نکته تفسیری صفحه ۱۰۰:
شرکت در مجلس گناه، ممنوع!:
خداوند در آیه ی 68 سوره ی انعام به پیامبر و مسلمانان چنین دستور داد: «هرگاه کسانی را دیدی که آیات ما را به مسخره می گیرند، از آنان روی گردان تا سخن دیگری بگویند.» پس از این دستور، برخی از مسلمانان ظاهری که ایمان حقیقی نداشتند، در مجالس یهودیان مدینه شرکت می کردند و به یاوهگوییهای آنان در مورد قرآن و پیامبر(ص)گوش میکردند. خداوند در این آیه ـ که بعد از آیه ی 68 سوره ی انعام نازل شده ـ دوباره بر آن دستور تأکید کرده و چنین افرادی را سرزنش نموده است. بر اساس این آیات، حضور در مجالسی که آیات و دستورهای خدا مسخره می شود، ممنوع است و گناه شرکت در چنین مجالسی، مانند گناه کسانیست که آیات خدا را مسخره می کنند.
در همه ی زمانها، افراد لاابالی و بی ایمانی بوده و هستند که بدون ترس از خدا و مجازات هایش، سخنان و نشانه های او را به باد مسخره می گیرند و بدین وسیله سعی می کنند دین خدا را در چشمان مردم کوچک کنند. به فرموده ی قرآن، اگر ما نتوانیم با این افراد مقابله کنیم، وظیفه داریم که از کنار آنان برخیزیم و به سخنان کفرآمیزشان گوش نکنیم. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «برای انسان باایمان شایسته نیست که در مجلسی حاضر شود که نافرمانی خدا در آن صورت می گیرد و او نمی تواند آن را تغییر دهد.»[1] در روایت دیگری از همان امام می خوانیم: «منظور از این دستور این است که اگر شنیدی کسی حق را انکار می کند و آن را دروغ می شمرد و سخنان ناروا در مورد امامان می گوید، از کنار او برخیزی و با او ننشینی؛ هر که می خواهد باشد.»[2] همچنین پیشوایان معصوم، ما را از حضور در مجلسی که در آن از فرد باایمانی غیبت می شود، نهی کرده اند.[3] بر اساس فرمایش امامان، در چنین مجالسی، شیاطین حضور می یابند و لعنت خدا بر اهل آن مجلس نازل می شود. پس اگر کسی نمیتواند آن را ترک کند، وظیفه دارد دستکم در دل خود از سخنان پلید و آلودهای که در آن محفل گفته می شود، بیزاری بجوید و در قلب خود آن مطالب زشت را انکار کند[4]. ترک مجلس گناه، دو اثر مهم دارد: 1ـ انسان مؤمن را از آلودگی به گناهان دور می کند؛ 2ـ کسانی را که مشغول گناه هستند، متوجّه خطا و اشتباهشان می کند؛ چرا که حضور در مجلس گناهکاران، به معنای تأیید کارهای ایشان و تشویق آنان به ادامه ی گناه است، و ترک آن، نوعی اعلام نارضایتی از اعمال و گفتارشان است.
[1] - کنزالدقائق، ج 4، ص 352
[2] - تفسیر عیاشی، ج 1، ص 282
[3] - تفسیر قمی، ج 1، ص 204
[4] - کنزالدقائق، ج 4، ص 351
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
هدایت شده از رادیو انتظار 📻
هیچکس نگفت26.mp3
5.49M
📚 مجموعه 30 قسمتی "هیچکس به من نگفت...!"
📝 #قسمت_بیست_و_ششم
🎙 به کلام : مصطفی صالحی
🎼 تنظیم: بابک رحیمی
📕 برگرفته از کتاب ((هیچکس به من نگفت)) نوشته حسن محمودی
#نشر = #صدقه_جاریه
#کانال_رادیو_انتظار 👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
doaye salamati master.mp3
4.68M
📻 دعای سلامتی امام زمان(عج)...
🎙 با صدای مصطفی صالحی(ادمین کانال)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
☀️ به نام خدای مهربان
سلام بر شما
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ ذکر روز جمعه :
الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
تلاوت صفحه ( ۱۰۱ ) قرآن کریم :
✅ به نیت برطرف کردن موانع ظهور امام زمان (عج)
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5949458487342794173.mp3
852K
🔸ترتیل صفحه ۱۰۱ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند
🛑 فایل بدون ترجمه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5949458487342794174.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 101 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 101
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (141)
همانان که نسبت به شما انتظار مى برند; پس اگر از جانب خدا براى شما فتحى حاصل شد مى گويند: آيا ما با شما نبوديم؟ و اگر براى کافران [از فتح ]نصيبى بود [به آنان] مى گويند: آيا ما بر شما تسلّط نداشتيم و شما را از گزند مؤمنان حفظ نکرديم؟ پس خدا روز قيامت ميان شما حکم خواهد کرد، و خدا هرگز براى کافران به زيان مؤمنان راهى قرار نداده است. (141)
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا (142)
همانا منافقان مى خواهند خدا را فريب دهند در حالى که او فريب دهنده آنان است، و چون به نماز برخيزند با ملالت برمى خيزند. براى مردم خودنمايى مى کنند و خدا را جز اندکى که ياد نمى کنند. (142)
مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ لَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا (143)
در اين ميان دو دلند، نه به اين گروه [تمايل دارند ]و نه به آن گروه; و هر که را خدا گمراه کند هرگز براى او راهى نخواهى يافت. (143)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا (144)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! کافران را بجاى مؤمنان دوستان خود نگيريد، آيا مى خواهيد در پيشگاه خدا حجتى آشکار بر ضدّ خود قرار دهيد؟ (144)
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا (145)
همانا منافقان در پايين ترين طبقه آتش خواهند بود، و هرگز براى آنان ياورى نخواهى يافت، (145)
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا (146)
مگر کسانى که توبه کنند و به صلاح آينده و به خدا تمسّک جويند و طاعت خود را براى خدا خالص کنند که اينان با مؤمنان خواهند بود، و به زودى خدا به مؤمنان اجرى بزرگ خواهد داد. (146)
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (147)
اگر شکر کنيد و ايمان بياوريد خدا را با عذاب شما چه کار؟ و خدا سپاسگزار و داناست. (147)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
نکته تفسیری صفحه ۱۰۱:
نیرنگ با خدا!:
این آیه و آیه ی بعد، در باره ی منافقان سخن می گوید و با بیان چند ویژگی از ویژگیهای زشت آنان، به مسلمانان کمک می کند که ایشان را بهتر و راحت تر بشناسند. منافقان، کسانی هستند که به ظاهر به خدا ایمان دارند؛ ولی در حقیقت کافرند و به ایمان تظاهر می کنند. البته این زنگ خطری برای همه ی افراد باایمان نیز هست که مبادا این ویژگی ها در آنان هم وجود داشته باشد. بر اساس این آیه، یکی از صفات منافقان، «ریا و خودنمایی» است. منافقان مانند مسلمانان دیگر، عبادتهایی انجام می دهند: نماز می گزارند، به حج میروند و حتّی شاید جهاد هم بکنند؛ امّا هیچیک از این کارهایشان برای فرمانبرداری از خدا و خشنود کردن او نیست؛ بلکه برای ادامهی زندگی در میان مسلمانان و بهره بردن از امکانات جامعه ی اسلامی است. حتّی ممکن است ظاهر عبادت هایشان زیبا و فریبنده باشد؛ ولی باطن آن، مانند میوه ای ست که از درون فاسد شده و از بیرون سالم به نظر میرسد. در روایتی از امام صادق علیه می خوانیم: «با کارها [وعبادت هایت] برای کسی[از مخلوقاتِ ناتوان خدا] که نه می تواند زنده کند و نه بمیراند و نه به تو سودی برساند، ریا، مکن. ریا درختیست که میوهی آن، فقط شرک مخفی است و ریشهاش نفاق است. در روز قیامت، [از سوی خدا] به ریاکار گفته میشود که پاداش کارهایت را از همان کسی بگیر که با من شریکش قرار دادی. بنابراین دقّت کن که چه کسی را عبادت می کنی و می خوانی، به چه کسی امید داری و از چه کسی می ترسی. و بدان که تو نمی توانی چیزی از باطنت را از خدا مخفی کنی؛ که اگر چنین فکری کنی، خودت را فریب داده ای [نه خدا را]. خدا [در آیهی 9 سورهی بقره] میفرماید: [منافقان] می خواهند خدا و افراد باایمان را بفریبند؛ در حالی که فقط خودشان را می فریبند و نمی فهمند.»[1]
یکی دیگر از نشانه های منافقان، کسالت و خستگی در خواندن نماز است. آنان در پیشگاه پروردگار جهان با بی حالی و کسالت می ایستند و در عباداتشان نشاط ندارند. از پیامبر گرامی ما نقل شده است: «نماز منافق اینگونه است که می نشیند و به خورشید چشم می دوزد تا ببیند کی غروب می کند. در آن موقع برمی خیزد و سر خود را مانند کلاغ چهار مرتبه به زمین میزند.»[2] در مقابل این شیوه ی ناپسند، مؤمنان حقیقی به عبادت عشق می ورزند و با نشاط کامل به آن مشغول می شوند و در هنگام نماز، سرزنده و سرحالاند. پیامبر خدا در این باره فرموده است: «برترین مردم، کسیست که به عبادت عشق بورزد و آن را [مانند دوستی عزیز] در آغوش کشد و با قلبش آن را دوست داشته و با بدنش بدان مشغول باشد.»[3]
[1] - مصباح الشریعة، ترجمة مصطفوی، ناشر: انجمن اسلامی حکمت و فلسفة ایران، سال 1360 ش
[2] - المیزان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص121
[3] - الکافی، ج 2، ص 83
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
✴️ دوستان ، همراهان کانال، همه دوستانی که هر جایی ممکن است این چند خط را بخوانید...
🔸برای رزمندگان اسلام، برای سرداران جان برکف مقاومت، در غزه دعا کنید.... برایشان امن یجیب بخوانید، دعای جوشن صغیر را بخوانید... صهیونیستها همه شیاطین عالم را فراخواندهاند تا به نور و حقیقت حمله کنند و هر چند خورشید بر هر سیاهی پیروز خواهد شد و حق سیاهی بر نمیدارد اما شما یک لحظه هم دست از دعا، تضرع و نذر صلوات و ذکر بر ندارید... دعا کنید که صبح امید در پیش است.
doaye salamati master.mp3
4.68M
📻 دعای سلامتی امام زمان(عج)...
🎙 با صدای مصطفی صالحی(ادمین کانال)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
☀️ به نام خدا
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز شنبه زیبایتان به خیر
✅ ذکر روز شنبه :
یا رب العالمین ( ای پروردگار جهانیان )
100 مرتبه.
🌹🌷🌼🌹🌷🌼
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
تلاوت آیات صفحه🌹( ۱۰۲ )🌹
به نیت: برطرف شدن موانع ظهور امام زمان(عج)
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5951667320303650195.mp3
874.5K
🔸ترتیل صفحه ۱۰۲ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند
🛑 فایل بدون ترجمه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5951667320303650196.mp3
1.83M
🔸ترتیل صفحه 102 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌺🌸🌷🌺🌸🌷🌺🌸🌷🌺🌸🌷🌺🌸🌷
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 102
۞ لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا (148)
خدا بد گفتن آشکار را دوست نمى دارد مگر از کسى که به او ظلم شده باشد. و خدا شنوا و داناست. (148)
إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا (149)
اگر خيرى را آشکار کنيد يا پنهانش بداريد يا از بدى اى بگذريد [خدا از شما مى گذرد، زيرا ]خدا پر گذشت و تواناست. (149)
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا (150)
همانا کسانى که به خدا و رسولانش کفر مىورزند و مى خواهند ميان خدا و رسولانش جدايى بيندازند و مى گويند: به بعضى ايمان مى آوريم و بعضى را انکار مى کنيم و مى خواهند ميان اين، راهى اختيار کنند. (150)
أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (151)
اينان خود حقّاً کافرند و ما براى کافران عذابى خوار کننده آماده کرده ايم. (151)
وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (152)
و کسانى که به خدا و رسولانش ايمان آوردند و ميان هيچ يک از آنان فرق نگذاشتند به زودى اجرشان را به آنان خواهد داد، و خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (152)
يَسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِنَ السَّمَاءِ ۚ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسَىٰ أَكْبَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ۚ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَنْ ذَٰلِكَ ۚ وَآتَيْنَا مُوسَىٰ سُلْطَانًا مُبِينًا (153)
اهل کتاب از تو مى خواهند که کتابى از آسمان بر آنان نازل کنى، البّته آنان از موسى بزرگ تر از اين را خواستند و گفتند: خدا را آشکارا به ما بنماى. پس به سبب ظلمشان صاعقه آنان را فرا گرفت; سپس بعد از آنکه دليل هاى روشن برايشان آمد آن گوساله را [معبود خود ]گرفتند و ما از آن در گذشتيم، و به موسى حجّتى روشن داديم. (153)
وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا (154)
و کوه طور را به خاطر پيمانشان بالاى سرشان قرار داديم و به آنان گفتيم: سجده کنان از اين دروازه وارد شويد و به آنان گفتيم: در مورد [حکم روز ]شنبه تعدّى نکنيد و از آنان پيمانى محکم گرفتيم. (154)
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
نکته تفسیری صفحه ۱۰۲:
یا همه، یا هیچ:
از روزگاران گذشته تاکنون، مردم روی زمین، ادیان گوناگونی داشته اند. اکثر این ادیان، ساختگی، و برخی از آنها آسمانی بوده است. ادیانِ آسمانی، مانند حلقه های زنجیر، به هم متّصل بوده اند، و آخرین حلقه ی آن، راه و روش حضرت محمّدصلوات الله علیه است. به همین سبب، قرآن، ایمان به تمام پیامبران الهی و کتاب هایشان را لازم می داند و همه ی آن انسانهای بزرگ را دعوت کنندگان به یک هدف می شمارد. ولی مدعیان پیروی از حـضرت موسی علیهالسلام، پیامبران پس از او، و نیز مدعیان پیروی از حضرت عیسی مسیح، حضـرت محمّد (ص)را قبول ندارند.[1] از نظر قرآن، این اعتقاد، اعتقادی نادرست و کفرآمیز است و بخش درست ایمان آنان، بخش نادرست آن را جبران نمی کند؛ زیرا ایمان، مانند بدن انسان است که وجود تمام اعضای انسانی، به آن معنا و مفهوم می بخشد، و نقص برخی از آنها ـ به خصوص اعضای حیاتی مانند مغز و قلب ـ آن را به جسدی بی روح و مرداری متعفّن تبدیل می کند.
به طور کلّی، برخورد گزینشی با دستورهای خدا، اشتباهی هلاک کننده است و انسان باید به همه ی آنچه خدا نازل کرده و به آن فرمان داده است، بی کم وکاست ایمان داشته باشد؛ نه این که تا جایی ایمان داشته باشد که با امیال و خواسته هایش مطابقت دارد، و در صورت مخالفت دستورهای دین با منافعش، پی منافعش را بگیرد و دستورهای خدا را رها کند. شاید تاکنون دیده یا شنیده باشید که کسانی برای انجام برخی از اعمال مستحب، بسیار تلاش می کنند و بخش بزرگی از عمرشان به کارهای خوبی می گذرد که انجام ندادن آنها گناهی ندارد؛ ولی همین افراد، حقوق مردم را ضایع می کنند و بسیاری از وظایفشان را زیر پا می گذارند؛ به وظیفهی خود در قبال پدر و مادر و همسر و فرزندانشان عمل نمی کنند؛ یا در معاملاتشان با دیگران، به دستورهای دین بی توجّهی می کنند؛ یا حیا و حجاب و عفاف را رعایت نمی کنند و خدای ناکرده به گناه بسیار بزرگ رباخواری دست می زنند! بدیهی است که چنین اعمالی با ایمان حقیقی به خدا و پیامبر او سازگاری ندارد و چنین افرادی اگر به زبان هم نیاورند، با دلهایشان، هم زبان کسانی هستند که این آیه از قول آنها گفته است که «به بعضی ایمان می آوریم و بعضی را انکار می کنیم». به همین سبب لازم است ما مجموعهی دستورهای دین را به خوبی بشناسیم و به تمام آنها عمل کنیم.
[1] - با توجه به سخنان مفسران در ذیل آیه. برای اطلاع بیشتر ر.ک به: تفاسیرالمیزان، ج 5،ص120 و نمونه، ج 4، ص 189
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d