eitaa logo
علیرضا زادبر
53.7هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
10 فایل
دکتری علم سیاست، گرایش مسایل ایران تاریخ ثبت نام کلاس های ترم جدید از ۳۱ خرداد
مشاهده در ایتا
دانلود
فرهنگ نذری دادن نباید فراموش شود
💢روز بر امام حسین (ع) و کاروانش چه گذشت؟ آخرین منزل تا قبل از رسیدن به کربلا ✅قصر بني مُقاتِل  زمان: چهارشنبه اول محرم 61 الحرام هجري ✅گروهي از اهل کوفه در اين منزلگاه خيمه زده بودند، حضرت از آنها پرسيد: آيا به ياري من مي آييد؟ بعضي گفتند دل ما رضايت به مرگ نمي دهد و بعضي گفتند: ما زنان و فرزندان زيادي داريم، مال بسياري از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت اين جنگ نداريم، لذا از ياري تو معذوريم . حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.  ✅امام حسین(ع) در قصر بنی مقاتل، شخصی را که گفته شده حجاج بن مسروق جعفی بوده است به خیمه عبید الله بن حر جعفی فرستاد و از او خواست به دیدار ایشان بیاید. اما عبیدالله عذر آورد و پس از خواندن آیه استرجاع گفت: من قادر به یاری دادن او نیستم و دوست ندارم که او مرا ببیند یا من او را ببینم. امام حسین(ع) خود به خیمه او رفت و او را برای یاری فراخواند، عبیدالله عذر آورد ولی اسبش را در اختیار امام گذاشت امام آن را نپذیرفت امام حسين (ع) در اين منزل به عبيدالله جعفي چنين فرمود:  ✅پس اگر ما را ياري نمي کني خداي را بپرهيز و از اين که جزو کساني باشي که با ما مي جنگند. سوگند به خدا اگر کسي فرياد ما را بشنود و ما را ياري نکند، او را به رو در آتش مي افکند.  ✅به گفته عقبه بن سمعان، امام حسین(ع) شبانه از قصر بنی مقاتل به سمت نینوا حرکت کرد، در نزدیکی همین منزل بود که بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد. و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد. ✅جمله معروف علی اکبر که «هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم؛ فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین» در همین جا گفته شده است. 📚دینوری، اخبارالطوال، ص۲۵۱-۲۵۰؛ بلاذری، انساب‌الاشراف، ج۳، ص۱۷۴؛  https://eitaa.com/Politicalhistory
گریه شیعه از سر افسردگی، غصه، یاس و شکست نیست. گریه اعتراضی بر امام حسین(ع) این سنت را زنده نگه داشته است. گریه محبت است. رقیق شدن قلب است. اشک اوج حالت انسانی برای ابراز محبت است. جوان و نوجوان عزیز به دروغ به شما می گویند دین گریه و ماتم. این اشک سازنده و بهجت آور است. فقط هم یک راه دارد: تجربه کنید. https://eitaa.com/Politicalhistory
جلسات تدریس آثار شهید مطهری در قالب از یکشنبه ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد. فردا پنج شنبه یک جلسه توجیهی مقدماتی برگزار می گردد. با توجه به ساعت حضور شرکت کنندگان در هیاتها، کلیه جلسات عصر و صوت جلسات در بخش آفلاین در اختیار افرار قرار می گیرید. محوریت کتاب حماسه حسینی است اما اساتید دوره مباحث فراتر از آن ارائه می کنند. اساتید ارائه دهنده: دکتر احمد شریعتمداری دکتر محمد طالعی لاری دکتر علیرضا زادبر جلسات در بستر اسکای روم برگزار میشود. هر هفته دو جلسه حدودا ۷۰ تا ۸۰ دقیقه آخرین هماهنگی ها👇 @sabet_21
💢بررسی تاریخچه قمه زنی قبل از صفویه، چیزی به نام قمه زنی در مذهب تشیع وجود نداشت این عمل غیرعقلانی را به اهل بیت نچسبانید 👇👇 در مورد منشأ اصلی و اولی قمه زنی، اقوال مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه که بیشتر از همه مستند و قابل اثبات است، این است که تیغ زنی و قمه زنی رسومی عاریتی اند که از جانب ترک های آذربایجان به فارس ها و اعراب منتقل شده اند. ابراهیم الحیدری، جامعه شناس، محقق و نویسنده ی عراقی الاصل کتاب تراژدی کربلا نیز براین عقیده است که مراسم هایی از قبیل قمه زنی، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدریج از اواخر این قرن در آن کشور رواج یافته است. بنابراین مراسم قمه زنی و … از خارج عراق به آن کشور وارد شده و ریشه ی عربی ندارد. عرب های عراق تا آغاز قرن بیستم در این گونه مراسم ها شرکت نمی کردند؛ این اعمال در ابتدا در میان ترک های عراق، فرق وکردهای غرب ایران مرسوم بود. گزارشی از مقامات بریتانیایی درباره مراسم عاشورای 1919م. در نجف نیز حاکی است که گروهی صد نفره از شیعیان ترک در آن سال به قمه زنی پرداخته بودند.  ✅ ورود قمه زنی به ایران در زمان صفویان و جریان فداییان پیتر دلاواله، سیاح ایتالیایی، از عزاداری شیعیان در اصفهان عصر صفوی سال 1037 قمری چنین گزارش می دهد: تشریفات و مراسم عزاداری عاشورا به این قرار است که همه غمگین و مغموم به نظر می رسند و لباس عزاداری به رنگ سیاه – یعنی رنگی که در مواقع دیگر هیچ وقت مورد استعمال قرار نمی گیرد- بر تن می کنند. هیچ کس سر و ریش خود را نمی تراشد و به حمام نمی رود. به علاوه نه تنها از ارتکاب هر گناه پرهیز می کنند، بلکه خود را از هرگونه تفریح و خوشی محروم می سازد. جمعی در میدان ها و کوچه های مختلف و جلوی خانه های مردم، برهنه و عریان در حالی که فقط با پارچه ی سیاه یا کیسه ی تیره رنگی ستر عورت کرده و سر تا پای خود را با ماده ای سیاه و براق … رنگ زده اند، حرکت می کنند… به همراه این افراد، عده ای برهنه نیز راه می روند که تمام بدن خود را به رنگ قرمز در آورده اند؛ تا نشانی از خون هایی که به زمین ریخته و اعمال زشتی که در آن روز [عاشورا] نسبت به حسین انجام گرفته است، باشد. همه با هم، آهنگ های غم انگیز در وصف حسین و مصائب وارد بر او می خوانند و دو قطعه چوب یا استخوانی را که در دست دارند، به هم می کوبند و از آن صدای حزن انگیزی به وجود می آورند و به علاوه حرکتی به سر و تن خود می دهند که علامتی از اندوه بی پایان آن ها است و بیشتر به رقص شباهت دارد … 📚عبدالله مستوفی، شرح زندگانی من با تاریخ اجتماعی و اداری ایران جلد3 ابراهیم الحیدری، تراژدی کربلا، ترجمه ی علی معموری، ص 475. سفرنامه پیتردلاواله، ترجمه شجاع الدین شفا https://eitaa.com/Politicalhistory
💢آیا مدرک معتبری وجود دارد که سر مبارک امام حسین(ع) بر روی نیزه قرآن خوانده باشد؟ در منابع اهل سنت و شیعه به این موضوع اشاره شده است. زید بن ارقم یکی از صحابه رسول خدا(ص) می‌‌گوید: «روز بعد از ورود اهل بیت(ع) به کوفه، ابن زیاد امر کرد تا سر مبارک حضرت سید الشهداء(ع) را در کوچه‌هاى کوفه و در میان قبائل بگردانند، من در میان غرفه نشسته بودم که سر حسین بن علی(ع) را که بالای نیزه بود از نزدیک منزل من عبور دادند. هنگامى که سر مبارک به من نزدیک شد، شنیدم این آیه مبارکه را قرائت مى‌‏کند: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً».  به خدا قسم از شنیدن این صدا موهاى بدنم راست شد و گفتم: سر مبارکت (با این اعجاز) از داستان اهل کهف نیز شگفت‏‌تر است». 📚شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 117 ✅ضمنا در منابع زیر نیز به این مساله مسلم تاریخی اشاره شده است👇 ا📚لإرشاد - الشيخ المفيد - ج 2 - ص 117 - 118 📚الصراط المستقيم - علي بن يونس العاملي - ج 2 - ص 179   ✅یک نمونه از متون تاریخی👇👇  عن المنهال بن عمرو قال أنا والله رأيت رأس الحسين بن علي حين حمل وأنا بدمشق وبين يدي الرأس رجل يقرأ سورة الكهف حتى بلغ قوله تعالى " أم حسبت أن أصحاب الكهف والرقيم كانوا من آياتنا عجبا " قال فأنطق الله الرأس بلسان ذرب فقال أعجب من أصحاب الكهف قتلي وحمل . 📚تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 60 - ص 369 – 370 .  بنابراين ، با اين همه مدارك معتبري كه در اين باره وجود دارد ، شكي در صحت خبر قرآّن خواندن سر مبارك امام حسين عليه السلام باقي نمي‌ماند . https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مساله فقط سیاست و سیاسی نیست . اینکه جریان شیطان با تمام توان، با حجم زیاد شبهات، تخفیف و تحقیر عزاداری به میدان آماده و شب و روز در تلاش است صرفا با اغراض سیاسی و یا مبارزه با حکومت فعلی قابل درک نیست. آنان بخوبی می دانند که محبت اباعبدالله(ع) در فطرت انسان نهادینده شده است. قالَ رَسُولُ اللّهِ (ص):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556) اگر لایه های غبار نشسته بر روی قلوب کنار زده شود، احیای صورت گیرد. هر انسان آزاده ای محبت اباعبدالله(ع) را تصدیق می کند. و کودکان در راس این احیاگری قرار دارند. محرم فرصت آن احیاگیری است‌. اگر به مبارزه محرم‌آمده اند تا با انواع رذالت ها و شبهات فکری جایگاه آن را تخفیف دهند، یک دلیل همین است. آنها با محرم احیاکننده انسان سر ستیز دارند، اگر محرم بعنوان یک جشنواره یا فستیوال شبیه به آنچه در سایر ادیان و مکاتب وجود دارد برگزار شود، یعنی صرفا یک مجموعه مناسک شور محور باشد، هیچ مشکل و ستیزی با آن ندارند. https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از گروه جهادی مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب دوم پخت و توزیع نذری با کمک و نذورات شما اگر قصد مشارکت دارید به ویژه در این سه بخش: خرید مرغ، ذبح گوسفند و تهیه برنج با پرداخت هر مقدار ممکن سهیم شوید: شماره کارت نذورات دهه اول محرم 6104337681380596 لینک کانال گروه جهادی ما👇 https://eitaa.com/gorohe_masaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا حسینیه کودک و نوجوان ماست. محتوا براساس اقتضا سن آنان ارائه میشود. خودشان متولی هیات هستند. تجربه می کنند این لذت را.
دور تا دور هیات نام شهدا روی کتیبه هاست. اینجا بچه ها زیر سایه آرمان ایستاده اند.
علیرضا زادبر
#گزارش_به_مردم دور تا دور هیات نام شهدا روی کتیبه هاست. اینجا بچه ها زیر سایه آرمان ایستاده اند.
در مجموعه ما کلیه امور اجرایی در دست نوجوانان و جوانان است. مو سپیدها حمایت می کنند، پشتیبانی می کنند. در مجموعه ما ولی این یک قانون است: کار اجرایی باید در دست این نسل باشد.
هیات پایگاه انسان سازی و تبلور احیاگری است. محرم فستیوال نیست، محرم موعود زنده شدن روح است. روح در محاصره، روح در تسخیر آلودگی ها.... برای حسینیه کودکان به اساب بازی و هدیه برای بچه ها نیاز داریم. نذری دادن فقط قیمه نیست‌. نذر فرهنگی کنید. این هدایا و لذت تا ابد در ذهن بچه ها می ماند و شما بانی این لذت هستید. هرکس میتواند کمک کنید شماره کارت نذورات دهه اول محرم 6104337681380596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه چیزی را از شما میخواهند بگیرند: را! همین‌جلسات اجازه نخواهند داد
کاروان به کربلا رسید زهیر به حسین (علیه‌السّلام) گفت: نزدیک ما، کنار رود فرات ، یک آبادی است که پر از خارهای (مغیلان) است، و موجب استتار و مانع نفوذ دشمن می‌شود و فرات آن را از سه سو احاطه کرده است. امام پرسید: نامش چیست؟ گفت: عقر فرمود: پناه می‌بریم به خدا از عقر، حسین (علیه‌السّلام) به حر گفت: بیا تا کمی جلوتر برویم، آنگاه فرود آییم. حر و سپاهیانش با امام، به راه ادامه دادند تا آنکه به کربلا رسیدند. در آنجا حر و یارانش در برابر امام ایستادند و آنها را از رفتن بازداشتند. حر گفت: همین جا فرود آیید، فرات که به شما نزدیک است. حسین (علیه‌السّلام) پرسید: اسم اینجا چیست؟ گفتند: کربلا. فرمود: محلی که با رنج و بلا همراه است. پدرم هنگام رفتن به صفین ، از اینجا گذشت. من با او بودم، ایستاد و از نام این سرزمین پرسید. نامش را گفتند. فرمود: اینجا محل فرود آمدنشان، و مکان ریخته شدن خونشان است. پرسیدند: چه کسانی؟ فرمود: کاروانی از خاندان محمد (ص) اینجا فرود می‌آیند. آن گاه امام حسین (ع) دستور داد بارها را همان جا فرود آورند  دینوری، ابوحنیفه، الاخبارالطوال، ص۲۵۳.    محرم را اینجا دنبال کنید👇 https://eitaa.com/Politicalhistory
امروز نخستین جلسه طرح بحث با افرادی که ثبت نام کرده اند برگزار شد. از یکشنبه با بررسی تاریخ سقیفه توسط دکتر طالعی لاری جلسات آغاز خواهد شد. جهت هماهنگی: @sabet_21
این یک فرصت دیگر است برای اثبات مجدد بطلان ادعا و عمل کسانیکه خوب حرف میزنند و بد رفتار می کنند! https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
کاروان به کربلا رسید زهیر به حسین (علیه‌السّلام) گفت: نزدیک ما، کنار رود فرات ، یک آبادی است که پر
💢نامه به امام حسین(ع): به من خبر رسيده است كه تو در سرزمين كربلا فرود آمده اي، و يزيد به من نوشته است: كه بر بستر نيارامم و از سير نكنم تا اين كه يا تو را به ديار ديگر نزد خداي لطيف خبير فرستم ويا اين كه تحت فرمان خود و يزيد در آورم، والسلام. 📚مقتل العوالم،ص 243 ✅نکته جالب اینجاست، در عین حال که به امام حسین(ع) هیچ گونه رحمی نداشتند، یزید به حاکم خود در مدینه دستور میدهد که اگر بیعت نکرد او را رها کن او بخوبی میدانست حسین(ع) سرِ سازش ندارد. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی امروز نخستین جلسه طرح بحث #محرم_مجازی با افرادی که ثبت نام کرده اند برگزار شد. از یک
توجه بفرمایید: بخش عمده واریزی شما دوستان برای جلسات مجازی، در دهه اول محرم و پخت غذا نذری هزینه خواهد شد‌. بخشی نیز برای خرید شارژ اسکای روم و حق الزحمه اساتید.
علیرضا زادبر
اگر ما سال ها با کمک شما مردم بیش از ۶۰۰ خانواده را تحت پوشش نمیداشتیم. اگر خانه نمی ساختیم. اگر جهیزیه نمیدادیم و اگر دنبال درمان بیمارانشان نمی بودیم امروز در دادگاه روشنفکران محکوم بودیم. حال آنکه این نذری ها از مردم است و به همین خانواده ها می رسد. و برکت است. آنها با مفهوم برکت بیگانه اند. فرهنگ نذری دادن باید حفظ شود آن هم‌متکی به مردم از پاکت محبت مردم از دل بزرگ مردم از همراهی همه شما ممنونم و به یاری همه شما نیاز است. برای همسایه هایتان حتی اگر شده است به تعداد محدود برنامه ریزی کنید. نذری پخش ‌کنید. حتی اگر شده یک همسایه... این محبت و مودت را در زندگی آپارتمان نشین زده بیشتر می کند
سود نذری دادن چیست؟ فقط فقرا! در جامعه ایرانی، محبت محور بوده و هست. محبت غریبگی را کنار میزند‌. همسایه در بحران و بزنگاه به داد همسایه میرسد. در فرهنگ و سبک زندگی غربی، انسان تمایل به زندگی انفرادی دارد. سود محور است. در نگاه ایرانی اسلامی، محبت دائمی در جامعه موضوعیت دارد. نذری دادن غایتی دارد یک هدف آن توسعه محبت است درست مثل اینکه شما بی دلیل به دوستتان هدیه بدهید. نذری هدیه شما به دیگری است. دیگری که غریبه بود. محبت فاصله ها را کم می کند. نذری دادن حول محور محبت عمومی و فراگیر امام حسین(ع) جامعه را نسبت بهم مهربانتر می سازد. همسایه، همسایه را نمک گیر میکند. روشنفکران مجازی ما اثر این توسعه محبت را درک نمی کنند. تار و پودی ساخته و در دنیا خودشان سیر می کنند. همه چیز را مادی می سنجند. بخشی از نذری به فقیر می رسد اما هدف فقط فقرا نیستند به فکر مودت و محبت در بین اهالی شهر و روستا باشیم هر چیزی که بتواند وفاق و محبت به هر بهانه ای ایجاد کند لازم است. حتی یک لبخند زدن به همسایه حتی دستگیری از آن کارگر، کمک به آن پیرزن و... ذهن تان را توسعه دهید حرف های تکراری بدون پشتوانه را تکرار نکنید محبت کنید یک محبت مردمی و غیر دولتی محبت از عصبانیت جامعه می کاهد https://eitaa.com/Politicalhistory