#سخن_نگاشت
🌀 سازگاری بیرونی متن در جریان حرکت اسیران واقعهی کربلا (بخش پایانی)
🔹 به عنوان یک واقعیت خارجی این مسئله قابل پذیرش نیست که افرادی که اسیر و تحت الحفظ هستند و از عراق به شام فرستاده شدهاند و از شام به حجاز، توانسته باشند روز چهلم حضرت در کربلا باشند. اگر اسرا به شام فرستاده شده بودند و در شام آنها را آزاد میکردند که ظرف مدت کوتاهی به عراق برگردند و آن قدر هم با عجله برگشته باشند که توانسته باشند روز چهلم خودشان را به عراق رسانده باشند، این مغایرت بوجود نمیآید. اما روایت اين را نمیگوید؛ بلکه روایت میگوید نه تنها اسرا به شام فرستاده شدند بلکه در شام زندانی بودند و بعد از شام تحت الحفظ به مدینه فرستاده شدند. با توجه به مسافتی که میشناسیم و با توجه به مدت زمانی که طی این مسیر و برگشتن از مدینه به عراق نیاز دارد چنین اتفاقی به عنوان یک واقعیت خارجی نمیتوانسته رخ دهد.
🔹 از نظر بافت تاریخی نیز حرکت از عراق به شام و از شام به مدینه منطقیتر به نظر میرسد چون اهل بیت(ع) به هر حال اسیر بودند و به نظر نمیرسد یزید آدم دل رحمی بوده که در رفتار خود تجدید نظر کند و آنها را آزاد کند. هیچ روایت معتبری از چنین آزادیای صحبت نکرده است. این آزادی را از خودمان در آوردهايم. تمام روایاتی که در مورد اسارت صحبت کردهاند این اسارت را تا مدینه ادامه دادهاند. بنابراین این دو مطلب باهم سازگاری ندارند.
🔹 این احتمال نیز که اسرا را از کربلا برده باشند در جایی گفته نشده و منطقاً اگر کسی بخواهد تعدادی اسیر از شام به مدینه بفرستد هیچ وقت از کربلا عبور نمیکند چنانکه اگر کسی بخواهد از دانشگاه امام صادق(ع) به تجریش برود از اینجا به شاه عبدالعظیم نمیرود که از آنجا به تجریش برود. روایات موثقی که در متون تاریخی داریم از آزادی در شام صحبت نکر دهاند. همهی آنها از ادامهی اسارت تا مدینه صحبت کردهاند و در مدینه، آنها را آزاد کردهاند. روایت معتبری نداریم که بگوید اسرا در شام آزاد شدند.
🔹 نکتهای که در مورد برخی از کتب تاریخی باید بگوییم این است که گاهی با متنی مواجهیم که کوشش میکند روایات را با هم سازگار کند و یک داستان پیوسته نقل کند مثل مقتل الحسین ابومخنف که تمام تلاشش این است که یک داستان پیوسته و یکنواخت بیان کند.
🔹 در اینگونه روایات مسئلهی سازگاری حتماً باید وجود داشته باشد و میتوانيم متن را از نظر سازگاری نقد کنیم. گاهی کتبی داریم که به سبک محدثانه فقط احادیثی را کنار هم قرار دادهاند و اصلاً اصراری ندارند بین افکاری که نقل کردهاند یک نوع الفت و سازگاریای را بوجود آورند. این جا اساساً مسئلهی سازگاری منتفی است چون خود نویسنده هم در صدد بوجود آوردن سازگاری نیست.
🌀 منبع: کتاب نقد متن، صص 299-300
🆔 @OstadPakatchi
بافت نزول قرآن - جلسه چهارم.mp3
25.7M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: بافت نزول قرآن
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🌀 جلسه چهارم (آخر): ٢٣ اسفند ١٣٩١
🆔 @OstadPakatchi
روش_های_نوین_حدیث_پژوهی_با_تکیه_بر_مساله_لایه_شناسی_جلسه_اول.mp3
25.8M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: روشهای نوین حدیث پژوهی با تکیه بر مسألۀ لایه شناسی
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹 جلسه اول: ١٣ اسفند ١٣٩۴
🌀 مکان: دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی
🆔 @OstadPakatchi
روش_های_نوین_حدیث_پژوهی_با_تکیه_بر_مساله_لایه_شناسی_جلسه_دوم.mp3
18.86M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: روشهای نوین حدیث پژوهی با تکیه بر مسألۀ لایه شناسی
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹 جلسه دوم: ١٣ اسفند ١٣٩۴
🌀 مکان: دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی
🆔 @OstadPakatchi
روش_های_نوین_حدیث_پژوهی_با_تکیه_بر_مساله_لایه_شناسی_جلسه_سوم.mp3
20.28M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: روشهای نوین حدیث پژوهی با تکیه بر مسألۀ لایه شناسی
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹 جلسه سوم: ١٣ اسفند ١٣٩۴
🌀 مکان: دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی
🆔 @OstadPakatchi
سلوک_و_جایگاه_رشته_علوم_قرآن_و_حدیث_18_آذر_1392.mp3
18.11M
#برای_نخستین_بار
🔹 «به مناسبت آغاز سال تحصیلی...»
🌀 سخنرانی دکتر پاکتچی با عنوان: سلوک و جایگاه رشته علوم قرآن و حدیث
🔹 مکان و زمان: دانشگاه امام صادق (علیه السلام) - ١٨ آذر ١٣٩٢
🔹 جلسه اول
🆔 @OstadPakatchi
سلوک و جایگاه رشته علوم قرآن و حدیث - 16 بهمن 1392.mp3
21.85M
#برای_نخستین_بار
🔹 «به مناسبت آغاز سال تحصیلی...»
🌀 سخنرانی دکتر پاکتچی با عنوان: سلوک و جایگاه رشته علوم قرآن و حدیث
🔹 مکان و زمان: دانشگاه امام صادق (علیه السلام) - ١۶ بهمن ١٣٩٢
🔹 جلسه دوم
🆔 @OstadPakatchi
روش_های_نوین_حدیث_پژوهی_با_تکیه_بر_مساله_لایه_شناسی_جلسه_چهارم.mp3
25.4M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: روشهای نوین حدیث پژوهی با تکیه بر مسألۀ لایه شناسی
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹 جلسه چهارم (آخر): ١٣ اسفند ١٣٩۴
🌀 مکان: دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی
🆔 @OstadPakatchi
آقای_دکتر_پاکتچی_اصفهان_8_شهریور_14021.mp3
29.18M
#فایل_صوتی
🔹 دهمین مدرسه تابستانی انجمن زبانشناسی ایران با حمایت معنوی انجمن علمی –دانشجویی زبانشناسی دانشگاه الزهرا، انجمن علمی زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه و دفتر گسترش پژوهش و آموزش فارس رهنما برگزار گردید.
🌀 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹 موضوع: «نگاهی به نظریات جدید دربارۀ خانوادههای زبانی»
🔹 زمان: 8 شهریور 1402 / سالن هتل اصفهان
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹🔹🔹 بسمه تعالی 🔹🔹🔹
🔻 ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی اعضای محترم «کانال آموزشی غیر رسمی استاد پاکتچی»
🌀 آیدی ادمین کانال، با هدف ارتقای سطح کیفی مطالب، و نیز جهت دریافت پیشنهادات و انتقادات، دریافت اصوات، فیلمها، تصاویر و متون جناب استاد و مسائل مرتبط با ایشان همچون خاطرات و... در اختیار اعضا قرار میگیرد:
🆔 https://t.me/Ostad_pakatchi
🆔 @ostadpakatchi
📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
#اطلاع_رسانی
🔹دبا: پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی، وابسته به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پاییز ١۴٠٢، دورههای آموزشی حضوری وغیرحضوری خود را زیر عنوان «مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران»، برای علاقهمندان حوزه تاریخ، فرهنگ، هنر، علوم و... برگزار مى كند.
🔹یکی از دورههای تخصصی پاییز ١۴٠٢ مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران با تدریس استاد پاکتچی به شرح زیر است:
🔸نظریههای جدید دربارۀ خانوادههای زبانی / احمد پاکتچی
۶ جلسه، تاریخ شروع: ١۴٠٢/٠٧/٢٣؛ یکشنبهها، ساعت ١٩-١٧
غیرحضوری
📍جهت نصب نرمافزار لازم و كسب اطلاع از نحوۀ شركت در كلاسهاى مجازى به نشانی تارنماى زير مراجعه كنيد:
meeting.cgie.org.ir
📍اطلاعات مورد نياز جهت ورود به كلاس، شامل لينک كلاس، نام كاربرى و رمز عبور از طريق واتساپ براى دانشجويان ارسال خواهد شد.
📍علاقهمندان میتوانند تا ٢٠ مهر نسبت به ثبتنام در کلاس مذکور با مراجعه به نشانی تارنمای education.cgie.org.ir اقدام نمایند.
📍برای دوره آموزشی با ارزیابی، گواهینامه معتبر پایان دوره صادر خواهد شد.
برای دوره آموزشی فاقد ارزیابی، گواهینامه شرکت در دوره صادر میشود.
📍جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد آموزش به شماره تلفن ٢٢٢٩٧۶٢۶ ، داخلی ٣٧٧ و ٠٩١٢٢١٧٩۶٧٢ تماس حاصل کنید.
🆔 @cgie_org_ir
🆔 @ostadpakatchi
حافظ و معارف قرآنی.pdf
359.6K
🔹 به مناسبت روز بزرگداشت حافظ (ره)
🔹 مقاله: حافظ و قرآن - نوشته دکتر احمد پاکتچی
🌀 انتشار یافته ذیل مبحث قرآن و علوم قرآنی، از کتاب حافظ «زندگی و اندیشه» - آذرتاش آذرنوش، ناشر: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی - تهران - سال نشر: 1391ش
🆔 @OstadPakatchi
#معرفی_مقاله
🌀 مقاله: الزامات زبانشناختی مطالعات بین رشتهای
#چکیده
🔹با تکیه بر باور امروزی در علوم مختلف انسانی در خصوص رابطه میان زبان و فکر, گسترش روابط بینازبانی در تماس میان رشته های مختلف علمی, ابزاری برای بسط اندیشه و افق های نگاه است که علوم در اختیار یکدیگر قرار می دهند. بدین ترتیب, حساسیت زبان در ارتباط علوم دریافت می شود و از سوی دیگر, نگرانی ها درباره صدماتی افزایش می یابد که ممکن است در اثر اختلال در روابط بینازبانی به وجود آید. توجه به برخی ویژگی های زبان علمی, مانند تفاوت نهادن میان جنبه های تعیینی و تاریخی, در تنظیم این روابط بسیار حساس و تعیین کننده است و تعیینی انگاشتن مفاهیم تاریخی, یا عکس آن, ممکن است نتایج مخربی را در روابط میان رشته ای داشته باشد. برخی مطالعات زیربنایی, مانند دست یافتن به نوعی تبارشناسی زبانی از زبان های علمی می تواند سلامت و ثمربخشی بیشتر برای مطالعات میان رشته ای را تضمین کند.
🌀 منبع: نشریه: مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، سال:1387، دوره:1، شماره:1 (میان رشته ای: چیستی و مفاهیم)، صفحات :111-135.
🆔 @ostadpakatchi