⚫ از حضرت آدم تا امام سجّاد علیه السّلام :
مرحوم حضینی و دیگر بزرگان آورده اند:
شخصی به نام عسکر ( غلام امام محمّد جواد علیه السّلام ) به نقل از پدرش حکایت کند:
روزی به محضر شریف حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام شرف حضور یافتم و عرضه داشتم: یاابن رسول اللّه! چطور در بین اهل بیت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله فقط امام چهارم، حضرت علیّ بن الحسین علیهماالسّلام به عنوان «سیّد العابدین» معروف و مشهور گشته است؟
امام رضا علیه السّلام در جواب فرمود: خداوند متعال در قرآن تصریح نموده است که بعضی از پیغمبران را بر بعضی از ایشان فضیلت و برتری داده است؛ و ما اهل بیت رسالت نیز همانند انبیاء عظام صلوات اللّه علیهم می باشیم.
و سپس افزود: و امّا در رابطه با جدّم، علیّ بن الحسین علیهماالسّلام ، که سؤال کردی:
همانا پدرم از پدران بزرگوارش علیهم السّلام بیان فرموده است : روزی امام علیّ بن الحسین علیهماالسّلام مشغول نماز بود، که ناگاه شیطان به صورت یک افعی بسیار هولناکی، با چشم های سرخ از درون زمین آشکار شد و خود را به محراب عبادت آن حضرت نزدیک کرد.(در احادیث شریفه وارد شده است: ملائکه به هر شکلی غیر از سگ و خوک در می آیند، ولی شیطان و جنّی ها می توانند به هر شکلی حتّی سگ و خوک در آیند.)
ولیکن امام سجّاد علیه السّلام کمترین حسّاسیّتی در برابر آن موجود وحشتناک نشان نداد و ارتباط خود را با پروردگار متعال خود قطع نکرد.
افعی دهان خود را نزدیک انگشتان پای آن حضرت آورد و آتشی از دهانش خارج ساخت که بسیار وحشتناک بود، ولی حضرت با آرامش خاطر و خیالی آسوده به نماز خود ادامه می داد و توجّهی به آن نداشت.
در همین حال که شیطان با آن حالت ترسناک مشغول اذیّت و آزار بود، ناگهان تیری سوزاننده از سمت آسمان آمد و به آن ملعون اصابت کرد.
هنگامی که تیر به او خورد، فریادی کشید و به همان حالت و شکل اوّلیّه خود بازگشت و کنار امام سجّاد، زین العابدین علیه السّلام ایستاد و اظهار داشت:
شما سیّد و سرور عبادت کنندگان هستی؛ و چنین نامی تنها زیبنده و شایسته شما می باشد.
و سپس در ادامه کلام خود افزود: من شیطان هستم؛ و تمام عبادت کنندگان را از زمان حضرت آدم تا کنون فریب و بازی داده ام و کسی را از تو قوی تر و پارساتر نیافته ام.
و پس از آن شیطان از نزد امام سجّاد علیه السّلام خارج شد و حضرت بدون آن که به او توجّهی داشته باشد، به نماز و نیایش خود با پروردگار متعال خویش ادامه داد.
📚هدایة الکبری حضینی: 214، س 11،
📚 بحارالأنوار: ج 46، ص 58، ح 11، به نقل از مناقب ابن شهر آشوب
http://sapp.ir/ghoorani
زمانی که گفته میشود روغن مصرفی خود را اصلاح کنید بعضی میگویند وای گران است...
شما اگر در طول ماه دو عدد روغن سالم تهیه کنید یک روغن ارده کنجد یک زیتون در طول یک سال میشود یک میلیون و دویست ، و در طول سی سال میشود سی و شش میلیون ...
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
☑️ عزاداری و لطمه زنی و خاک بر سر ریختن ایرانیان در مرگ پیروز (شخصیت مشهور شاهنامه و از شاهان ایرانی) بر اساس شاهنامه ی فردوسی
همه گوشت بازو بدندان بکند/همى ریخت بر تخت خاک نژند
سپاهى و شهرى ز ایران بدرد/زن و مرد و کودک همى مویه کرد
همه کنده موى و همه خسته روى/همه شاه جوى و همه راه جو
📚 فردوسی، ابوالقاسم (متوفای 416 هـ)، شاهنامه، ج8، ص17، چاپ مسکو.
✨💔✨
✍امام سجاد (علیه السلام)
عمّه ام،زینب، با وجود همه مصيبت ها
ورنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام
به او روى آورد، حتّى يك شب اقامه
نماز شب را فرو نگذاشت...
📚بحار،ج۴۴،ص۴۴۱
【سَلامٌ عَلی قَلبِ زَینَبِ الصَّبور】
🔴 مقایسه آمار مجردین زنان و مردان متولد قبل سال۱۳۶۵ شمسی👆
⚠️ زنان مجرد تقریبا #چهار_برابر 😳
🔴 مطابق سرشماری سراسری سال۱۳۹۵ شمسی (یعنی مقایسه تعداد زنان و مردان مجرد #۳۰_سال به بالا)
🌺
ابن سینا :چهل بار کتاب مابعد الطبیعه ی (متا فیزیک )ارسطو را خواندم و چیزی نفهمیدم ....😞
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🔴 اختلاط ۷۰۰ هزار تن سنگ و خاک با گندم نانواییها/حیفومیل سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه دولت
♦️هر ساله بیش از ۷۰۰ هزار تن سنگ، ماسه و خاک مخلوط با گندم از دلالان و کشاورزان خریداری می شود که موجب حیف و میل ۱۲۰۰ میلیارد بودجه دولت در هر سال می شود و برای سلامتی مردم هم مخاطره آمیز است.
👇👇
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
عقل فعال در نظر فارابی
فارابی در این رابطه میگوید: کسی که به مرتبهٔ اعلای روحانی و معنوی میرسد میتواند میان روح خویش و عقل فعال جمع کند. یعنی بی واسطه به عقل فعال اتصال یابد و چون عقل فعال از علت اولی فیض میگیرد. پس چنین کسی به واسطهٔ عقل فعال از مبدأ اولی فیض خواهد گرفت.
عقل فعال در نظر ابن سینا
ابن سینا خلقت را ناشی از نفس اندیشه الهی میداند که خود اندیشه میکند و علمی که وجود الهی بهطور ابدی از خود دارد همان عقل اول است. عقل اول معلول آغازین و نیروی خلاق است که با اندیشه الهی یکی است و تنها از این طریق میتوان با رعایت قاعده «الواحد لا یصدر عنه الا الواحد» از وحدت به کثرت رسید. خداوند هنگامی که به ذات خود میاندیشد، آفرینش براساس درجات و سلسله مراتب انجام میگیرد، بنابراین عمل آفرینش و عمل تعقل همانند هم هستند و هنگامی که درجات بالا در خود میاندیشند، درجات پایینتر هستی بهوجود میآیند. از یک واجب الوجود که سرچشمه همه چیزهاست بنابر اصلی که ذکر شد بیش از یک وجود صادر نمیشود همان وجودی که ابن سینا عقل اول مینامد. عقل اول هنگامی که در خویش تأمل میکند، وجود خدا را واجب میداند و از آن جهت که خود توسط واجب الوجود، پدید آمده ماهیت خود را نیز واجب میداند اما نفس ماهیت خود را وجود ممکن تعقل میکند و از این طریق عقل اول به سه بعد از معرفت دست پیدا میکند که عقل دوم و نفس فلک اول و جسم فلک اول از آن پدید میآیند. عقل دوم نیز همین عمل را انجام میدهد و از آن عقل سوم و جسم و نفس فلک دوم پدید میآید و این روند تا عقل دهم وفلک نهم که فلک قمر است، ادامه دارد اما از اینجا به بعد عقل دهم که همان عقل فعال است آن اندازه پاکی ندارد که از آن فلک دیگری به وجود بیاید؛ به همین جهت از آن تنها عالم کون و فساد و نفوس آدمی صادر میشود که این عالم عالم کثرت است و نفسی که این عالم را مستقیماً هدایت میکند از عقل فعال صادر شدهاست و ذات واجب الوجود از آن جهت که به کلیات علم دارد و از هرگونه کثرت مبرا است تنها به واسطه عقول این جهان را هدایت میکند. جهان تحت فلک قمر، جهان تغییر و تبدیل است و موجودات در این جهان به وجود میآیند و پس از مدتی فنا میشوند و زندگی خاکی که مدام در حال تغییر و دگرگونی است، آدمی را احاطه کردهاست بنابراین هنگامی که مخلوقی میخواهد به وجود بیاید، عقل فعال صورتی از خود افاضه میکند تا وجود آن را امکانپذیر سازد و چون آن مخلوق ازمیان برود و نیست شود، عقل فعال آن صورت را باز پس میگیرد و به درون خود میبرد. به همین دلیل ابن سینا این عقل را «واهب الصور» یعنی بخشنده صورتها نامیده است. فارابی نیز عقل فعال را واهب الصور میگوید زیرا که معقولات در آن موجودند و عقل فعال معقولات را به عقل انسانی ارزانی میدارد و چون این معقولات همچون صور افلاطونی هستند برای همین نام آن را بخشاینده صورتها یا واهب الصور نامیدهاند.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🎁حلیة المتقین🎁
💠در فضیلت ناخن گرفتن:
از حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که ناخن گرفتن دردهای بزرگ را منع میکند، روزی را فراخ میکند.
حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود که: برای این امر کرده اند به ناخن گرفتن که چون بلند شود شیطان در آن جا می کند، مورث فراموشی است.
حضرت صادق فرمود که سنت مؤکد است ناخن گرفتن.
در حدیث دیگر منقول است که حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم مردان را میفرمود، که ناخن را از ته بگیرید و زنان را میفرمود که اندکی بلندتر بگذارید، که زینت شما است و در روایت دیگر وارد شده است، که چند گاه وحی بر حضرت رسول خدا نازل نشد از سبب آن پرسیدند، فرمود که چگونه وحی باز نایستد و حال آنکه شما ناخن نمیگیرید و چرک انگشتان را ازاله نمی کنید.
💠در بیان آداب و اوقات ناخن گرفتن:
منقول است که حضرت رسول نهی فرمود از گرفتن ناخن به دندان.
در حدیث حسن از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که ناخن گرفتن در روز جمعه ایمن میگرداند، از خوره و کوری و پیسی و اگر احتیاج بگرفتن نداشته باشی بسای تا از ریزها بریزد.
در چند حدیث دیگر فرمود که شارب و ناخن در هر جمعه بگیر واگر نباشد از سوهان و غیر آن حک کن تا دیوانگی و خوره و پیسی به تو نرسد.
در حدیث دیگر فرمود، که هر که در هر جمعه ناخن و شارب بگیرد پیوسته باطهارت باشد تا جمعه دیگر.
در حدیث دیگر فرمود که ناخن و شارب گرفتن و سر را باخطمی شستن در هر جمعه فقر را برطرف می کند و روزی را زیاد می کند.
درحدیث دیگر منقول است که به آن حضرت عرض کردند، که خبربما رسیده است، که تعقیب خواندان بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب نافع تر است برای زیادتی روزی از سفر کردن به شهرها، حضرت فرمود که میخواهی چیزی به تو تعلیم کنم که از این همه نافع تر باشد؟ گفتم بلی فرمود که ناخن و شارب را در هر جمعه بگیر اگر چه بسائیدن باشد.
در حدیث معتبر منقول است که حضرت امام رضا علیه السلام شخصی را دیدند که آزار چشم داشت، فرمود که میخواهی به تو چیزی بیاموزانم که اگر بجا آوری هرگز درد چشم نبینی؟ گفت بلی، فرمودند که در هر پنجشنبه ناخن بگیر آن شخص چنین کرد هرگز درد چشم ندید.
از حضرت امام محمد باقر نیز منقول است که هر که باین مداومت کند آزار چشم نبیند، هرگز.
در حدیث معتبر وارد شده است که در ناخن گرفتن ابتدا به انگشت کوچک از دست چپ بکنید، پس تا بگیرد و با انگشت کوچک دست راست ختم کند.
درحدیث دیگر وارد شده است که هر که روز چهارشنبه ناخن بگیرد و ابتدا کند بانگشت کوچک دست راست و ختم کند بانگشت کوچک دست چپ، او را امان دهد از درد چشم.
درروایت دیگر وارد شده است که اگر روز پنجشنبه ابتدا کند به ناخن انگشت کوچک دست راست و تا انگشت مهین بگیرد، پس ابتدا کند بانگشت کوچک دست چپ و تا انگشت مهین بگیرد، امان یابد از درد چشم، دور نیست که اگر در روز چهارشنبه بگیرد ابتدا بانگشت دست چپ کردن بهتراست، اگر در روز پنجشنبه گیرد ابتدا در هر دستی بانگشت کوچک آن دست کند، اگر در روز پنجشنبه گیرد ابتدا در هر دستی بانگشت کوچک آن دست کند، اگر در روز جمعه یا سایر روزها گیرد، ابتدا بانگشت کوچک دست چپ کند و ختم بانگشت کوچک دست راست بکند، اگر در هر وقت ابتدا بانگشت کوچک دست چپ بکند خوبست چنانچه علی بن بابویه گفته است.
در حدیث دیگر منقول است که هر که ناخنهای خود را در روز پنجشنبه بگیرد، یک ناخن را برای روز جمعه بگذارد، خدا پریشانی از او زایل گرداند.
از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که در روز سه شنبه ناخن بگیرید.
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هر که ناخن های خود را در روز جمعه بگیرد حق تعالی دردها را از سرانگشتان او بیرون کند، دوا را در آنها داخل کند، کسی که در روز شنبه یا پنجشنبه ناخن و شارب بگیرد، از درد دندان و درد چشم عافیت یابد.
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که ناخن ها را در روز جمعه گرفتن هر دردی را برطرف میکند، در روز پنجشنبه گرفتن روزی را فراخ میکند.
در حدیث دیگر منقول است که به حضرت امام موسی علیه السلام عرض کردند، که اصحاب ما می گویند که البته ناخن را در روز جمعه میباید گرفت فرمود اگر خواهی در روز جمعه بگیر و اگر صبر نباید کرد تا روز جمعه شود چنانچه در حدیث دیگر وارد شده است، که هر گاه بلند شود بگیرد.
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که در روز جمعه ناخن بگیرد، ریشته کردن بن ناخن ها از او بر طرف شود.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که هر که پنجشنبه ناخن بگیرد، فرزندانشت بسیار شود و درد چشم نبیند، اگر کسی خواهد ثواب پنجشنبه و جمعه هر دو را بیابد، در روز پنجشنبه بگیرد و یکی را برای جمعه بگذارد، یا همه را در پنجشنبه بگیرد و در روز جمعه سوهانی بر آن بمالد که ریزه چند بریزد،در وقت ناخن گرفتن بگوید بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ وَعَلی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُ
هوالحکیم
دومین جلسه ی کارگاه فشرده ی تغذیه ی سالم (حفظ الصحه)انشا الله به مدت ۵ساعت در روز جمعه۲۹شهریور ماه از ساعت ۸ونیم صبح الی سیزده به آدرس شیراز چهار راه زندان پارک هاشمی نماز خانه ی پارک برگزار خواهد شد موضوعات جلسه جدول کیفیات .بحث مفصل روغن ها (سرد و گرم ...زیتون ...ارده ی کنجد ..حیوانی...)و ظروف (مفید ..مضر ...نه مفید نه مضر و...)خواهد بود.هزینه ی کلاس ۵۰هزار تومان است تلفن هماهنگی کلاس
۰۹۳۶۰۴۰۷۳۲۶
گروه تحقیقاتی استاد خسروی
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
36.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد مزدا فرد مومنی:
آیا شیر برای استخوان مفید است؟
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🔘 آن قائم
🔸 یونس بن عبدالرّحمن گوید: نزد موسی بن جعفر(ع) وارد شدم و گفتم: ای فرزند رسول خدا! آیا شما قائم به حقّ هستید؟
🔸 حضرت فرمودند: «من قائم به حقّ هستم؛ امّا قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک سازد، و آن را از عدل و داد آکنده سازد آنچنان که پر از ظلم و جور شده باشد، او پنجمین از فرزندان من است.
🔸 و او غیبتی طولانی دارد؛ زیرا بر نفس خود میهراسد و اقوامی در آن غیبت، مرتدّ شده و اقوامی دیگر در آن ثابت قدم خواهند بود.»
📚 برگرفته از کتاب « #صفات_و_خصال_امام_مهدی(عج)»
📬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️طبق آخرین آمار، هر روز ۱۴۰۰ عمل سقط جنین در ایران انجام میشود.
🔹که فقط ۱۰ عدد از ۱۴۰۰ عمل سقط جنین قانونی ست، چون سقط جنین بعد از ماه چهارم بارداری ممنوع است.
🔹شاید برایتان سوال باشد ۱۳۹۰ عمل بعدی چطور انجام می شود؟
👈ویدیو بالا را ببینید تا به عمق فاجعه پی ببرید
32.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیوتروریسم یا مرگ خاموش...
https://eitaa.com/Ostadkhosravi