۲➖ رابطه بین رهبری و هدف:
👈 در این رابطه هم دو آفت اصلی میتواند به وجود بیاید؛
➖ اولین آفت؛ سوء استفاده رهبر از آدمها است.
⏪ به این معنا که رهبر آدمها را در راستای رسیدن به اهداف شخصی خودش به کار گیرد.
🔻البته این نکته دیر یا زود توسط آدمها مشخص خواهد شد و نشانه آن نیز با پیشرفت فعالیتهای تشکیلات، ایجاد سستی در آدمغهای تشکیلات است.
🔺به این حالت، اصطلاحاً «استحمار» یا «کولی گرفتن» گفته میشود.
➖ دومین آفت؛ عدم التزام رهبر به هدف است. نمونه بارز این عدم التزام به هدف در شخصیت عبدالله بن زبیر قابل مشاهده است؛
⏪ وقتی که میگوید شما بروید و شهید شوید ولی خودش دائم میخورد میخوابد و به دنبال عیش و نوش است.
🔝این به تعبیری میشود نفاق در «رهبری»؛
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌟 این که مقام معظم رهبری(دام ظله) دیدار عمومی دارند یا خودشان به خانوادههای شهدا سر میزنند و از ای
👈 به این معنا که رهبر
فراخوانهایی میدهد، ولی خودش را ملزم به آن اهداف و تلاش در جهت رسیدن به آنها نمیکند.
🌐 مثلاً تشکیلاتی را در نظر بگیرید که رهبر دائم از ثمرات کوهنوردی صحبت میکند و خودش هم برنامه کوه برگزار میکند،
💢 ولی در
این برنامهها حضور نمییابد.
در ادبیات اسلامی حرکت و نشاط در یک تشکیلات ناشی از ایمان و پایبندی رهبر تشکیلات به اهداف است؛
🔅 چون رهبر ایمان به این هدفها دارد، دیگران را به سمت تشکیلات میکشاند و این نشان از صدق وعدههای او در
تطابق عملی رفتار با قول او است.
۳➖ارتباط بین هدف و نظم:
🚫 در اینجا هم دو آفت مهم وجود دارد؛
✖️ اولین آفت: عدم تطابق نظم با اهداف است؛
⬅️ به این معنا که ما در تشکیلات مشغول سازماندهی و قانونگذاری تشکیلات هستیم، غافل از این که این نوع سازماندهی هیچ ارتباطی با اهداف
تشکیلات ندارد؛
🔝مثلاً مسئول واحد گذاشتهایم و با ایجاد نظامهای مختلف دائم او را محدود کردهایم
🔚 در حالی که هدف غایی تشکیلات، رشد همین آدمها بوده است و نظامها و سازو کارهای تشکیلاتی، هدف صوری به حساب میآمده است.
🔻افراط در ایجاد نظم و محدود کردن افراد نه تنها آنها را در مسیر رشدشان حرکت نمیدهد،
🔺بلکه آنها را از آن
مسیر منحرف میکند. این یعنی عدم تطابق
بین
هدف و نظم.
✖️دومین
آفت: جابه جایی هدف است؛ چیزی که
در علم مدیریت به عنوان مشکلات بوروکراسی مطرح میشود،
♨️ جابهجایی هدف یعنی خود نظم اولویت پیدا کند و هدف فراموش شود.
⏪ این یک آفت جدی است که رهبر به جای توجه به آدمها سعی میکند صرفاً به سازوکارها توجه کند و سازماندهی را قویتر کند.
🔚 او برای این منظور، دائماً آئیننامه مینویسد و کاغذبازی را بیشتر میکند این نشان میدهد که نظامها
هدف شدهاند.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👈 به این معنا که رهبرفراخوانهایی میدهد، ولی خودش را ملزم به آن اهداف و تلاش در جهت رسیدن به آنها
۴➖ رابطه بین نظم و آدمها:
⏪ دو آفت رایج در این رابطه ممکن است به وجود بیاید.
🚫 اولین آفت؛ نظمناپذیری و عدم التزام است.
⬅️ در هر تشکیلات معمولاً افرادی وجود دارند که دائم میگویند: «برو بابا! رئیس و مرئوس! نداریم من کار خودم را میکنم»
〽️ در قسمت قبل گفته شد که برای من به عنوان رهبر، نباید نظم موضوعیت پیدا کند،
🔛 ولی در اینجا از طرف کارکنان و برخورد آنها با نظامها باید التزام آنها به نظامها حکم فرما باشد.
👈 به عبارت دیگر «اوصیكُم بِتَقْوَى اللَّه وَ نَظمِ اَمْرِكُم»؛
🔻شما را به پرهیزکاری و نظم در کارها سفارش میکنم.
🔺فرمایش حضرت علی (ع) سر جای خودش حاکم است و فرهنگ تشکیلات باید به سمت نظم پذیری حرکت کند،
🔰 ولی در مقام قانونگذاری و شکلدهی
نظامات نباید افراط شود. چیزی که در رابطه
هدف و نظامات مطرح شد.
🚫 آفت
دوم؛ آفت خالی بودن نظامها از روح
انسانی است؛
👈 به معنای این که طوری نظم بخشی تشکیلاتی انجام شده که از اساس سر و کار داشتن شما با آدمها نادیده گرفته شود.
🔛 و در یک کلام شما با یک دید ماشینی با آدمها برخورد کنید.
🔚 در حالی که شما باید روح انسانی حاکم بر مجموعه تشکیلات را لحاظ کنید و مبتنی بر شناخت آدمها سازوکارها را بچینید.
۵➖رابطه بین آدمها و هدف:
🤯 ابهام در هدف، اولین آفت موجود در رابطه بین آدمها و هدف است؛
🤷♂ این که شما ندانید انتهای این جلساتی که در حال برگزاری در تشکیلات است قرار است به کجا برسد؟
📌در حالی که هدف و شناخت آن و ایمان داشتن به آن است که به مجموعه حرکت میدهد و بالعکس،
شبهه در این رابطه و ابهام در اهداف باعث سکون و مرگ تشکیلات میشود.
👈 البته این مطلب به معنای این نیست که قبل از شکلگیری یک تشکیلات، شما برای همه آدمها کل فلسفهٔ شکلگیری تشکیلات با تمام جزئیاتش را تبیین کنید،
✔️ بلکه به این معنا است که درصدی از هدفگذاریها باید برای آدمها متناسب با نوع فعالیتشان تبیین شده باشد،
🔛 که مبادا در حین کار ابهام ناظر بر هدف برایشان
وجود داشته باشد.
🚫 دومین
آفت؛ قانع شدن در رسیدن به بخشی از هدف است؛
✌️مثلاً مردم ایران وقتی انقلاب کردند بگویند: «الحمدالله دیگر کار ما تمام شد!»
🔄 در صورتی که انقلاب، بخشی از هدف بلند تمدنسازی اسلامی و هموار ساختن مسیر حکومت مهدوی بوده است.
🌹✨ امام خمینی(ره) قریب به این مضمون میفرمایند: «که اگر کسی با ما میآید باید تا آخر بیاید، نه این که تا وسط
بیاید و بماند.»
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
۴➖ رابطه بین نظم و آدمها: ⏪ دو آفت رایج در این رابطه ممکن است به وجود بیاید. 🚫 اولین آفت؛ نظمن
۶➖ رابطه بین رهبر و نظم:
💢 مشابه آفات رابطهٔ بین آدمها و نظم، در ارتباط رهبر و نظم و نیز اولین آفت عدم التزام رهبری به نظم است.
👌 نظم به عنوان قواعد حاکم بر تشکیلات، متوقف بر التزام پیدا کردن به آن عینیت پیدا میکند.
🚏 قواعد راهنمایی و رانندگی، وقتی قاعده تلقی میشوند که در خیابانها؛ توسط مردم به آنها احترام گذاشته شود؛
⬅️ از این رو نظم مقولههای تعیّنی است. حال رهبر تشکیلات به دلیل اسوه بودن، معیاری است برای مشروعیت بخشیدن به نظم.
📍اگر در التزام او کاهلی وجود داشته باشد، قطعاً اعضای تشکیلات نیز به قواعد تشکیلات ملتزم نخواهند بود.
👈 بر همین مبنا است که در زندگی مقام معظم رهبری این پایبندی به قانون و التزام به سازوکارهای قانونی کاملاً نمایان است،
⁉️ چرا که اگر این التزام ادراک عمومی نشود پشتوانه نظم و قوانین که عمل رهبران جامعه -است مخدوش میشود.
⏪ در زبان فارسی ضرب المثل؛ «حرمت امام زاده را باید متولی نگه دارد» نیز بر همین امر دلالت دارد.
🚫 آفت دوم زمانی خود را نشان میدهد که؛ از نظم به عنوان قاعده کلی که راهبری تشکیلات را میتوان بر اساس آن انجام داد؛
نتوانیم به خوبی استفاده کنیم.
🔅 رهبر برای دستیابی به اهداف، ضوابطی وضع میکند و نظمی را بین اعضای تشکیلات سامان میدهد.
🔹 حال اگر از این جایگاه نظم بخشی خود نتواند به خوبی برای به کارگیری توان حداکثری و جهتدهی ایشان استفاده کند، میتوان گفت نظم را از کارکرد انداخته است.
🔸 یکی از آفتهای رهبری عدم توان برای ایجاد ارتباط بین
اعضا، نظم و اهداف و سازماندهی نیروها است.
🔝 مطالب بیان شده در بالا، مجموعه آفتهایی است که میتوان؛ در یک فعالیت تشکیلاتی در قالب چهار رکن اساسی تشکیلات؛
〽️ رهبر،
〽️ آدمها،
〽️ هدف،
〽️ نظم،
◀️ برشمرد. البته این آفتشناسی جامع و مانع نیست و میتوان، موارد بیشتری را به هر یک از روابط دوگانه افزود.
👈 در اینجا صرفاً به بیان دو
آفت از هر رابطه اکتفا شده است.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
۶➖ رابطه بین رهبر و نظم: 💢 مشابه آفات رابطهٔ بین آدمها و نظم، در ارتباط رهبر و نظم و نیز اولین آف
🔚 جمع بندی:
🔸 جمعبندی
مبتنی بر مطالب مطرح شده در هر تشکیلات به منظور گریز از آفات مختلف، لازم است.
💢 چهار نوع ایمان را میتوان در مجموعه تشکیلات،حاکم کند، این چهار ایمان عبارتند از:
۱- ایمان به نظم
۲- ایمان به رهبر
۳- ایمان به هدف
۴- ایمان به آدمها.
👈 این دستهبندی چهارگانه همان دستهبندی چهارگانه ایمان است که به ترتیب تطبیق داده شده است؛
📌که عبارتند از:
◀️ ایمان به راه
◀️ ایمان به رهبر
◀️ ایمان به هدف
◀️ ایمان به مؤمنان.
⚛ همه افراد یک تشکیلات چه اعضا و چه رهبران تشکیلات باید این چهار نوع ایمان را داشته باشند
👌تا تشکیلات حرکت رو به رشد خود را
داشته باشد.✔️
❌ضد تشکیلات:
✖️منظور از ضد تشکیلات؛ یافتن راهکارهایی است که تشکیلات دیگر را از کار بیاندازیم یا نابود کنیم.
⚛ معمولاً در برخورد با تشکیلات دشمن؛ از این فرض و ابزارها و روشهای آن استفاده میشود و دشمن نیز برای ضربه زدن به ما از این راهکارها استفاده میکند؛
📚کتاب سیری در سیره نبوی از «استاد شهید مطهری»
📌 مدافع حریم ولایت، فدایی ولیِ زمان
▪️فاطمه راز آفرینش است، سرّاللّه است.
نه فقط قبرش که قدرش هم مخفی است.
از تمامِ زنان عالَم نه! از کل کائنات برتر است.
زهرا الگوی تمامعیارِ امامزمانشناسی است.
مدافعِ حریم ولایت، فدایی ولی زمان است.
ایام فاطمیه بر تمام شیعیان تسلیت باد.
#فاطمیه
#بسیج_و_تشکیلات
#تشکیلات
💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ
🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
🖊تنها کانال تخصصی تربیت دینی