eitaa logo
کانال سخنرانی سیاسی
3.6هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
3هزار ویدیو
437 فایل
لینک کانال‌‌سخنرانی‌سیاسی: https://eitaa.com/joinchat/567345168Ce3301f68f1 لینک کانال تحلیل سیاسی: https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
مشاهده در ایتا
دانلود
*آیت‌الله رشاد در سلسله جلساتی مطرح خواهد کرد/برگزاری درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک* صبح نو- آیت‌الله رشاد در اولین جلسه درس خارج با موضوع فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: واقعه کرونا در واقع یک مفصل تقسیم تاریخ است و جهان در شرف یک چرخش تاریخی است. تاریخ جهان، به ماقبل کرونا و مابعد کرونا تقسیم و بر اثر این فاجعه انسانی و حادثه تلخ، جهان، دیگرگون خواهد شد. این واقعه بسیاری از شوون بشری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. چه‌بسا ساختارهای جهانی كه مورد بازنگری قرار بگیرد و پاره‌ای از اتحادیه‌ها منحل و تبدیل شود. اقتصاد جهان پس از کرونا تغییر خواهد کرد و این واقعه، حتی مباحث الهیاتی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. *جهان در شرف یک چرخش تاریخی است* این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیرگذار خواهد بود و در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامی‌گری و حوزه تولید سلاح نيز تأثیر خود را خواهد گذاشت؛ چنانکه در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را متوجه موضوعاتی جدید که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید شود، می‌کند. *حادثه کرونا و مسوولیت کنونی حوزه* وی ادامه داد: در چنین شرایطی و در افق آینده و عالم پساکرونا، حوزه مسوولیت‌هایی دارد که در جای خود و در زمان مناسب باید به آن پرداخت. از جمله این مسوولیت‌ها این است که به بُعد فقهی از سویی و جهت اخلاقی از دیگر سو و به ابواب و مسائل مرتبط با این واقعه و پیامدهای این حادثه جهانی بپردازد؛ بنابراین، در حد وسع خود و بضاعت کم، به عنوان یک ‌طلبه به این مساله و موضوع اجمالا می‌پردازیم چرا که حوزه بايد در مواجهه مناسب، معقول و منطقی با حوادث و وقایع اینچنینی پیشاهنگ و پیشتاز باشد و به گمانه‌‌زنی، آینده‌شناسی و آینده‌پژوهی مبادرت ورزیده، متناسب با نیازهایی که در شرف پدیدآمدن است، موضع بگیرد و به آن نیازها و احتیاجات بپردازد. *راه تحول و تکامل فقه* رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: در مساله تکنولوژی بیولوژیک و به‌اصطلاح زیست‌فناوری، در روزگار ما تحت تأثیر یک فتوای ارزشمند و مترقی، اتفاق باارزشی افتاد و آن این بود که در مساله سلول‌های بنیادین که از مهم‌ترین مباحث و مسائل حوزه زیست فناوری است، چندین سال پیش این پرسش مطرح شد که آیا در حوزه سلول‌های بنیادی جایز است ورود کنیم یا جایز نیست؟ آیا ورود در این حوزه‌های مطالعاتی، در حوزه علم، به نحوی دخالت در خلقت الهی نیست؟ بعضی چنین تصور و توهمی داشتند. در آن ایام وقتی این سوال مطرح شد، در آمریکا -زمان بوش پسر بود که به‌اصطلاح اینها مدعی‌اند مذهبی هستند- بوش گفت این اقدام یک اقدام خلاف اخلاق است چون دخالت در کار خداست و نوعی دخالت در خلقت است ولی پس از استفتائی که از رهبر معظم انقلاب شد که آیا چنین مطالعات علمی مجاز هست یا نه؟ ایشان فرمودند؛ نه، هیچ مشکلی ندارد. ایشان فتوا به حلیت و جواز داده بودند؛ البته توصیه کرده بودند که در خصوص سلول‌های بنیادین حیوانی و احیاناً نباتی فعلاً مطالعه شود. پس از آن، این کار در ایران شروع شد. نهی آقای بوش در آمریکا تأثیر منفی خودش را گذاشت. این فتوای مترقی رهبر معظم انقلاب تأثیر مثبت خودش را در ایران گذاشت؛ لذا ما الان در زمره کشورهایی هستیم که در رتبه‌های بالا و ردیف‌های اول این دانش هستیم. بخشی از دانش زیست فناوری تحت تأثیر همین فتوای مترقی و زنده، اینگونه هست. «التعرف علی التکنولوجیا الحیویه فی‌الجمله و التلویح الی ماهیت‌ها و نطاقها و اقسام‌ها» یک محور و امر اولی است که ذیل بحث‌های مقدماتی عرض خواهیم کرد. همچنین در «الحرب البیولوجیه، التعرف علی الحرب البیولوجیه و التلویح الی نطاقها و اقسام‌ها». محور دومی که ذیل بحث‌های تمهیدی و مقدماتی مورد بحث قرار خواهیم داد، اهمیت زیست فناوری و ابعاد و میادین و ساحاتی است که زیست فناوری شامل آنها می‌شود: «اهمیه التکنولوجیه الحیویه و مجالاتها الاستراتجیه فی عهدنا الراهن». در روزگار ما زیست فناوری از یک گسترش و سعه بی‌نظیری برخوردار شده و مباحث فراوانی در ذیل این عنوان طرح می‌شود. «التکنولوجیه الحیویه» دارای ابعاد مختلف و عرصه‌های گوناگون است. علاوه بر اینکه در بخش‌هایی - بلکه همه بخش‌ها- از این مباحث هم خطرات و مخاطراتی مطرح است و دستاوردهای ارزشمندی به جهات مختلف وجود دارد. در نتیجه باید اهمیت زیست فناوری و ابعاد و عرصه‌های آن اجمالا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بعضی امور مقدماتی را باید مورد اشاره باید قرار بدهیم. امر نخست، مباحث مفهومی‌شناسی و مباحث مربوط به مبادی تصوریه، امر دو
م، اهمیت زیست فناوری و ابعاد و ساحات آن در روزگار ما و احیاناً احتمالات مختلفی است که هم «با رویکرد مثبت» و هم «با رویکرد منفی» در این زمینه مطرح است. محور سومی که در بخش مقدماتی باید مورد بحث قرار بدهیم، پیشینۀ تاریخی این مساله است. پیشینۀ تاریخی از دو جهت مورد توجه است؛ هم به لحاظ موضوع و به‌اصطلاح عملی و هم به لحاظ به‌اصطلاح علمی و نظری؛ یعنی اینکه در تاریخ بشر زیست فناوری چه پیشینه‌ای دارد. گاهی ادعا شده که زیست فناوری به معنای وسیع آن -ولو در صورت‌های ابتدایی- پیشینه‌ای 6 هزار ساله دارد. این لازم است اجمالا مورد بحث و اشاره قرار بگیرد و بعد اينكه در دوره اسلامی و در کتاب، سنت و فقه ما به لحاظ نظری چه مقدار به این مساله پرداخته شده است. امر چهارم در واقع روشی است که با آن باید به مباحث فقه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک دست پیدا کنیم چون این مبحث دارای پیشینه و ادبیات غنی نیست و طبعاً فقهای ما مثل سایر ابواب فقه به این مبحث نپرداخته‌اند، به نحوی که بتوانیم بگوییم سیر و مسیر بحث چیست و چه مباحث و مسائلی در ذیل این عنوان مطرح شده و ما باید به آن وارد شویم. باید با یک روش‌شناسی مناسب و منهجیۀ مناسبی ترتیب و تنسیق فروع قابل طرح ذیل این عنوان را ارائه کنیم. در «منهجیۀ تنسیق بحوث فقه التکنولوجیه الحیویه و الحرب البیولوجیه» ما با یک منطقی که در نظر داریم و در چند محور عرض خواهیم کرد، توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان فروعات این بحث فقهی را تنظیم کرد و با یک ترتیب منطقی و سیر منسجمی آنها را مورد بحث و بررسی و نظر قرار داد. *محور اولِ دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک* فصل اول به مبادی و به‌اصطلاح امروز پیش‌انگاره‌های نظری فقه مهندسی ژنتیک و نیز قواعد اصولیه‌‌ای که به نحوی مرتبط‌به و ذات‌الصله است و همچنین قواعد فقهیه‌‌ای که می‌توانند در این حوزه بحثی مورد تمسک قرار بگیرند، اختصاص دارد. ما پیش از آنکه به فروع بپردازیم، می‌خواهیم به پاره‌ای از مبانی و زیرساخت‌های معرفتی و قواعد این مبحث بپردازیم. «المبادی النظریه و القواعد الاصولیه و القواعد الفقهیه» یک فصل را به این مبحث اختصاص خواهیم داد؛ البته این به این معنا نیست كه به تفصیل در این محورها وارد شویم بلکه در حد ارائه فهرست است چون ورود تفصیلی به این محورها به یک دوره نسبتاً طولانی نیاز دارد و قصد تطویل نداریم. اجمالا اشاره کنیم مبادی نظری بحث زیست فناوری و مهندسی ژنتیک چیست. همچنین بگوییم چه قواعد اصولیه‌‌ای با این مبحث مرتبط است؛ نیز توضیح دهیم که کدام قواعد فقهیه می‌تواند در مقام اصطیاد فروع جزئیه در این زمینه به کار بیاید. *محور دوم دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک* فصل دوم که بناست به آن بپردازیم، خلاصه‌ و نمونه‌هایی نموذج و نماذج از فروع فقهی التکنولوجی الحیویه و فقه مهندسی ژنتیک را مورد بحث قرار خواهیم داد؛ البته با دسته‌بندی‌اي که عرض خواهیم کرد. الان بنا را بر مرور اجمالی می‌گذاریم و به همین اکتفا می‌کنیم. در واقع ما در فصل دوم از مباحث‌مان نمونه‌ای از فروع فقهی عنوان زیست فناوری را با ترتیب منطقی‌اي که عرض می‌کنیم، مطرح خواهیم کرد چون ابعاد و ساحات و عرصه‌های زیست فناوری مختلف است و ذیل هر یک از ابعاد و ساحات پاره‌ای از احکام و پرسش‌های فقهی را طرح خواهیم کرد و در وقت بسیار محدودی که داریم به پاسخ آنها بر اساس ادله و مبانی خواهیم پرداخت. *محور سوم دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک* فصل سوم و آخرین فصلی که بنا داریم ان‌شاءالله اگر توفیق الهی همراه بوده و صلاحیتی باشد به آن بپردازیم، نمونه‌هایی از فقه الحرب البیولوجیه است؛ فقه جنگ بیولوژیک که خب امروزه قدرت‌ها از آن استفاده می‌کنند و پرسش‌هایی را ایجاد کرده است. در قلمروهای مختلف از جمله قلمرو فقه در این زمینه هم ما به اجمال بحث را برگزار خواهیم کرد چون مبحث جنگ بیولوژیک در واقع یکی از فروعات و محورهای زیست فناوری و فقه زیست فناوری است. به لحاظ اهمیت و به اعتبار اینکه این روزها در دنیا مطرح شده است که بیماری کووید 19 و شیوع ویروس کرونا از نوع جنگ بیولوژی است، به این اعتبار این محور را تفصیل بیشتری خواهیم داد ولی خب نه‌چندان مفصل؛ لهذا محور سوم این سلسله بحث‌ها و دروس ما ذیل عنوان فصل سوم «نبذه من فروع فقه الحرب البیولوجیه» خواهد بود که هم مباحثی دارد در زمینه جهات امنیتی و هم جهات جنگی و در زمینه سلاح بیولوژیک و هم انواع مسائلی که در زمینه جنگ‌های بیولوژیک قابل طرح است و حکم فقهی دارد http://sobhe-no.ir/newspaper/912/13/37077
Salam-bar-ebrahim
3.54M
نسخه رایگان PDF کتاب سلام بر ابراهیم۱. https://eitaa.com/IRIslamic
معاونت خانواده و امورفرهنگي مرکزخدمات ازجنابعالي وخانواده محترم جهت شرکت درطرح جامع «بهاردرخانه» همراه با آموزش ومسابقات متنوع وجوايزارزنده دعوت بعمل مي آورد اطلاعات بيشتر Go2l.ir/bahar_dar_khaneh
🌟 قابل توجه مجرد های کانال😊😊😊 در امر ، هیچ کس ایده آل نیست!! ✅ رهبرانقلاب: در امر ازدواج، هیچ کس ایده آل نیست. انسان نمی‌تواند ایده آل خود را پیدا کند. و زندگی کنند. ۱۳۷۶/۹/۶ ♨️ آدم، اول که نگاه می‌کند، همه‌اش حُسن است. بعد که وارد می‌شود اخلاقیّاتی هست، نقایص و کمبودهایی هست، ضعفهایی وجود دارد که به تدریج در یکدیگر کشف می‌کنند. 🌸 اینها . باید با این کمبودها ساخت، چون بالاخره مردِ ایده آل بی‌عیب و زنِ ایده آل بی‌عیب در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود. ۱۳۷۸/۱/۲۴ @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
خبر مهم الله اکبر ایران با ماهواره بَر «سه مرحله ای» توسط باموفقیت به فضاپرتاب ودرمدار425کیلومتری زمین (مدارلئو) قرارگرفت . @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
دست‌نوشته فرمانده کل سپاه پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره‌ بر قاصد @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو سؤال مهم: 🔴وقتی ولی فقیه نمیتونه وضع فعلی مملکت را اصلاح کنه، چرا هست چرا نمیره؟ 🔴نقش مطالبه گری اجرای قوانین اسلام و اجرای منویات و دستورات صریح رهبری توسط آحاد جامعه از مسئولان در کمک به ولی فقیه در اصلاح مملکت؟ لطفاً این کلیپ را بدقت مشاهده کنیم @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چندین هزار نفر پای منبرش بودند، ساواک تهدیدش کرد اگر یک اسم را بیاوری نابودت می‌کنیم! @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
همه بوستانها از امروز به روی مردم باز است اما اماکن مذهبی و مساجد که با اذعان متخصصان وزارت بهداشت ۱ درصد هم در شیوع کرونا موثر نیستند همچنان بسته واقعا انسان نباید تو دینداری بعضی مسئولین شک کنه؟ دریافت بروز ترین 👇👇👇 @khabarsyasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعوت به فردایی روشن 💠 دعوت از افراد مستعد ورود به حوزه علمیه کانال پذیرش حوزه‌ علمیه کنگان👇👇👇 https://eitaa.com/howzehkangan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم خدمت اساتید بزرگوار و دوستان گرامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه الله تعالی : خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم. مواسات و کمک به همنوعان موجب بقاى محبّت و پيوند برادرى ، بركت يافتن مال و زياد شدن روزى مى شود و برجسته ترين اثر مادّى آن ، ريشه كن شدن فقر و نياز از جامعه بشرى است ، چنان كه امام باقر عليه السلام مى فرمايد : أما لَو فَعَلتُم مَا احتَجتُم ( : دانش نامه ميزان الحكمه : ج ۳ ص ۴۵۸ ح ۱۷۵۳ ) اگر ياريگرى مى كرديد ، نيازمند نمى شديد . همچنين از نظر معنوى ، مواسات ، يكى از اصول درستى نظام دين و يكى از عوامل اجابت دعاست و طبق فرموده امام صادق عليه السلام ، مهم ترين اثر معنوى آن ، اين است كه شخص مواسات كننده ، مشمول اين مژده الهى مى گردد كه : «يَـأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَـلـءِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَـدِى * وَ ادْخُلِى جَنَّتِى .[فجر27-30] اى نفْس آرام يافته! خشنود و خداپسند ، به سوى پروردگارت باز گرد ، و در ميان بندگان من در آى ، و در بهشت من ، داخل شو» . در راستای اجرای طرح غربالگری کرونا و همچنین شناسایی خانواده های آبرومند و نیازمند در منطقه پردیسان، محله زینبیه تعداد زیادی از خانواده های عزیز شناسایی شدند که محتاج کمک ما هستند. عزیزانی که در تامین مایحتاج اولیه زندگی خود،جهیزیه دختر، تامین هزینه دارو، اجاره مسکن و وسایل زندگی در مضیقه قرار دارند. جهت لبیک به ندای امام خامنه ای عزیز (حفظه الله)، تا با یاری و توفیق خداوند متعال ، عنایت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و همکاری یکدیگر بتوانیم مشکلی از مشکلات این عزیزان را بر طرف کنیم . عزیزانی که توانایی مالی دارند به هر اندازه که برایشان مقدور است لطفا کمک های نقدی خود را به شماره کارت مرکز نیکوکاری حضرت زینب علیها السلام واریز نمایید ۶۰۳۷۹۹۷۹۳۲۶۹۳۰۶۳ (لطفا در صورت واریز مبلغ حتما در خصوصی به بنده اطلاع دهید).۰۹۱۰۶۱۲۴۵۶۲ بیاییم با بذل مال و آبرو لبخند را بر لبان عزیزان همنوع بنشانیم. از اطاله کلام عذر خواهم. من الله التوفیق والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته مرکز نیکوکاری مسجد حضرت زینب علیها السلام پردیسان
مورد تایید بنده است
🔸 که معترض نکردن بود ، کانون در خاورمیانه شد! در حالی که ترکیه در روز‌های نخستین شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان، با از پیروزی خود در جلوگیری از ورود این ویروس به کشورش سخن می‌گفت، هم اکنون پس از آمریکا و اروپا، بالاترین آمار مبتلایان به این ویروس در دنیا را به خود اختصاص داده است. روز یکشنبه (۱۹ آوریل) با ثبت ۳ هزار و ۹۷۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه و عبور شمار کل مبتلایان از ۸۶ هزار نفر، این کشور به کانون اصلی شیوع در منطقه تبدیل شد. فارن پالیسی با اشاره به اوضاع ناگوار اقتصاد ترکیه پیش از این همه‌گیری پیش بینی کرد اقتصاد این کشور در طول این بحران وضع بدتری را پیش رو دارد. ارزش لیر ترکیه اخیرا به پایین‌ترین میزان خود (۶.۹۵) در مقایسه با دلار آمریکا رسید و اکنون ارزش کمتر از ۶.۸۸ در مقایسه با دلار را تجربه می‌کند. این درحالی است که مقامات ترکیه معترض قرنطینه نکردن شهرقم توسط دولت ابران بودند ، و حال باید از مقامات ترکیه پرسید شما چرا شهرهای مبتلا را قرنطینه نکردید که تبدیل به کانون شیوع در خاودمیانه نشوید!؟ @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
👈فایده «جواز بیع و شرب بول ابل» 🔸رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ از دستگیری فردی که در فضای مجازی به تبلیغ نوشیدن ادرار شتر پرداخته است خبر داد. جرم او تشویش اذهان عمومی و گمراهی عموم مردم اعلام شده است. ▪️از حوزه انتظار نداریم که خود را به زحمت بیندازد تا مسائل و بحران های سیاسی اقتصادی کشور را بهبود ببخشد اما حداقل برای بول ابلی که در مکاسب تدریس می کند و برای آن وقت هزاران طلبه را هر ساله می گیرد و برایش زحمت می کشد یک کاری بکند و برای مسئولین روشن کندکه آقایان، شرب بول ابل جایزه! ❓به نظرتون اگر رئیس پلیس تهران بداند که "جواز بیع و شرب بول إبل" موضوع درس خارج و دروس سطح عالی است چه واکنشی نشان خواهد داد؟ 💬عباس محمدی @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔻شنبه روز اول ماه مبارک رمضان خواهد بود 🔹️ رصد هلال ماه مبارک رمضان عصر پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط کارشناسان ستاد استهلال در قم برگزار شد. 🔹️ در این رصد هلال آغاز ماه مبارک رمضان دیده نشد، از این رو قطعاً شنبه ۶ اردیبهشت اول ماه مبارک رمضان خواهد بود. @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تنها بنیان گذاری که فرزندش را جانشین خود نساخت👌 🔹 در تاریخ ایران(چه پیش از اسلام و چه پس از آن) هرکس حکومتی رابنیان نهاد، فرزندش را پس از خود به حکومت رساند مگر آنکه فرزندی نداشته باشد یا حکومتش ساقط شده باشد. 🔵 تنها (ره) پس از سرنگون ساختن حکومت شاهنشاهی و بنیان نهادن هیچ سهمی برای خانواده و فرزند خود قائل نشد زیرا علاوه بر اینکه امام حتی برای خودش چیزی نمیخواست، چنین اجازه ای نمیداد💯 @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi