📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا» 23احزاب
در ميان مؤمنان مردانى هستند كه بر سر عهدى كه با خدا بستند صادقانه ايستاده اند بعضى پيمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشيدند)، و بعضى ديگر در انتظارند و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود ندادند
«نحب» در لغت به معنای مدت، وقت و نذر محكوم به وجوب است.
«قَضى نَحْبَهُ» يعنى به نذر خويش وفا كرد. هم چنین این عبارت را در باره كسى می گويند كه به مرگ طبيعى بميرد يا در راه خدا كشته شود.
آیه شریفه اشاره به گروه خاصى از مؤمنان است كه در تأسى به پيامبر صلی الله علیه وآله از همه پيشگام تر بودند، و بر سر عهد و پيمانشان با خدا يعنى فدا كارى تا آخرين نفس و آخرين قطره خون ايستادند؛ به عكس منافقان و يا مؤمنان ضعيف الايمان كه طوفان حوادث آن ها را به اين طرف و آن طرف مى افكند. اين مؤمنان هم چون كوه، ثابت و استوار ايستادند، و اثبات كردند عهدى كه با او بستند هرگز گسستنى نيست.
📚 كتاب العين، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 3، ص 251؛ مجمع البحرين، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 2، ص 169؛ المفردات في غريب القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ص 793.
هدایت شده از کانال جامع حفظ قرآن
فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾ آل عمران
به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى شوند
Eitaa.com/hefzequranchannel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
مَنْ ذَا اَلَّذِي يُقْرِضُ اَللّٰهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً كَثِيرَةً وَ اَللّٰهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (٢٤٥) بقره
✅ امام علی (علیه السلام) فرمود: مستمند، فرستاده خداست، كسى كه از او دريغ دارد از خدا دريغ داشته و كسى كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است.
حکمت - 304
✅ اين تعبير نهايت لطف خدا را به كسانى نشان مى دهد كه به نيازمندان كمك مى كنند و در ضمن، اين پيام را به ما مى دهد كه مسكين و مستمند را خوار نشمريم و كمترين اهانتى به او روا مداريم و اگر كمكى مى كنيم خالى از هرگونه منت و آزار و اهانت باشد، زيرا او فرستاده خداست و كسى كه به رسول و فرستاده ديگرى اهانت كند درواقع به خود آن شخص اهانت كرده و كسى كه رسول ديگرى را احترام و اكرام كند فرستنده رسول را اكرام و احترام كرده است.
قرآن مجيد نيز تعبيرى متفاوت ولى در همين راستا دارد. درباره كمك به نيازمندان مى فرمايد:
«(مَّنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافآ كَثِيرَةً)؛
كيست كه به خدا قرض الحسنه دهد (و از اموالى كه خدا به او بخشيده، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟».
از امام سجاد زين العابدين علیه السلام نقل شده است كه هنگامى كه چيزى به فقير مى داد دست سائل را مى بوسيد ومى فرمود: «من دست سائل را نمى بوسم، بلكه دست پروردگارم را مى بوسم، زيرا صدقه قبل از آنكه در دست سائل بيفتد در دست پروردگار قرار مى گيرد.
در بيان ديگرى آمده است: «امام علیه السلام هنگامى كه صدقه اى به سائل مى داد آن را از او مى گرفت و مى بوسيد و مى بوييد و بار ديگر به او مى داد و همان عبارت را تكرار مى كرد».
منبع: خلاصه شده از پیام امام امیرالمومنین علیه السلام.
💠 تصاویری از کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم نوشته محمدکاکاوند
اطلاعیه:
کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم در حال ویراستاری مجدد می باشد و ان شاءالله چاپ جدید کتاب در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه می گردد.
هدایت شده از محمدکاکاوند قاری قرآن کریم
💠 رونمایی و معرفی کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۴۰۱ با حضور نویسندگان، محققین و صاحبان قلم
هدایت شده از محمدکاکاوند قاری قرآن کریم
📚 متن صحبتها در مراسم رونمایی کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتب منتشر شده انتشارات نور هدایت با حضور نویسندگان، مؤلفان و صاحبان قلم برگزار شد.
در این نشست، کریم دولتی از اساتید و پژوهشگران قرآنی با معرفی اجمالی از آثار منتشر شده در سال جدید گفت: مجموعه فرهنگی نور هدایت با هدف ارائه آثار قرآنی و پژوهشی در صدد پاسخگویی به جامعه علمی در این زمینه است و به همین سبب در سال جدید، کتابهای متنوعی در حوزههای مختلف فقه، اقتصاد اسلامی و تلاوت قرآن کریم به چاپ رسانیده است.
دولتی در این نشست در خصوص کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم نیز گفت: کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم یکی از کتابهای شاخص و منحصربفرد در حوزه تلاوت قرآن کریم است که توسط محمدکاکاوند که خود از قاریان و فعالان قرآنی کشور میباشد به چاپ رسیده است.
وی گفت: با توجه به موضوع انتخاب شده برای این کتاب و مطالبی که در این کتاب مطرح شده است، باید گفت کتاب مذکور جزو کتابهای بسیار ارزشمند و در نوع خود خاص است.
این استاد قرآنی ادامه داد: امثال چنین کتابهایی در میان کتب تخصصی هنر تلاوت واقعاً خالی است و کتاب مذکور در واقع نخستین کتاب در این زمینه است که به صورت پژوهشی و علمی به آن پرداخته است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار قرآنیان در طلیعه ماه رمضان امسال و تأکید ایشان در خصوص هنر بودن تلاوت قرآن و ترویج هنر تلاوت قرآن کریم، این کتاب گام مهمی در روشن ساختن ابعاد هنری تلاوت قرآن و بخصوص مراحل ورود به این هنر مقدس است.
ارائه یک منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه بوده است
در ادامه محمدکاکاوند مؤلف و نویسنده کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم در خصوص نحوه پژوهش و تحقیقات صورت گرفته برای تهیه این کتاب گفت: از حدود سیزده سال پیش و با مشاهده روشهای مختلف آموزشی که در جلسات قرآن در حال اجرا است، تصمیم بر آن گرفتم تا به حوزه پژوهش در آموزشهای تخصصی با رویکرد آموزش تلاوت قرآن کریم ورود کرده و تحقیقاتی را انجام دهم. وی گفت: با توجه به مراجعه افراد متعدد جهت یادگیری هنر تلاوت قرآن در جلسات و کلاسهای هفتگی خویش، بهانه اصلی شروع این تحقیقات از همین جلسات آغاز شد. در ابتدا با اندکی تحقیقات متوجه شدم که ساز و کار درستی برای موضوع تقلید که سنگ بنای یادگیری تلاوت قرآن است، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور نداریم و جنبههای بسیار محدود و بلکه ضعیف آن در فضای آموزش تجوید و سنت اقراء و تا حدودی در کلاسهای انفرادی آواز و…. وجود دارد، اما در هیچکدام از این موارد، ساز و کار علمی صورت نمیگیرد و پایه همه این موارد بر استمرار بر شنیدن و دقت در شنیدن است.
وی اظهار کرد: همزمان پانصد جلسه قرآنی در سطح کشور و قریب به صد و سی روستا را به صورت حضوری و میدانی بازدید کردم. در همه این موارد با معلمین و مدرسین قرآن که در این جلسات تدریس میکردند، مصاحبه کردم تا متوجه شوم چه رویه و اهداف آموزشی را طی میکنند. همچنین با حضور در جلسات قرآن روستاهای مختلف در شهرهای مختلف، اطلاعات دقیق و میدانی نیز به دست آوردم. در ادامه فعالیتهای تحقیقاتی با حدود هفتاد نفر از مدرسین حوزه موسیقی، آواز و … نیز مصاحبههای علمی داشتم تا بتوانم به یک رویه مشخص و قابل اتکا دست یابم که البته به دلایلی متعددی نتوانستم روش مدون و مشخصی را از این افراد اخذ کنم و همانطور که اشاره کرده، بنای کار اغلب این افراد بر تقلید شنیداری استوار بود. در این مسیر نیز با نظرات بسیار متعدد، متنوع و بعضاً متناقض و ناصحیح نیز روبرو شدم.
وی اشاره کرد: حاصل نتایج این تحقیقات میدانی، مصاحبههای علمی، تجربیات آموزشی و بهره گیری از منابع مکتوب در حوزههای مختلف موسیقی، موجب شد تا اصول و ضوابط یادگیری در مرحله تقلید را بر اساس نیازهای یک قاری قرآن جمع آوری، دسته بندی و تعریف نمایم. در این کتاب سعی بر آن داشته ام تا به اصول و ضوابط بپردازم و از ورود به روشها خودداری نموده ام. البته در قسمتی از کتاب در قالب آسیب شناسی روشها، مطالبی را نیز ارائه کرده ام که خالی از لطف نیست.
وی در پایان اظهار داشت: هدف از تهیه این کتاب، ارائه یک منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه و همچنین ارائه مسائل بسیار مهم در حوزه یادگیری مرحله تقلید است که موجب میشود یادگیرنده، مراحل یادگیری و رشد خود را در مسیر درست و صحیح ادامه دهد.
هدایت شده از محمدکاکاوند قاری قرآن کریم
📚 توضیحات نویسنده کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم در خبرگزاری ایکنا
محمد کاکاوند، نویسنده کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن بیان کرد: مهمترین عاملی که موجب شد در زمینه تقلید متمرکز شوم، وضعیت آموزشی جلسات قرآن بود و شاهد این بودم که اشکالاتی در جلسات وجود دارد که باید برطرف میشد و در طول سیزده سال روی این موضوع تحقیقاتی داشتم. خود من به صورت سنتی قاری شدم و خودم را مدیون مادرم میدانم که شیفته تلاوتهای مرحوم ابوالعینین شعیشع، قاری مصری، است و این تلاوتها در خانه ما پخش میشود. در بحث ورود به عرصه تلاوت قرآن هم خودم را مدیون پدرم میدانم و از ابتدای نوجوانی در جلسات پدرم حاضر شدم و بعد هم در جلسات اساتید از جمله استادان موسویبلده و علیاکبر حنیفی حاضر شدم.
این مدرس قرآن افزود: در همه این سالهایی که در جلسات شرکت کردم، با روشهای مختلفی مواجه شدم و همین امر موجب شد تا به پژوهش در این زمینه بپردازم. آغاز این کار از سال ۱۳۸۵ بود و سال ۱۳۹۸ هم به اتمام رسید. زمانی که خبرنگار افتخاری ایکنا بودم بخش عمده کار را انجام دادم و حدود پانصد جلسه قرآن در کشور را پوشش دادم. در این ایام با هر پانصد استاد جلسه مصاحبه داشتم. همچنین بخش دیگر کار تحقیقاتی من مربوط به مصاحبه با اهل موسیقی و آواز بوده است و در آن ایام به ۱۳۰ روستا سر زدم. در کنار این تحقیقات میدانی کتابهای متعددی را مطالعه کردم که حاصلش این کتاب شده است.
کاکاوند تصریح کرد: یکی از موارد مهم برای من این بود که ببینیم به چه نتایجی میرسم و آیا کسی با این روشهایی که من در کتاب مطرح کردهام، قاری میشود یا خیر؟ در این مدت صد نفر را انتخاب کردم و از این میان ریزشهایی داشتیم و در نهایت شصت و پنج نفر انتخاب شدند و دو سال مستمر با این عزیزان کار کردم. برای این افراد روشی را تعیین کردم که براساس اصول یادگیری و آموزش و تحقیقات میدانی بود.
💠 عدم روشمندی در جلسات آموزش قرآن
وی افزود: اشکال اساسی جلسات قرآن ما عدم استفاده از روش است. این جلسات هدفگذاری و روش ندارند و این باعث میشود افراد سالیان سال در جلسه شرکت میکنند و معلوم هم نیست که به نتیجه برسند؛ بنابر این در این زمینه نقدهای جدی دارم. افرادی که در ردههای بالای قرآنی کشور مسئولیت داشتند باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند. حتی در جلسات قرآن تهران هم اشکالات متعددی وجود دارد. متأسفانه خیلی از افرادی که جلسهداری میکنند با اصول اولیه آموزش بیگانه هستند و وقت مردم را تلف میکنند اما نباید اینچنین باشد و در کتاب هم به همین اشاره شده که باید هدف داشته باشیم و با روش به ریلگذاری بپردازیم و اینطور نباشد که قاری بدون برنامه وارد عرصه تلاوت قرآن شود. این مسئله دغدغه من بود و هنوز هم هست؛ چراکه هنوز هم افراد با استعدادی هستند که نیازمند راهنماییاند.
این قاری قرآن گفت: یک نفر چندین سال قبل با من تماس گرفت و گفت میخواهم قرآن بخوانم. هنگامی که تماس گرفت، به تلاوت سوره بقره – نازعات، تقلیدی از مصطفی اسماعیل پرداخت و من هم فقط گوش دادم و لذت بردم. به این شخص گفتم شما چطور فرا گرفتید؟ گفت من اصلا سواد ندارم و چوپانم اما به قدری دقیق خواند که تصور کردم دویست تلاوت از مصطفی تقلید کرده است، اما به قدری خوب گوش داده بود که حفظ شده بود و موارد تجویدی را هم رعایت میکرد. بنابر این این استعدادها را در کشور داریم.
نویسنده کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم اظهار کرد: بنای من در این کتاب ارائه ترکیبی از شیوههای رایج قرآنی و روش آموزش یک دانشمند آلمانی به نام «کارن ارف» است که در دنیا این روش تدریس میشود. برای آشنایی با ایشان زحمات زیادی کشیدم و حدودا سه سال طول کشید تا بفهمم این شخص چه روشی داشت. پس از اینکه کتاب ایشان را یافتم، نظرات ایشان را احصا کردم تا ببینم بنای ایشان در آموزش چه بوده است. براین اساس به هشت اصل اساسی دست یافتم و باید به این نکته هم اشاره کنم که در این کتاب با روش تقلید کاری نداشتهام که بگویم اگر کسی میخواهد از مصطفی اسماعیل تقلید کند باید چه اقداماتی را انجام دهد بلکه توجه به همین اصول اساسی آموزش مدنظر بوده است.
وی بیان کرد: در کتاب به ضوابط و انواع گوش دادن توجه کردم و به این نکته اشاره کردهام که اساس یاد گرفتن تلاوت قرآن، گوش کردن است و آوردهام که از چه طریقی باید گوش موسیقایی تقویت شود. بحث دیگر در باب هوش بوده و روشهای ارتقای هوش در دوره تقلید مورد نظر قرار گرفته است. یک نفر که باهوش است باید متناسب با هوشی که دارد تقلید کند، اما اغلب اساتید، هوش قاری را در یک حدی نگه میدارند یا هوش او را سرکوب میکنند.