eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
591 ویدیو
28 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ حال سوال این‌جاست محبوب و مطلوب حق تعالی چه ويژگی‌هايی دارد؟ ⬅️🍃 که در ادامه آيه اين ويژگی ها را چنین بر می‌شمارد: 🔸۱- يُحِبهُمْ 🔸۲- يُحِبونَّهُ 🔸۳- أَّذِلةٍ عَّلَّی الْمُؤْمِنِینَّ 🔹۴- أَّعِز َّةٍ عَّلَّی الْکَّافِرِينَّ 🔹۵- يُجَّاهِدُونَّ فِی سَّبِیلِ اللهِ 🔹۶- لاَّ يَّخَّافُونَّ لَّوْمَّةَّ لآئِمٍ 💕در روايات آمده است که مصداق آيه (۵۵) شخص حضرت امیرعلیه‌السلام است و تصريح در يک تشکیلات عظیم شیعی دارد. 🔵 اين تشکیلات ويژگی بارزش اين است که ولايت را اولويت اساسی خود می‌داند «إِنَّمَّا وَّلِیکُمُ اللهُ وَّرَّسُولُهُ وَّالذِينَّ آمَّنُواْ» که اينها در يک جمله همان تشکیلات حزب الله هستند که بر همه چیز غالب‌اند «فَّإِن َّ حِزْبَّ اللهِ هُمُ الْغَّالِبُونَّ».✅ 💠 حزب اللهی که در انتهای آيه پنجاه و ششم آمده است، همان تشکیلات مطلوب اسلامی است که ويژگی‌هايش را در دو آيه قبل از آن بیان کرده است. 〰 نکته قابل ملاحظه اين است که اگر اينها تولی کردند و تبعیت کردند، غلبه پیدا می‌کنند، پس حزب الله شکست ندارد و فرو نمی‌پاشد. 💎💞✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖🔹 و اگر چنانچه اين جامعه در درون خود يک نیروى مواجه شونده و مقابله کننده‌اى داشته باشد که همان مبار
✨ سوره انفال آیات ۴۵ و ۴۶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴿۴۵) ✨ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (۴۶)» 🔰 «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چون با گروهى برخورد مى‌كنيد پايدارى ورزيد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه رستگار شويد (۴۵) 🔰 و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست‏ شويد و در نتیجه نیروی شما تحلیل رود و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است (۴۶)» 👈 خطاب آيه به جامعه‌ی اسلامی است و سیاق آيه بحث مقابله با دشمن است ؛ به اين معنای که اگر شما با دشمن مواجه شديد ثابت قدم باشید و خدا را زياد ياد کنید تا رستگار شويد. 〰 🍃 در آيه ۲۰۰ سوره آل عمران بیان شد که صبر در يک کار تشکیلاتی خیلی اهمیت دارد در اينجا مفهومی تحت عنوان ثبات قدم بیان شده است که در خودش صبر و استقامت نهفته است. 💪✔️🌺
⚡️يک معنا يعنی جنگ فرسايشی که تابع سلسه مراتب است و شما بايد آن چیزی را که به‌ شما می‌گويند انجام دهید. ➖🔹 به تعبیری در اجرای وظايف روح ندارد و هر چیزی را که وظیفه‌تان هست بايد انجام دهید. 〽️ اين صبر و حوصله و نوعی ثبات قدم می‌خواهد و هر کسی از اين وظیفه بر نمی‌آيد، مثلاًّ در بسیج کارهای اردويی پر مخاطب است ولی طرح‌های مطالعاتی اينطور نیست، چرا؟ ⁉️⁉️ ✴️ چون يک طرح مطالعاتی با ۱۰۰ نفر شروع می‌شود ولی آخرش ۵ نفر می‌مانند و انگیزه‌ی مدير کار هم خیلی کمکتون می‌شود، اما کل اردو شور و حال است و يک بازه‌ی زمانی مشخص هم دارد. ⚛ نکته قابل تامل اين است که در همین محیط‌ها هست که می‌توان آدم‌های تشکیلاتی را شناسايی کرد.✅ 🔵 به اين معنا که آدم هايی تشکیلاتی هستند که اهل ثبات‌اند، اهل تأمل‌ند، و اين‌ها تشکیلات را به راه می‌اندازند و تشکیلات‌شان هم مؤثر واقع می‌شود، حتی اگر تشکیلات‌شان کوچک باشد. ⬅️💯 لذا ثبات قدم در کار تشکیلاتی نکته قابل تاملی است. ✳️ آيه می‌گويد اولین کاری که آدم ترک در مواجه با يک مشکل و بحران لازم دارد، پای‌مردی و ثبات قدم در آن موضعی است که دارد، بعد از اين ثبات قدم امدادهای الهی می‌آيند. ⭐️⭐️ 💠 بنابراين ابتدا فرموده است «فِئَّةًّ فَّاثْبُتُواْ» و بعد «وَّ اذْکُرُواْ اللهَّ» يعنی ثبات قدم داشته باشید و منتظر امدادهای الهی بشويد.💫
🌺 آيه‌ی دوم مکمل آيه اول است. «وَّ أَّطِیعُواْ اللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» يعنی وحدت فرماندهی، منشأ فرماندهی در تشکیلات اسلامی الهی است، به اين معنا که نمی‌توانیم بگويیم رئیس اين تشکیلات يک نفری باشد، بلکه بايد منشأ اين رياست و ولايت الهی باشد، به تعبیر دقیق‌تر فرمانده بايد باتقواترين فرد و عالم‌ترين به دين باشد – البته الآن بر عکس است يا اصلاًّ در بسیاری از جاها اين نکته رعايت نمی‌شود!– ولی قاعده اين است. ✅✅ 👌 مثلاًّ کسی که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود می‌بايد مجتهد باشد يا شما به عنوان وزير امور خارجه بايد مجتهد باشید چرا که جاهايی وجود دارد که شما بايد سیاست‌گذاری کنید يعنی به نام انقلاب اسلامی سیاست‌گذاری کنید که لازمه‌اش اجتهاد است. 🔹 بنابراين آن کسی که بالاتر از ما قرار می‌گیرد، بايد عالم‌ترين ما باشد يا حداقل در آن تشکیلات او عالم‌ترين باشد؛ اين يک شاخص است. 💯🔵 🔖 شاخص ديگر اين است که او بايد ثابت قدم‌ترين باشد چون در آيه می‌گويد «فَّاثْبُتُواْ». اينکه فرد فقط خیلی خوب آرمان‌های انقلاب را می‌داند کافی نیست، بايد اهل حلم و هضم هم باشد. ⬅️ در جنگ‌ها فرمانده می‌شود جلو است و يک از معانی واژه «امام» جلوداری در چنین نبرد‌هايی است، يعنی شما می‌بینید که فرمانده هنوز هست ، پس بجنگید. 🔶 برای همین در جنگ احد وقتی گفتند پیامبر (ص) شهید شده، ناگهان سپاه اسلام به هم ریخت.💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره انفال آیات ۴۵ و ۴۶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُ
«وَّ أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ » يعنی اگر ما کار تشکیلاتی می‌کنیم بايد ذيل اجرای احکام الهی باشیم.✔️ 💢 نگويید ما يک تشکیلاتی برای صادرات نفت داريم بلکه همین کار هم بايد ذيل اجرای احکام الهی باشد. 💥اتفاقاًّ يکی از مشکلات ما در کار تشکیلاتی اين است که در فعالیت‌های تشکیلاتی ما نوعی سکولاريسم رخ داده و نهادينه شده است؛ به اين صورت که مثلا نتوانسته‌ايم پیوندی بین عرصه‌ی بازرگانی و انقلاب اسلامی برقرار کنیم. يا در موارد ديگر که نوعی دوگانگی بین دستورات دينی و مباحث اقتصادی ديده می‌شود. 📍 ما بايد بین آرمان‌های انقلاب و نظام و اسلام و هر کاری که داريم در آن کار انجام می‌دهیم، پیوند برقرار کنیم. 📌 اگر بگويیم خداوند به اقتصاد کاری ندارد که می‌شود: «نُؤْمِنُ بِبَّعْضٍ وَّ نَّکْفُرُ بِبَّعْضٍ» يعنی احکام اقتصادی را کلاًّ کنار گذاشتید.⭕️ ➖🔹 از ادامه‌ی آيه در می‌آيد که اساساًّ اگر «أَّطِیعُواْاللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» بکنید، نزاع رخ نمی‌دهد چرا که اساساًّ کار تشکیلاتی کار پر نزاعی است. 👌✅ ⏮ پس راه برون رفت از نزاع‌های درون تشکیلاتی، اطاعت از خدا و رسولش است. «و لَّا تَّنَّزَّعُواْ» يعنی يک محل نزاع‌هايی وجود دارد، اما قبلش آمده و اين مشکل را حل کرده است «أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ».💫 🔰 وقتی قانون الهی هست، فقیه هم خودش موظف است احکام الهی را اجرا کند، يعنی من احساس نمی‌کنم مجری هواهای نفسانی يک رئیس هستم، بلکه من احساس می‌کنم مجری احکام الهی هستم چرا که رئیس من از خودش نمی‌گويد، پیامبر هم خودش گفته است که من اينهايی که می‌گويم از خودم نمی‌گويم. 🔷🔷✔️
✨ «وَّ أطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ وَّ لَّا تَّنَّزَّعُواْ» بعد کارکرد آن را می‌گويد: «فَّتَّفْشَّلُواْ». 🔴 آفت تشکیلات «فَّتَّفْشَّلُواْ» است به معنای اينکه «فشل می‌شويد»، «و تَّذْهَّبَّ رِيحُکمُ» بادتان می‌رود، يعنی ابهت‌تان می‌ريزد يک سپاه منسجم اسلام، يک تشکیلات کامل محکم ايستاده‌اند. 🔶 اصولگراها محکم ايستاده‌اند اما يک نزاع شروع می‌شود. نزاع که شروع می‌شود دشمن چه کار می‌کند؟ فقط خوشحال نمی‌شود بلکه ديگر از شما نمی‌ترسد. ♎️ ابهت شما به يک پارچگی‌تان بود برای همین شما اگر کار تشکیلاتی می‌کنید حق نداريد جايی علیه تشکیلات حرف بزنید. ⭕️🌐✔️ 🕹 در مديريت به اين کار می‌گويند «تعهد سازمانی». سازمان بايد کاری بکند که کارمندانش بهش تعلق خاطر داشته باشند و هر جايی که می‌روند از آن تعريف کنند. 💎 اين خودش يک شاخص است که شما از کارمندان‌تان بپرسید آيا وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند می‌گويند کارمند کجا هستند يا خیر؟⁉️ 〰🔸 پس بحث اين شد که نزاع زمانی در تشکیلات بوجود می‌آيد که امر رسول خدا فراموش می‌شود و راه حلش هم اين است که امر رسول اجرا شود. ➡️✔️🔵
💢 وقتی در سازمان نزاع رخ داد سازمان فشل می‌شود. 🚶‍♂🕺 👈 ⁉️ سازمان «فشل» يعنی چه؟ و چطور يک سازمان «فشل» می‌شود؟ ⁉️ «تذهب ريحکم» يعنی چه؟ بادتان می‌رود يا بادتان خالی می‌شود به معنای اينکه ابهت‌تان می‌ريزد. ⬅️ بعد می‌فرمايد «وَّ اصْبرِواْ» يعنی صبر کنید! به تعبیر ديگر در کار تشکلاتی مواقعی لازم است که آقايان سکوت کنند و علیه يکديگر موضع گیری نکنند. اين معنای صبر در اين موقعیت است. 😡=💔 ❌ 🚫 چون همین که تو می‌گويی او هم می‌گويد بعد نزاع پیش می‌آيد. ⁉️ «تنازعوا» يعنی چه؟ يعنی همین. نه اينکه با هم دعوا کنید. پس اين «وَّ اصْبرِواْ» خیلی معنا دارد. 🎗بنابراين يکی از راه حل‌های رفع نزاع برمی‌گردد به امر الهی و گردن نهادن به آن، يکی ديگر برمی‌گردد به «وَّ اصْبرِواْ» چون نزاع دو طرف دارد هر طرف که صبر کند درست می‌شود، به تعبیر ديگر بگذار آن طرف همینطور علیه تو بگويد اشکال ندارد. بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ ✨ آيه می‌گويد: «ان الله مع الصابرين» يعنی سازمان در اسلام يک معاضد و پشتیبان به نام خدا دارد.✔️ 🔰 در تشکیلات اسلامی معنويات جايگاه ويژه‌ای دارد. 🚨 ما در اينجا با يک نگاه معنوی کل نظام تکوين را می‌بینیم. وقتی می‌گويیم «ان الله مع الصابرين» يعنی خدا و همه‌ی امکاناتش هست! همه‌ی امکاناتش يعنی عالم تکوين پس همه‌ی این معارف در عبارت «ان الله مع الصابرین» جمع شده است. ✔️🔵
💥💫 امدادهای غیبی وقتی می‌آيد که «فاثبتوا» باشد؛ شما محکم بايستید. اين ايستادگی مقدمه‌ی جلب امدادهای غیبی است و اگر شما محکم نايستید نمی‌شود. ➖🔹 در ادامه می‌گويد: «و لاتنازعوا» نزاع نکنید. نزاع يعنی در هم افتادن برای اهداف شخصی؛👌 🌺 قاموس قرآن می‌گويد: «مخاصمه و مجادله را از آن نزاع و تنازع گويند که طرفین يکديگر را جذب و قلع میکنند»؛ پس نزاع به معنای اين نیست که با يکديگر مباحثه نکنید اتفاقا کار کارشناسی کردن خوب است اما نبايد رابطه ی شما بصورتی شود که به مخاصمه و درگیری بینجامد چرا که اگر شد «تفشلوا» و «تذهب ريحکم» ثمره‌ی اين تنازع خواهد بود.⛔️ 🌐 در يک تشکیلات وقتی که شما دعواهای داخلی تشکیلات را نتوانید کنترل کنید و اين بحث‌ها به بیرون کشیده شد تشکیلات به تنازع دچار می‌شود که نتیجه آن اين است که تشکیلات فشل می‌شد. ⭕️ ⭕️ ⭕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا