شناسی نباشد، دیگر علوم اجتماعی بی‌مادر هستند؛ اگر فقه الاجتماع نیز نباشد، دیگر فقه‌های تخصصی نیز بی‌مادر هستند و از حیث فکری درنوعی هرج و مرج و اختلال به سر می‌برند. 🔸در واقع، آن‌چه می‌تواند این فقه‌ها را مانند نخ تسبیح در کنار هم گرد آورد و دقت ورود فقه در مسائل اجتماعی، هنجارهای جامعه و تأثیرگذاری فتوای فقیه را بر جامعه ضمانت کند، فقه الاجتماع است. بنا‌بر‌این تا فقه الاجتماع درست نشود و استقرار نیابد، موقعیت و کارآمدی دیگر فقه‌های تخصصی نیز تضمین نمی‌شود. ▫️شیوه کار فقیه در فقه الاجتماع 🔸فقیه فقه الاجتماع در یک مرحله تمهیدی و متقدم، قبل از این‌که به سراغ موضوع‌‌شناسی و حکم‌شناسی و استنطاق النص برود، باید نظریه کلامی خود را آماده کند و سپس سراغ استنطاق النص برود. 🔸فقیه باید به صورت تخصصی، به جامعه‌شناسی ورود داشته باشد، نه این‌که فقط با آن آشنایی اجمالی داشته باشد و مطالعات جامعه‌شناسانه‌ی او سطحی و مروری صورت گرفته باشد. موضوع‌شناسی در فقه الاجتماع بسیار پیچیده‌تر از موضوع‌شناسی در دیگر فقه‌های مضاف است، زیرا دیگر فقه‌های مضاف، مشترکات زیادی دارند و مباحث تخصصی آن‌ها کم است و لذا موضوع‌شناسی، اندکی ساده است. 🔸ولی در جامعه‌شناسی که علم مادر است، نگاه‌ها، مکاتب و نظریه‌ها بسیار تخصصی، گسترده و مختلف است. 🔸عناصر اصلی فرآیند شکل‌گیری فقه الاجتماع فقه الاجتماع بر سه مرحله متوقف است که عبارتند از: ۱٫ موضوع‌شناسی ۲٫ نظریه‌پردازی (کلامی، فقهی) ۳٫ استنباط احکام فقه الاجتماع که برای هر یک از این مراحل منهج و اصولی وجود دارد. https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر : ترکیب تمدنی حرکت آفرین 🔹ما وقتى مى خواهيم شيوه يا چارچوبى كلى براى سازندگى امت و نابودى ريشه هاى عقب ماندگى آن انتخاب كنيم بايستى در پى تركيبى تمدنى باشيم كه بتواند امت را به حركت درآورد و تمامى نيروها و انرژى هاى او را براى مبارزه بر ضد عقب ماندگى بسيج كند. 🔹هيچ حكومتى نمى تواند اين تركيب تمدنى را به انسان جهان اسلام ارائه دهد مگر حكومت اسلامى كه اساس سازندگى و چارچوب نظام اجتماعى خود را از اسلام مى گيرد. اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۲۱۴. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️آزادسازی و اسلامی سازی علوم انسانی♦️ ▫️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت های حوزوی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد ، به سخنرانی پرداختند. 🔸ایشان اظهار داشت: مشکل بزرگ امروز جهان اسلام این است که به لحاظ فکری، توسط افکار غیر وحیانی اشغال شده است. 🔸وی با بیان این که ما توانستیم خرمشهر را از دست دشمن آزاد کنیم اما نتوانستیم علوم انسانی را آزاد کنیم، گفت: هم اکنون تفکر حاکم بر جهان اسلام، تفکر غیر وحیانی است و این طور نیست که از محضر قرآن کریم، استفاده لازم را ببرد، در حالی که دین آمده است که حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند. 🔸رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به نفوذ علوم انسانی غیر اسلامی در جوامع اسلامی، تصریح کرد: ما می خواهیم با علومی، جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و بنیاد آن هم بر ساختن انسان نیست. 🔸وی با بیان این که اگر امام راحل، ایران را از اشغال سیاسی آزاد کرد و اگر در ۸ سال دفاع مقدس نگذاشتیم تا ایران گرفتار اشغال نظامی شود، اما اشغال علمی همچنان ادامه دارد، افزود: رشته های دانشگاهی غیر از رشته های علوم قرآن، مبنا و محتوایی غیر اسلامی دارد؛ برای مثال علم اقتصاد، علوم سیاسی و... اینگونه است. 🔸حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که اگر بخواهیم در جامعه اسلامی تمدن سازی کنیم، بدون استفاده از آیات الهی و قرآن، امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، تمام هم و غمَّش این بوده و هست که زیرساخت علمی نجات علوم انسانی از اشغال فکری دنیای غرب را فراهم کند؛ که این بخش های باقیمانده کار هم کمک نهادهای دیگر را می طلبد و هم از سوی دیگر، دانشگاه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند. 🔸وی با بیان این که در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی این دفتر، ۱۴ دانشنامه تخصصی قرآن و فرهنگنامه رونمایی شده است، گفت: هر کدام از این محصولات، نتیجه تلاش ۳۰ ساله دوستان و همکاران ما است، و نظیر هم ندارد؛ به هر حال، این اشغال فکری را جایی باید برایش فکر کرد. 🔸رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در زمینه علوم انسانی متوجه اشغال فکری دنیای غرب نیستیم و متأسفانه نظریات آنان را بدون نقد مطرح و ترویج می کنیم، تصریح کرد: این پژوهشگاه با همکاری صدها محقق، در حال برپایی کرسی های ترویجی و نقد نظریه است تا این اشکالات در حد امکان برطرف شود. 🔸وی خاطرنشان کرد: نوع مراکز قرآنی کشور به دنبال توسعه فعالیت های صوری و ظاهری قرآنی هستند که از جمله آنها بحث مسابقات است؛ در حالی که قرآن کتاب سبک زندگی و نقشه راه و کتاب هدایت است و باید توازن میان مسائل ظاهری قرآن و محتوای غنی آن، ایجاد کرد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر : 🔹ایشان با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می‌کند که ما نیز می‌توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می‌شود و الگوی شهید صدر در این‌باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔹فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان این که شهید صدر دارای نوآوری های مختلفی است، بیان کرد: برخی از اندیشه های ایشان در قلمرو فقه و اصول و برخی در اندیشه های اسلامی می باشد و این اندیشه ها ناظر به مسائل پیرامونی است. 🔸وی با اشاره به این که فقه نظام ضمن بیان مباحث فقهی ناظر به نیازهای پیرامونی است، خاطرنشان کرد: عمده کار فلسفی شهید صدر ناظر به نیازهای آن زمان است. مانند مارکسیسم و ماتریالیسم دیالکتیک که شاید امروز این بحث آنقدر محل رجوع و نیاز نباشد. 🔸استاد حوزه تأکید کرد: ثقل مباحث مارکسیستی در آن زمان مسائل اقتصادی بود و اقتصاد اسلامی مقابل سرمایه داری و مارکسیست قرار داشت به همین دلیل شهید صدر به وسیله اقتصاد اسلامی وارد مباحث نظامات می شود که این نظامات قابل تعمیم در دیگر مسائل نیز است. 🔸وی در ادامه با بیان این که گام های فقه بیشتر درباره مباحث فقه فردی شکل گرفته است، گفت: فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می کند که ما نیز می توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔸وی ورود شهید صدر به فقه نظامات را کار نویی دانست و گفت: امروزه فضلای حوزه درباره فقه نظامات به صحبت می نشینند و این موضوع مطرح است که احکام، ناظر به افراد و اشخاص است و عناوین حقوقی متعلّق احکام نیست. برای نمونه بانک از همین مسائل است. 🔸استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از نمونه ها را احکام مربوط به بغی بیان کرد و گفت: با فرد باغی که امنیت اجتماعی را برهم می زند، چه باید کرد؟ اگر فقه فقط فردی باشد می گوید همان فردی که ناامنی ایجاد کرده، متعلّق حکم است. ولی اگر ناامنی به وسیله گروه، سازمان یا تشکیلاتی ایجاد شود، آیا تنها فردی که عمل کرده متعلق حکم است یا حکم شامل آن سازمان نیز می شود؟ این نمونه ای از خروج احکام از فرد و اجتماعی شدن آن است. 🔸وی افزود: نظامات اجتماعی نیز دارای شخصیت حقوقی است و شهید صدر براساس این موضوع، مباحث نظامات را بیان می کند؛ با اقتصادنا وارد این مباحث می شود. البته زمانی که ایشان به این موضوع می پردازد چیزی به نام نظامات اجتماعی مطرح نبوده است، ولی رقیبی وجود داشته که شهید صدر در صدد پاسخ به آن بر می آید. ادامه دارد ... http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔹فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، با تأکید بر این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر و شدیدتر احساس شد، اظهار کرد: فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می شود و الگوی شهید صدر در این باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 🔸وی یادآور شد: البته برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما نیازهای جدیدی داریم که باید در امتداد نظامات شهید صدر مطرح شود مانند نظام سیاسی. البته مسائل دیگری داریم که از سنخ فقه حکومت و فقه حکومتی است که فقه حکومتی پیش از انقلاب چندان مبتلابه نبود. پرداختن به این موضوع عمدتاً پس از انقلاب صورت گرفت و در زمان شهید صدر این مسأله مطرح نبود تا به آن پرداخته شود. همزمان با شهید صدر، امام راحل نیز در نجف فقه حکومت را مطرح کردند و این موضوع به قدری شهید صدر را به وجد آورد که ایشان اشک شوق ریختند. 🔸وی یادآور شد: فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. 🔸استاد حوزه، فقه حکومت را بخشی از فقه نظامات دانست که دارای احکام و قواعد کلی است و تصریح داشت: فقه حکومت عملکرد حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی چگونگی رفتار در حوزه حکومت را بیان می کند. یعنی مشخص می کند که حاکم چگونه عدالت را رعایت کند؟ چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند و… . 🔸وی افزود: فقه حکومت شأن و ویژگی های حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی مقام اجرا را مطرح می کند. به همین دلیل فقه حکومت شرط لازم برای عقلانیت است ولی کافی نیست. چون حوزۀ اجرا متفاوت است. حکمی که حاکم بیان می کند مانند چیزیست که عقل بیان می کند. 🔸حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در پایان گفت: امروزه نیازمند قواعد احکام حکومتی هستیم که باید در امتداد کار شهید صدر صورت گیرد. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت اول 🔹 اندیشه ”اسلامی‌کردن دانشگاه“ از همان ابتدای انعقادش ناصواب و اشتباه بود زیرا به تصریح و اکثراً به تلویح مبتنی بر پیش‌فرض‌هایی بود که یکی از یکی تآمّل‌ناشده‌تر و بلکه ناموجّه‌تر بودند و کماکان هستند. ▫️اکنون به بررسی این پیش‌فرض‌ها می‌پردازیم. 🔸بزرگترین پیش‌فرض‌ یا پیش‌فرض مادر این فکر این بود که حوزه‌های علمیه و مؤسسات تابعه آن همگی اسلامی هستند. و به همین دلیل است که در این چهل سال حتی یکبار هم نشنیده‌ایم که حوزه را باید اسلامی کرد. 🔸دلالت پیش‌فرض مادر نامصرّحِ ناگفته این است که نه تنها همه اجزاء و ارکان و مناسبات ریز و درشت حوزه کاملا یا روی هم رفته با موازین اسلامی مطابقت دارد که بعلاوه، مدیریت مدارس حوزوی، دروس حوزوی، چگونگی آموزش در حوزه‌ها، نگرش به پژوهش، کیفیت پژوهش‌ در حوزه‌ها، نظام مالی حاکم بر مدیریت حوزه‌ها، چگونگی ارتقاء مراتب علمی در حوزه‌ها، و ربط و نسبت حوزه‌ها با مجموعه گسترده و متنوعی از پدیدارها و معضلات و حاجات و آمال و آرمانهای اجتماعی‌ـ‌سیاسی‌ـ‌اقتصادی‌ـ‌فرهنگیِ جامعه هیچ‌یک هیچ مقدار جرح و تعدیل و اصلاحی طلب نمی‌کند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها در نخستین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمصانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی: 🔹بنابراین ما در زمینه علم ارتباطات ناگزیر هستیم که ابتدا دیدگاه غرب را مورد بررسی قرار دهیم چراکه آنها به شکل مبسوطی به این علم پرداخته اند و در دهه‌های اخیر نقد و بررسی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. این امر نشان از اهمیت مسأله نزد اندیشمندان و صاحب‌نظران غربی دارد. 🔹اروپایی‌ها ارتباطات را فراگرد تولید و تسهیم معنا می‌دانند؛ به عنوان مثال در این نوع نگاه بر خلاف دیدگاه آمریکایی‌ها، فرآیند آموزشی که در کلاس درس اتفاق می‌افتد منحصر به کنش استاد و شاگرد و انتقال مفاهیم نیست بلکه آن به آن کلاس درس در فرآیند تولید معنا نقش مؤثر و مستقیم دارد. 🔹ارتباطات از نگاه آمریکایی‌ها صرفا منحصر در برقراری ارتباط دو سویه است که این ارتباط در ظرف مکانی و زمانی با ابرازهای خاصی صورت می‌گیرد. http://vasael.ir/fa/news/13198/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹وقوف و طواف اندیشمندان و صاحب نظران پیرامون یک واژه و پردازش آن می‌تواند ما را به نظریه پردازی و تولید علم برساند. 🔹سنت سخنوری یکی از علومی است که ما در حوزه به عنوان علم بلاغت می‌شناسیم اما متأسفانه آن گونه که شایسته است به آن نمی‌پردازیم. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، نخستین جلسه درس گفتار فقه نخستین جلسه فقه ارتباطات برگزار شدارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استاد استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. 🔸وی در این ابتدای جلسه به تعریف واژه «ارتباطات» پرداخت و اظهار داشت: این واژه را به غلط معادل واژه «Communication» قرار داده اند. ارتباطات یک واژه عربی است اما با این وجود خود عرب زبان‌ها در معادل سازی این واژه لاتین از واژه «الاتصال» استفاده می‌کنند که به لحاظ مفهومی به معادل لاتین آن بسیار نزدیک تر است. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علمی به عنوان ارتباطات اسلامی وجود ندارد گفت: بنابراین ما در زمینه علم ارتباطات ناگزیر هستیم که ابتدا دیدگاه غرب را مورد بررسی قرار دهیم چراکه آنها به شکل مبسوطی به این علم پرداخته اند و در دهه‌های اخیر نقد و بررسی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. این امر نشان از اهمیت مسأله نزد اندیشمندان و صاحب‌نظران غربی دارد. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در بخش دیگر سخنان خود به بازخوانی دیدگاه‌ها و آراء مختلف اندیشمندان غربی در حوزه علوم ارتباطات پرداخت و خاطرنشان کرد: ارتباطات از نگاه آمریکایی‌ها صرفا منحصر در برقراری ارتباط دو سویه است که این ارتباط در ظرف مکانی و زمانی با ابرازهای خاصی صورت می‌گیرد. 🔸وی افزود: اروپایی‌ها ارتباطات را فراگرد تولید و تسهیم معنا می‌دانند؛ به عنوان مثال در این نوع نگاه بر خلاف دیدگاه آمریکایی‌ها، فرآیند آموزشی که در کلاس درس اتفاق می‌افتد منحصر به کنش استاد و شاگرد و انتقال مفاهیم نیست بلکه آن به آن کلاس درس در فرآیند تولید معنا نقش مؤثر و مستقیم دارد. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با تأکید بر اهمیت نظریه پردازی در علوم ارتباطی، گفت: متأسفانه ما در این زمینه کار چندانی نکردیم و حتی یک نظریه هم در این زمینه ارائه نشده است. نظام واژگان در غرب از مرز واژگان عبور کرده و به اصطلاح تبدیل شده است و بر همین اساس علوم مختلف پایه ریزی شده اند اما ما در مقابل بسیاری از واژگان را در حد واژه باقی گذاشته ایم و روی آن کار نکرده ایم. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها ادامه داد: به عنوان مثال اگر بر روی واژه‌ای مانند«دعوت» و «تبلیغ» کار شود می‌توانیم علومی را تولید کنیم که نقطه بدیل علم ارتباطات است. وقوف و طواف اندیشمندان و صاحب نظران پیرامون یک واژه و پردازش آن می‌تواند ما را به نظریه پردازی و تولید علم برساند. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 7 رویکرد را در علم ارتباط مهم دانست و گفت: سنت سخنوری، سنت نشانه شناسی، سنت پدیدار شناختی، سنت روانشناسی اجتماعی، نظريه اجتماعی فرهنگی و سنت انتقادی از جمله مسائل مهمی است که نقش مستقیم در شکل گیری ارتباطات دارند. 🔸وی تصریح کرد: سنت سخنوری یکی از علومی است که ما در حوزه به عنوان علم بلاغت می‌شناسیم اما متأسفانه آن گونه که شایسته است به آن نمی‌پردازیم حال آنکه در غرب متون غنی ما در این حوزه بازخوانی می‌شود؛ کتاب‌های جرجانی و تفتازانی به عنوان کتاب‌های مرجع این رشته هستند. http://vasael.ir/fa/news/13198/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت دوم 🔸پیش‌فرض دوم که بیشتر مستقیم و کمتر غیر مستقیم تابع و متأثر از پیش‌فرض مادر است این که عرصه سیاست ما اسلامی است زیرا رجالی که عهده‌دار مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها هستند عموماً از رجال بسیار مسلمان و معتقد و متعهد و انقلابی هستند. آنها که انتصابی هستند که منتصب ولی فقیه هستند و بنابراین اسلامیت‌شان به طور پیشینی و فرضی محرز و یقینی است و مطلقاً امکان هیچ نوع نه بررسی که حتی اظهارنظر هم وجود ندارد. 🔸آنهایی که از جانب مردم انتخاب می‌شوند ابتدائاً صلاحیت‌شان از جانب شورای نگهبان و یا نهادی پایین‌دستی لیکن با کارکردی مشابه شورای نگهبان احراز و تأیید می‌شود. 🔸در نتيجه این پیش‌فرض، همه نهادهای سیاسی و سیاستگذارانه ما و همه رویه‌ها و هنجارهای اِعلامی و به‌ویژه اِعمالی این نهادها روی‌هم‌رفته، اگر نه کاملاً، اسلامی هستند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami