💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌸 آداب نماز 🌸
🌹🌹 امام زين العابدين عليه السلام:
✅ حقّ نماز اين است كه بدانى نماز، وارد شدن بر خداوند عزّ و جلّ است و تو با نماز در پيشگاه خداوند عزّ و جلّ ايستاده اى؛ پس چون اين را دانستى، بايد خود را در جايگاه بنده اى
🔷 ذليل و حقير ،
🔷 دوستدار و ترسان،
🔷 اميدوار و بيمناك،
🔷 بينوا و زارى كننده
ببينى و به احترام كسى كه در مقابلش ايستاده اى، با آرامش و وقار بايستى و با دل به نماز رو كنى و آن را با رعايت شرايط و حقوقش، به جا آورى.
🌼 بحار الأنوار : 74/4/1 🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹4
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۴۶)🍀
❇️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۱)
لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَاد النَّخَعِيِّ قَالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَاد:
أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِب(عليه السلام)،
فَأَخْرَجَنِي إِلَى الْجَبَّانِ،
فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ،
ثُمَّ قَالَ: يَا كُمَيْلُ بْنَ زِيَاد:
إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ، فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا،
❇️از سخنان امام(عليه السلام) به كميل بن زياد نخعى است كميل بن زياد مى گويد:
اميرمؤمنان على بن ابى طالب(عليه السلام) دست مرا گرفت و به سوى صحرا (خارج شهر كوفه) برد.
هنگامى كه به صحرا رسيد آه پردردى كشيد و فرمود:
اى كميل بن زياد!
دل ها همانند ظرف هاست پس بهترين آنها ظرفى است كه مقدار بيشترى را بتواند نگهدارى كند.
حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۱) - بخش اول
امام(عليه السلام) در اين كلام بسيار شريف و پربار و پرمعنا نخست براى آماده كردن مخاطب خود كميل او را به مكانى مى برد كه خالى از اغيار و نامحرمان است تا بتواند آزادتر و پربارتر حقايق را براى او بيان كند.
كميل بن زياد مى گويد: «اميرمؤمنان على بن ابى طالب(عليه السلام) دست مرا گرفت و به سوى صحرا (خارج شهر كوفه) برد
هنگامى كه به صحرا رسيد آه پردردى كشيد و فرمود»;
(قَالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَاد: أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِب(عليه السلام)، فَأَخْرَجَنِي إِلَى الْجَبَّانِ، فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ، ثُمَّ قَالَ:).
«جبّان» به معناى صحراست و گاه به قبرستان «جبان» و «جبانة» اطلاق شده چون معمولاً قبرستان ها در بيرون شهر بود.
«صعداء» (بر وزن علماء) به معناى تنفسى است كه كشيده و طولانى و ناشى از درد و رنج باشد.
امام(عليه السلام) در آن فضاى آزاد و آرام و خالى از بيگانه و اغيار زبان به سخن گشود و مخاطب با ايمان و با معرفتش را چنين خطاب كرد:
«اى كميل بن زياد!
دل ها همانند ظرف هاست پس بهترين آنها ظرفى است كه مقدار بيشترى را بتواند نگهدارى كند»;
(يَا كُمَيْلُ بْنَ زِيَاد: إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ، فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا).
«اَوْعِيَة» جمع (وِعاء) به معناى ظرف در اصل از ريشه وعى (بر وزن سعى) گرفته شده است كه به گفته «ابن منظور» در لسان العرب و «راغب» در كتاب مفردات در اصل به معناى نگهدارى چيزى در قلب است.
يعنى به حافظه سپردن و ياد گرفتن.
سپس به هر ظرفى «وعاء» گفته شده به گونه اى كه بر معناى اصلى پيشى گرفته و هر زمان «وعاء» گفته مى شود معناى ظرف هاى معمولى به ذهن انسان سبقت مى گيرد.
اين ماده به معناى حفظ و نگهدارى نيز آمده است،
بنابراين منظور امام(عليه السلام)تأكيد بر اين است كه كميل اين سخنان حكيمانه و گرانقدر را حفظ كند و به ديگران نيز برساند تا نفع آن عام باشد.
ادامه دارد....
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹4
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سوره یونس آیات 26 الی 30🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🍀
به نام خداوند رحمتگر مهربان
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (26)
براى كسانى كه كار نيكو كرده اند نيكويى [بهشت] و زياده [بر آن] است چهره هايشان را غبارى و ذلتى نمى پوشاند اينان اهل بهشتند [و] در آن جاودانه خواهند بود
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (27)
و كسانى كه مرتكب بديها شده اند [بدانند كه] جزاى [هر] بدى مانند آن است و خوارى آنان را فرو مى گيرد در مقابل خدا هيچ حمايتگرى براى ايشان نيست گويى چهره هايشان با پاره اى از شب تار پوشيده شده است آنان همدم آتشند كه در آن جاودانه خواهند بود
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنْتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُمْ مَا كُنْتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ (28)
و [ياد كن] روزى را كه همه آنان را گرد مى آوريم آنگاه به كسانى كه شرك ورزيده اند مى گوييم شما و شريكانتان بر جاى خود باشيد پس ميان آنها جدايى مى افكنيم و شريكان آنان مى گويند در حقيقت شما ما را نمى پرستيديد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِنْ كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ (29)
و گواهى خدا ميان ما و ميان شما بس است به راستى ما از عبادت شما بى خبر بوديم
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ هُنَالِكَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَا أَسْلَفَتْ وَرُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (30)
آنجاست كه هر كسى آنچه را از پيش فرستاده است مى آزمايد و به سوى خدا مولاى حقيقى خود بازگردانيده مى شوند و آنچه به دروغ برمى ساخته اند از دستشان به در مى رود
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌸 ضرورت تعاون با خویشاوندان 🌸
🌹🌹 امام على عليه السلام:
✅ اى مردم! هيچ كس هر اندازه هم ثروتمند باشد از خويشان (ايل و عشيره) خود و حمايت عملى و زبانى آنها از او، بى نياز نيست. آنان بزرگترين گروهى هستند كه از انسان پشتيبانى مى كنند و پراكندگى و پريشانى او را از بين مى برند و در مصيبتها و حوادثى كه برايش پيش مى آيد، بيش از همه به او مهربان و دلسوزند. نام نيكى كه خداوند براى انسان در ميان مردم پديد مى آورَد، بهتر است از مال و ثروتى كه وى براى ديگران باقى مى گذارد.
✅ هان! مبادا از خويشاوند نيازمند خود روى برتابيد و از دادن اندك مالى به او دريغ كنيد كه اگر ندهيد چيزى بر ثروت شما نمى افزايد و اگر بدهيد چيزى كم نمى شود. هر كه از خويشان خود دست كشد، يك دست از آنان باز گرفته، اما دستهاى فراوانى از خود كنار زده است . و آن كس كه با قوم و خويشان خود نرمخو و مهربان باشد، دوستى و محبّت هميشگى آنان را به دست آورَد.
🌼 خطبه23 نهج البلاغه🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۴۷)🍀
✳️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۱)
لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَاد النَّخَعِيِّ قَالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَاد:
أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِب(عليه السلام)،
فَأَخْرَجَنِي إِلَى الْجَبَّانِ،
فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ،
ثُمَّ قَالَ: يَا كُمَيْلُ بْنَ زِيَاد:
إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ، فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا،
از سخنان امام(عليه السلام) به كميل بن زياد نخعى است كميل بن زياد مى گويد:
اميرمؤمنان على بن ابى طالب(عليه السلام) دست مرا گرفت و به سوى صحرا (خارج شهر كوفه) برد.
هنگامى كه به صحرا رسيد آه پردردى كشيد و فرمود:
اى كميل بن زياد!
دل ها همانند ظرف هاست پس بهترين آنها ظرفى است كه مقدار بيشترى را بتواند نگهدارى كند.
✳️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۱) - بخش دوم
كميل نيز به اين دستور عمل كرد.
به هر حال، تشبيه زيبا و پرمعناى كلام امام(عليه السلام) اشاره به اين است كه؛
در مبدأ فيض الهى هيچ محدوديتى نيست
و اگر استفاده انسان ها از آن مبدأ متفاوت است به سبب تفاوت ظرفيت هاى آنهاست;
درست به اين مى ماند كه گروهى ظرف هاى مختلفى را با خود بردارند و به سوى چشمه زلال پرآبى حركت كنند.
پيداست هر يك به اندازه پيمانه اى كه به همراه دارد از آن چشمه آب بر مى گيرد;
يكى به اندازه آشاميدن يك مرتبه انسان
و ديگرى به اندازه دفعات زياد.
به بيان ديگر، باران فيض الهى بر صحرا و دشت و دره ها و گودال ها مى بارد، هر زمينى وسعت بيشترى داشته باشد بهره اش از آن باران بيشتر است.
اين سخن اشاره به آن است كه اى كميل! تا مى توانى ظرفيت خود را گسترش ده.
ادامه دارد....
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🍀حکایت پند آموز 🍀
❇️ﺷﺨﺼﯽ ﻧﺰﺩ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪﺍﺵ ﺭﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ:
“ﮔﻮﺵ ﮐﻦ، ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﻢ. ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮ ﻣﯽﮔﻔﺖ…”
ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺣﺮﻑ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ:
✳️“ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﯽ، ﺑﮕﻮ ﺁﯾﺎ ﺣﺮﻓﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺳﻪ ﺻﺎﻓﯽ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩﺍﯼ ﯾﺎ ﻧﻪ؟”
✳️ﮔﻔﺖ: “ﮐﺪﺍﻡ ﺳﻪ ﺻﺎﻓﯽ؟”
- ﺍﻭﻝ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺻﺎﻓﯽ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ. ﺁﯾﺎ ﻣﻄﻤﺌﻨﯽ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﯽ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ؟
ﮔﻔﺖ: “ﻧﻪ… ﻣﻦ ﻓﻘﻂ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﻩﺍﻡ. ﺷﺨﺼﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.”
ﺳﺮﯼ ﺗﮑﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ:
“ﭘﺲ ﺣﺘﻤﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺻﺎﻓﯽ ﺩﻭﻡ ﯾﻌﻨﯽ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩﺍﯼ. ﯾﻌﻨﯽ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﯽ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻋﺚ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽﺍﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ.”
ﮔﻔﺖ: “ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﯾﺰ، ﻓﮑﺮ ﻧﮑﻨﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﮐﻨﺪ.”
– ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺏ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، ﺣﺘﻤﺎ ﺍﺯ ﺻﺎﻓﯽ ﺳﻮﻡ، ﯾﻌﻨﯽ ﻓﺎﯾﺪﻩ، ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﯾﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﯽ، ﺑﺮﺍﯾﻢ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺩﻡ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ؟
– ﻧﻪ، ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﺟﻪ!
ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﮔﻔﺖ: “ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ، ﻧﻪ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻔﯿﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭ ﻭ ﺳﻌﯽ ﮐﻦ ﺧﻮﺩﺕ ﻫﻢ ﺯﻭﺩ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﺶ ﮐﻨﯽ.”
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🍃
🍀تفسیرنور #سوره_یونس آیه ۴۱ 🍀
☘وَ إِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ لِی عَمَلِی وَ لَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنْتُمْ بَرِیئُونَ مِمّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِیءٌ مِمّا تَعْمَلُونَ«41»☘
✨واگر تو را تکذیب کردند،پس بگو:عمل من برای من و عمل شما برای شما باشد.(و هر یک از ما و شما،جزای کار خود را خواهد دید.)شما از آنچه من انجام می دهم بیزارید ومن نیز از آنچه شما انجام می دهید،بیزارم.🌼
💠پیام ها💠
1-✅مردم را نمی توان به ایمان آوردن مجبور کرد.وظیفه ی پیامبران ارشاد و هدایت است،نه اجبار. وَ إِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ ...🌼🍃
2-✅رهبر باید خود را برای تکذیب گروهی از مردم آماده کند. «وَ إِنْ کَذَّبُوکَ»🌼🍃
3-✅در مقابل تکذیب کنندگان احساس شکست نکنیم،چون پاداش هدایت و ارشاد را می بریم و مخالفان نیز به کیفر تکذیب و لجاجت خود می رسند ولی برنده ی این معامله ما هستیم. «لِی عَمَلِی وَ لَکُمْ عَمَلُکُمْ»🌼🍃
4-✅پیامبر در برابر تکذیب کنندگان موضع گیری قاطعی داشت. «فَقُلْ لِی عَمَلِی وَ لَکُمْ عَمَلُکُمْ»🌼
5-✅سود وزیان هرکس تنها به خود او بر می گردد. «لِی عَمَلِی وَ لَکُمْ عَمَلُکُمْ»🌼🍃
6-✅اسلام دین استدلال واخلاق است،نه سازش با کفّار.اگر حقّ را پذیرا نشدند، بیزاری خود را از رفتار وعقاید آنان اعلام کنیم. «أَنْتُمْ بَرِیئُونَ، وَ أَنَا بَرِیءٌ»🌼🍃
7-✅رضای به کار دیگران،انسان را شریک در پاداش یا کیفر می کند. «أَنْتُمْ بَرِیئُونَ، وَ أَنَا بَرِیءٌ» (دلیل آنکه مزد هر کس مخصوص خود اوست،این است که من و شما هیچ یک به کار دیگری راضی نیستیم)🌼🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طلوع صبحی دیگر
از زندگی
برشمامبارک
دلتان شاد
ازغم هاآزاد
خانه اميدتان آباد
زندگی تان بروفق مراد
سلام صبح زیبای جمعه تون به شادمانی
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ🔹
✨آیه ای از نور✨
🌲فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ🌲نمل۵۶
🌳آنها پاسخی جز این نداشتند که (به یکدیگر) گفتند: «خاندان لوط را از شهر و دیار خود بیرون کنید، که اینها افرادی پاکدامن هستند»🌳
🌿پیام ها🌿
1⃣مُجرمان، چون منطق ندارند، در برابر انبیاء به زور متوسّل می شوند«أَخْرِجُوا»
2⃣در محیط آلوده، پاکدامنی جُرم است«أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ....إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
3⃣نهی از منکر، گاهی تاوان تبعید شدن دارد«أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
4⃣در برابر گناه، سکوت ممنوع است، لااقل فضا را بر گناهکار تنگ کنیم«أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
5⃣محیط، انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند«أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
🌼تفسیر نور🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
📛 ظلم از منظر نهج البلاغه 📛
⛔️ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لاَ يُغْفَرُ
فَالشِّرْكُ بِاللَّهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَي إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ
⛔️ اما ظلمي كه بخشوده نخواهد شد «شرك بخدا است» خداوند مي فرمايد: «خداوند هيچگاه از شرك به خود در نمي گذرد»
❌ وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي يُغْفَرُ فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ عِنْدَ بَعْضِ الْهَنَاتِ
❌ اما ظلمي كه بخشوده مي شود ستمي است كه بنده با گناهان صغيره به خويشتن كرده است
🚫 وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لاَ يُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً
🚫 و اما ستمي كه بدون مجازات نمي ماند ستمگري بعضي از بندگان به برخي ديگر است
🌼 قسمتی از خطبه 176 نهج البلاغه🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۴۸)🍀
❇️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۲)
فَاحْفَظ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ:
النَّاسُ ثَلاَثَةٌ:
فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ،
وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاة،
وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِق، يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح، لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ، وَلَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْن وَثِيق.
يَا كُمَيْلُ: الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ،
الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَأَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ،
وَالْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ،
وَالْعِلْمُ يَزْكُوا عَلَى الاِْنْفَاقِ،
وَصَنِيعُ الْمَالِ يَزُولُ بِزَوَالِهِ.
بنابراين آنچه را به تو مى گويم حفظ كن و در خاطر خود بسپار.
مردم سه گروهند:
علماى ربانى،
دانش طلبان در طريق نجات
و احمقانِ بى سر و پا و بى هدف كه دنبال هر صدايى مى روند و با هر بادى حركت مى كنند; آنهايى كه با نور علم روشن نشده و به ستون محكمى پناه نبرده اند.
اى كميل!
علم از مال بهتر است (چرا كه) علم، تو را پاسدارى مى كند ولى تو بايد مال را پاسدارى كنى.
مال با هزينه كردن كاستى مى گيرد در حالى كه علم، با انفاق افزون مى گردد.
دست پروردگانِ مال، با زوال آن از بين مى روند. (ولى دست پروردگان علوم پايدارند)
✳️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۲)
بخش اول
امام مى فرمايد:
«بنا بر اين، آنچه را به تو مى گويم حفظ كن و در خاطر خود بسپار»;
(فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ).
آن گاه امام(عليه السلام) جامعه انسانى را به سه گروه تقسيم مى كند كه چهارمى ندارد،
مى فرمايد:
«مردم سه گروهند:
علماى ربانى،
دانش طلبان در طريق نجات
و احمقانِ بى سر و پا و بى هدفى كه دنبال هر صدايى مى روند و با هر بادى حركت مى كنند; آنهايى كه با نور علم روشن نشده اند و به ستون محكمى پناه نبرده اند»;
(النَّاسُ ثَلاَثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاة، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِق، يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح، لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ، وَلَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْن وَثِيق).
در شماره بعد منظور از عالمان ربانی را مطالعه فرمائید
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🍀حکایت پند آموز 🍀
🌺ﺯﺷﺘﯽ ﻭ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ🌺
❇️ﺭﻭﺯﯼ، ﺁﺩﻡ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﻛﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺩﺍﺷﺖ، ﺑﻪ « ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ» ﻛﻪ ﻣﺮﺩﯼ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﮔﻔﺖ: ” ﺍﯼ ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ، ﺗﻮ ﻣﺮﺩ ﺯﺷﺘﯽ ﻫﺴﺘﯽ”.
ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ ﮔﻔﺖ: « ﻋﯿﺒﯽ ﻛﻪ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺘﯽ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﯼ، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻡ، ﻫﻤﻪ ﻫﻨﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺗﻮ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﯽ. ﻫﻨﺮ ﺗﻮ، ﺗﻨﻬﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺮﻓﯽ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﯽ، ﺑﻘﯿﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻮ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻋﯿﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﺷﺘﯽ. ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﺗﻮ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﻪ ﺩﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﺑﻪ ﺯﺷﺘﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﻮﺩﻡ ﭘﯽ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻌﯽ ﻛﺮﺩﻡ ﻭﺟﻮﺩﻡ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺧﻮﺑﯽ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻛﻨﻢ ﺗﺎ ﺩﻭ ﺯﺷﺘﯽ ﺩﺭ ﯾﻚ ﺟﺎ ﺟﻤﻊ ﻧﺸﻮﺩ. ﺗﻮ ﻣﺮﺩﯼ ﺯﯾﺒﺎﺭﻭ ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﻣﺎ ﺳﻌﯽ ﻛﻦ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﯼ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ، ﺍﯾﻦ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺭﺍﺑﻪ ﺯﺷﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻜﻨﯽ”.
ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻣﺮﺩﯼ
ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﻣﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ. ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ: « ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻓﻼﻥ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ ﻋﺠﺐ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﮐﺴﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.»
ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺸﻨﯿﺪ ﺳﺮ ﻓﺮﻭﺩ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺷﺪ.
ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﮔﻔﺖ:« ﺍﯼ ﺣﮑﯿﻢ! ﺍﺯ ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺭﻧﺞ ﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺷﺪﯼ؟»
ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ:« ﺍﯼ ﺧﻮﺍﺟﻪ! ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﻧﺠﯽ ﻧﺮﺳﯿﺪ. ﻭﻟﯽ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺟﺎﻫﻠﯽ ﻣﺮﺍ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﻩ ﺁﯾﺪ؟ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﮐﺪﺍﻡ ﮐﺎﺭ ﺟﺎﻫﻼﻧﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻡ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺷﺶ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼
🍀سوره یونس آیات 31 الی 35🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🍀
به نام خداوند رحمتگر مهربان
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ (31)
بگو كيست كه از آسمان و زمين به شما روزى مى بخشد يا كيست كه حاكم بر گوشها و ديدگان است و كيست كه زنده را از مرده بيرون مى آورد و مرده را از زنده خارج مى سازد و كيست كه كارها را تدبير مى كند خواهند گفت خدا پس بگو آيا پروا نمى كنيد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ (32)
اين است خدا پروردگار حقيقى شما و بعد از حقيقت جز گمراهى چيست پس چگونه [از حق] بازگردانيده مى شويد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (33)
اين گونه سخن پروردگارت بر كسانى كه نافرمانى كردند به حقيقت پيوست [چرا] كه آنان ايمان نمى آورند
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ قُلِ اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ (34)
بگو آيا از شريكان شما كسى هست كه آفرينش را آغاز كند و سپس آن را برگرداند بگو خداست كه آفرينش را آغاز مى كند و باز آن را برمى گرداند پس چگونه [از حق] بازگردانيده مى شويد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (35)
بگو آيا از شريكان شما كسى هست كه به سوى حق رهبرى كند بگو خداست كه به سوى حق رهبرى مى كند پس آيا كسى كه به سوى حق رهبرى مى كند سزاوارتر است مورد پيروى قرار گيرد يا كسى كه راه نمى نمايد مگر آنكه [خود] هدايت شود شما را چه شده چگونه داورى مى كنيد
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
📛 شناخت اقسام كفر و ترديد 📛
❇️ كفر بر چهار ستون پايدار است:❇️
⛔️ كنجكاوي دروغين
⛔️ ستيزه جويي و جدل
⛔️ انحراف از حق
⛔️ و دشمني كردن
⬅️ پس آن كس كه دنبال وهم و كنجكاوي دروغين رفت به حق نرسيد.
⬅️ و آن كس كه به ستيزه جويي و نزاع پرداخت از ديدن حق نابيناست
⬅️ و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويي را زشت و زشتي را نيكويي پندارد و سرمست گمراهي هاست
⬅️ و آن كس كه دشمني ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت و نجات از مشكلات دشوار است
👈 و شك چهار بخش دارد:
⛔️ جدال در گفتار
⛔️ ترسيدن
⛔️ دودل بودن
⛔️ و تسليم حوادث روزگار شدن.
⬅️ پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكي شبهات بيرون نخواهد آمد
⬅️ و آن كس كه از هر چيزي ترسيد همواره در حال عقب گرد است
⬅️ و آن كس كه در ترديد و دودلي باشد زير پاي شيطان كوبيده خواهد شد
⬅️ و آن كس كه تسليم حوادث شد و به تباهي دنيا و آخرت گردن نهاد هر دو جهان را از كف داد.
🌼 حکمت 31 نهج البلاغه 🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۴۹)🍀
✳️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۲)
💠بخش دوم
❇️منظور از «عالمان ربانى» انسان هايى هستند كه علم و تقوا و معرفت الهى را در بر دارند و آنچه مى گويند از سخنان پروردگار و اوليائش مى گويند و همواره در اين مسير سير مى كنند و كار آنها تربيت شاگردان و پرورش روح و فكر آنهاست.
«ربانى» ممكن است از ريشه «رب» به معناى پروردگار باشد كه به هنگام «ياء» نسبت، «الف و نون» براى تأكيد و مبالغه به آن اضافه شده است; مانند «روحانى» و شايد از ماده «تربيت» گرفته شده باشد; يعنى علمايى كه مربى انسان ها هستند و جمع ميان هر دو معنا در واژه «عالم ربانى» بعيد به نظر نمى رسد.
اما «مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاة» به كسى گفته مى شود كه رهبر و پيشوا و معلمى از علماى ربانى براى خود بر گزيده، از شيطان و وسوسه هاى او و انسان هاى شيطان صفت دورى گزيده، در طريق نجات گام نهاده و آن مسير را در سايه رهبرى آگاه و با تقوا ادامه مى دهد.
در واقع «علماى ربانى» همچون آفتاب عالم تاب و «متعلّمان عَلى سَبيلِ النَّجاة» همچون كره ماه هستند كه گرچه از خود نورى ندارند; ولى نور آفتاب را گرفته و منعكس مى كنند و به همين دليل چراغ شب هاى تار محسوب مى شوند. اين دو گروه خوشبخت و سعادتمند و پيروزند.
ادامه دارد....
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
❤️🌼❤️🌼❤️🌼❤️🌼❤️🌼❤️🌼❤️🌼
🍀حکایت پند آموز 🍀
❇️پادشاهی میخواست به کشاورزی که جانش را نجات داده بود پاداش بدهد. قرار شد شاه تمامی سرزمینی را که کشاورز میتوانست از طلوع تا غروب خورشید پیاده بپیماید به او ببخشد.
بنابراین، مرد کشاورز از صبح اول وقت شروع کرد به دویدن. او بی آنکه به گرما، گرسنگی یا تشنگی بیندیشد، در دشت و صحرا دوید. هرچه غروب خورشید نزدیک تر میشد، سرعتش را بیشتر کرد. در آخرین لحظه هایی که خورشید آخرین پرتوهایش را جمع میکرد، دو پای دیگر هم قرض گرفت تا بلکه چند گز زمین بیشتر به دست آورد. سرانجام، وقتی آخرین پرتو خورشید در افق ناپدید میشد، او بر زمین افتاد، اما درهمان حال دست هایش را به طرف جلو کشید تا شاید یک وجب دیگر از زمین گرانبها را از آنِ خود کند. اما افسوس! چون پس از آن نتوانست از جا برخیزد. دویدن زیادی جانش را گرفت. درهمان هنگام مردی عارف از آنجا میگذشت. به روی کالبد بدون جان کشاورز خم شد و گفت: «ای کشاورز، این همه حرص و طمع برای به دست آوردن این همه زمین برای چه؟ مگر بدن آدمیزاد برای به دست آوردن آرامش جاودانی خود بیش از دو متر خاک میخواهد؟»
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🍀تفسیرنور #سوره_یونس آیه ۴۶ 🌹
☘وَ إِمّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهِیدٌ عَلی ما یَفْعَلُونَ«46»☘
✨(ای پیامبر!)برخی از قهر و کیفری را که به کافران وعده می دهیم؛یا(در حال حیات تو)نشانت می دهیم،یا تو را از دنیا می بریم(و پس از تو به کیفر می رسند،به هر حال)بازگشت آنان به سوی ماست،سپس خداوند بر آنچه انجام می دهند،گواه است.🌼🍃
💠نکته ها💠
✨ کیفر برخی از کافران،در جنگ های بدر،حُنین،احزاب وفتح مکّه بود،وپس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز دست خداوند برای کیفر باز است.🌼🍃
✨ تأخیر عذاب مشرکان،دو مسئله را در پی داشت؛یکی نگرانی پیامبر ودیگری بهانه گیری مشرکان که می گفتند:عذاب موعود کجاست؟(که در دو آیه ی بعد خواهیم خواند)این آیه حکمت تأخیر عذاب را برای دلداری پیامبر ومردم بیان می کند که بازگشت همه به سوی ماست و ما برکارهای آنان گواهیم و مشرکان به بهانه گیری خود دلخوش نباشند.🌼
🌿 حضرت علی علیه السلام فرمودند:«اتّقوا معاصی اللّه فی الخلوات فانّ الشاهد هو الحاکم»از نافرمانی خداوند در پنهانی و خلوت نیز پرهیز کنید،زیرا شاهد،خود حاکم است.[80]
💠پیام ها💠
1-✅خداوند به حساب کافران می رسد و کیفرشان می دهد،چه این زمان و چه زمان دیگر.پس مسلمانان از تأخیر قضای الهی نباید گرفتار یأس و نگرانی شوند. وَ إِمّا نُرِیَنَّکَ ... أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ🌼🍃
2-✅وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله،در حکم خداوند نسبت به کیفر کافران تأثیری ندارد.«أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ»🌼🍃
3-✅بازگشت همه به سوی خداست و هیچ کس را توان فرار از دادگاه عدل الهی نیست. «فَإِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»🌼🍃
4-✅خداوند گواه بر اعمال ماست. «اللّهُ شَهِیدٌ»🌼🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدایی که
مهراوقوت قلب ما،
ویادخــــــوبش
راحتی روح ماست
آبادآن زبان که
برآن ذکراوست،
آزادآن کس که
وی دربنداوست!
سلام صبحتون بخیر
شنبه تون پربرکت
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹