🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🍀🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ🔹🍀
✨آیــه ای از نــور✨
🌲لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِن قُوتِلُوا لَا يَنصُرُونَهُمْ وَلَئِن نَّصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ(حشر۱۲)
🌳همانا اگر(کفّار)اِخراج شوند،(منافقان)با آنان خارج نخواهند شد و اگر مورد تهاجم و جنگ قرار گیرند، منافقان آنان را یاری نخواهند کرد و اگر به یاری آنان برخیزند،(هنگام خطر)به آنان پشت خواهند کرد. سپس(هیچ یک از کفّار و منافقان)یاری نمی شود.
🌿پـیام هـا🌿
1⃣آگاهی از شکست کفّار و پای بند نـبودن منافقان به تعهّدات خود، سبب تقویت روحیهٔ مسلمانان است«لَا یَخْرُجُونَ مَعَهُمْ....لَا یَنصُرُونَهُمْ»
2⃣از تبلیغات پر طمطراقِ منافقان نـهراسید که آنان، مرد عمل نـیستند و خیلی زود میدان را خالی می کنند«لَا یَخْرُجُونَ....لَا یَنصُرُونَهُمْ....لَیُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ»
3⃣پیمان شکنی منافقان به حدّی است که نسبت
به کافران هم پیمان خود نیز وفادار نـیستند«لَا یَخْرُجُونَ....لَا یَنصُرُونَهُمْ»
4⃣عاقبت نـفاق، خـواری و تـنهایی است«لَا یُنصَرُونَ»
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧
✨🍁✨
🌸 عوامل راحت جان دادن انسان ها🌸
در روايات اهل بيت (ع) هم به عواملي اشاره شده که باعث آسان شدن مرگ ، راحت از دنيا رفتن و سختي نکشيدن فرد مي شود و هم عواملي که باعث مي شود فرد با سلامت از دنيا برود . اين دو نکته است ، اينکه هم انسان راحت از اين عالم به عالم ديگر منتقل شده و سختي نکشد . و هم با سلامت رفته و دچار آن وسوسه هايي که شياطين در لحظه ي آخر انسان را مي کنند و تيرهاي آخر را به سمت او پرتاب مي کنند نشود .
اينجا ديگر منزل آخري است که دست شيطان به انسان مي رسد و در نتيجه تمام تلاش خود را در اين لحظه مي کند . اهل بيت در روايات مختلفي اشاره به عوامل آسان ، راحت و با سلامت از دنيا رفتن کرده اند . اصلي ترين مورد اين است که انسان اعتقادات سالم و درستي داشته باشد . ترديدي نيست که اگر من ايمان به خدا و آخرت داشته باشم و سيم اتصال من به خدا وصل باشد ، زماني که مي خواهند من را به سمت خدا منتقل کنند وحشت نمي کنم . چرا که من را به سمت دشمن نمي برند بلکه به سمت دوست مي برند . خود اين ايمان ، انسان را در لحظه ي آخر راحت مي کند .
در روايت زيبايي است که حضرت عزرائيل (ع) بر ابراهيم خليل الله وارد شد . حضرت ابراهيم (ع) وقتي او را ديد پرسيد: آيا تو الان من را دعوت مي کني که به اختيار آن طرف بيايم، يا زمان اختيار گذشته و خواهي نخواهي بايد بروم ؟ حضرت عزرائيل (ع) گفتند نه به اختيار خود شما است که بياييد يا نياييد . حضرت ابراهيم چيزي گفت که حضرت عزرائيل را به فکر وادار کرد : خدا دوست و خليل من است ، آيا ديده اي که يک دوستي مرگ را به دوست خود هديه بدهد ؟ حضرت عزرائيل درمانده شد . از خداوند متعال خطاب به حضرت عزرائيل رسيد که به او بگو آيا ديده اي که دوستي از ديدار دوست خود بدش بيايد . تو به طرف دوست خود مي آيي و دوست مشتاق ديدن دوست است . اگر بخواهيم اين نگاه را به مرگ داشته باشيم مستلزم اين است که ايمان داشته باشيم . در اين صورت چقدر اين لحظه براي فرد زيبا خواهد بود.
ادامه دارد...
#مبحث_یادمرگ ۱۷
〖از بیانات حجت الاسلام #عالی〗
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘ادامه #سوره_انعام_آیه_54☘
☘وَ إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالَهٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ«54»☘
🍃و هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند،پس بگو:
🍃سلام بر شما! پروردگارتان بر خودش رحمت را مقرّر کرده است که هر کس از شما از روی نادانی کار بدی انجام دهد و پس از آن توبه کند و خود را اصلاح نماید،پس قطعاً خداوند،آمرزنده و مهربان است🌸🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_اول_ماه_مبارک_رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِى فِيهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِى فِيهِ قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِى فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِى جُرْمِى فِيهِ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعْفُ عَنِّى يَا عَافِيا عَنِ الْمُجْرِمِينَ.
ترجمه:
خدایا! روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار ده، و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی، و مرا از خواب غافلان بیدار ساز و گناهم را ببخش ای معبود جهانيان و درگذر از من اى بخشنده ي گنهکاران
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀سوره# اعراف آیات 161 الی 165🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘
به نام خداوند رحمتگر مهربان
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ (161)
و [ياد كن] هنگامى را كه بديشان گفته شد در اين شهر سكونت گزينيد و از آن هر جا كه خواستيد بخوريد و بگوييد [خداوندا] گناهان ما را فرو ريز و سجده كنان از دروازه [شهر] درآييد تا گناهان شما را بر شما ببخشاييم [و] به زودى بر [اجر] نيكوكاران بيفزاييم
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ (162)
پس كسانى از آنان كه ستم كردند سخنى را كه به ايشان گفته شده بود به سخن ديگرى تبديل كردند پس به سزاى آنكه ستم مى ورزيدند عذابى از آسمان بر آنان فرو فرستاديم
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ لَا تَأْتِيهِمْ كَذَلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (163)
و از اهالى آن شهرى كه كنار دريا بود از ايشان جويا شو آنگاه كه به [حكم] روز شنبه تجاوز میکردند آنگاه كه روز شنبه آنان ماهيهايشان روى آب مى آمدند و روزهاى غير شنبه به سوى آنان نمى آمدند اين گونه ما آنان را به سبب آنكه نافرمانى میکردند مى آزموديم
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (164)
و آنگاه كه گروهى از ايشان گفتند براى چه قومى را كه خدا هلاككننده ايشان است يا آنان را به عذابى سخت عذاب خواهد كرد پند مى دهيد گفتند تا معذرتى پيش پروردگارتان باشد و شايد كه آنان پرهيزگارى كنند
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (165)
پس هنگامى كه آنچه را بدان تذكر داده شده بودند از ياد بردند كسانى را كه از [كار] بد باز مى داشتند نجات داديم و كسانى را كه ستم كردند به سزاى آنكه نافرمانى میکردند به عذابى شديد گرفتار كرديم
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
💙💧💙💧💙💧💙💧💙💧
امام علی علیه السلام:
👈 در گذشته برادري ديني داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود
✅ دنياي حرام در چشم او بي ارزش مي نمود
✅ و از شكم بارگي دور بود پس آنچه را نمي يافت آرزو نمي كرد و آنچه را مي يافت زياده روي نداشت
✅ در بيشتر عمرش ساكت بود اما گاهي كه لب به سخن مي گشود بر ديگر سخنوران برتري داشت و تشنگي پرسش كنندگان را فرو مي نشاند
✅ بظاهر ناتوان و مستضعف مي نمود اما در برخورد جدي چونان شير بيشه مي خروشيد يا چون مار بياباني به حركت درمي آمد
✅ تا پيش قاضي نمي رفت دليلي مطرح نمي كرد و كسي را كه عذري داشت سرزنش نمي نمود تا آنكه عذر او را مي شنيد
✅ از درد شكوه نمي كرد مگر پس از تندرستي و بهبودي
✅ آنچه عمل مي كرد مي گفت و بدانچه عمل نمي كرد چيزي نمي گفت
✅ اگر در سخن گفتن بر او پيشي مي گرفتند اما در سكوت مغلوب نمي گرديد.
✅ بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود
✅ اگر سر دو راهي دو كار قرار مي گرفت، مي انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديكتراست با آن مخالفت مي كرد
🌺🌺 پس بر شما باد روي آوردن به اينگونه از ارزشهاي اخلاقي و از يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد .
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀دعاى #بيستم #صحیفۀ_سجادیه - دعای مکارم الاخلاق (۴۸)🍀
امام عليه السلام به دنبال درخواست هايش از حضرت حق در جهت تتميم مكارم اخلاق عرضه مى دارد:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ
وَ اجْعَلْ لِي يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي
وَ لِسَاناً عَلَى مَنْ خَاصَمَنِي
وَ ظَفَراً بِمَنْ عَانَدَنِي
وَ هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي
وَ قُدْرَةً عَلَى مَنِ اضْطَهَدَنِي
وَ تَكْذِيباً لِمَنْ قَصَبَنِي
وَ سَلاَمَةً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِي
وَ وَفِّقْنِي لِطَاعَةِ مَنْ سَدَّدَنِي
وَ مُتَابَعَةِ مَنْ أَرْشَدَنِى
«الهى بر محمد و آل محمد درود فرست،
و در برابر آن كه به من ستم نموده دستى توانا جهت رفع ستم،
ونسبت به كسى كه با من در برابر حقايقى كه به آن اعتقاد راسخ دارم به گفتگوى بى ربط برمى خيزد زبانى همراه با حجت و برهان،
و در برابر دشمنم پيروزى،
و در برابر آن كه خدعه و مكر مى كند، تدبيرى قوى،
و بر آنكه بر من مسلطّ مى گردد توانائى،
و بر آن كه عيبم مى نمايد قدرت تكذيب،
و نسبت به هر كس كه تهديدم كندسلامتى،
و نسبت به دلسوزان و ناصحان و انبيا و امامان و معلّم معارف توفيق پيروى،
و در برابر آن كه مراراهنماست توان اطاعت و فرمانبردارى عنايت فرما».
آرى اگر اين خواسته ها برآورده شود، و مسئله پيروى از امامان معصوم و هاديان راه حق بر انسان آسان گردد، تمام درهاى سعادت به روى انسان باز مى شود، و كليه درهاى شقاوت به روى انسان بسته مى گردد.
مشكلى كه در طول تاريخ انسان از ابتداى شروع حيات تا به اين زمان وجود داشته، و بنظر مى رسد مادر تمام مشكلات و گناهان و معاصى و ظلم ها باشد، عدم اطاعت انسان از اولياء الهى، و فرار بشر از خطر فرمانبردارى از انبيا و امامان بوده.
اگر تمام انسانها در تمام مناطق در تمام شئون از حق پيروى مى كردند، اين همه بدبختى گريبانگير بشر نمى شد، و اين همه ظلم و ستم و گناه و معصيت به ميدان ظهور قدم نمى گذاشت!
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀#مجموعه آشنائى با #الگوهاى رفتارى امام #على عليه السلام(۷۳)🍀
آغاز جلد دوّم
امام(ع) و مسائل سياسى
بخش اوّل اصولگرائى با دشمن
روش برخورد با دشمن شكست خورده:
تمام فاتحان و سرداران پيروز، پس از شكست دشمن، به ارزش هاى اخلاقى توجّهى نداشتند، هرچه خواستند كردند، زدند و كشتند و غارت كردند و قتل عام نمودند.
در ميان امّت اسلامى نيز قتل عام هاى معاويه، زياد بن أبيه، حجّاج بن يوسف ثقفى، و غارت و قتل عام يزيد در مدينه معروف است.
«مسلم بن عُقبه» فرمانده يزيد، تا سه روز جان و مال و ناموس مردم مدينه را بر سربازان خود حلال كرده بود!
امّا على عليه السلام در برخورد با دشمن، اصولگرا، خداگرا و پاى بند به سنّت اسلامى بود.
با عفو عمومى، مردم بصره را امان داد، فراريان را تعقيب نكرد و عفو نمود، جان و مال مردم بصره را حفظ كرد و به هيچ كس اجازه تعرُّض نداد.
در آن روزگاران، بسيارى براى گرفتن غنائم جنگى به جبهه های نبرد مى آمدند. این افراد شيوه هاى رفتارى حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام را نمى توانستند تحمّل كنند و بى صبرانه اجازه غارت اموال و به كنيزى گرفتن زنان را مى خواستند.
پس از پايان جنگ جَمَل و به هنگام تقسيم غنائم جنگى، عباد بن قيس با همان پيش داورى هاى موجود در جنگ هاى جاهلى بپاخاست و فرياد زد:
وَ اللّهِ ما قَسَمتَ بِالسَّوِيَّةِ
اى اميرالمؤ منين! تو به عدالت تقسيم نكردى!
امام على عليه السلام فرمود: چرا؟
گفت: مردم بصره برتو شوريدند، و جنگ كردند، هم اكنون شكست خوردند، بايد اجازه دهى كه اموالشان را بگيريم، و زنانشان را اسير كنيم، تا همه با دست پر به قبائل خود بازگرديم.
حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود:
يا أخا بَكرٍ أنتَ اِمرِؤٌ ضَعيفُ الرَّأىِ
اى برادر بكرى، تو مردى هستى كه در انديشه و درك مسائل ناتوانى؛ من هرگز كودكان را به گناه بزرگان عقوبت نخواهم كرد.
آنچه را كه مردم بصره به ميدان جنگ آوردند، من بين شما تقسيم كردم، امّا آنچه در خانه ها گذاشتند مال خودشان يا فرزندانشان مى باشد، هركس گناهى مرتكب شود كيفر مى بيند، امّا بى گناه چه جُرمى دارد؟
من چنان كردم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله پس از فتح مكّه انجام داد،
من قدم برجاى قدم پيامبر گذاردم، اگر سخن مرا قبول نداريد جواب دهيد،
يكى از زنانى كه در اين جنگ اسير شد، عايشه است، كداميك مى توانيد عايشه را به عنوان سهم خود برداريد؟
أیُكُم يَأخُذُ أمَّ المُؤمِنينَ فى سَهمِهِ؟
در اينجا مردم از هر طرف برخاستند و گفتند:
يا اميرالمؤمنين ما جاهل و نادانيم، و تو به احكام خداوند آگاهى دارى، آنگونه كه مى خواهى عمل كن.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
💠💠💠💠
♥️روزی پیامبر اکرم به خانه #حضرت زهرا آمدند .# حضرت علی و #حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) هم در خانه حضور داشتند .♥️
🌺پیامبر خطاب به اهل بیت خود فرمودند :
چه میوه ای از میوه های بهشتی میل دارید بمن بگوئید تا به جبرائیل بگویم از بهشت برایتان بیاورد.
امام حسین که در آن روزگار در سنین کودکی بودند از بقیه اهل خانواده سبقت گرفتند. رفتند در دامن رسول خدا نشستند و عرضه داشتند :
پدر جان به جبرائیل بگوئید از خرماهای بهشتی برای ما بیاورد .
و حضرت رسول اکرم هم به خواسته حسین خود جامه عمل پوشانیدند و به جبرئیل دستور دادند یک طبق از خرماهای بهشتی برای اهل بیت بیاورد.
مدتی نگذشت که جبرائیل یک طبق خرمای بهشتی را آورده و در حجره حضرت زهرا سلام الله عليها گذاشت.
پیامبر خطاب به دختر خود فرمودند : فاطمه جان یک طبق خرمای بهشتی در حجره تو نهاده شده است ، آنرا نزد من بیاور .
حضرت زهرا آن طبق را آوردند و نزد پدر گذاشتند. پیامبر خرمای اول از درون ظرف برداشتند و در دهان سرور جوانان اهل بهشت امام حسین نهادند و فرمودند « حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » سپس خرمای دوم را از درون ظرف برداشتند و در دهان دیگر سرور جوانان اهل بهشت امام حسن نهادند و باز فرمودند «حسن جان نوش جانت ، گوارای وجودت ». خرمای سوم را در دهان جگر گوشه خود حضرت زهرا نهادند و همان جمله را هم خطاب به حضرت زهرا بیان کردند.
خرمای چهارم را هم در دهان حضرت علی نهادند و فرمودند « علی جان نوش جانت، گوارای وجودت » خرمای پنجم را از درون ظرف برداشتند و باز دوباره در دهان حضرت علی نهادند و همان جمله را تکرار نمودند .
خرمای ششم را برداشتند، ایستادند و در دهان حضرت علی گذاشتند و باز همان جمله را تکرار کردند.
در این هنگام حضرت زهرا فرمودند : پدر جان به هر کدام از ما یک خرما دادید اما به علی سه خرما و در مرتبه سوم هم ایستادید و خرما در دهان علی گذاشتید . چرا بین ما اینگونه رفتار کردید ؟
رسول اکرم خطاب به دختر خود فرمودند:فاطمه جان وقتی خرما در دهان حسین نهادم ، دیدم و شنیدم که جبرائیل و مکائیل از روی عرش ندا بر آورده اند که : «حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به تبع آنها این جمله را تکرار کردم وقتی خرما در دهان حسن نهادم باز جبرائیل و مکائیل همان جمله را تکرار کردند و من هم به تبع آنها آن جمله را گفتم که « حسن جان نوش جانت ».
فاطمه جان وقتی خرما در دهان تو نهادم دیدم حوری های بهشتی سر از غرفه ها در آورده اند . و می گویند « فاطمه جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به پیروی از آنها این جمله را تکرار کردم.اما وقتی خرما در دهان علی نهادم شنیدم که خداوند از روی عرش صدا می زند « علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت » . به اشتیاق شنیدن صوت حق خرمای دوم در دهان علی نهادم باز هم خداوند از روی عرش ندا زد که «هنیأ مرئیاً لک یا علی » نوش جانت ، گوارای وجودت علی جان.به احترام صوت حق از جا برخاستم و خرمای سوم در دهان علی نهادم ، شنیدم که باز خداوند همان جمله را تکرار کرد و سپس به من فرمود:« یامحمد ، بعزّت و جلالم قسم اگر تا صبح قیامت خرما در دهان علی بگذاری من خدا هم تا قیامت می گویم علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت».
خداوندا به حق علی علیه السلام گره از کار ما بگشا
جلاءالعیون علامه مجلسی
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💠💠💠💠