اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره انفال آیات ۴۵ و ۴۶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُ
«وَّ أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ » يعنی اگر ما کار تشکیلاتی میکنیم بايد ذيل
اجرای احکام الهی باشیم.✔️
💢 نگويید ما يک تشکیلاتی برای صادرات
نفت داريم بلکه همین کار هم بايد ذيل اجرای احکام الهی باشد.
💥اتفاقاًّ يکی از مشکلات ما در کار تشکیلاتی اين است که در فعالیتهای تشکیلاتی ما نوعی سکولاريسم رخ داده و نهادينه شده است؛ به اين صورت که مثلا نتوانستهايم پیوندی بین عرصهی
بازرگانی و انقلاب اسلامی برقرار کنیم. يا در موارد ديگر که نوعی
دوگانگی بین دستورات دينی و مباحث اقتصادی ديده میشود.
📍 ما بايد بین آرمانهای انقلاب و نظام و اسلام و هر کاری که داريم در آن
کار انجام میدهیم، پیوند برقرار کنیم.
📌 اگر بگويیم خداوند به اقتصاد
کاری ندارد که میشود: «نُؤْمِنُ بِبَّعْضٍ وَّ نَّکْفُرُ بِبَّعْضٍ» يعنی احکام اقتصادی را کلاًّ کنار گذاشتید.⭕️
➖🔹 از ادامهی آيه در میآيد که اساساًّ اگر «أَّطِیعُواْاللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» بکنید،
نزاع رخ نمیدهد چرا که اساساًّ کار تشکیلاتی کار پر نزاعی است.
👌✅
⏮ پس راه برون رفت از نزاعهای درون تشکیلاتی، اطاعت از خدا و
رسولش است. «و لَّا تَّنَّزَّعُواْ» يعنی يک محل نزاعهايی وجود دارد، اما قبلش آمده و اين مشکل را حل کرده است «أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ».💫
🔰 وقتی قانون الهی هست، فقیه هم خودش موظف است احکام الهی را
اجرا کند، يعنی من احساس نمیکنم مجری هواهای نفسانی يک
رئیس هستم، بلکه من احساس میکنم مجری احکام الهی هستم چرا که رئیس من از خودش نمیگويد، پیامبر هم خودش گفته است که من اينهايی که میگويم از خودم نمیگويم.
🔷🔷✔️
✨ «وَّ أطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ وَّ لَّا تَّنَّزَّعُواْ» بعد کارکرد آن را میگويد:
«فَّتَّفْشَّلُواْ».
🔴 آفت تشکیلات «فَّتَّفْشَّلُواْ» است به معنای اينکه «فشل میشويد»، «و تَّذْهَّبَّ رِيحُکمُ» بادتان میرود، يعنی ابهتتان میريزد يک
سپاه منسجم اسلام، يک تشکیلات کامل محکم ايستادهاند.
🔶 اصولگراها محکم ايستادهاند اما يک نزاع شروع میشود. نزاع که شروع میشود دشمن چه کار میکند؟ فقط خوشحال نمیشود بلکه ديگر از شما نمیترسد.
♎️ ابهت شما به يک پارچگیتان بود برای
همین شما اگر کار تشکیلاتی میکنید حق نداريد جايی علیه
تشکیلات حرف بزنید.
⭕️🌐✔️
🕹 در مديريت به اين کار میگويند «تعهد سازمانی». سازمان بايد کاری بکند که کارمندانش بهش تعلق خاطر
داشته باشند و هر جايی که میروند از آن تعريف کنند.
💎 اين خودش يک شاخص است که شما از کارمندانتان بپرسید آيا وقتی در جامعه حضور پیدا میکنند میگويند کارمند کجا هستند يا خیر؟⁉️
〰🔸 پس بحث اين شد که نزاع زمانی در تشکیلات بوجود میآيد که امر رسول خدا فراموش میشود و راه حلش هم اين است که امر رسول اجرا شود.
➡️✔️🔵
💢 وقتی در سازمان نزاع رخ داد سازمان فشل میشود.
🚶♂🕺
👈
⁉️ سازمان «فشل» يعنی چه؟ و چطور يک سازمان «فشل» میشود؟
⁉️ «تذهب ريحکم» يعنی چه؟ بادتان میرود يا بادتان خالی میشود به
معنای اينکه ابهتتان میريزد.
⬅️ بعد میفرمايد «وَّ اصْبرِواْ» يعنی صبر کنید! به تعبیر ديگر در کار
تشکلاتی مواقعی لازم است که آقايان سکوت کنند و علیه يکديگر
موضع گیری نکنند. اين معنای صبر در اين موقعیت است.
😡=💔 ❌
🚫 چون همین
که تو میگويی او هم میگويد بعد نزاع پیش میآيد.
⁉️ «تنازعوا» يعنی
چه؟ يعنی همین. نه اينکه با هم دعوا کنید. پس اين «وَّ اصْبرِواْ» خیلی
معنا دارد.
🎗بنابراين يکی از راه حلهای رفع نزاع برمیگردد به امر الهی و گردن
نهادن به آن، يکی ديگر برمیگردد به «وَّ اصْبرِواْ» چون نزاع دو طرف
دارد هر طرف که صبر کند درست میشود، به تعبیر ديگر بگذار آن
طرف همینطور علیه تو بگويد اشکال ندارد. بعد چه اتفاقی میافتد؟
✨ آيه میگويد: «ان الله مع الصابرين» يعنی سازمان در اسلام يک
معاضد و پشتیبان به نام خدا دارد.✔️
🔰 در تشکیلات اسلامی معنويات
جايگاه ويژهای دارد.
🚨 ما در اينجا با يک نگاه معنوی کل نظام تکوين
را میبینیم. وقتی میگويیم «ان الله مع الصابرين» يعنی خدا و همهی امکاناتش هست! همهی امکاناتش يعنی عالم تکوين پس همهی این معارف در عبارت «ان الله مع الصابرین» جمع شده است.
✔️🔵
💥💫 امدادهای غیبی وقتی میآيد که «فاثبتوا» باشد؛ شما محکم بايستید.
اين ايستادگی مقدمهی جلب امدادهای غیبی است و اگر شما محکم
نايستید نمیشود.
➖🔹 در ادامه میگويد: «و لاتنازعوا» نزاع نکنید. نزاع يعنی در هم افتادن
برای اهداف شخصی؛👌
🌺 قاموس قرآن میگويد: «مخاصمه و مجادله را از آن نزاع و تنازع گويند که طرفین يکديگر را جذب و قلع میکنند»؛ پس نزاع به معنای اين نیست که با يکديگر مباحثه نکنید اتفاقا کار
کارشناسی کردن خوب است اما نبايد رابطه ی شما بصورتی شود که
به مخاصمه و درگیری بینجامد چرا که اگر شد «تفشلوا» و «تذهب ريحکم» ثمرهی اين تنازع خواهد بود.⛔️
🌐 در يک تشکیلات وقتی که شما دعواهای داخلی تشکیلات را نتوانید
کنترل کنید و اين بحثها به بیرون کشیده شد تشکیلات به تنازع دچار میشود که نتیجه آن اين است که تشکیلات فشل میشد.
⭕️ ⭕️ ⭕️
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کار_تشکیلاتی
#فرعون_کوچک
🔴 خودخواهی برخی مذهبی ها در فرار از انجام کارهای تشکیلاتی...
#حتما ببینید
🔷 @IslamLifeStyles
🔶 @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
«وَّ أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ » يعنی اگر ما کار تشکیلاتی میکنیم بايد ذيل اجرای احکام
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول)
🌹سوره انفال، آیات ۶۳ تا ۶۶
🌺 وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۶۳} 🌺
✨«و ميان دلهايشان الفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج میکردى نمىتوانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت چرا كه او تواناى حكيم است» (۶۳)
🌺 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۶۴﴾ 🌺
✨«اى پيامبر خدا و كسانى از مؤمنان كه پيرو تو هستند تو را بس است»(۶۴)
🌺 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ ﴿۶۵﴾ 🌺
✨«اى پيامبر مؤمنان را به جهاد برانگيز اگر از [ميان] شما بيست تن شكيبا باشند بر دويست تن چيره مىشوند و اگر از شما يكصد تن باشند بر هزار تن از كافران پيروز مىگردند چرا كه آنان قومىاند كه نمىفهمند» (۶۵)
🌺 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۶۶﴾ 🌺
✨«اكنون خدا بر شما تخفيف داده و معلوم داشت كه در شما ضعفى هست پس اگر از [ميان] شما يكصد تن شكيبا باشند بر دويست تن پيروز گردند و اگر از شما هزار تن باشند به توفيق الهى بر دو هزار تن غلبه كنند و خدا با شكيبايان است» (۶۶)
🌺🌟🌺
✨میفرمايد «وَّ أَّلفَّ بَّینْ قُلُوبهِم»ْ بین قلوب آنها الفت برقرار کرد. فاعل
«أَّلفَّ» خداوند متعال است. «لو أنفقت ما فی الارض جمیعاًّ ما ألفت
بین قلوبهم» میخواهد بگويد چه گوهر گرانقدری است اين الفت
بین قلوب مردم. 👨❤️👨
➖🔷اگر تو تمام آنچه سرزمین است را
– انفاق کرده بودی يعنی به همه ی اين مردم انفاقی کرده بودی –
اينها بینشان الفت برقرار نمیشود.
✨ «وَّ لَّاکِنّ اللهَّ أَّلفَّ بَّیْنهُمْ» پس الفت
سازمانی يکی از ويژگیهای مهم تشکیلات الهی و دينی است؛ يعنی
بايد همديگر را دوست داشته باشند.💞
⏪شأن نزول اين آيه زمانی است
که در دو قبیله اوس و خزرج جنگ معروف "بعاث" ايشان را به
خاک و خون میکشید، 🕺❌
تا آنکه هر دو طائفه به برکت نزول اسلام در
شهر"مدينه" صلح کرده و با يکديگر برادر شدند ؛ 👬
💢پس اين قضیه
اخوت در جامعه اسلامی را تأکید میکند. چرا که يکى از معجزات
بزرگ همین است که پیامبر خدا بسوى مردمى مبعوث شد که اگر
به کسى يک سیلى زده مىشد، بخاطر آن جنگها و خونريزىها میشد. ⚔
🔶 لکن از راه ايمان، اين دشمنىها و خود سرىها از میان رفت و میان
آنها ايجاد تفاهم و دوستى شد، در اين آيه خداوند اعلام میکند که
اين برقراری الفت کار خودش بوده است.♥️
پس اصل الفت يک شاخص است.
🔴 ✅ 🔴
🔶 میخواهید ببینید تشکیلاتتان
درست است يا نه ببینید چقدر الفت بین شما برقرار است؟ ⁉️
جايگاه
آن هم در قلوبتان است يعنی همدلی نه الزاما هم زبانی. 💞💞
⏮ به عبارت
ديگر نه اينکه دائم جلوی هم التماس دعا بگويیم و پشت سر هر
حرفی میخواهیم بزنیم.اين نفاق است نه الفت. ⛔️❌
⚛ در کار تشکیلاتی تو بايد زمینهها کی را فراهم کنی چرا که الفت الهی
همینطوری ايجاد نمیشود.
آيه میخواهد بگويد ای رسول تو اين
کارهايی که کردی بدان حکم کالبدی بدون روح داشت که ما اين
روح را میدهیم.✳️
💥 يعنی اين خداوند متعال است که بايد الفت برقرار
کند. پس الفت شاخص يک تشکیلات الهی است. 💫
🔚انتهای آيه می فرمايد: «انه عزيز حکیم» عزيز يعنی کسی که شکست
ناپذير است ✌️
و حکیم يعنی کسی که کار بیهوده و بی هدف انجام نمیدهد؛ 🙅♂
📍يعنی تدبیر ايجاد الفت در قلوب مؤمنین تدبیری است
ناشی از عزت و حکمت خداوند متعال که نشان از برنامهريزی و تدبیر دارد. ✔️
💢 به عبارت ديگر هر چیزی سر جای خودش است و اين
الفت هم با يک ضوابطی برقرار میشود. ✅
📌در اين زمینه بايد تأمل کرد
که چرا مثلا شهید همت را همه دوست دارند؟ مثلا همسرشان میگويد که من بعضی مواقع نامههايی میديدم که يک بسیجی در
سنگر – که شايد در دوران مأموريتش اصلاًّ شهید همت را نمیديد
– برايش نامه نوشته است.📝
🔴 ✔️👌
💥یا در موردشهید زینالدین که میگویند
وقتی شهید شد. لشگر ماتم گرفت.✨
🌟 يا در مورد امام خمینی(ره)، مگر
همه ی ۱۰ میلیون نفری که برای تشییع جنازه آمدند، ايشان را ديده
بودند؟ اين محبوبیت از کجا شکل گرفته است؟💞
☸ نکته قابل توجه اين است که اين تشکیلاتی که ما از آن صحبت می
کنیم قبلاًّ در ايام انقلاب و دفاع مقدسی تعیّن پیدا کرده است. 💯
🌺 آيه بعد می فرمايد «يا ايها النبی حسبک الله و من ابتعک من المؤمنین 🌺
میگويد برايت خدا بس است و «و من اتبعک من المؤمنین»؛
2⃣ دو تا ويژگی دارد اينجا ، همهی مؤمنین نیستند بلکه آن مؤمنینی که تبعیت
میکنند. ✅
♨️ در تشکیلات چند هستند که تو به عنوان رأس تشکیلات
اگر حرف بزنی گوش میکنند؟ ⁉️
♨️ يا به تعبیر ديگر چند نفر آدم
اصطلاحا پاکار داريم؟ ⁉️
همین ها برايت کافی است بايد روی اينها
حساب باز کنی تا پیروز شوی.✌️
🔴 وقتی در کار تشکیلاتی موفقیت برقرار میشود که افراد شما اين
ويژگیها را داشته باشند. يعنی ايمان به آن راه و مسیر. 👌✔️
⏮ در اينجا
دانشمندان مديريتی میگويند بايد بین اهداف شخصی و اهداف
سازمانی پیوند برقرار کرد🔛
🔶 چرا که هر چقدر مديريت در اين مسیر موفقتر باشد سازمان را بهتر جلو میبرد اما نمیتوانند دقیق معنای
اين پیوند را تبیین کنند.
🔶 🔷 🔶