❗️نباید دولت و نظام در برابر فضای مجازی بیغیرت باشد.
🔸مصوبه دیروز کمیسیون مشترک مجلس در مورد تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به جهت برداشت عمومی و روایت سازی اجتماعی دچار تشویش است. چگونه می توان این روایت ها را به اصل و فرع ماجرا تبدیل کرد؟
اصل و فرع طرح صیانت چیست؟
🔸آیا کشور برای ایجاد محدودیت یا فیلترینگ قانون کم دارد؟ اگر پاسختان مثبت است به این سوال جواب دهید که چطور تا کنون فیلترینگ اعمال میشد؟ مگر توییتر یا تلگرام فیلتر نشد؟ شد، آنهم زمانی که صیانتی در کار نبود. تعریف چنین کارکردی برای طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی چندان آوردهای برای نظام و حاکمیت ندارد.
🔹اختیارات و ضوابطی که از قبل هم بود چنین امکانی را به حاکم میدهد که شیر فلکه اینترنت را کم و زیاد کند و هیچ نیازی به صیانت و حمایت نداشته باشد. اما ماجرای طرح صیانت به این سادگی نیست که بخواهیم حمل بر فیلترینگ یا محدود سازیاش کنیم.
🔸برداشتها و روایتسازیها از طرح صیانت مشوش است. این روایتسازیها علاوهبر آنکه معمولا دقیق یا کامل نیست، مردم را هم دچار نگرانی میکند.
🔺به چند مورد از این روایتها دقت کنید:
۱-این طرح باعث محدودیت گسترده اینترنت خواهد شد
۲-این طرح باعث فیلترینگ اینستاگرام و تلگرام و ... میشود
۳-این طرح با اینکه طرح خوبی است اما بدون اقناعسازی اجتماعی امکان عملیاتی شدن نخواهد داشت
۴-دعواهای حزبی و سیاسی طرح صیانت را از ساحت فنی و تخصصی خود دور کرده است
۵-این طرح حتی اگر در کمیسیون مشترک نهایی شود در صحن مجلس رای نمیآورد و حتی اگر در صحن مجلس رای بیاورد توسط شورای نگهبان رد میشود
۶-مصوبه کمیسیون مشترک بنا به نامه معاونت قوانین مجلس ابطال شد و ...
✍️هر کدام از این روایت ها در محل خود اهمیت و جایگاه مهمی دارد اما دقت کنید که مجموع این روایت ها چه اثر مهمی در جامعه برجای می گذارد؛ عرض می کنم.
🔺دانشجویان علم سیاست اولین چیزی که می آموزند مفاهیمی همچون حاکمیت، حکومت و دولت و ... است. یکی از ویژگی هایی که اغلب عالمان علم سیاست به آن اذعان دارند تقسیم ناپذیری حاکمیت است. یعنی نمی شود حاکمیت در یک سرزمین را به دو نیم تقسیم کرد و در اختیار دو ساختار جداگانه قرار داد. اساسا چنین اتفاقی یعنی نقض حاکمیت. خب اکنون فضای مجازی بخشی از فضای زیست یک ملت به حساب می آید. آیا می شود حاکمیت در این سرزمین مجازی را به نظام و ساختاری دیگر سپرد؟ معلوم است که معنای این اتفاق نقض حاکمیت است؛ اساسا نقض عقلانیت است.
🔸قانون، ارزش، فرهنگ و ایستارهای سیاسی یک جامعه با مفهوم اعمال حاکمیت معنا پیدا می کنند و اگر اعمال حاکمیت را نقض کردیم دیگر هیچ محدودیتی برای هیچ حاکمیتی وجود نخواهد داشت.
✍️ترجمه این حرفها در مصداق صیانت یک جمله است: نمی توان نخ حاکمیت فضای مجازی کشور را به خارج از کشور سپرد. اینکه دولت و نظام نظارهگر حضور و حاکمیت دیگران در جامعه خود باشد و هیچ نکند دقیقا مصداق عجز حاکمیتی و وابستگی است. نظام باید از ترک فعل دست بردارد.
اما ملزوماتش چیست؟
🔸تمام قاعدهگذاریها حتی سیاستگذاری تشویقی و تنبیهی، همه باید واجد عقلانیت باشند. از توجه به تکتک مفاد قانون تا نحوه مدیریت افکار عمومی تا ملاحظات و مناسبات اجرایی آن، همه و همه باید در چارچوب یک عقلانیت و منطق قابل دفاع پیش برود. امکان نقد عالمانه نیز فراهم باشد. پس از آن توجه، تامل و اعمال نقدهای درست و منطقی نیز در دستور کار قرار بگیرد. اما اصل و فرع تداخل پیدا نکند. بیخیالی نسبت به فضای مجازی درست نیست.
✍️ هیچ عقل سلیمی تدبیر و مدیریت بخشی از جامعه خود را به حاکمیت غیر حواله نمیدهد. شاید در چنین اعمال حاکمیتی ضعف و قوتی باشد، اشکالی ندارد باید مطالبه کرد تا اصلاح شود. اما خط اصلی گم نشود. نباید دولت و نظام در برابر فضای مجازی بیغیرت باشد.
🌷به ما بپیوندید:
🆔 Eitaa.com/salehinrasad
🆔 Sapp.ir/salehinrasad
🆔 rubika.ir/salehinrasad
مقام معظم رهبری :
جامعه ما هنوز مفهوم #نبوت و معنای بعثت و هدف از بعثت و انجام و فرجام بعثت و راه #بعثت و شعار نبوت را نمی داند.
✂️برشی از بیانات رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی (#فلسفه_نبوت)
🌷به ما بپیوندید:
🆔 Eitaa.com/salehinrasad
🆔 Sapp.ir/salehinrasad
🆔 rubika.ir/salehinrasad
AUD-20220223-WA0068.m4a
10.75M
فایل صوتی از طرف جعفر روحی
موضوع : توضیحاتی در مورد طرح صیانت فضای مجازی
🌷به ما بپیوندید:
🆔 Eitaa.com/salehinrasad
🆔 Sapp.ir/salehinrasad
🆔 rubika.ir/salehinrasad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر رهبر انقلاب در مورد فضای مجازی
🔺قضاوت با خود شما..
⁉️آقا موافقه یا مخالف!؟
#ایران_قوی
#طرح_صیانت
#فضای_مجازی
@rasad_irr
💠 #حدیث_روز
🔸امام علی علیه السلام: صَیِّرِ الدِّینَ حِصنَ دَولَتِكَ ، و الشُّكرَ حِرزَ نِعمَتِكَ ، فَكُلُّ دَولَةٍ یَحوطُها الدِّینُ لا تُغلَبُ ، و كلُّ نِعمَةٍ یَحرُزُها الشُّكرُ لاتُسلَبُ.
🔹دین را دژ دولت خود گردان و شکر گزاری را حفاظ نعمت خود؛ زیرا هر دولتی که در حصار دین باشد شکست ناپذیر است و هر نعمتی که در حفاظ شکرگزاری باشد ربوده نشود.
📚 مستدرک الوسائل،ج12،ص429
@nahademamatjomaealavijeh
‼️ فاصله بین زن و مرد در نماز
🔷 بنابر احتیاط واجب باید میان زن و مرد در حال نماز (در غیر مسجد الحرام)، حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد محاذی (برابر) یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد، نماز هر دو صحیح است و فرقی نمی کند که زن و مرد، محرم یا نامحرم باشند.
✅ منبع: رساله نماز و روزه مسأله ١١٢
#احکام_نماز #مکان_نمازگزار
@nahademamatjomaealavijeh
‼️ خمس منزل مسکونی دوم
🔷س ۵۷۸۸: کسی که منزل مسکونی دومی در غیر محل سکونت اصلی خود با درآمدش تهیه میکند تا مثلا ایام تابستان و تعطیلات را در آنجا باشد، آیا به این منزل دوم خمس تعلق میگیرد؟
✅ ج: اگر مورد نیاز و در حدّ شأن عرفی او باشد، خمس ندارد و در صورتی که اين چنين نباشد، خمس دارد.
@nahademamatjomaealavijeh
💠 عاقبت ربا خواری
🌷رسول اکرم صلى الله علیه و آله:
هر کس ربا بخورد خداوند عزوجل به اندازه ربایى که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که قیراطى (کمترین مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند.
🌹مَنْ أَکَلَ الرِّبا مَلأََ اللّه عَزَّوَجَلَّ بَطْنَهُ مِنْ نارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ ما أَکَلَ ، وَإِنِ اکْتَسَـبَ مِنْهُ مالاً لایَقْبَلُ اللّه تَعالى مِنْهُ شَیْـئا مِنْ عَمَلِهِ ، وَلَمْ یَزَلْ فى لَعْنَهِ اللّه وَالْمَلائِکَهِ ما کانَ عِنْدَهُ مِنْهُ قیراطٌ (واحِدٌ)؛
ثواب الاعمال، ص ۲۸۵.
@nahademamatjomaealavijeh
🍃🍂🍃🍂
و شڪر بیپایان خدایے را ڪه
محبتـــــ شهدا و امامِ شهدا را در دلم انداختـــــ
و به بنده توفیق داد تا در بسیج خادم باشم.
خدایا..!
از تو ممنونم بےاندازه ڪه در دݪِ ما
محبتـــــ سیدعلیخامنهاے را انداختے تا بیاموزد
درس ایستادگے را، درس اینڪه یزیدهاے دوران را
بشناسیم و جلوے آنها سر خم نڪنیم..:)
#شهید_مصطفےصدرزاده🌱
❣همسفر با شهدا❣
@nahademamatjomaealavijeh