eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
592 ویدیو
28 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
➖🔹 بنابراين اطاعت، ساز و کار سازماندهی جامعه‌ی اسلامی است که تنها عامل رهايی از نزاع‌های اجتماعی محسوب می‌شود. ✅✅ 🌺 آيات مربوطه اين اطاعت را براساس يک رابطه‌ی طولی، الهی می‌داند. ⭕️ در حالی که دشمن درجه يک انسان‌ها يعنی شیطان با درک اهمیت اين اطاعت در تلاش است که کارهای افراد را برايشان زينت دهد و آنها را به گمراهی بکشاند «يُرِيدُ الشَّیْطَّانُ أَّن يُضِل َّهُمْ ضَّلَّالَّا بَّعِیدًّا».⚡️ ⚛ پس وظیفه‌ی جامعه‌ی ايمانی که بصورت جمعی مخاطب آيات قرار گرفته‌اند اين است که نه تنها به سمت شیطان به عنوان نماد ولايت طاغوت نروند بلکه بايد به او کافر شوند «قَّدْ أُمِرُواْ أَّن يَّکْفُرُواْ بِهِ»؛ آنها مأمورند که به طاغوت، کفر بورزند 👈 و در جای ديگر تکمیل همین آيه آمده است 🌸 «فَّمَّنْ يَّکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَّ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَّقَّدِ اسْتَّمْسَّکَّ بِالْعُرْوَّةِ الْوُثْقى لَّا انْفِصامَّ لَّها»🌸 يعنى کسى که به طاغوت کفر بورزد و بخدا ايمان آورد، به ريسمان محکم چنگ زده است که پاره شدنى نیست .✔️ 🚦به تعبیری می‌توان گفت که اين کفر به طاغوت که در اينجا آمده است يعنی نه تنها فرمان طاغوت را نبايد تبعیت کرد بلکه نشانه‌های آن را هم نبايد باقی گذاشت و اساس مؤمنین امر شده‌اند که به طاغوت کافر شده‌اند. ➡️ 🚫🚫
🔵 نکته مهم ديگری که در آيات وجود دارد اين است که می فرمايد 🌷«وَّ مَّا أَّرْسَّلْنَّا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِیُطَّاعَّ بِإِذْنِ»🌷 ما بی‌دلیل رسول را برای شما نفرستاديم بلکه اساس رسول فرستاده شده است که تبعیت شود.✅ ➖🔹 پس اهمیت اطاعت از رسول اينقدر مهم است که آيه دلیل ارسال رسل را تبعیت شدن می‌داند. 💢 بديهی است که اگر جامعه‌ی ايمانی با ناديده گرفتن تبعیت ذکر شده در اين آيات به دنبال طاغوت برود، با ايجاد تنازع، خود را به سمت فروپاشی حرکت داده است. 💠 اين آيات همه مقدمه‌ی آيه بسیار مهم ۶۵ است که در ادامه ذيل سرفصلی مجزا بیان شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ ➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر ت
✨ سوره نساء، آیه ۶۵ «فَلا وَ رَبِکَ لا یُؤمِنُونَ حَتی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدُوا فی اَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلیماً»✨ نه چنین است، قسم به خدای تو که اینان(به حقیقت) اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در خصومت و نزاع‌شان تنها تو را حَکَم کنند و آن گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم فرمان تو باشند. ❤️✅💕 🔹 اين آيه معنای دقیق ايمان داشتن را اين گونه ذکر می‌کند: ايمان عبارت است از اين که انسان به طور تام و کامل و به باطن و ظاهر تسلیم امر خدا و رسولش باشد، و چگونه ممکن است کسى مؤمن حقیقى باشد، و در عین حال در برابر حکمى از احکام او تسلیم نشود، يا به ظاهر و يا اگر به ظاهر اظهار تسلیم مى‌کند در باطن جانش تسلیم نباشد به ظاهر از ترس رسوايى اظهار تسلیم کند ولى در باطن دلش به خاطر اين که حکم نام برده که با حال و هواى او سازگار نیست منزجر باشد. 🖤💢❌
♒️ به عبارت ديگر وقتی که رئیس تشکیلات در جامعه‌ی اسلامی حکمی را صادر می‌کند، حتی اگر خلاف هم باشد نه تنها اطاعت می‌کنند بلکه از صمیم قلب با آن حکم همراهند، اين است معنای ايمان جمعی به رئیس تشکیلات در جامعه اسلامی.✔️ 💠 اين ايمان از جنس ايمان در اجتماع است و با آيه‌ای که می‌فرمايد: 🔅«يُؤْمِنُونَّ بِالْغَّیْبِ» که ايمانش از جنس ايمان فردی است، فرق می‌کند. ❇️ به منظور تبیین بهتر مفاهیم تشکیلاتی آيه در ذيل تقسیم‌بندی مختلفی از انواع اطاعت‌های ممکن در يک کار تشکیلاتی بیان شده است: 🔸 حالت اول: حالتی که فرد در سلسه مراتب تشکیلاتی اطاعت می‌کند و آن امر با اراده و خواسته او تطابق دارد؛ در اينجا فرد با تبعیت امر، هنری از خودش نشان نداده است، چرا که اساسا عقل او هم همین را حکم می کرد و هیچ گونه تعارضی بوجود نیامده است که نیاز باشد پا روی خواسته‌های فردی‌اش بگذارد و از امر تشکیلاتی تبعیت کند. 🔸 حالت دوم: حالتی که فردی به کاری مأمور می‌شود و اطاعت می‌کند اما نسبت به فلسفه‌ی آن امر جهل دارد. 🔸 حالت سوم: حالتی که فردی امر می‌شود و نسبت به فلسفه آن کار علم دارد و دلیل مخالف هم دارد ولی باز هم اطاعت می‌کند.
➖🔸 حالت چهارم: حالتی است که فردی امر می‌شود و نسبت به فلسفه آن کار علم دارد و دلیل مخالف هم دارد ولی با اين وجود با طوع و رغبت درونی اطاعت می‌کند؛ اين ايمانی است که در اين آيه مطرح شده است. نه تنها از درون ناراحت نیست بلکه با طوع و رغبت درونی آن را اطاعت می‌کند. 👌لذا ايمان اينجا معنا می‌يابد که نشان دهنده‌ی وحدت روحانی با ولايت حاکم بر تشکیلات اسلامی است يعنی مرحله‌ای که فرد به جايی می‌رسد که با تمام وجود می‌گويد: «هر چه آن خسرو کند شیرين بود». ✔️🌺 🌟 «ثُم َّ لا يَّجِدُوا فی أَّنْفُسِهِمْ حَّرَّجاًّ مِمَّا قَّضَّیْتَّ وَّ يُسَّلِمُوا تَّسْلیماًّ» وقتی چنین ايمانی وجود داشته باشد، مسلما افراد وقتی اطاعت می‌کنند ديگر غر نمی‌زنند، و حتی اگر تصمیم گرفته شده به شکست منجر شد، کنايه نمی‌زنند و اين شکست را به رخ مسئول و ديگر اعضای تشکیلات، که در آن تصمیم دخیل بودند، نمی‌کشند. 🌐👥👌 🚨 به تعبیر ديگر اگر در تشکیلاتی، هنگام تصمیم اشتباه اعضا شروع به کنايه زدن به مسئول مربوطه کردند، می توان اين را برداشت کرد که ايمان تشکیلاتی اين افراد ايمانی نیست که از اين آيه برداشت می‌شود. 🔵 نمونه‌ی چنین ايمان راسخی را می‌توان در زمان دفاع مقدس، در شخصیت شهید ابراهیم همت، فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) یافت.✅
🌷 وقتی که نقل می‌کنند فرماندهان تصمیم گرفتند عملیات را از محوری انجام دهند که شهید همت مخالف جدی آن بود ولی وقتی نتیجه جلسه اين شد که از همان محور عملیات صورت گیرد، شهید همت از افرادی بود که جدی تر از ديگران برای انجام عملیات در میدان حاضر شد به طوری که گويا او خود اين محور را پیشنهاد داده است. اينجاست که معنای صحیح ولايت پذيری تجلی پیدا می‌کند. ⚔ يا در داستان مربوط به لشگر‌کشی اسلام به فرماندهی اسامه، امتحان چنین ولايت‌پذيری دشواری گرفته شد. وقتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) جوان ۱۹ ساله‌ای به نام اسامه را به عنوان فرمانده سپاه اسلام معرفی کرد، بر خیلی پذيرش اين جايگاه برای اسامه و تبعیت از او خیلی سخت بود. 🔷 به طور کلی می‌توان از آيه اين نکته را برداشت کرد که جايگاه مسئول تشکیلات، يک جايگاه ولايی است نه جايگاه يک انسان عادی. ✅🔰 🌱 بر همین اساس است که فردی که در اين جايگاه قرار می‌گیرد، نیازمند تبعیت است. 🌟 در آيه مربوطه صحبتی از وحی و ابلاغ آن نیست بلکه موضوع حکم کردن در يک مشاجره‌ی اجتماعی است که ربط مستقیمی هم به عصمت ندارد. 🌀در اينجا صحبت از اين است که تشکیلات اسلامی تعیین بیابد برای همین تبعیت در اسلام اهمیت جدی پیدا می‌کند. 🌺 کمک‌های امیرالمومنین برای خلفای سه‌گانه در آن زمان و عدم سرزنش و شماتت آن‌ها شامل مثالی برای این نکته است.🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره نساء، آیه ۶۵ «فَلا وَ رَبِکَ لا یُؤمِنُونَ حَتی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَ
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) 🌹سوره مائده، آیات ۵۴ تا ۵۶ ✨ یٰا‌أَیُّهَا اْلَّذِینَ اَمَنوُا مَن یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَن دِینِه ے فَسَوْفَ یَأْتِی اْللهُ بِقَوْمٍ یُحٍبُّهُم وَ یُُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی اْلْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی اْلْکَٰافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اْلله وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَآئِمٍ ذَالِکَ فَضْلُ اْللهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَ اْللهٓ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ۵۴ أِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اْللهُ وَ رَسُولُهُ وَاْلَّذَین ءَامَنُوا اْلَّذِینَ یُقیِمُونَ اْلصَّلَوٰاةَ وَ یُؤْتُونَ اْلزَّکَوٰاةَ وَ هُمْ رَٰاکِعُونَ ۵۵‌ وَ مَن یَتَوَلَّ اْللهَ وَ رَسُولَهُ وَ اْلَّذِینَ ءَامَنُواْ فَأِنَّ حِزْبَ اْللهِ هُمُ اْلْغَٰالِبوٓنَ ۵۶✨ 🌸ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خدا مرتد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آن‌ها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند ( به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند(و در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است.🌸(۵۴) ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می دهند( به اتفاق مفسران مراد حضرت علی علیه السلام است).🌸(۵۵) و هر کس که خدا و اهل رسول و اهل ایمان را ولی و فرمانروای خود داند(پیروز است) که تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود.(۵۶)🌸
👌✅ آيه ريزش در تشکیلات را يک امر عادی می‌داند، يعنی همواره کسانی هستند که نمی‌توانند فعالیت را ادامه دهند و در میانه راه می‌بُرند. حال سؤال مطرح می‌شود که شاخص ريزش و رويش چیست؟ ❓🤔❓ ⁉️و اگر کسانی کم آورند چه کار بايد بکنیم؟ ⚡️«مَّن يَّرْتَّد َّ مِنکُمْ عَّن دِينِهِ» فکر نکنید که شما کاری می‌کنید و عجب و غرور شما را بگیرد، بلکه خدا کسانی دارد که در جايی آنها را ذخیره کرده است به محض اينکه شما کم آورديد آنها را جايگزين شما می‌کند.🔹 ♦️ پس هر کجايی که کم آورديد بدانید که راه حق بی‌راه‌رو نخواهد بود. شما نباشید حتما کسانی ديگر هستند که اين راه را ادامه دهند. بنابراين ما هیچ منتی بر سر کسی نداريم بلکه اين ذات باری تعالی است که با قرار دادن ما در جايگاه انجام چنین کارهايی بر سر ما منت گذاشته است. ✔️💠💯 🔆 عبارت زيبايی است که به زيبايی اين قسمت را تبیین می‌کند:«اگر تو نیايی علم روی زمین نمی‌ماند، ولی تو تلاش کن که افتخار علم داری را از دست ندهی!». ✨ خدای متعال در ادامه آيات با مطرح کردن ويژگیهای تشکیلات مطلوب، رويش‌ها را مطرح می‌کند.↘️ ✳️ ويژگی اولی‌اش هم اين است که خدای متعال آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. 🔹〰 در ادامه شروع به بیان ويژگی‌های تشکیلات مطلوب اسلامی می‌کند. ✨می‌فرمايد در کار تشکیلاتی کسانی بايد بیايند که «أَّذِلةٍ عَّلىَّ الْمُؤْمِنِینَّ» جلوی مؤمنین متواضع هستند اما در عین حال آدمهای بی دست و پا و ضعیفی نیستند. 💖👌💪
☀️ «أَّعِزَّةٍ عَّلىَّ الْکَّافِرِينَّ» جلوی کافران شکست‌ناپذيرند و مجاهده می‌کنند. «يجُاهِدُونَّ فىِ سَّبِیلِ اللَّهِ»☀️ قائمه و عمود کار تشکیلات به اين جهاد بستگی دارد؛ زيرا افرادی در تشکیلات مطلوب اسلامی وجود دارند که مجاهدند يعنی اگر شما کم کاری کنید و از زير کار در برويد نه تنها آنها در انجام کارشان سست نمی‌شوند بلکه مجاهدانه جور کار شما را هم می‌کشند.👌 💎 مقام معظم رهبری در بیانی مفهوم مجاهده را تبیین می‌کنند. ايشان می‌فرمايند: 👈 «مجاهدت اعم از مقاتله است؛ مقاتله يعنى جنگ نظامى، مجاهدت مجموعه‌اى از انواع مبارزه‌ها است؛ 🔺 جنگ نظامى، 🔺جنگ فکرى، 🔺 جنگ روحى، 🔺جنگ اجتماعى، ➰مجموع اينها اسمش مجاهدت است، مجاهدت شامل همه‌ى اينها هم هست. آن کسانى که اهل مجاهدت در راه خدايند 🌀 - يکى از خصوصیات مجاهدت و معناى جهاد اين است که دشمن در مقابل انسان باشد؛ هر تلاشى را جهاد نمی‌گويند؛ ممکن است کسى يک کار علمى‌اى هم بکند [اما] جهاد نباشد؛ ⚜ جهاد، آن حرکتى است که در مواجهه‌ى با يک خصم، با يک دشمن، انجام می‌گیرد - و اين خصوصیت را دارند، اين روحیه را دارند، براى همه‌ى اجتماعات وجودشان مبارک است؛ چون اجتماعات بشرى خالى از دشمن نیستند - حالا کم يا زياد؛ يک وقت مثل ما دشمن زياد دارند، يک وقت هم اين قدر دشمن ندارند اما بالاخره دارند - 🔸✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا