۳۰ مجموع.mp3
17.06M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۰)
🏷 صفت خالقیت
🏷 توحید افعالی و بحث از گناه و زشتی
🏷 صفت ربوبیت
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۲).mp3
5.08M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۲)
🏷 صفت الوهیت
📮 @Philosophy_Sandwich
خداشناسی فلسفی (۳۸).mp3
5.47M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۸)
🏷 شبهه اختیار از طریق علم الهی و توحید افعالی
🏷 علم حضوری به اختیار
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۹).mp3
5.34M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۹)
🏷 پاسخ شبهه اختیار از طریق علم الهی و قضا و قدر علمی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۴۰).mp3
5.61M
📘 خداشناسی فلسفی (۴۰)
🏷 پاسخ شبهه اختیار از طریق توحید افعالی و قضا و قدر عینی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🙎♂#خردخوان | انسانشناسی کلنگر و جزءنگر
🔍 انسانشناسی از يک جهت به دو قسم تقسيم ميشود: انسانشناسي کلنگر و انسانشناسي جزءنگر؛
1️⃣ انسانشناسي کلنگر ناظر به انسان بماهو انسان است. نه مثلاً انسان از آن حيث که موجودي اقتصادي است يا انسان از آن حيث که موجودي اجتماعي است يا از آن حيث که موجودي سياسي است.
اين نوع انسانشناسي؛
🔻 اولاً، تقدم رتبی و منزلتی بر انسانشناسی خرد و جزءنگر دارد. يعني ابتدا بايد اثبات شود که انسان، فيالمثل موجودي اجتماعي است، تا دانشي به نام جامعهشناسي منطق علمي خود را داشته باشد؛ يا ابتدا بايد ثابت شود که انسان موجودي سياسي است، تا دانشي به نام علوم سياسي بر پايههاي منطقي محکمي استوار شود.
🔻 ثانياً، نوع پاسخ به مسائل آن، ساختار علوم انسانی و اجتماعی را شکل میدهد. فيالمثل، کسي که انسان را موجودي انزواطلب و جمعگريز بداند، نسبت به کسي که انسان را موجودي اجتماعي و انزواگريز ميداند، نگاهي متفاوت به جامعهشناسي و روانشناسي خواهد داشت.
2️⃣ انسانشناسی جزءنگر (خرد) ناظر به ابعاد، ساحتها و ويژگيهاي خاصي از انسان است؛ همۀ شاخههای علوم انسانی، انسانشناسیهاي خرد و جزءنگرند.
در سايه پيدايش علوم انساني و تحقيقات گستردهاي که در هر يک از رشتههاي روانشناسي، جامعهشناسي، اقتصاد، سياست، مديريت و امثال آن صورت گرفته است، در هيچ برههاي از تاريخ تا اين اندازه آدميان از خود اطلاعات و شناختهاي گسترده نداشتهاند. ابزارها و ادوات شناخت و مطالعه تجربي و ميداني و درونکاوانه دربارة انسان و کنشهاي انسان و علوم شناختي و امثال آن همگي در خدمت شناخت بيشتر و بيشتر انسان هستند. اما متأسفانه تاکنون اين شناختهاي گسترده و غني نتوانسته اند عنای فکری درباره انسان پدید بیاورند. به تعبير ارنست کاسيرر «اگر نتوانيم صراط مستقيمي پيدا کنيم، علم يافتن واقعي به خصوصيات کلي فرهنگ انساني ممکن نخواهد بود و به غرق شدن در تودهاي از معلومات جدا و پراکنده که به ظاهر فاقد هر گونه انسجام دروني هستند، ادامه خواهيم داد.» ماکس شلر هم ميگفت: «علوم تخصصي که پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سرو کار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پردة حجاباند تا روشنگر آن.» و مولوي اين حقيقت را که گسترش علم ملازم با خودشناسي و انسانشناسي نيست، چه زيبا بيان کرد:
صد هزاران فصل داند از علوم
جان خود را مي نداند آن ظلوم
✏️ استاد #احمدحسین_شریفی
📚 #فلسفه_علوم_انسانی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
اعتباری بودن قضایای ارزشی.mp3
10.36M
⚖️ #خردنوا | اعتباری بودن قضایای ارزشی
دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی
تفکیک دو معنای اعتباری و لوازم آن
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 #خردخوان | ملاک نیازمندی به علت؛ بیان دیدگاهها
۱) دیدگاه مادیگرایان: موجودیت
از نظر مادی گرایان ملاک نیازمندی به علت " موجود بودن" است. و هر شیء از آن جهت که موجود است نیازمند علت است.
۲) دیدگاه متکلمان: حدوث
از نظر متکلمان ، ملاک نیاز به علت " حدوث" و شیء از آن جهت که حادث است نیازمند علت است.
۳) دیدگاه مشهور فیلسوفان: امکان ماهوی
مشهور فیلسوفان پیش از صدرا ، ملاک اصلی نیاز شیء به علت را " امکان ماهوی" آن شیء می دانند.
۴) دیدگاه صدرا و پیروانش: امکان وجودی
ایشان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت را امکان وجودی یا امکان فقری می دانند. این امکان در وجودِ معلول نهفته است به این نحو که وجود معلول به نحوی است که عین فقر و عین نیاز به علت است.
📚 #فلسفه_اسلامی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
1.mp3
12.39M
1⃣ #خردنوا | هوش مصنوعی، تجسم تکنولوژیک فلسفهای خاص
نگاه محاسباتی «calculative» به ذهن و نقش آن در هوش مصنوعی
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
2.mp3
7.25M
2⃣ #خردنوا | توضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختی
اتصال گرایی «connectionism»، محاسباتی «computationalism»
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
3.mp3
12.84M
🧠 #خردنوا | دو دوره در مطالعات هوش مصنوعی
کلاسیک و مدرن
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ارکان مبناگروی
مقدمه: متعلّق باور و معرفت انسان قضيه (گزاره) است و از سویی مجموعه قضايا و گزارهها به دو دسته اساسى تقسيم میشوند:
۱- گزارههاى پايه: گزارههایی اند كه بر هيچ گزاره ديگرى مبتنى نيستند و از موجَّه و مدلَّلسازى بینيازند يا به تعبير مسامحى خودْ موجَّه اند؛ از اين رو، سلسله موجَّهسازى به آنها منتهى میگردد.
۲- گزارههاى غير پايه يا روبنا: گزارههايی اند كه بر گزارههاى ديگر مبتنی اند و به موجّهسازى نيازمندند. معمولًا، اين گونه گزارهها را «استنتاجى»، «نظرى» و «كسبى» مینامند.
بدين ترتيب، گزارهها يا باورهاى پايه، نيازى به موجّهسازى ندارند بلكه آنها براى موجّه و مدلّل كردن ديگر گزارهها، يعنى گزارههاى روبنا و نظرى، مبنا و پايهاند. سير از گزارههاى پايه به گزارههاى غير پايه از طريق استدلال تحقق میيابد. از اين رو، استدلال راهى است كه به وسيله آن باورها و گزارههاى غير پايه موجَّه و مدلَّل میگردند.
بدين سان، اصول مشترك ميان مبناگرايان بدين شرح است:
۱- مجموعه گزارهها به دو قسم پايه و غير پايه، يا به تعبير ديگر، به مبنا و روبنا، منقسم میشوند؛
۲- گزارههاى غير پايه بر گزارههاى پايه مبتنى است و به واسطه آنها موجَّه و مدلَّل میگردد؛
۳- دستيابى به گزارههاى غير پايه، يا به تعبير منطق دانان كلاسيك كسب گزارههاى نظرى، از راه استدلال صورت میگيرد؛
۴- از اين رو، رابطه ميان گزارههاى پايه و غير پايهْ توليدى، زايشى و استنتاجى است؛ يعنى گزارههاى غير پايه از گزارههاى پايه زاده میشوند؛
۵- اين رابطه يا نسبتْ يك سويه و يا يك طرفه است. يعنى گزارههاى غير پايه بر گزارههاى پايه مبتنی اند و از گزارههاى پايه به دست میآيند؛ امّا گزارههاى پايه بر گزارههاى غير پايه مبتنى نيستند و از آنها به دست نمیآيند.
حاصل آنكه مبناگروى، علیرغم اينكه قرائتها و تفسيرهاى بسيارى دارد، در برابر انسجام گروى با اين شماى كلى قابل ترسيم است.
📕#محمد_حسینزاده، بر گرفته از کتاب پژوهشى تطبيقى در معرفت شناسى معاصر، ص ۱۵۶ و ۱۵۷
📚 #معرفتشناسی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
زمان و مکان .mp3
5.97M
1⃣ #خردنوا | دیدگاهها درباره زمان و مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دیدگاه افلاطون درباره مکان.mp3
9.9M
2⃣ #خردنوا | دیدگاه افلاطون درباره مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
مکان ارسطو.mp3
8.12M
3⃣ #خردنوا | دیدگاه ارسطو درباره مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نظر مصباح مکان.mp3
8.6M
4⃣ #خردنوا | دیدگاه آیت الله مصباح درباره مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 حرکت جوهری و خلق تغییرناپذیر در قرآن
❓ سوآل: در قرآن کریم در آیه معروف به فطرت آمده است:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
به یکتا پرستی روی به دین آور فطرتی است که خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است و در آفرینش خدا تغییری نیست دین پاک و پایدار این است ولی بیشتر مردم نمی دانند (الروم/30)
آیه می فرماید خلقت خدا قابل تبدیل و تغییر نیست. از سوی دیگر طبق نظریه حرکت جوهری جوهر و ذات اشیاء تغییر می کند. آیا لازمه حرکت جوهری تبدیل خلق الله نیست که قرآن نفی می کند؟ اگر چنین باشد این نظریه با قرآن ناسازگار است. پاسخ چیست؟
✅ پاسخ: خیر. ، فارغ از اینکه نظریه حرکت جوهری درست باشد یا نادرست، بین آیه کریمه و نظریه حرکت جوهری تنافی نیست و آنها سازگار هستند. لازمه تبدیل ناپذیری خلق الهی این نیست که مخلوقات تحول پیدا نکنند. خود حرکت جوهری بنا بر اینکه درست باشد خلق الهی است. اگر خداوند عالم طبیعت را با خاصیت حرکت جوهری آفریده باشد، این خاصیت همراه با این عالم و مقتضای خلق الهی خواهد بود. خلقت ملازم با ثبات و تغییرناپذیری مخلوق نیست. خداوند می تواند مخلوق تغییر ناپذیر بیافریند و می تواند مخلوق تغییر پذیر بیافریند. بنا بر نظریه حرکت جوهری عالم ماده تغییر پذیر است. خدا عالم را به نحوی آفریده که تغییرپذیر است. پس تغییرپذیری در خود خلقت است، نه ناسازگار با آن. پس برای اینکه خلقت تغییر نکند باید عالم حرکت جوهری داشته باشد. پس باید گفت قضیه عکس آنچیزی است که در سوال آمده است. اگر عالمی که تغییرپذیری در ذاتش قرار دارد تغییر نپذیرد در خلق خدا تبدیل حاصل شده است.
🔻 حتی اگر قایل به حرکت جوهری نباشیم، تغییر را نمیتوان انکار کرد. تغییر امر محسوسی است، نه فقط در اعراض بلکه در ذوات و جواهر. منتهی کسانی که به حرکت جوهری قائل نیستند به کون و فساد قائل هستند. مثلا چوب با سوختن تبدیل به خاکستر می شود. حیوان به خاک تبدیل می شود و الی ماشاء الله از این تغییرات در عالم داریم. آیا این تغییرات مصداق تبدیل خلق الله است؟ خیر. خود این تغییر پذیری لازمۀ خلقت و در بطن آن نهفته است. خداوند موجودی آفریده است با خاصیت فساپذیری. البته برای این قسمت از آیه تفسیرهای دیگری هم شده است که ربطی به تغییر عالم ندارد. مثلا برخی گفته اند مراد این است که دین الهی تغییر نمی پذیرد. مناسب تر آنست که گفته شود آیه شریفه درباره فطرة الله است که فطر الناس علیها و این فطرت تبدیل پذیر نیست. و البته این تغییرناپذیری مصداقی از قاعده کلی لاتبدیل لخلق الله است.
✏️ استاد #محمد_فنایی_اشکوری
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
AudioCutter_3FilesMerged_۱۲۱۱۲۰۲۲(3).mp3
6.72M
🔗 #خردنوا | ارتباط رنج و رشد
۱) آیا لزوما برای رشد کردن، باید متحمل رنج و مشقت شویم؟
۲) محرومیتهای جبری انسانها در دادگاه الهی چگونه محاسبه می شود؟
👤 استاد #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام