eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
591 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
950724-Panahian-UniHonar-HonarTaamolVaHamaseyeTaali-07-64k.mp3
43.42M
🔷استاد پناهیان 🔊صوت هفتم 🔸جلسه7: انتظار دین از روابط اجتماعی مؤمنین 💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ 🚩🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 🖊تنها کانال تخصصی تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✴️ ابعاد و تکنیک‌های جذب در تشکیلات: 📌 جذب کردن افراد به عضویت در تشکیلات و همراهی با ما در انجام م
👈 بر این اساس جلب نگاه افراد بیرونی از دو طریق ممکن است: 🔹➖ اول؛ ارائه یک تجلی منظم و ظاهر پسند از فعالیت‌های تشکیلات و این که عملیات تشکیلات با رعایت جنبه‌های ظاهری و بصری آن انجام شود؛ 🔹➖ دوم؛ رعایت قواعد ظاهری از سوی افرادی که در تشکیلات قرار است ارتباط‌گیری با افراد خارج از تشکیلات را انجام دهند. 📌لازم به ذکر است که مقصود ما از جذب نگاه صرفاً جذب به زیبایی ظاهری و به اصطلاح ظاهرسازی نیست، ⏪ بلکه منظور، عمل و کنش به شکلی است که رفتار صادره از فرد و تشکیلات دارای شاکله، نظم و هماهنگی بوده و با تأثیر بر تصویر ذهنی مخاطبان تصورات آنها را از تشکیلات و افراد آن اصلاح و واقع بینانه نماید. 👌 این تأکید بر ظاهر به ویژه در فعالیت‌های تشکیلاتی به قدری است که حتى تشکیلات هم ریشه در واژه شکل قیافه و ریخت دارد.
🔺 نمی‌توان ادعا کرد که ظاهر مهم نیست، اصل این است که دلتان پاک باشد؛ 🔝این می‌شود مثل کسی که نماز نخواند و بگوید که این ایستادن و نشستن ظاهر است مهم این است که در دلم دارم نماز می‌خوانم. 🔚 پس حفظ ظاهر و شکل هم در فعالیت‌های جمعی و هم در فعالیت‌های فردی مورد تأکید است و به عنوان گام اول جذب از آن یاد می‌شود. 🔛 مادامی که نتوانسته‌ایم نگاه افراد را به سمت خود متمایل کنیم، نخواهیم توانست پیام خود را به ایشان منتقل کنیم و در ایشان اثر آرمانی مطلوب را بگذاریم. 🔜 باید روی تصویرسازی ذهنی برای مخاطبان در فرایند جذب توجه و دقت داشت و برای آن سناریونویسی کرد؛ 👌 به ویژه در فضای کنونی ارتباطات اجتماعی که ذهنیت‌های افراد و نحوه شکل دادن آنها میدان مسابقه و رقابت رسانه‌ها است، ⏪ به عنوان نمونه این که در مورد «شهید کاوه» در جبهه‌های غرب کشور نقل شده است که؛ 🔚 کوموله‌ها و ضدانقلاب از ابهت او وحشت داشتند ریشه در همین تصویرسازی ذهنی است که از این شهید فرمانده برای دشمن صورت گرفته است 👌 و این مهم مبتنی بر عملکرد مطلوب و منظمی است که کارآمدی لازم را در برابر دشمن داشته است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
950725-Panahian-UniHonar-HonarTaamolVaHamaseyeTaali-08-64k(1).mp3
36.92M
🔷استاد پناهیان 🔊صوت هشتم 🔸جلسه8 : روابط تشکیلاتی، اوج روابط اجتماعی 💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ 🚩🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 🖊تنها کانال تخصصی تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👈 بر این اساس جلب نگاه افراد بیرونی از دو طریق ممکن است: 🔹➖ اول؛ ارائه یک تجلی منظم و ظاهر پسند از
📌 شایان ذکر است اگر به بهانه این که نباید با تظاهر ریا بشود 📌 یا این که زشت است انسان خود را به خوبی در عرصه عمل نشان دهد 📌یا این که نیت خوب را در دل داشته باشیم و لازم نیست آن را ابراز کنیم، ◀️ چنین تصاویری در ذهن ضدانقلاب از رزمندگان و فرماندهان شهید وجود نداشت؛ 🔝چه بسا شرایط حملات و کوموله‌ها به کلی عوض می‌شد و جرأت جسارت بیشتری به خود داده و تفوق بر تشکیلات ایمانی پیدا می‌کردند.
👈 در فعالیت‌های تشکیلاتی باید این سؤال را از خودمان بپرسیم؛ ⁉️ که آیا این تشکیلات ما طوری شکل گرفته است که🔛 🔙 اولاً دشمنان وقتی به آن نگاه می‌کنند، ترس وجودشان را بگیرد؟ 🔚 ثانیاً همفکران ما با نگاهی از بیرون به این تشکیلات علاقه‌مند به حضور در آن شوند؟ 1⃣ گام نخست؛ دستیابی به این مهم تمرکز روی جذابیت‌های بصری است که جلب و جذب نگاه افراد را به تشکیلات انجام دهد. 2⃣ گام دوم: رفتار غربی‌ها در قالب دانش مدیریت ذیل بحث اثرگذاری رفتار بر دانش افراد، گروه‌اندیشی را مطرح می‌کنند، 👈 و مثال‌های زیادی در این زمینه می‌زنند؛ 🔻این که گروه می‌تواند رفتار خود را بر رفتار افراد عضو خود غلبه دهد و به طور نامحسوس آنها را وادار به تبعیت از روح جمعی کند، 🔺 بحثی است که در بسیاری از سرفصل‌های فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی کاربرد دارد.
🧐 از زاویه دید روان‌شناسی نیز به این موضوع نگریسته شده است؛ 📍به عنوان مثال، در آزمایشی مشخص شد که اگر هفت نفر در یک آسانسور با حالت خاصی قرار گیرند، وقتی نفر جدیدی وارد آسانسور می‌شود خود را با نوع ایستادن غالب آنها تطبیق می‌دهد؛ 👌 مثلاً اگر همه پشت به درب آسانسور ایستاده باشند فرد تازه وارد نیز با همان حالت می‌ایستد و خودش را با جمع تطبیق می‌دهد. 📍همچنین زمانی که در یک لحظه، هر هفت نفر به صورت هم‌زمان جهت ایستادن‌شان را عوض می‌کنند، پس از چند لحظه نفر هشتم نیز جهتش را عوض کرده و با آنها تنظیم می‌کند. 👈 این موضوع را به عنوان یکی از نمونه‌های اثرگذاری جامعه بر افراد ذکر می‌کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
950726-Panahian-UniHonar-HonarTaamolVaHamaseyeTaali-09-64k.mp3
25.17M
🔷استاد پناهیان 🔊صوت نهم 🔸جلسه9 : مفهوم مواسات در روابط اجتماعی  💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ 🚩🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 🖊تنها کانال تخصصی تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
📌 شایان ذکر است اگر به بهانه این که نباید با تظاهر ریا بشود 📌 یا این که زشت است انسان خود را به خو
📌 نکته‌ای که ما در اینجا می‌خواهیم برداشت کنیم اثرگذاری رفتار؛ شکل و قالب بیرونی بر حرکت و تلاش ما است؛ 👌طوری که افراد وقتی شکل و قیافه واحدی از جمع می‌بینند، سعی می‌کنند خودشان را با آن تطبیق دهند؛ ⏪ به عنوان مثال در حلقه صالحین، اگر کسی اهل نماز اول وقت نیست نیازی نیست شما او را مجبور کنید که اینجا همه نماز اول وقت می‌خوانند و تو نیز باید این فعل را انجام دهی❗️ 🔅روش صحیح‌تر این است که بگذارید زمان اذان فرا برسد خود این فرد می‌بیند که همه جمع آستین‌ها را بالا زده‌اند تا وضو بگیرند، 🤗 او هم آستینش را بالا می‌زند و سعی می‌کند خودش را با جمع همانند کند. این یعنی اصلاح رفتاری که صرف حضور فرد در جمع و درک رفتار جمعی آنها او را به آن سمت می‌کشاند. 👈وقتی رفتار شکل صحیح خود را پیدا کرد، فرصت برای گام‌های بعدی در جذب فراهم می‌شود. ✔️ بر این اساس ما باید بتوانیم در فرایند جذب، در رفتارهای فرد تأثیرگذار بوده و حداقل در ظاهر، رفتارهای او را با تشکیلات هماهنگ کنیم
3⃣ گام سوم: اندیشه 👈 تا اینجا فرد یک ظاهری از تشکیلات و آدم‌های داخل آن دیده است و این ظاهر او را به سمت تشکیلات کشانده است؛ ⏪ علاوه بر این، حضور در جمع آن افراد کاری کرده که برخی از رفتارها را صرفاً به خاطر این که در آن جمع قرار گرفته انجام دهد یا ترک کند؛ ⬅️ به تعبیر دیگر تا الآن همه چیز را تقلیدی و از طریق کپی کردن رفتار جمعی یاد گرفته یا ملتزم بوده است 🔚 در این گام، بهترین فرصت برای اثرگذاری اندیشه‌ای و فکری بر وی فراهم است؛ 🌐 یعنی فرد به واسطه این که تشکیلات را از نزدیک درک کرده است، خودش عطش یادگیری پیدا کرده و چراهای زیادی در ذهنش شکل گرفته است. ✳️ رهبر تشکیلات و افراد توجیه شده در این لایه باید تلاش خودشان را در جهت توجیه و اقناع اندیشه‌ای چنین افرادی که پذیرفته‌اند در تشکیلات حاضر شوند، صرف کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
📌 نکته‌ای که ما در اینجا می‌خواهیم برداشت کنیم اثرگذاری رفتار؛ شکل و قالب بیرونی بر حرکت و تلاش ما ا
⁉️ سؤال چه کسی می‌تواند جذب در این سطح را انجام دهد؟ 👈 کسی که عمق اندیشه‌ای عمیق‌تری نسبت به دیگر افراد تشکیلات دارد در چنین موقعیتی، ضرورت آشنایی آدم تشکیلاتی با معارف اسلامی و نظام اندیشه‌ای اسلام و داشتن ساختار فکری و ذهنی مشخص خود را نشان می‌دهد. 📚 در باب این ضرورت به تفصیل در کتاب «خودت رو جمع کن!» صحبت شد. ⏪ تلاش در جهت ایجاد عمق اندیشه‌ای و اقناع فکری مخاطبان موجب پایبندی آنها به تشکیلات می‌شود، ⚛ زیرا در گام اول؛ ما آدم‌هایی را جذب کرده‌ایم که ظاهر ما را دیده‌اند و پسندیده‌اند. ❌ آفت این مرحله آن است که اگر فرد ظاهر بهتر و جذاب‌تری از ما ببیند، جذب آن ظاهر شده و از تشکیلات ما می‌رود. ⚛ در گام دوم؛ نیز چون هماهنگی و رفتار جمعی اعضا را دیده است، جذب شده است. ❌ آفت این گام نیز در این است که اگر در تشکیلاتی دیگر، هماهنگی و رفتار گروهی بهتری مشاهده کرد از تشکیلات ما می‌رود. 👈 اما در سطح اندیشه‌ای او به چهارچوب و مبانی دست یافته است و این مبانی او را پایبند تشکیلات کرده است؛ 🔚 به طوری که دیگر نه تنها به راحتی از تشکیلات نمی‌رود، بلکه در صدد برمی‌آید تا دیگران را هم به تشکیلات جذب کند.
4⃣ گام چهارم: قلب 👈 با طی شدن گام سوم؛ افراد مبتنی بر توجیه اندیشه‌ای در صدد شکل‌دهی به یک حرکت تشکیلاتی منسجم برمی‌آیند؛ 🔻ولی صرف رفتار و توجیه فکری، یک تشکیلات را قوام نمی‌دهد؛ بلکه قرآن کریم عامل قوام بخش در حرکت‌های جمعی را؛ 💞«الفت بین قلوب اعضای مجموعه می‌داند» 🔺امری که از دست هیچ بشری ساخته نیست، بلکه متولی ایجاد آن؛ 👌«الفت» در دل‌های افراد نسبت به یکدیگر، طبق نص قرآن خود خدای متعال است؛ ⬅️ به طوری که حتی این نوع اثرگذاری را از پیامبر خودش نیز نفی می‌کند و می‌فرماید: 🌷«وَأَلْفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلْفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكنّ اللهَ أَلْفَ بَيْنَهُم» 🌸 «و دل‌های آنها را با هم الفت داد! اگر تمام آنچه روی زمین است صرف می‌کردی که میان دل‌های آنان الفت دهی، نمی‌توانستی!» 🔅ولی خداوند در میان آنها الفت ایجاد کرد. 🔚 بنابراین آدم تشکیلاتی اگر موحد نباشد، حداکثر تا سطح اندیشه می‌تواند پیش برود، ولی تشکیلاتش قوام ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
⁉️ سؤال چه کسی می‌تواند جذب در این سطح را انجام دهد؟ 👈 کسی که عمق اندیشه‌ای عمیق‌تری نسبت به دیگر
🌸 در جای دیگری از قرآن در خصوص منافقان که ظاهری- تشکیلاتی و منسجم دارند می‌فرماید: 🌺«تَحْسَبُهُم جَمِيعًا وَقُلُوبُهُم شتی» 🌺 «شما آنها را یکپارچه می‌پندارید، اما در درون خودشان اختلاف زیادی هست. 👈 یعنی اگر می‌بینید که جمع هستند و به صورت تشکیلاتی کار می‌کنند، ❌ این پنداشت غلط شما است؛ حقیقت امر این است که چون دل‌های آنها با هم نیست جمع منسجم تشکیلاتی ندارند. ⏪ پس در فرایند جذب، تا گام سوم را می‌توانید سعی کنید و با تلاش مستمرتان محقق کنید؛ 👌 بعد از این دیگر خدای متعال است که تألیف قلوب را انجام می‌دهد. 🔹➖ نقش ما در این گام، ایجاد مقدمات لازم برای تحقق این مهم است. 🔸➖ به تعبیر عامیانه، شما باید از اینجا به بعد را به خدا بسپارید 🔚 پس تا این سطح، شما از طریق ارتباط مستقیم با افرادی که جذب شده‌اند تلاش می‌کردید آنها را پایبند به تشکیلات کنید؛ 🔛 از اینجا به بعد باید پلی بزنید که چنین فردی رابطه‌اش را دائم با خدای متعال بهتر کند تا از آن طریق الفت بین جمع شما قوام پیدا کند.
🌷امیرالمؤمنین (ع) در جمله‌ای بسیار زیبا می‌فرمایند: ✨«مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللهُ أَصْلَحَ اللهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّاس»؛ 🌸 «هر کس آنچه میان او و خدا است را اصلاح کند خداوند آنچه بین او و مردم است را اصلاح می‌کند.» 👈 در آیه‌ای از قرآن کریم نیز خداوند متعال می‌فرماید: 🌸 «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالحات سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ ودا» 🔅«به یقین کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند به زودی خدای بخشاینده برای آنان مهری در دل‌ها قرار خواهد داد.» 🔻به عبارت دیگر محبت و دوستی چیزی نیست که لزوماً با تلاش فردی به دست آید، 🔺 بلکه این خدای متعال است که اگر رابطه تان با او بهتر شود محبت شما را در دل دیگران می‌اندازد. 🔚 برای این منظور انس با مناجات، قرائت و تدبر در قرآن بسیار راهگشا است. 🔅 اگر با قرآن و مناجات مأنوس شدید، آرام آرام خواهید دید که نوع رابطه بین ما و اعضای تشکیلات منسجم‌تر و صمیمانه‌تر می‌شود که این انسجام نه به دلیل ظاهر است نه به دلیل رفتار جمعی خاص و نه به دلیل توجیه تئوریک قوی، 👌 بلکه به دلیل بهتر شدن رابطهٔ شما با خدای متعال است. 🌐 چنین تشکیلاتی قوام مطلوبی خواهد یافت. 💞 تشکیلاتی که بتواند قلب‌ها را فتح کند، ریزش ندارد.✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌸 در جای دیگری از قرآن در خصوص منافقان که ظاهری- تشکیلاتی و منسجم دارند می‌فرماید: 🌺«تَحْسَبُهُم ج
✴️ ملاحظات کلیدی فرایند جذب در تشکیلات: ◀️ در ذیل این گام‌های چهارگانه، باید از زاویه کسی که می‌خواهد دیگران را به تشکیلات خود جذب کند، نکات و ملاحظاتی رعایت شود: 1⃣➖اول نکته کلیدی فرایند جذب، شناخت ظرفیت خود است؛ 👈 به این معنا که ما به اندازه ظرفیت و توانی که داریم می‌توانیم دیگران را به تشکیلات خود جذب کنیم و آنها را سازماندهی کنیم. 🔹شناخت ظرفیت و توان از طریق توجه و تمرکز بر نحوه تعاملات تشکیلاتی فرد مشخص می‌شود، 🔸 این که ما در صحبت‌ها و توجیه فرد مقابلمان از چه طریقی استفاده می‌کنیم ظرفیت ما را نشان می‌دهد؛ ⏪ به عنوان مثال در بعد اندیشه و فکر اگر بخواهیم جهت فکری طرف مقابل‌مان را تغییر دهیم، لازم است خودمان ظرفیتی بالاتر از فرد مقابل در آن بحثداشته باشیم و این یعنی در آن بحث، ما گزینه‌ای داریم که او ندارد.
🔻از این رو در بحث، کم می‌آورد به تعبیر دیگر وسع ما در اندیشه‌ورزی از او بیشتر است. 🔺 این که معمولاً دانشجویان به راحتی می‌توانند پاسخ سؤالات دانش‌آموزان را در بسیاری از حوزه‌ها بدهند، به دلیل همین وسعت در اندیشه‌ورزی و عمق فکری بیشتر دانشجویان نسبت دانش‌آموزان است. ⬅️ با توجه به این نکته اگر بخواهیم کار تشکیلاتی ثمر بخش در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی انجام دهیم، 🔛 باید اندیشه‌ای در افق انقلاب اسلامی و قلبی در وسعت جذب همه انسان‌های انقلابی داشته باشیم. 🌐 پس اگر تشکیلات خود را تشکیلات اسلامی انقلابی تعریف کردیم باید در حوزه اندیشه سطح و عمق را گسترش دهیم، ♻️ به همین منظور است که توصیه بسیاری از بزرگان انقلاب اسلامی به جوانان مؤمن و حزب اللهی این است که آثار امام خمینی (ره) را مطالعه کنند. ✔️و با منظومه فکری ایشان آشنا شوند، چرا که وسعت اندیشهٔ امام گسترده‌تر از آنها است، ⏪ پس می‌تواند آنها را به لحاظ نظری اقناع کند. 👈 بنابراین اندیشه‌ورزی به معنای این نیست که الزاماً همه تفکرات را خودمان به تنهایی انجام دهیم و ظرفیت‌مان را بیشتر کنیم؛ 💢 بلکه به معنای داشتن منبع و مشرب فکری قوی است که مکمل تفکرات فردی شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✴️ ملاحظات کلیدی فرایند جذب در تشکیلات: ◀️ در ذیل این گام‌های چهارگانه، باید از زاویه کسی که می‌خو
🔸 بدین ترتیب می‌توان گفت: «لازمه موفقیت در فرایند جذب این است که ظرف اندیشه فرد جذب کننده از فرد جذب شونده هم در وسعت و هم در عمق بیشتر باشد تا بتواند او را قانع کند. 🔻 در مجموعه تشکیلاتی خود، اگر عضوی، مجموعه‌ای یا اندیشه‌ای تمام توجه شما را جلب کرد و به اصطلاح دل شما را برد بدانید که ظرفیت شما در همین مقدار است، 🔺 مثلاً اگر شما شیفته رفتار منسجم و سامان یافته یک مجموعه تشکیلاتی شدید، سطح شما در بعد تشکیلاتی همین اندازه و سطح است.
🔹➖ همچنین اگر اندیشه یا تفکری شما را شیفته و دل داده خود کرد، شما همین مقدار ظرفیت دارید و به اصطلاح می‌ارزید؛ 🔸➖ یا اگر شما دلداده ظاهر فردی در یک تشکیلات شدید، به همین میزان ارزش دارید بر این اساس یکی از آفت‌های مهم فعالیت‌های تشکیلاتی این است؛ که مربی یا رهبر تشکیلات، اسیر یک نفر شود. 🔛 و به عبارتی یک نفر ظرفیت رهبر تشکیلات را پر کند. حال اگر رهبر تشکیلات اسیر ظاهر او شده باشد نشان می‌دهد که چقدر ظرفیت او پایین است و باید روی خود بیشتر کار کند؛ 🔙 به حدی که حتی اگر قلب فرد مورد نظر هم با رهبر تشکیلات همراه شد باز نتواند او را اسیر خود کند. 🔝البته این مطلب به معنای عدم توجه به اعضای تشکیلات نیست، ⁉️ چرا که توجه یک اصل لازم برای قوام یک مجموعه تشکیلاتی به حساب می‌آید! 🌐 در واقع این مطلب مانع از شکل‌گیری یک آفت تشکیلاتی به نام دلدادگی است که نتیجه آن سکون و بی توجهی به سایر افراد به خاطر ارتباط افراطی با تعداد محدود است.
2⃣➖ دوم ارتباط با افراد به تناسب افق وجودی‌شان؛ 📌 نکته دیگر در فرایند جذب دیگران این است که؛ در جذب افراد باید با هر فرد ارتباطی در افق خودش برقرار کرد و اگر فرد جذب کننده آن افق را تجربه کرده باشد، در جذب موفق‌تر است. 👈 توضیح این که هرقدر سطح و افق تشکیلات بالاتر باشد؛ افراد متنوع‌تری به سمت تشکیلات کشیده می‌شوند؛ ⏪ بدین منظور تشکیلات باید برای افراد مختلف و متنوع شیوه‌های جذب متناسب با آنها در اختیار داشته باشد و در افق و نگرش آنها صحبت کند. 👌 در سیره معصومین این گسترس و تنوع شیوه‌های جذب قابل بررسی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا