علیرضا زادبر
#اطلاعیه_ترم_جدید #کلاس_مجازی #ترم_تابستان #دوره_دوازدهم ارسال پیام به #آیدی و دریافت شرایط ثبت نا
#جمهوری_اسلامی
از ۵۷ تا ۶۸
سه جلسه متوالی به تاریخ و فرآیند آغاز جنگ پرداختیم. دیروز جلسه آخر برگزار شد.
جلسه دوازدهم
پایان پرونده "آغاز جنگ تحمیلی"
آیا تحرکات ایران، مواضع امام خمینی، خودسری های گروه های آزادی بخش و مقاومت عامل و انگیزه اصلی شروع جنگ بود؟
صدام پس از سخنرانی امام در فروردین ۱۳۵۹ خطاب به ارتش عراق و تحریک شیعیان توسط امام به این نتیجه رسید که باید با ایران وارد جنگ شود؟
#تاریخ_معاصر
#دوره_جمهوری_اسلامی
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#جمهوری_اسلامی از ۵۷ تا ۶۸ سه جلسه متوالی به تاریخ و فرآیند آغاز جنگ پرداختیم. دیروز جلسه آخر برگ
دو پرونده ساختگی برای جنگ
بهار ۱۳۵۹ دو پرونده اتهامی علیه ایران بهانه مهم صدام بود.
۱. خبر بمبگذاری ناموفق در یکی از اقامتگاههای صدام که بلافاصله اعلام شد از طرف ایران بوده است!
۲. طارق عزیز عضو شورای رهبری حزب بعث در دانشگاه مستنصریه توسط فردی بنام "سیمر نور علی" با پرتاب نارنجک دست ساز مجروح شد. مقامات عراقی اعلام کرد او ایرانی الاصل است!
صدام کنفرانس خبری برگزار کرد و اعلام کرد هرکس بخواهد با ما بجنگد ما آماده جنگیم!!! و در کمال تعجب گفت: جزایر سه گانه(تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) باید به امارات بازگردانده شوند! موضوعی که ارتباطی به عراق نداشت و محل اختلاف ایران و امارات بود. زخمی که از دوره پهلوی دوم پس از جدایی بحرین، انگلیسی ها در این منطقه بازگذاشتند!
امام پاسخ صدام را داد.
#تاریخ_معاصر
#دوره_جمهوری_اسلامی
https://eitaa.com/Politicalhistory
#خرافه_عیدالزهرا
💢 آیا نهم ربیع روز #قتل خلیفه دوم است؟
"این متن بدنبال دفاع از #خلیفه_دوم نیست؛ بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین #شیعیان است"
✅تاریخِ #دقیق قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو :
طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند.
بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار می کنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر می کنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است.
✅برای اطمینان می توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی الحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده اند:
✅منابع تاریخی #شیعه یا متمایل به تشیع :
۱. تاریخ الیعقوبى ، یعقوبی، ج۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج۲ ، ص۴۹
۲. التنبیه و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است
۳. مروج الذهب ، مسعودی ، ج۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است.
۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است.
۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از امام عصر (عج) مشرف شده اند.
✅برخی دیگر از #منابع تاریخی:
۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم
۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۸. أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی
۹. الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۱۰. تاریخ الطبری، طبری، ج۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی
✅بد نیست بدانیم که #علمای قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشته اند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است
📚بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۸
✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده #نهم ربیع الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.
✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته می افزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند»
📚کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۹
https://eitaa.com/Politicalhistory
سالروز آغاز امامتِ امامی که خودمان دلیل غیبت اش هستیم گرامی باد
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شیعه_انگلیسی
💢 وقتی لعنِ #همسر پیامبر
بازیچه و بهانه #کشتار شیعیان میشود!
کاری که #شیعه_انگلیسی به آن با افراط گرایی دامن میزند☝️
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از آقایان گویی از آیت الله بهجت هم بیشتر میفهمند و بیشتر از ایشان مُحب امیرالمومنین هستند!
حتما ببینید
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از MajidBehestani مجید بهستانی
احیای پایگاه بسیج و مسجد
در ابتدای انقلاب با توجه به نیاز به بسیج نیروهای داوطلب مردمی برای تسریع در فرآیند عمران و خدمات رسانی به توده محروم سازمان جهاد سازندگی ساخته شدند. با ناامنی خیابانها، کمیته ها برپا شدند، و کمی بعد سپاه و واحد اطلاعات رو ساختند. نهادهای دیگر هم آمدند تا فرمایش امام روی زمین نماند.
با پایان جنگ و تثبیت نظام سیاسی، بیشتر آن نهادها یا ادغام شدند یا عقیم. دیگه آن کارکردهای انگیزشی_مردمی اصلی خود را نمی توانستند با توجه به فضای جدید بازسازی کنند. احیای جمهوری اسلامی، که الان در فترت رفته، به احیای نهادهای مردم پایه انگیزه مند وابسته است. شاید مردمی سازی اقتصاد از درون این کانال عبور کند.
از جمله نهادهایی که الان به مرگ و روزمرگی افتاده پایگاه های محلات هستند. مساجد هم حال و روز خوش قبلی را ندارند. مسجد و پایگاه باید قلب تپنده محله باشند و در حکمرانی محله محور نقش آفرینی اصلی ایفا کنند. مثلا چگونه؟
نهاد با نیاز عمومی می بایست پیوند بخوره وگرنه تبدیل به کالت و سازمان صنفی یا یک حلقه بسته خواهد شد. نیاز فعلی جامعه معیشت خانوارها است. پایگاه ها و مساجد می توانند توانمندسازی خانواده ها را دنبال کنند. ادارات و سازمانهای دولتی و غیردولتی وجود دارند که به دنبال شناسائی نیروی انسانی و شبکه سازی آنها به جهت تعلیم آنها برای اشتغال آفرینی کارآفرینانه (محدود، خانوادگی، شخصی، یا ...) هستند. اینجا می تواند یک مثلث میان مسجد، پایگاه، و موسسه یا اداره کارافرینی شکل بگیرد. وقتی چند نفر توانمند شوند، بقیه که با دیده تردید می نگرند، دنبال آنها خواهند آمد. مسجد و پایگاه اگر مفید باشند نه بلندگوی جناحی، آن وقت بار دیگر به مرکز توجه محله تبدیل خواهند شد.
#حکمرانی_محله_محور
#حکمرنی_مسجد_محور
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواد موگویی بلدِ کار است! امثال مهدی نصیری که سالها بر مدار افراط و تفریط ژست منتقد طلبکار دارند باید مقابل آدمِ بلدکار بنشینند تا افکار عمومی متوجه تناقضات و پریشانی گفتههای این افراد شوند.
https://eitaa.com/Politicalhistory