eitaa logo
پایه های پوشالی در نقد مدعی یمانی ( احمدالحسن )
617 دنبال‌کننده
388 عکس
391 ویدیو
39 فایل
بررسی پایه های استدلالات احمدالحسن بصری همبوشی و ادعاهای او . در تلگرام: https://t.me/PayehayePooshaly وبلاگ: http://payehayepooshaly.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😭 اگر می‌توانی بمانی . . . بمان عزیزم تو خیلی جوانی . . . بمان 😭بمان حاضرم از علی رو بگیر بمان دست خود را به پهلو بگیر .
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 شهادت سردار سلیمانی وخوشحالی فرقه مدعی یمانی ✅ و چه زیبا رفتی سردار❗️هم به آرزویت رسیدی . . . و هم با خونت مدعیان دروغین را رسوا نمودی . . . .
4_5825879539363875045.pdf
1.14M
🍁🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 📚 نقد کتاب "/ناظم العُقیلی" : ... و ليبنين بالحيرة مسجد له خمسمائة باب يصلی فيه خليفة القائم لان مسجد الكوفة ليضيق عنهم و ليصلين فيه اثنا عشر اماما عدلا ... 🖌 با اضافات 📄 قطع A5 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده . . . 🌹🌹🌹 .
هدایت شده از دعوت شوم
9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ شادی علی جوانمردی (خبرنگار وابسته به صدای آمریکا و مرتبط با فرقه ی انحرافی مدعی یمانی) از شهادت حاج قاسم سلیمانی و آرزوی نابودی جمهوری اسلامی... ⁉️ نقطه ی اشتراک احمدالحسنی ها و امثال جوانمردی دقیقاً کجاست؟! @DavateShoom
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقد کتاب (/ناظم العقیلی) : ... و ليبنين بالحيرة مسجد له خمسمائة باب يصلی فيه خليفة القائم لان مسجد الكوفة ليضيق عنهم و ليصلين فيه اثنا عشر اماما عدلا ... ⛔️ همبوشیان بر این باورند که: [مهدیین، 12 نفر از فرزندان امام زمان (عج) بوده که بعد از ایشان به مقام امامت و وصایت می‌رسند و در حقیقت تعداد اوصیاء پیامبر خدا (ص) 24 نفر می‌باشند]❗️❗️❗️ 🤔 بر آن شدیم تا ضمن کلیپی، پنجمین دلیل آنان را پیرامون این باور مورد نقد و بررسی قرار داده و صحت و سقم آن را مشخص نماییم. ✅ همراهی شما، افتخار ماست 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده . . . 🌹🌹🌹 .
📩 ‏ ‏ پایه . . . . . . . . . . . 13 ‏— < ( بسم الله الرحمن الرحیم ) > —‏ صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═‏ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ‏═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان ‏💐 ـhttps://t.me/PayehayePooshaly 💠 نقد کتاب (40 حدیث مهدیین/ناظم العقیلی) ✅ لینک بخش قبل: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/758 🔹 : همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره می‌نماید. او مدعی است: 1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند. 2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند. جهت دیدن ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش، به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/727 اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای سه گانه فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم می‌زد. 📌 لازم به ذکر است کتاب مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از احمد داشته و است بر پیشانی فرقه همبوشی. 📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمی‌باشد، اما به جهت بیان رسوایی‌های بیشتر این فرقه، حدیث کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار ‌می‌دهیم. 🔅 عنْ حَبَّةَ الْعُرَنِيِّ قَالَ: خَرَجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) إِلَى الْحِيرَةِ فَقَالَ لَتَصِلَنَّ هَذِهِ بِهَذِهِ وَ أَوْمَى بِيَدِهِ إِلَى الْكُوفَةِ وَالْحِيرَةِ حَتَّى‏ يُبَاعَ الذِّرَاعُ فِيمَا بَيْنَهُمَا بِدَنَانِيرَ وَلَيُبْنَيَنَّ بِالْحِيرَةِ مَسْجِدٌ لَهُ خَمْسُمِائَةِ بَابٍ 👈 يصَلِّي فِيهِ خَلِيفَةُ الْقَائِمِ عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ لِأَنَّ مَسْجِدَ الْكُوفَةِ لَيَضِيقُ عَنْهُمْ 👈 ولَيُصَلِّيَنَّ فِيهِ اثنا عشر اماما عدلا قُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَسَعُ مَسْجِدُ الْكُوفَةِ هَذَا الَّذِي تَصِفُ النَّاسَ يَوْمَئِذٍ قَالَ تُبْنَى لَهُ أَرْبَعُ مَسَاجِدَ مَسْجِدُ الْكُوفَةِ أَصْغَرُهَا وَهَذَا وَمَسْجِدَانِ فِي طَرَفَيِ الْكُوفَةِ مِنْ هَذَا الْجَانِبِ وَهَذَا الْجَانِبِ وَ أَوْمَى بِيَدِهِ نَحْوَ الْبَصْرِيِّينَ وَالْغَرِيَّيْنِ. تهذیب الاحکام، ج3ص254 ترجمه: حبه عرنی می‌گوید که امیرالمومنین (ع) به سمت حیره خارج شد و فرمود: حتما حتما این با این متصل می‌شود ــ و با دست اشاره به کوفه و حیره کردند ــ تا این که یک ذراع [از زمین] بین آن دو به چند دینار فروخته می‌شود و حتما حتما در حیره مسجدی بنا می‌شود که 500 در دارد 👈 که در آن جانشین و خلیفه قائم ـ عجل الله تعالی فرجه ـ نماز می‌خواند زیرا مسجد کوفه برای آنان کوچک است 👈 و حتما حتما در آن 12 امام عدل نماز می‌خوانند. گفتم: یا امیرالمومنین، آیا در آن روز مسجد کوفه‌ای که برای مردم توصیفش نمودید وسیع می‌شود؟ حضرتش فرمودند: 4 مسجد برای آن ساخته می‌شود که مسجد کوفه کوچکترین آن مساجد است و این [یعنی مسجد حیره] و 2 مسجد در دو طرف کوفه در این طرف و این طرف و با دست مبارکش به سمت بصره و نجف اشاره فرمودند. 💥 نقد و بررسی با صرف نظر از حدیث، نکاتی خدمت عزیزان تقدیم می‌گردد: 🔹 نکته اول: در این حدیث شریف، سخنی از مهدیین و فرزندان قائم به میان نیامده ـ برای تایید گفتار ما، مجدداً حدیث را مطالعه فرمایید ـ و فقط به وجود جانشین وخلیفه امام زمان (ع) و 12 امام عدل اشاره شده است. ⛔️ بنابراین ادعاهای ناظم العقیلی مبنی بر این که: ــ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند ــ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند از این حدیث اثبات نمی‌شود. 🔹 نکته دوم: مراد از (12 امام عدل) 👈 همان ائمه 12گانه می‌باشند که رجعت نموده تا با امامت و حاکمیت بر جهان، استمرار حکومت عدل الهی را تحقق بخشند. غواص بحار علوم اهل بیت (ع) مرحوم علامه مجلسی در شرح این حدیث، به بحث رجعت ائمه (ع) اشاره کرده و می‌گوید: قوله (ع) اثنا عشر إماما إشارة إلى رجعة الأئمة (ع). ملاذ الاخیار، ج5ص479 ترجمه: سخن امام (ع) که فرمودند (12 امام) اشاره به رجعت ائمه (ع) است. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://t.me/PayehayePooshaly ـ📄👆👆👆 🔹 نکته سوم: به حدیث زیر دقت فرمایید: 🔅 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: جَاءَ يَهُودِيٌّ إِلَى عُمَرَ يَسْأَلُهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَرْشَدَهُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) لِيَسْأَلَهُ فَقَالَ عَلِيٌّ (ع) سَلْ فَقَالَ 👈 أخْبِرْنِي كَمْ يَكُونُ بَعْدَ نَبِيِّكُمْ مِنْ امام عدل ... فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ (ع) 👈 يا هَارُونِيُّ لِمُحَمَّدٍ (ع) بَعْدَهُ اثْنَا عَشَرَ اماما عدلا .... کمال الدین، ج1ص300 امام صادق (ع) فرمودند: شخصی یهودی نزد عمر آمد و در مورد مسائلی از او سوال می‌پرسید. عمر او را به سوی علی بن ابی طالب (ع) هدایت نمود تا از ایشان سوال نماید. حضرتش فرمودند: بپرس، پس یهودی گفت: به من خبر بده 👈 که چند نفر امام عدل بعد از پیامبرتان می‌باشد؟ ... حضرتش فرمودند: ای هارونی 👈 برای محمد (ص) بعد از او، 12 امام عدل است. 📌 با توجه به این حدیث، تعداد امامان عدل پس از پیامبر خدا (ص) 12 نفر می‌باشد و اگر آن 12 امام عدل ــ که در مسجد حیره نماز می‌خوانند ــ غیر از 12 امام عدل در کلام حضرت علی (ع) باشند امامان عدل پس از پیامبر (ص) 24 نفر می‌شود، نه 12 نفر. ✅ پس معلوم می‌گردد که آن امامان عدل نمازگزار در مسجد حیره، همان امامان عدل جانشین پیامبر (ص) بوده که رجعت می‌نمایند. 🔹 نکته چهارم: با این که در حدیث 5 هیچ اسمی از مهدیین به میان نیامده است اما ناظم العقیلی ــ بدون ارائه دلیلی ــ این حدیث را مربوط به مهدیین دانسته و می‌گوید: ⛔️ روایت تصریح دارد که آن مسجد در آخرالزمان یعنی در عصر امام مهدی (ع) بنا خواهد شد و به این دلیل، مشخص می‌شود که 12 امام عدلی که در این مسجد نماز می‌گزارند 👈 همان مهدیین 12گانه مذکور در وصیت رسول الله (ص) هستند 😳 و همچنین ائمه در روایات و دعاهای فراوان بر وجود ایشان اشاره می‌کردند و اولین آنان 👈 همان خلیفه قائم است که همان اول مهدیین (احمد) است 😳 همانطور که وصیت رسول الله (ص) بر وجود ایشان تصریح دارد. 🖌 در پاسخ به سخنان ناظم العقیلی عرض می‌کنیم: 1️⃣ همانطور که سابقا عرض شد، در این حدیث هیچ سخنی از مهدیین وجود ندارد لذا ادعای او 👈 مبنی بر انطباق (خلیفه قائم) و (12 امام عدل) بر مهدی اول و مهدیین، سخنی گزاف و بدون دلیل است. 2️⃣ آنچه از ظهور روایت فهمیده می‌شود 👈 (خلیفه قائم) غیر از (12 امام عدل) بوده و جزو آنان نمی‌باشد. به عبارات زیر مجددا دقت فرمایید: ( ... حتما حتما در حیره مسجدی بنا می‌شود که 500 در دارد که در آن 👈 جانشین قائم (عج) نماز می‌خواند زیرا مسجد کوفه برای آنان کوچک است و حتما حتما در آن 👈 12 امام عدل نماز می‌خوانند) 📌 ناظم العقیلی با استفاده از وانمود می‌کند (خلیفه قائم)، همان مهدی اول و اولین امام از 12 امام عدل می‌باشد اما برای این ادعا، هیچ دلیلی ارائه نمی‌کند. 3️⃣ سابقا در نقد حدیث وصیت ـ حدیث اول کتاب 40 حدیث مهدیین ـ بیان نمودیم که آنچه از حدیث وصیت فهمیده می‌شود، فقط وجود 12 مهدی بعد از 12 امام می‌باشد و هیچ سخنی از امامت مهدیین یا فرزندی آنان نسبت به امام زمان (ع) در حدیث وصیت وجود ندارد. 📌 جهت توضیح بیشتر پیرامون حدیث وصیت، به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/728 ⛔️ اگر همبوشیان بگویند: ((با فرض پذیرش این مطلب که مراد از 12 امام عدل، رجعت امامان 12گانه ‌باشد اعتقاد به حصر جانشینان پیامبر (ص) در عدد 12 شکسته شده و ادعای این که پیامبر (ص) فقط 12 جانشین دارند زیر سوال می‌رود ــ زیرا به اعتراف خودتان، خلیفه قائم غیر از 12 امام عدل می‌باشد که مجموعا 13 نفر می‌شوند ــ و این همان مطلبی است که احمدالحسن می‌گوید و اوصیاء پیامبر (ص) را در 12 نفر منحصر نمی‌داند)) (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://t.me/PayehayePooshaly ـ📄👆👆👆 🖌 در پاسخ می‌گوییم: 1️⃣ از این که امیرالمومنین (ع) خلیفه قائم را از امامان عدل 12گانه جدا نمودند فهمیده می‌شود که این خلیفه، دارای مقام امامت نیست و الا حضرتش می‌فرمودند: 13 امام عدل. 2️⃣ هر خلیفه‌ای که امام نیست. توضیح این که امام زمان (ع) در شهرهای مختلف، حکّام و خلفاء و جانشینانی برای اداره امور دارند که دستورات حضرتش را در آن بلاد اجرا می‌نمایند و صد البته این خلفاء و جانشینان، مقام امامت هم ندارند. به حدیث زیر دقت فرمایید: 🔅 قالَ الْمُفَضَّلُ: یَا سَیِّدِی، یُقِیمُ بِمَکَّةَ؟ قَالَ: لَا یَا مُفَضَّلُ، بَلْ یَسْتَخْلِفُ مِنْهَا رَجُلًا مِنْ أَهْلِهِ فَإِذَا سَارَ مِنْهَا وَثَبُوا عَلَیْهِ فَیَقْتُلُونَهُ فَیَرْجِعُ إِلَیْهِمْ . . . وَ یَسْتَخْلِفُ عَلَیْهِمْ مِنْهُمْ خَلِیفَةً وَ یَسِیرُ فَیَثِبُونَ عَلَیْهِ بَعْدَهُ فَیَقْتُلُونَهُ . . . بحارالانوار، ج53ص11 مفضل گفت: ای آقای من، [مهدی] در مکه می‌ماند؟ حضرتش فرمودند: نه ای مفضل، بلکه مردی از اهلش را در مکه 👈 جانشین و خلیفه قرار می‌دهد. پس زمانی که [مهدی] از مکه برود بر او حمله برند و او را بکُشند، پس [مهدی] به سوی آنان برمی‌گردد . . . و بر آنان شخصی از خودشان را 👈 خلیفه قرار می‌دهد و می‌رود، پس [مجددا] بر او حمله برند و او را بکُشند. ⛔️ اگر گفته شود که این خلفاء در مکه، همان مهدیین هستند لذا آنان دارای مقام امامت هستند. 🖌 در پاسخ گوییم: 1️⃣ در این حدیث از مهدیین وجود ندارد لذا ادعای این که مراد از خلفاء حضرت در مکه، همان مهدیین هستند ادعایی گزاف و بی دلیل است. 2️⃣ مضافا این که در سخن از مقام امامت برای مهدیین به میان نیامده است 👈 لذا اگر این خلفاء در مکه همان مهدیین باشند، باز هم مقام امامت برای آنها ثابت نمی‌شود. 3️⃣ اگر گفته شود که عبارت (رَجُلًا مِنْ أهْلِهِ) اشاره به مهدیین از فرزندان امام زمان(ع) دارد، در جواب گوییم: بر اساس اعتقاد همبوشیان، مهدیین از فرزندان امام زمان (ع) هستند، نه این که همه فرزندان امام زمان (ع) جزو مهدیین باشند. بنابراین ممکن است که شخصی از فرزندان حضرتش که جزو مهدیین نیست به عنوان خلیفه بر مکه انتخاب گردد. مضافا این که مراد از عبارت (مِنْ أهْلِهِ) می‌تواند سادات و بنی هاشم (1) ، و یا اصحاب خاص حضرتش باشند (2). 4️⃣ این دو خلیفه و جانشین حضرت، در مکه به شهادت می‌رسند لذا ادعای این که (این دو خلیفه جزو مهدیینی هستند که بعد از امام زمان ع می‌آیند) دیگر معنایی ندارد. 🔹 نکته پنجم: البته این احتمال نیز وجود دارد که مراد از (امام عدل) 👈 امام جماعت عادل باشد زیرا تعبیر (امام عدل) در روایات پیرامون امام جماعت نیز وارد شده است. کافی، ج3ص380 و ج4ص176 📌 در این صورت باز هم حدیث پنجم هیچ ارتباطی با مهدیین نداشته و در حدیث، ذکری از آنان به میان نیامده است. ــــــــــــــــــ 🔵 جمع بندی 📌 در حدیث پنجم از مهدیین و فرزندان قائم به میان نیامده است 👈 بنابراین انطباق دادن (خلیفه قائم) و (12 امام عدل) بر مهدی اول و مهدیین، ادعایی بدون دلیل می‌باشد. 📌 مراد از 12 امام عدل، همان امامان 12گانه بوده که رجعت می‌نمایند و به شرح علامه مجلسی (ره) پیرامون این حدیث اشاره شد. 📌 حضرت علی (ع) تعداد امامان عدل پس از پیامبر خدا (ص) را 12 نفر ذکر می‌نمایند و اگر آن 12 امام عدل ــ که در مسجد حیره نماز می‌خوانند ــ غیر از 12 امام عدل در کلام امام علی (ع) باشند، مجموع امامان عدل پس از پیامبر (ص) 24 نفر می‌شود، نه 12 نفر. 📌 آنچه از ظهور روایت پنجم فهمیده می‌شود، (خلیفه قائم) غیر از (12 امام عدل) بوده و جزو آنان نمی‌باشد 👈 اما ناظم العقیلی بدون هیچ دلیلی می‌کوشد که خلیفه قائم را، همان امام اول از 12 امام عدل معرفی نماید. 📌 این احتمال نیز وجود دارد که مراد از (امام عدل) 👈 امام جماعت عادل باشد. 💥 نکته: همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی احمد اسماعیل همبوشی بوده لذا جهالتها و غرض ورزیهای موجود در این کتاب، بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده و بطلان فرقه او را ثابت می‌نماید. 🙏با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده ... 🌹🌹🌹 ــــــــــــــــــــ پی نوشت: 1- غیبت نعمانی، ص299 حدیث 4و5 . 2- حضرات معصومین (ع) برخی از اصحاب خاص و نزدیک خویش را تحت عنوان (اهل بیت) جای داده‌اند لذا این احتمال وجود دارد که عبارت (من اهله)، ناظر به یکی از خدمتکاران و اصحاب خاص حضرتش باشد. https://t.me/PayehayePooshaly https://eitaa.com/PayehayePooshaly 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 .
✅ نقد کتاب (/ناظم العقیلی) : ... و ليبنين بالحيرة مسجد له خمسمائة باب يصلی فيه خليفة القائم لان مسجد الكوفة ليضيق عنهم و ليصلين فيه اثنا عشر اماما عدلا ... 🖌 متن ایتا: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/768 📄 پی دی اف: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/764 🎞 کلیپ: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/766 📌 نقد و بررسی حدیث قبلی: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/758 🙏 با آرزوی بیداری عزیزان در دام افتاده ... 🌹🌹🌹 .
📩 ‏ ‏ پایه . . . . . . . . . . . 13 ‏— < ( بسم الله الرحمن الرحیم ) > —‏ صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═‏ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ‏═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان ‏💐 ـhttps://t.me/PayehayePooshaly 💠 نقد کتاب (40 حدیث مهدیین/ناظم العقیلی) ✅ لینک بخش قبل: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/771 🔹 : همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره می‌نماید. او مدعی است: 1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند. 2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند. جهت دیدن ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش، به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/727 اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم می‌زد. 📌 لازم به ذکر است کتاب مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از احمد داشته و است بر پیشانی فرقه همبوشی. 📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمی‌باشد، اما به جهت بیان رسوایی‌های بیشتر این فرقه، حدیث کتاب را در 6 بخش از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار ‌می‌دهیم. 🔹 حدیث ششم: 1️⃣ جعفر از ذریح نقل می‌کند که گفت: در مورد 👈 امامان بعد نبی (ص) از او [یعنی امام صادق] پرسيدم. حضرت [صادق ع] فرمودند: آری، امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) امام بعد از پيامبر (ص) است، [سپس حسن (ع) و سپس حسین (ع)] سپس علی بن حسين (ع)، سپس محمد بن علی (ع)، سپس امام شما. هر کس منکر آن شود، همانند کسی است که معرفت خدا و رسولش را انکار کرده است. ذریح گوید که عرض کردم: خدا مرا فدای شما کند آيا امروز شما [امام هستيد] ؟ و اين را سه بار، تکرار کردم. حضرت فرمودند: من در مورد این با تو سخن گفتم تا از شاهدان الهی در زمين باشی. 2️⃣ خداوند تبارک و تعالی هيچ چيزی را رها نکرد مگر اين که آن را به پيامبرش (ص) تعلیم داد. سپس جبرئيل را به سوی ايشان مبعوث کرد تا به ولايت علی (ع) در حياتش شهادت دهد و نام اميرالمؤمنين را بر او نهد. رسول‌ الله (ص) نه نفر را فرا خواند و فرمود: شما را فرا خواندم تا از شاهدان الهی باشيد، چه آن را آشکار کنيد و چه پنهان داريد. سپس فرمود: ای ابوبکر! برخيز و بر علی اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. گفت: آيا از امر الهی و رسولش او را اميرالمؤمنين نامیدی⁉️ فرمود: آری. پس بلند شد و بر او سلام کرد. سپس فرمود: ای عمر! برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. گفت: آيا از امر الهی و رسولش او را اميرالمؤمنين نامیدی⁉️ فرمود: آری. سپس به مقداد بن اسود فرمود: ای مقداد برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. برخاست و بر علی (ع) سلام کرد و نگفت آنچه را که آن دو گفتند. سپس به ابوذر غفاری فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن؛ او برخاست و سلام کرد. سپس به حذيفه فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن، پس برخاست و سلام کرد. سپس به سلمان فارسی فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. پس برخاست و سلام کرد. سپس به عمار بن یاسر فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. پس برخاست و سلام کرد. سپس به عبدالله بن مسعود فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. پس برخاست و سلام کرد. سپس به بريده اسلمی فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين (ع) سلام کن. پس بريده برخاست و سلام کرد ــــ و بریده کوچک ترين آنان بود ــــ سپس رسول‌ الله (ص) فرمود: شما را فرا خواندم، تا از شاهدان باشيد، چه آن را آشکار کنيد و چه پنهان داريد. 3️⃣ سپس ابوبکر بر مردم امیر شد در حالی که بريده در شام بود. هنگامی که بريده بازگشت، در مجلس ابوبکر آمد و گفت: ای ابوبکر! آيا سلام کردنمان را بر علی با عنوان امیر المومنین فراموش کردی؟ او را به این عنوان نام نهادیم که امری واجب از طرف خدا و رسولش بود. ابوبکر گفت: ای بريده، تو غايب شدی و ما حاضر بودیم، و همانا خدا امری ديگر را بعد از امری ایجاد می‌کند، و خدا ملک و نبوت را برای اهل این بيت جمع نمی‌کند. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://t.me/PayehayePooshaly ـ📄👆👆👆 4️⃣ سپس [امام صادق ع] به من فرمودند: اين را ذکر کردم تا از گواهان خدا بر زمين باشی. همانا از ما بعد از رسول‌ الله (ص) اوصياء هستند که امام بوده و اطاعت آنان واجب است. آنان است ان شاء الله. همانا خداوند عزيز و حکيم است و هر چه را بخواهد مقدم می‌کند و يا تأخير می‌اندازد و او عزيز و حکيم است 👈 سپس بعد از قائم يازده مهدی از فرزندان حسين (ع) است. گفتم: مولای من 👈 هفتمين کيست؟ خدا مرا فداي شما کند، امر شما بر سر و دو چشم است ــــ اين را سه بار تکرار کردم ــــ حضرت فرمودند: 👈 سپس بعد من، امام شما و قائم شما است ان شاء الله. 5️⃣ همانا پدرم که خوب پدری بود و رحمت خدا بر او باد مي‌فرمود: اگر سه نفر را می‌یافتم، علم را در آنان به ودیعه می‌نهادم در حالی که آنان اهل آن باشند. سخن می‌گفتم به چیزی که احتیاج به نظر در حلال و حرام خدا نباشد و سخن می‌گفتم به آنچه که تا روز قيامت می‌باشد. همانا حديث ما دشوار است که به آن ايمان نمی‌آورد مگر بنده مؤمنی که خداوند قلب او را به ايمان امتحان کرده است. 6️⃣ سپس فرمودند: به خداوند سوگند همانا از ماست خزانه داران الهی در زمين و در آسمان، ما خزانه دار طلا و نقره نيستیم. و همانا از ماست حاملان عرش در روز قيامت، محمد و علی و حسن و حسين هستند، و کسی که خدا بخواهد، چهار نفر ديگر، هر کس که خدا بخواهد که باشند. 📙منبع: الاصول الستة عشر، ص266 💥 نقد و بررسی با صرف نظر از حدیث، نکاتی خدمت عزیزان تقدیم می‌گردد: 🔹 نکته اول: در این حدیث 👈 فقط سخن از وجود 11 مهدی از فرزندان امام حسین (ع) پس از قائم به میان آمده است 👈 و هیچ دلالتی بر فرزندی مهدیین نسبت به امام زمان (ع) و مقام امامت آنان ندارد. بنابراین ادعاهای ناظم العقیلی مبنی بر این که: ـ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند. ـ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند. از این حدیث اثبات نمی‌شود. 📌 همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی به حدیث ششم کفایت می‌کند اما به جهت رسوایی بیشتر او، نکات و اشکالات بعدی را بیان می‌نماییم. 🔹 نکته دوم: مدلول این روایت در تایید می‌باشد. واقفیه کسانی هستند که قائل به هفت امام بوده و امامت امام رضا (ع) را قبول ندارند. 🔅 مرحوم شیخ حر عاملی در مورد روایات کتاب (الاصول الستة عشر) می گوید: اعلم أنّي تتبّعت أحاديث هذه الكتب الأربعة عشر 👈 فرأيت أكثر أحاديثها موجودا في الكافي أو غيره من الكتب المعتمدة، و الباقي له مؤيّدات فيها، و لم أجد فيها شيئا منكرا 👈 سوى حديثين محتملين للتقية و غيرها. ترجمه: بدان که من احادیث این کتب 14گانه را بررسی کردم 👈 و اکثر احادیث آن را در کافی یا غیر کافی از کتب مورد اعتماد دیدم و برای مابقی احادیث مویداتی در کتب است و در آن شیء منکَری نیافتم 👈 به جز دو حدیث که احتمال تقیه و غیر تقیه را دارد. 📌 یقیناً می‌توان گفت که یکی از آن دو حدیث منکَر، همین حدیث مورد بحث بوده که در تایید فرقه واقفیه می‌باشد. 📌 لذا به جهت مدلول منکر و غیر قابل قبول این حدیث، هیچ یک از محدثین شیعه این روایت را از کتاب (الاصول الستة عشر) در تالیفات خویش ذکر نکرده‌اند. لازم به ذکر است که نسخه‌ای از کتاب (الاصول الستة عشر) نزد مرحوم شیخ حر عاملی بوده و عبارت فوق، در پشت نسخه به خط ایشان نوشته شده که در مقدمه چاپ این کتاب توسط موسسه دارالحدیث در سال 1381 به آن اشاره شده است. 🔴 توجه: به نظر می‌رسد حدیث ذریح در کتاب الاصول الستة عشر تلفیقی از چند روایت باشد که البته ضمن این تلفیق، مطالبی منکَر هم در بخش چهارم حدیث به جناب ذریح نسبت داده شده است. ✅ مثلا شبیه بخش اول روایت در منابع حدیثی به این صورت نقل شده است: ... عَنْ ذَرِيحٍ‏ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْأَئِمَّةِ بَعْدَ النَّبِيِّ (ص) فَقَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) إِمَاماً ثُمَّ كَانَ الْحَسَنُ (ع) إِمَاماً ثُمَّ كَانَ الْحُسَيْنُ (ع) إِمَاماً ثُمَّ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (ع) إِمَاماً ثُمَّ كَانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) إِمَاماً مَنْ أَنْكَرَ ذَلِكَ كَانَ كَمَنْ أَنْكَرَ مَعْرِفَةَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةَ رَسُولِهِ (ص) ثُمَّ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَنْتَ‏ جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَأَعَدْتُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ لِي إِنِّي إِنَّمَا حَدَّثْتُكَ لِتَكُونَ مِنْ شُهَدَاءِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَرْضِهِ. 📙 کافی، ج1ص181 (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://t.me/PayehayePooshaly ـ📄👆👆👆 ✅ و یا شبیه بخش دوم روایت در منابع حدیثی به این صورت نقل شده است: ... عَنْ ذَرِيحٍ الْمُحَارِبِيِّ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنَ عَلِيٍّ (ع) عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ بَعَثَ جَبْرَئِيلَ إِلَى مُحَمَّدٍ (ص) أَنْ يَشْهَدَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) بِالْوَلَايَةِ فِي حَيَاتِهِ وَ يُسَمِّيَهُ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَبْلَ وَفَاتِهِ فَدَعَا نَبِيُّ اللَّهِ (ص) تِسْعَةَ رَهْطٍ فَقَالَ إِنَّمَا دَعَوْتُكُمْ لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ أَقَمْتُمْ أَمْ كَتَمْتُمْ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ أَ عَنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ⁉️ قالَ نَعَمْ فَقَامَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ قَالَ قُمْ يَا عُمَرُ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ أَ عَنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ نُسَمِّيهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ⁉️ قالَ نَعَمْ فَقَامَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِلْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ الْكِنْدِيِّ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ فَسَلَّمَ وَ لَمْ يَقُلْ مِثْلَ مَا قَالَ الرَّجُلَانِ مِنْ قَبْلِهِ ثُمَّ قَالَ لِأَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِيِّ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِحُذَيْفَةَ الْيَمَانِيِّ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِعَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِبُرَيْدَةَ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَانَ بُرَيْدَةُ أَصْغَرَ الْقَوْمِ‏ سِنّاً فَقَامَ فَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّمَا دَعَوْتُكُمْ لِهَذَا الْأَمْرِ لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ اللَّهِ أَقَمْتُمْ أَمْ تَرَكْتُم‏. 📙 امالی شیخ مفید، ص18 ✅ و یا شبیه بخش سوم روایت در منابع حدیثی به این صورت نقل شده است: ... عَنْ ذَرِيحٍ‏ الْمُحَارِبِيِّ عَنِ الثُّمَالِيِّ عَنِ الصَّادِقِ (ع)‏ أَنَّ بُرَيْدَةَ كَانَ غَائِباً بِالشَّامِ فَقَدِمَ وَ قَدْ بَايَعَ النَّاسُ أَبَا بَكْرٍ فَأَتَاهُ فِي مَجْلِسِهِ فَقَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ هَلْ نَسِيتَ تَسْلِيمَنَا عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَاجِبَةً مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ قَالَ يَا بُرَيْدَةُ إِنَّكَ غِبْتَ‏ وَ شَهِدْنَا وَ إِنَّ اللَّهَ يُحْدِثُ الْأَمْرَ بَعْدَ الْأَمْرِ وَ لَمْ يَكُنِ اللَّهُ تَعَالَى يَجْمَعُ لِأَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ النُّبُوَّةَ وَ الْمُلْكَ. 📙 مناقب ابن شهرآشوب، ج3ص53 ⛔️ در بخش چهارم حدیث پیرامون هفت امام بعد پیامبر (ص) سخن به میان آمده و امام بعد از امام صادق (ع) ـ یعنی امام کاظم ع ـ به عنوان 👈 قائم و هفتمین امام معرفی گشته که این مطلب، همان اعتقاد بوده و مردود می‌باشد. ⛔️ لازم به ذکر است که این مضمون و عبارت (سپس بعد از قائم يازده مهدی از فرزندان حسين ع است) ــ با توجه به این که مراد از قائم در حدیث ذریح، امام کاظم ع می‌باشد ــ در هیچ حدیثی وجود ندارد. 📌 فراموش نشود که ناظم العقیلی در صدد اثبات 👈 وجود مهدیین از فرزندان امام زمان (ع) پس از ایشان بوده و مقام امامت را برای آنان قائل است 👉 اما همانطور که شاهد بودید، حدیث ذریح هیچ ارتباطی با ادعای او ندارد. ✅ و اما شبیه بخش پنجم روایت در منابع حدیثی به صورت زیر نقل شده است: ... عَنْ ذَرِيحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ‏ إِنَّ أَبِي نِعْمَ الْأَبُ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ كَانَ يَقُولُ لَوْ أَجِدُ ثَلَاثَةَ رَهْطٍ أَسْتَوْدِعُهُمُ الْعِلْمَ وَ هُمْ أَهْلٌ لِذَلِكَ لَحَدَّثْتُ بِمَا لَا يُحْتَاجُ فِيهِ إِلَى نَظَرٍ فِي حَلَالٍ وَ لَا حَرَامٍ وَ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ. 📙 بصائرالدرجات، ج1ص478 (صفحه بعد)📄👇👇👇 .