eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
589 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔺۲- خودستایی و خودپرستی و انحصارطلبی: 🌐 این مغز تشکیلات اسلامی  اصرار زیادی بر عدم انحصار طلبی تشکی
🔺۴- عدم مراقبت از ورود ناهنجاری‌های اخلاقی به تشکل و عدم صبوری در برابر ناهنجاری‌ها: 👥 افراد را باید اول قرنطینه کنید و بعد وارد تشکیلات بشوند و البته این قرنطینه تا حدودی ممکن است اما اگر بخواهند افراد را در یک کار تشکیلاتی خیلی در قرنطینه معطل کنند تقریباً عملی نیست و دشوار است. این است که یک قرنطینۀ مستمر می‌خواهد. 🚨هر قدر جو تشکیلات پاک‌تر باشد آسیب پذیرتر است. مراقبت از این ضعف‌های شخصی افراد لازم است. سوء ظن‌ها، بدگمانی‌ها، بد تفسیر کردن‌ها، اینها همه از چنین ضعف‌هایی هستند و باید خیلی مراقبت کنیم. 🔸 برای اینکه این ضعف‌ها تا ضعف شخصی است یک گناه است ولی وقتی در یک جمع بود گناه مضاعف است و هم عقاب آن دنیایش مضاعف است. البته کار یک تشکلات ساختن ناقص‌هاست نه حذف ناقص‌ها.√ 🌐 این تشکیلات تشکیلاتی است که باید آنقدر قوی و سازنده باشد تا این ناقص‌ها را بسازد و این ساختن زمان می‌برد و در این زمانی که لازم دارد باید با نقصشان بسازیم والا اگر زود ناراحت بشویم که آقا این چه حزبی است کی چنین کرد و فلانی چنان کرد و بد گفت و بد کاری کرد و غیبت کرد و تهمت زد و … ⭕️ اگر دیدیم یک نقطه‌ای آنقدر چرکین است . که علاج ناپذیر است جراحی هم می‌کنیم این هم درست است ولی جراحی به عنوان آخرین علاج است نه اولین علاج! ⬅️ عده‌ای از برادران و خواهرهای ما جراحی را اولین علاج می‌دانند و آسان‌ترین راه برایشان قطع کردن و جراحی است”.
🔺 ۵- مجادله به جای مباحثه: 🔆 این معمار تشکیلات اسلامی یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقا اعضای تشکیلات را مباحثه می‌داند و هشدار می‌دهد که تشکیلات بایستی مواظب باشد که این مباحثه ها به مجادله تبدیل نشود: “. 🗣 مباحثه معنایش این است که من فکر کردم یک چیز‌هایی که به نظرم می‌آید افکار خوبی باشد؛ به شما برخورد می‌کنم افکار خودم را عرضه می‌کنم ببینم که آیا شما فکر بهتری دارید یا نه. یعنی با عرضه کردن فکر بر شما دارم فکر خودم را عیار می‌زنم و می‌کاوم و جستجو می‌کنم ببینم آیا غیر از این‌هایی که من فهمیده‌ام چیز‌های دیگری نیز پیدا می‌شود برای فهمیدن؟ 🔹 من در حال کاوشم شما هم در حال کاوش هستید. شما وقتی هم حرف مرا گوش بکنید خوب گوش می‌کنید. با دقت تأمل می‌کنید و رویش فکر می‌کنید. 🔙 اگر دو نفر، سه نفر، ده نفر دور هم بنشینیم و بنده شروع کنم در هشت دقیقه حرف‌های خودم را بزنم؛ آقا نوبت شما هم تمام شد بسیار خوب؛ آن آقا هم شروع کند که حرف‌های خودش را بزند و … و آخر کار هم پا شدیم رفتیم! چه مباحثه‌ای؟⚠️ 💢 جدال و کوباندن حرف‌های او و کوبیدن مشترک! آدم را به حق و حقیقت می‌رساند؟ نمی‌رساند. ما با مجادله رشد نمی‌کنیم. مجادله بد است مباحثه خوب است. مجادله ضد ارزش است مباحثه ارزش است. گفتگو‌های‌مان باید آهنگ مباحثه داشته باشد.”✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ 🔰 ◀️اخلاق فرمانده: توی ماشین داشت اسلحه خالی می‌کرد؛ با دو-سه تا بسیجی دیگر. از عرق روی لباس‌هایش می‌شد فهمید چه قدر کار کرده. کارش که تمام شد همین که از کنارمان داشت می رفت، به رفیقم گفت: «چه طوری مشد علی؟» به علی گفتم: «کی بود این؟» 📌گفت: «مهدی باکری؛ جانشین فرمانده تیپ.» گفتم: «پس چرا داره بار ماشین رو خالی می کنه؟» گفت: «یواش یواش اخلاقش می‌آد دستت.» 🌷 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔺۴- عدم مراقبت از ورود ناهنجاری‌های اخلاقی به تشکل و عدم صبوری در برابر ناهنجاری‌ها: 👥 افراد را بای
🔺۶- سنجش ارزش‌ها با افراد: 🌷شهید بهشتی از سنجش ارزش‌ها با سنگ محک اشخاص به عنوان “مصیبت” یاد کرده و می‌فرماید: ” یکی از مصیبت‌های عمر ما این است که اشخاص کم کم دارند جانشین ارزش‌ها می‌شوند. این خطرناک است. 👌 انقلاب ما انقلاب ارزش‌هاست. “اِعرِف الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ” تعلیم اسلام و تعلیم مولا علی – علیه السلام- این است. تو ارزش‌ها را بشناس و اشخاص را با ارزش‌ها بسنج. مبحث‌ها باید بر محور ارزش‌ها باشد.✅ 🔹 درود باید بر ارزش‌ها باشد. درود بر شهیدان، این می‌شود درود بر ارزش. درود بر انسان‌های مخلص، این می‌شود حمایت از یک ارزش. درود بر کسانی که از بام تا شام مخلصانه برای مردم در راه رضای خدا زحمت می‌کشند؛ این می‌شود درود بر یک ارزش. ✔️ ما باید ارزش‌ها را بشناسیم. البته شکی نیست که اشخاص را هم باید بشناسیم. اما اول ارزش‌ها را بعداً اشخاص را نه اول اشخاص بعد ارزش‌ها.➡️ ⁉️ آیا به یادمان نمی‌آید “اِعرِفوا مَنازِلَ الرِّجالِ بِالحَقِّ” منزلت مردان و انسان‌ها را با معیار و محک حق بشناس. ❌ مبادا انقلاب ما به بیراهه کشانده شود. مبادا حرکت شما مردم عزیز با‌ایمان کج روی پیدا کند و دچار کج روی شود “❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 📠 گردآورنده: حجت‌الاسلام حمید‌رضا مهدوی بیات مشاور سابق سازمان ملی جوانان 💠 @Organizational_Work
🔹«مقدمه» 🔍 نگاهی به صدر اسلام - دوره‌ی پیغمبر(ص) ـ و نیز به دوران انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد اگرچه مسجد کانون تحولات بوده است، لکن یک نکته‌‌ی پیش‌نیاز هم داشته است و آن اینکه اساس تحولات جامعه از جایی شروع می‌شده است و بعد آن تفکر و جریان نیاز به پايگاه‌سازی داشته است. 💫 لذا پیغمبر(ص) مبعوث می‌شود و مسجد ساخته می‌شود نه اینکه پیغمبر(ص) از مسجد بیاید. 🔸مگر آنکه بگوییم کارکرد مسجد در همه جا وجود داشته است مثلاً غار حرا برای پیغمبر(ص) مسجد بوده است و اصلاً کل زمین به تعبیر پیغمبر(ص) مسجد است: «جعلت لی الارض مسجدا». یعنی از هر قسمتی از زمین می‌شود برای بندگی خدا استفاده کرد. 🇮🇷 در انقلاب هم همینطور است، وقتی حرکت امام(ره) و اندیشه‌‌ی اسلامی راه می‌افتد اینطور نیست که فقط مساجد حرکت کنند اما دانشگاه و بازار و مدرسه و...، نقطه‌ی مرکزی مورد اتفاق‌شان نهایتاً مسجد است. 〰 حال واقعاً مسجد نقطه‌ی آغاز یک حرکت بوده است و یا نقطه‌ی قرار یک حرکت؟ به نظر می‌رسد دومی است، بی‌شک اگر همین پذیرفته بشود و یا قابل اعتنا تلقی شود، می‌شود بررسی کرد که چرا الآن مساجد خیلی فعال نیستند؟ 〽️ الآن جامعه ما از یک گفتمان عمومی قابل قبول و مورد اعتماد همه که بتواند حرکت ایجاد کند محروم شده است و یا نتوانسته‌ایم آن گفتمان را حفظ کنیم. چون بالاخره دوران انقلاب بوده، دوران جنگ بوده، و بعد از جنگ هم یک فضای چشم‌گیري از آثار جنگ، بعد هم کمک آن اتمسفر یا جو عمومی ضعیف شده و مساجد دیگر نتوانسته‌اند به عنوان قرارگاه گفتمان جدیدی مطرح شوند. 🔙 پس اگر قرار باشد چه تشکل‌ها و چه آحاد مردم به مسجد برگردند، باید دید فضای عمومی جامعه و گفتمان آن چه آفتی خورده که تجمعات مردم ضرورتی برای حضور در مساجد پیدا نمیکنند؟⁉️ 💢 وقتی یک مکان یا یک فضا از کارکرد آرمانی‌اش خالی بشود خود به خود محل تاخت و تاز امیال و هواهای نفسانی و آرزوهای کوچک و... می‌شود. 🔘 ما زمان جنگ هم حتماً این اختلافات را داشته‌ایم؛ لکن هیچگاه توجهی به آنها نمی‌کردیم. چون در مقابل آن فضا و آرمان خیلی کوچک بوده است، حتماً همیشه چهار تا پیرمرد بوده‌اند که گیر بدهند به جوانها ولی هیچ‌کس یادش نمی‌آید که گفته بشود در مساجد نمی‌شود کار کرد. ✳️ پس برای احیای مساجد هم ما باید بدانیم در جامعه دنبال چه هستیم. جایگزینه‌ایی برای مسجد!
2⃣ نکته‌‌ی دوم اینکه به واسطه‌ی همین خلایی که ایجاد شده است یک اشتباهی اتفاق افتاد و آن اینکه عده.ای ـ از نخبگان فکری یا مدیران ـ گفتند کانون فرهنگی درست کنید و جوان می‌خواهد فعالیت کند برود در NGO بدون اینکه بررسی کنند که آن اولی چه می‌شود؟ ⬅️ این اتفاق افتاد و ساختارهای موازی مسجد را زیاد کردیم که حالا دیگر اصلاً احساس ضرورت حضور در مسجد هم کم شده است. 🔻 لذا اینکه آیا مستقیماً پرداختن به مسجد جواب مسأله را می‌رساند واقعاً ظلم است به مسجد. نه اینکه مساجد ضعف ندارند ولی همه‌ی اشکال اینجا نیست. 〽️ فرض کنید بیست میلیون جوان را هم آوردیم در مسجد، هیچ‌کس هم به آنها گیر نداد چه‌کار کنند؟ نماز بخوانند فقط؟ اینکه همان کارکرد حداقلی مسجد است، چه انگیزه‌ای و چه آرمانی باید احیا بشود؟ 🌀 موقعی که اولین فرهنگ‌سرا را در تهران تأسیس کردند ما با شهردار تهران بحث کردیم که چرا این را راه انداختید گفتند خوب همه‌ی جوان‌ها به مسجد نمی‌روند و مساجد برای خیلی از جوان‌ها دیگر جذابیت ندارند، ما میغخواهیم این کار را بکنیم! گفتیم چرا مسأله را حل نمی‌کنید؟ 🗯 فکر نمی‌کنید این تفکر غیر اسلامی است چون می‌گویید شما که دوست دارید گیتار بزنید بروید اینجا، می‌خواهید قرآن بخوانید بروید واحد قرآن، می‌خواهید موسیقی کار کنید آنجا و هر کسی بنا به کارش باید تفکیک بشود! ⚠️ ❇️ در حالیکه مسجد می‌گوید همگی یک نگاه، یک وظیفه، یک حرکت، یک اثر. ➖ لذا اینکه چرا تشکل‌ها به مسجد نمی‌روند اینها فقط تقصیر مسجد نیست☑️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا