اربعین و تشکیلات
💢حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:
🔰 ولایت، مهمترین اجزای دین است و مومنین با مساله ولایت امتحان میشوند.
🔹دلایل و شواهد نشان میدهند که به عصر ظهور نزدیک میشویم ولی پیش از ظهور با یک آزمون بزرگ مواجه شدیم که همان تجمع اربعین است؛
👈این تجمع بزرگ چند میلیونی یک امتحان بزرگ برای محبین اهل بیت(ع) است.
💠 مومنین، عملا به یک همایش بزرگ جهانی دعوت شدهاند و باید نقش خود را در این همایش بزرگ جهانی به انجام برسانیم؛
✅اصلا بعید نیست که این امتحان اربعین، پیش درآمد آزمون بزرگ ظهور باشد؛
اگر مومنین از این امتحان سربلند بیرون آمدند میتوان روی آنها حساب کرد که در آزمون ظهور نیز سربلند بیرون میآیند.✔️
🔺 هزینهای که اربعین از ما میبرد یک هزینه مالی و وقتی مختصر است؛
🌀در این هنگام نباید این عرصه را از دست بدهیم؛ رزمندگان ما در جنگ، جنگ را یک امتحان میدانستند و به همین جهت این عرصه را رها نمیکردند.
✳️در کربلا همیشه پای عشق به میان نبود، بلکه همین خشیت که مبادا برای حسین(ع) کم بگذاریم و در قیامت در مقابل پیامبر روسیاه بشویم باعث شد که این یاران در کنار حضرت بمانند؛
در کنار این خشیت، عشق هم طلوع کرده بود و فضا را مترنم میکرد.❤️
👈 کسانی که به زیارت اربعین مشرف میشوند باید به شکل کاروانی حرکت کنند؛
✖️ در این حماسه نباید تک نفره شرکت کنیم بلکه باید تشکلهای مردمی را در این حماسه حمایت کنیم؛
🚩هیئتهای مذهبی بهترین تشکل برای حضور در این حماسه هستند؛ در حماسه اربعین باید تشکیلاتی عمل کنیم.
🔹 خدمترسانی در مسیر اربعین از مهمترین کارهایی است که باید در این حماسه روی آن تمرکز داشت؛ ✔️
✨پاداش حضور کاروانی در زیارت به حدی زیاد است که درک نمیکنیم که چرا برخی به تنهایی به این سفر میروند.❗️
💢 نمیتوان دو میلیون نفر را در این کاروان به تنهایی به این حماسه فرستاد؛
✅ قطعا حضور کاروانی می تواند شکوه این مراسم را افزون کند؛ قطعا حمایت از افراد در این کاروانها دو چندان خواهد شد؛ مجالس بین راهی اربعین زیباترین و معنویترین محافل است.
برخی هیئتها به جای اینکه هیئت باشند، برگزار کننده مراسم هستند؛❗️
اهل هیئت با هم همدلی دارند و در خیر و شر هم حضور دارند؛ ✔️
❌ هیئت نباید به برگزار کننده مراسم مبدل شود؛ مسجد نیز باید چنین باشد؛
🔹 فرق مسجد با نماز جمعه آن است که مردم در مسجد صمیمیتر هستند و باید رفیق باشند؛ تشکیلاتی باشند؛ اهل مسجد باید با هم در مسیر اربعین حضور یابند.
🔺همه مسایل فرهنگی ما باید حول محور اربعین باشد؛ میتوانیم فینال مسابقات قرآنی و فرهنگی و هنری خود را به مسیر اربعین منتقل کنیم؛
🔸اربعین کاری در کنار کارهای دیگر نیست بلکه باید اولویت و محور همه کارها و تشکیلاتی باشد؛
🍃هر کاری در ارتباط با حضرت امام حسین(ع) قرار گیرد بابرکت می شود و حافظ و احیا کننده قرآن و احکام دین است.
🔆 اربعین برای تفریح نیست بلکه یک حماسه عظیم یک تشکیلات و یک وظیفه است که همیشه با سختی همراه است؛ کار ما هنوز به سختی شبهای عملیات نرسیده است ولی باید خود را برای سختیهای دیگر آماده کنیم.
دکتر حسین عرباسدی از اساتید دانشگاه و از متخصصین حوزه تشکیلات
⁉️ چند نفر برای نابودی اسرائیل به زیارت اربعین میروند؟/ باید بازخورد معنویت اربعین را در داخل کشور مشاهده کنیم/ دشمنان اربعین، وحدت قلوب را نشانه میگیرند
👨💻 یک استاد دانشگاه میگوید: «آرمان» مولفهای است که باید در تشکیلات اربعین تقویت شود؛ به راستی چند نفر برای نابودی اسرائیل به زیارت اربعین میروند؟
🔰 ابعاد واقعه عظیم اربعین، شاید راهی باشد برای حضور اثربخشتر در این آیین بیهمتا.
📰 واقعه اربعین از جنبههای گوناگون شگفتآور است.
← با توجه به تخصص ویژه شما در حوزه تشکیلات، پرسش ما این است که آموزههای تشکیلاتی اربعین شامل چه مولفههایی است؟
📌 ما برای کار تشکیلاتی چهار رکن قائلیم:
▫️ آرمان،
▫️رهبر،
▫️نظم
▫️و افراد.
🔰 آرمان هدف اساسی تشکیلات است که میارزد آدمها حول آن جمع شوند، با هم تعامل کنند و به سمت آن حرکت کنند و میارزد که برای آن هزینه کنند.
💠 رهبر، آن عنصر انسانی است که سازماندهی و دور هم جمع کردن انسانها را بر عهده میگیرد.
👥 آدمها کسانی هستند که در تشکیلات نقشآفرینی میکنند و نظم هم نسبت بین تشکیلات و آدمهاست.
🌐 در بعد تشکیلاتی، در اربعین یک نکته مثبت و یک نکته منفی وجود دارد.
✅ بعد مثبت واقعه، حضور گسترده آدمهاست اما اگر برای بازگشت این خیل عظیم، یک سازماندهی ویژه داشته باشیم تا افراد بازگشته از این سفر، به طور هماهنگ دست به اقدام مشترکی بزنند، اتفاق مهمی در جامعه ما رخ خواهد داد.
⬅️ وقتی زائران اربعین از سفر بازمیگردند، بازخورد این سفر در جامعه خودمان باید بسیار ویژه باشد.
🔸نباید به معنویتی که در وجود زائران ایجاد میشود اکتفا کرد؛ چنانکه درباره حج اینگونه شده است. ما خوشحالیم که ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به حج میروند و زیارتی میکنند و معنویتی کسب میکنند و وقتی برمیگردند هم معنویتی در جامعه ایجاد میکنند؛ بسنده کردن به این حد از تأثیر غلط و نقطه ضعف ماست.×
❇️ نقطه قوت، سیستمی است که قدرت جمع کردن این همه انسان را دارد.
باید بازخورد معنویت اربعین را در داخل مشاهده کنیم☑️
☣ دم و دستگاهی که بتواند تعداد قابل توجهی انسان را جلب و جذب کند، بسیار حائز اهمیت است.
🌏 در جهان، باوری که بتواند این همه عملکننده را جمع کند بسیار اندک است. اما در این میان جای یک چیز بسیار خالی است.
☄ وقتی زائران به کشور بازمیگردند ما بازخوردهای معنویتی که کسب کردهاند را در داخل شاهد نیستیم. این یک نکته منفی است.⛔️
👌 نکته دوم، مربوط به سازماندهی است. در اربعین، رکن دوم تشکیلات یعنی سازماندهی هم وجود دارد.
🏴 هیأتها و موکبها هستند که در اربعین دور هم جمع میشوند. موکبها سیستم مشخصی دارند، فردی بالای سر موکب است و مسئول دارد. نظم و قاعدهای در سازماندهی وجود دارد.
🔚 نکته سوم این که این جریان، رهبر هم دارد. موکبها یک رئیس یا رهبر دارد و این شاخصه مثبتی است.✔️
⁉️ چند نفر برای نابودی اسرائیل به زیارت اربعین میروند؟
〽️ اما حلقه مفقوده تشکیلات در واقعه اربعین، آرمان است. در حوزه آرمان، تشتت وجود دارد.
🔺 برخی به زیارت اربعین میروند برای این که حاجتی از امام حسین(ع) بگیرند.
⁉️ چند نفر از مردم به زیارت امام حسین(ع) میروند تا هدف نابودی اسرائیل محقق شود؟
☝️ نابودی اسرائیل، میشود آرمان؛ شبیه چیزی که امام در راستای حج ابراهیمی، با عنوان برائت از مشرکین مطرح میشود.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
دکتر حسین عرباسدی از اساتید دانشگاه و از متخصصین حوزه تشکیلات ⁉️ چند نفر برای نابودی اسرائیل به زی
👈 چند نفر از افراد به زیارت میروند تا از اباالفضلالعباس(ع) انرژی بگیرند تا استکبار آمریکا را نابود کنند؟
⚠️ ما در آرمان ضعیف هستیم. چرا از پیادهروی اربعین کار تشکیلاتی حاصل نشده است؟ چون هنوز به یک آرمان مشترک نرسیدهایم. الان هدف موکبها صرفا خدمت به زوار امام حسین(ع) است. این هدف کمی نیست اما باید خیلی خیلی بالاتر برویم.
📍ما ۲۰ میلیون جمعیت داریم که پیاده به سوی امام حسین(ع) در حرکتاند؛ اگر این جمعیت به سوی اسرائیل برگردند، نمیتوانند اسرائیل را فتح کنند؟!
⚪️ بنابراین در مجموع، راهپیمایی اربعین، سه رکن یک تشکیلات را داراست و باید تقویت شود تا رکن چهارم را هم به دست آورد. باید برای جهتدهی به راهپیمایی اربعین تلاش کنیم و هوشمندی به خرج دهیم. این که چگونه این کار را انجام بدهیم بحث علیحدهای است.
〰 گاهی خودمان مداخله مستقیم میکنیم که این غلط است اما گاهی از گفتمانها بهره میگیریم.
💬 باید ابتدا گفتمانسازی صورت بگیرد تا آرمانی با مختصاتی که به آن اشاره کردم، شکل بگیرد. شاید این کار ۲۰ سال زمان ببرد اما من معتقدم که ظهور در گرو همین امر است.
🕹 اگر ما بتوانیم به این جماعت انسانی آرمان مشترکی برای نفی استکبار بدهیم، میتوانیم امیدوار باشیم که اتفاقات جدی و بزرگی در اربعین رخ دهد.
💥سمت و سوی تجمع اربعین باید نفی استکبار باشد
⚡️این غلط است که ما در اربعین به یک زیارت بسنده کنیم. نه این که این هدف مهم نیست؛ اما این هدف کافی نیست.
👈هدف باید انسجام جامعه شیعی باشد.👉
💞 ما در میان شیعیان تاکنون چنین تجمعی را شاهد نبودهایم. سمت و سوی این تجمع باید نفی استکبار باشد. ماهیت این تجمع باید یکجا بروز کند.✔️
👈👿 دشمن باید از این واقعه بترسد. ما باید اربعین را به یک عنصر اثرگذار که تهدیدی جدی برای دنیای استکبار باشد، تبدیل کنیم.
🔸در کنار قوتهای جدی تشکیلاتی اربعین، باید این نقائص را هم دید.
▫️مفهوم کمرنگ شدن مرزها ملموس شده است
در واقعه اربعین ما شاهد کمرنگ شدن مفهوم مرز و درهمآمیختگی دو و بلکه چند ملت هستیم.
❓ ارزیابی از ادامه این روند یعنی 👈
♻️ کارکرد جریانی که در آن جوامع انسانی با هم پیوند میخورند و ارتباطات گسترده انسانی را شکل میدهد، همین است.
⬅️ در اتحادیه اروپا که ویزای شینگن شکل گرفته، مفهوم کمرنگ شدن مرزها قابل لمس است. اتحادیه اروپا البته نمیخواهد مرزها را نفی کند اما میخواهد بگوید میشود به ارتباطات انسانی در جوامع عمق بخشید؛ به گونهای که اثرگذاریهای محیطی در ارتباطات کمرنگتر شود.
👀 با این نگاه، دیگر شاهد دعوای من عراقی هستم و تو ایرانی نخواهیم بود.
👌سخن بر سر برداشتن مرزها نیست؛ بلکه سخن بر سر رابطه برادری میان ملتهاست. اگر برادران عراقی ما به مشهد میآیند ما به عنوان زوارالرضا(ع) به آنها نگاه میکنیم و آنها به عنوان زوارالحسین(ع) نگاه میکنند. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. مرزهای جغرافیایی نمیتوانند به ما هویت بدهند.✔️
تشکیلات صالح یا زعیم صالح
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شهید مطهری از جمله اندیشمندانی است که در حوزههای مختلف اندیشه صاحب نظر است و این مرهون آشنایی عمیق وی به جوانب مختلف اندیشه اسلامی و اشراف کامل وی به علوم عقلی است و به جهت همین اشراف و دقت نظر است که آثار وی ارزش مطالعه چند باره و دقت های مضاعف را پیدا نموده است نوشتار حاضر بر این است تا با نگاه تازهای به آثار استاد جنبههای دیگری از مسائل مورد نیاز اجتماع را بررسی نموده و در معرض نظر اندیشمندان و دانشوران بگذارد.
✍ موضوعی که دراین مقاله در پی بررسی آن هستیم عبارت است از تشکیلات و سازمانها، با نگاهی به آثار استاد میتوان فهمید که آثار ایشان جز در مواردی محدود تقریبا از این موضوع خالی است
🔹 اما آثار ایشان مملو است از توجه به مبانی که میتوان یک تشکیلات را بر آن مبانی بنا نهاد.
#سازمان_ و_ تشکیلات صالح
📝 از جمله نوشتارهایی که می توان با دقت در آن نظر استاد مطهری را در رابطه با تشکیلات دانست؛
➖ بخشی از مقالهای است که ایشان در رابطه با
▪️صلاح یا فساد اجتماع و اثر سازمانها و تشکیلات صالح
▫️ و یا افراد و رهبران صالح در اصلاح اجتماع نوشتهاند و به بررسی دو نظریه در باب اثر افراد و تشکیلات در اجتماع میپردازد.
📌ایشان در اینباره میفرماید:
🔙«ابتدا چنین به نظر میرسد که صلاح یا فساد اجتماع بزرگ یا کوچک تنها به یک چیز بستگی دارد :
🔸صلاح یا عدم صلاح افراد اجتماع وبالاخص زعماء آنها یعنی افرادند که همه مسئولیتها متوجه آنها است بسیاری از افراد اینچنین فکر میکنند وبر این پایه نظر میدهند این دسته هنگامی که متوجه برخی مفاسد اجتماعی میشوند چاره کار را زعیم صالح میدانند وبه اصطلاح اصالت فردی هستند.»
👌 در ادامه این بحث استاد مطهری این نظریه را ضعیف وسطحی تلقی نموده و صلاح و فساد اجتماع را در چیزی بیشتر از افراد و رهبران صالح یا فاسد جستجو میکند.
💬 «کسانی که بیشتر وعمیق تر مطالعه کردهاند به این نتیجه رسیدهاند که تأثیر و اهمیت سازمان و تشکیلات و رژیم اجتماعی از تأثیر و اهمیت زعماء بیشتر است در درجه اول باید درباره سازمان صالح اندیشید و در درجه دوم درباره زعماء صالح»*
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات صالح یا زعیم صالح ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شهید مطهری از جمله اندیشمندانی است که در حوزه
🌷 ایشان در ادامه برای روشنتر شدن اهمیت تشکیلات در صلاح و فساد اجتماع مثالی را به زیبایی طرح میکنند و نسبت افراد اجتماع را با سازمان و تشکیلات به منزله مردم شهر و کوچهها و خیابانها و خانههای شهر معرفی مینماید یعنی همانطور که مردم برای تردد در شهر مجبور به تردد از کوچهها و خیابانهایی هستند که در شهر موجود است و نه از مسیر دلخواه همچنین افراد در یک تشکیلات و سازمان همانطوری عمل میکنند که تشکیلات به آنها اجازه دهد.
👥🚦👥
🌐 «تشکیلات و نظامات اجتماعی نسبت به افراد اجتماع به منزله خیابانها و کوچهها و خانههای یک شهر است نسبت به مردم و وسائل نقلیهای که در آن شهر حرکت میکنند.
🌇 هر شهری به هر نحو که خیابانکشی و کوچهسازی شده باشد مردم شهر مجبورند از پیچوخم همان خیابانها و لا به لای همان کوچه پس کوچهها و از همان چهار راهها حرکت کنند حداکثر آزادی عمل مردم آن شهر این است که در میان همان خیابانها و همان کوچهها هر کدام که نز دیکتر یا خلوتتر یا پاکیزهتر و باصفاتر است انتخاب کنند.»
⁉️ چرا تشکیلات منشأ اثر است؟
☝️ با اطلاع از این مطلب پرسشی که در ذهن ما ایجاد میشود این است که مگر تشکیلات دارای چه ماهیتی است که توان اثرگذاری ویا حتی مجبور نمودن افراد مستقل انسان را دارد ؟
👌چه نکتهای باعث میشود تا یک سازمان و تشکیلات اثری مستقل داشته باشد آیا سازمانها وتشکیلات دارای اصالتی در برابر افراد است یا صرفاً ترکیب اعتباری است که هیچ نوع حقیقت واصالتی ورای افراد ندارد ؟
🖊برای پاسخ به این پرسش باید به مبانی این بحث یعنی بحث از اصالت فرد واصالت اجتماع مراجعه نمود زیرا اگر مشخص شود که یک تشکیلات به نوعی دارای عینیت واصالت است همین مسأله مبنای اثر گذاری مستقل آن خواهد بود.☑️