07.mp3
66.21M
صوت جلسهی هفتم و اخر درسگفتار متافیزیک دکتر غلامرضا اعوانی
💫 فراخوان "همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی"
▪️ کلیه مقالات همایش با کد اختصاصی 97730-03240 در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نمایه می شوند.
🔹 تاریخ برگزاری: سهشنبه 7 اسفندماه 1403
🔹 مکان: دانشگاه جامع امام حسین(ع)
🔹 آدرس ثبت نام در همایش: https://ishs.ihu.ac.ir
✍️ محورهای همایش:
- مبانی، اصول و الگوی اسلامی در چارچوب حوزه رشتههای همایش
- مسألهیابی و ارائه راهکار سیاستی مبتنی بر حل چالشهای جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام
در حوزه رشته های:
- اقتصاد اسلامی
- مدیریت اسلامی
- حقوق اسلامی
- سیاست اسلامی
- فرهنگ اسلامی
-تعلیم و تربیت اسلامی
🔖 چاپ مقالات برتر در نشریات معتبر علمی پژوهشی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️چهل روز آزگار از شهادت مظلومانه سید مقاومت گذشت! چقدر زود به نبودنت عادت کردیم سید!!
"شب های هجر را گذرانديم و زنده ايم
ما را به سخت جانی خود اين گمان نبود"
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️رئیس انجمن ترویج علم : بیستوپنجمین جایزه ترویج علم، ۲۴ آبان اهدا میشود.
🔹رئیس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به برگزاری هفته ترویج علم از ۱۸ تا ۲۵ آبان گفت: مراسم اعطای جایزه بیستوپنجمین جایزه ترویج علم روز پنجشنبه (۲۴ آبان) برگزار میشود.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:
https://www.msrt.ir/fa/news/88583
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
1403-06-08-sh ofogh.mp3
12.64M
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع: "علم"، "قدرت" و دفاع "تمدنساز" ("تهدید"ها "فرصت"اند)
🔹نشست ("تمدن اسلامی"، مادر "صنایع دفاعی و سلاح مدرن") ۱۳۹۳
🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه افق ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
💫 وقتی الگو زینب است
🔸رهبر معظم انقلاب ؛ امام خامنه ای :
«اگر الگوی زن، زینب و فاطمهی زهرا سلامالله علیها باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیتها و انتخاب بهترین کارها؛ ولو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز.» ۷۷/۰۸/۲۲
🌺🌼 میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار بر همه پرستاران و مادران فداکار طرح ولایتی مبارک🌼 🌺
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
کرسی ترویجی معانی عقل ددر فلسفه و دین.mp3
36.07M
▪️ کرسی علمی ترویجی : «معنای عقل در فلسفه و دین و ظرفیتهای آن برای تحول در علوم انسانی» با ارائه دکتر علی محمد ساجدی
▫️ ناقد: دکتر صبورا حاجعلیاورکپور
▫️ مدیر جلسه: دکتر فرهاد خرمایی
🔹 ۷ اسفند ۱۴۰۲
🔹 دانشکده الهیات دانشگاه شیراز
🎥 پیوند فیلم کامل کرسی در آپارت:
📺 https://aparat.com/v/8sIfJ
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️50 سال تلاش آیتالله مصباح یزدی برای تحول در علوم انسانی اسلامی / از تدوین سند تولید علوم انسانی اسلامی تا طراحی ۱۶ رشته علمی
💫حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، در بزرگداشت مرحوم علامه آیتالله مصباح یزدی مطرح کرد؛
🔹آیتالله مصباح یزدی طی ۵۰ سال فعالیت خود به توسعه علوم انسانی اسلامی و نقد علوم غربی پرداخت. او با نگاه انتقادی خود، بر ضرورت تحول در علوم انسانی تاکید داشت و شاگردانش را به تفکر نقادانه و انتقادی پرورش میداد. علامه مصباح به عنوان یک متفکر نوآور، به نقد دستاوردها، نظریهها، روشها و مبانی علوم انسانی غربی پرداخته و این نقدها را در آثار و آموزشهای خود مطرح کرده است.
🔹علامه مصباح تأکید داشت که نقد علوم غربی بهتنهایی کافی نیست؛ بلکه باید در جهت تولید اندیشههای جدید و بومی هم کوشید. او همواره تلاش میکرد که نقدهای خود را با نگاه سازنده و ایجابی همراه کند. همچنین، به تبیین ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی و ایجاد ساختارهای لازم برای این تحول میپرداخت که نتیجه آن، تدوین سند تولید علوم انسانی اسلامی بود.
🔹علامه مصباح با تأسیس نهادهایی چون دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، بنیاد باقرالعلوم و مؤسسه امام خمینی، در معرفی علوم جدید به طلاب و ایجاد رشتههای تخصصی پیشقدم شد. او ۱۶ رشته علمی را در سه مقطع طراحی و اجرا کرد که نشاندهنده تعهد او به تحول و نهادینهسازی علوم انسانی اسلامی است.
🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38945
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
علم و دین.mp3
28.17M
فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با موضوع " علم و دین "
🔹بنیاد نخبگان ؛ دانشگاه تربیت مدرس
🔹 ۱۳ آبان ۱۴۰۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️برگزاری همایش بین المللی " تحول علوم پایه بر مبنای جهان بینی توحیدی "
🔹 برگزار کننده: دانشگاه شاهد
🔹 مهلت ارسال مقالات: ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳
تارنمای همایش:
http://icbs2024.shahed.ac.ir
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فایل های صوتی *عصر نصرالله* ؛ گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چهلم شهادت سید مقاومت با حضور: اساتید دانشگاه
🔹 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ تا ۲۱
🔹خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سوره
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
وحید یامین_پور در نشست (عصر نصرالله؛ گفتارهای اندیشه و علوم_انسانی در چهلم سید مقاومت)-14-08-1403.mp3..mp3
7.83M
وحید یامینپور ؛ عصر نصرالله ؛ گفتارهای اصحاب اندیشه و علومانسانی در چهلم شهادت سید مقاومت ۱۴ آبانماه ۱۴۰۳
بیژن عبدالکریمی در نشست (عصر نصرالله؛ گفتارهای اندیشه و علوم_انسانی در چهلم سید مقاومت)-14-08-1403.mp3..mp3
7.98M
بیژن عبدالکریمی ؛ عصر نصرالله ؛ گفتارهای اصحاب اندیشه و علومانسانی در چهلم شهادت سید مقاومت ۱۴ آبانماه ۱۴۰۳
سعید زیباکلام در نشست (عصر نصرالله؛ گفتارهای اندیشه و علوم_انسانی در چهلم سید مقاومت)-14-08-1403.mp3..mp3
13.08M
سعید زیباکلام ؛ عصر نصرالله ؛ گفتارهای اصحاب اندیشه و علومانسانی در چهلم شهادت سید مقاومت ۱۴ آبانماه ۱۴۰۳
سجاد صفار هرندی در نشست (عصر نصرالله؛ گفتارهای اندیشه و علوم_انسانی در چهلم سید مقاومت)-14-08-1403.mp3..mp3
3.66M
سجاد صفار هرندی ؛ عصر نصرالله ؛ گفتارهای اصحاب اندیشه و علومانسانی در چهلم شهادت سید مقاومت ۱۴ آبانماه ۱۴۰۳
سیدحسین شهرستانی در نشست (عصر نصرالله؛ گفتارهای اندیشه و علوم_انسانی در چهلم سید مقاومت)-14-08-1403.mp3..mp3
3.94M
سید حسین شهرستانی ؛ عصر نصرالله ؛ گفتارهای اصحاب اندیشه و علومانسانی در چهلم شهادت سید مقاومت ۱۴ آبانماه ۱۴۰۳
◾️سلمان فارسی و عقلانیتِ در نگاه احمد امین مصری ◾️
حجت الاسلام دکتر علی راد قسمت نخست
▫️پروژه فکری احمد امین مصری ( 1304 – 1373 ق ) اصلاح اجتماعی در پرتو عقلانیت بود , او تحول و تعالی جوامع اسلامی را فقط در گرو رشد و انقلاب در عقلانیت دینی می دانست , عقلانیت را در اندیشه و کارنامه مشاهیر, فرقه ها و مذاهب اسلامی بررسی و ارزیابی می کرد تا نشان دهد که نقش کدامیک در پیشبرد و انحطاط تمدن مسلمین اثر گذار بود. سویه دیگر مسئله احمد امین , اثر گذاری عقلانیت تمدن های و فرهنگ مجاور عربستان از جمله ایران و روم بر عقلانیت عرب صدر اسلام بود. او با دیدی کلنگر به بررسی علل موفقیت و انحطاط جامعه اسلامی در طول تاریخ پرداخت.ایرانیان از طریق اعراب مناذرة که در عراق حضور داشتند با ابعاد ادبی, سیاسی و اجتماعی فرهنگ عربی آشنا بودند . هر چند پیش از اسلام عرب ها با این تمدن پیوندها تجاری , سیاسی و اجتماعی داشتند لکن پس از اسلام این پیوندها توسعه یافت و عمیق تر شد.
🔹در نگاه احمد امین با فتح ایران توسط مسلمانان زمینه های تبادل عقلانیت فرهنگ و تمدن ایرانی بر اندیشه عرب افزوده شد . در امتداد این نگاه احمد امین به نقش عقلانیت ایرانیان , او گریزی به شخصیت سلمان فارسی دارد , با مقایسه سلمان فارسی با صحابه غیر عرب رسول خدا (ص) به تفاوت و تمایزهای شخصیتی او اشاره دارد . تصویر احمد امین از شخصیت و سیمای سلمان فارسی در میان صحابه رسول خدا (ص) به دلیل رهیافت خاص او در مطالعه تاریخ اسلام جالب توجه است.
🔹احمد امین در کتاب فیض الخاطر جستاری را به سلمان فارسی اختصاص داد, در این جستار به معرفی شخصیت وسیره سلمان به مثابه یکی از سه صحابی غیر عرب رسول خدا (ص) از سه تمدن مجاور عربستان می پردازد , صهیب از روم , بلال از حبشه و سلمان از ایران. برای احمد امین شگفت انگیز است که سه نفر از صحابی پیامبر از سه تمدن مجاور عربستان بودند! در نگاه او هر یک از این سه مثال قوم و نژاد خود بودند که در سرزمین حجاز تجلی کرده بودند , همه اوصاف و خُلق و خوی ملت ها روم , حبشه و ایران در این سه نمود و ظهور داشت , صهیب همانند رومیان شوخ طبع بود و در تیراندازی ماهر بود, بلال همانند اهل حبشه در دیانت استوار , قلبی ساده و بی پیرایه و در تیراندازی بدون خطا بود , سلمان سلمان نماینده گرایش معنوی صوفیانه زاهدانه بود، همانند برخی از ایرانیان که اسلام آوردند .
🔹این سه صحابی غیر عرب پیامبر (ص) به اسلام افتخار می کردند , آنها به چیز دیگری افتخار نمی کردند، آنان بردگان وفاداری بودند که در دوره اسلام آزاد شدند. در تقابل با نگاه آنان , اعراب به عربیت , خون و نژاد و حریت خود بسیار افتخار میکردند , با دیگران خشن بودند و این برای این سه صحابی رنج آور بودند که فقط اسلام را مایه تفاخر می دانستند , از نژاد گرایی و خود برتر بینی عرب ناراحت بودند . با این حال بلال حبشی، صهیب رومانی و سلمان فارسی از برجسته ترین ها بودند. در میان این سه صحابه , سلمان فارسی حضوری پُر رنگ در تاریخ اسلام دارد و میراث فربه از او به دست ما رسیده است که از اثر گذاری شخصیت و اندیشه او در فرهنگ مسلمین حکایت دارد لکن دولت عباسیّان نیز در این مهم نقش آفرین بود زیرا زمینه را برای حضور ایرانیان در علوم و تاریخ نگاری فراهم کرد , سلمان فارسی توانست از بردگی به استانداری مدائن دست یابد , اسوه و الگوی شماری از جریان های فکری و مذهبی قرار گرفت , در سخنان او نگاه انتقادی به اخلاق و فرهنگ عربی فراوان وجود دارد , لذا تاریخ نتوانست شخصیت او را نادیده بگیرد چون عقلانیت ایرانی را با اخلاق قرآنی تلفیق کرد , احساسات عمیق دینی را عقلانیت نقّاد ترکیب نمود , از پرسش گری و کندوکاو نهراسید و این چنین در تاریخ ماندگار شد , کسانی چون ابن ادهم و غزالی همانند سلمان به اسلام نگریستند.
ادامه دارد ...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami