❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره ال عمران ( آیات 159) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره ال عمران ( آیات 160 و 161)
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ«160»
🍃💜اگر خداوند شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را يارى كند؟
(بنابراين) مؤمنان فقط بايد بر خداوند توكّل كنند.
📝نکته ها👇
🔷در آيهى قبل، سفارش به توكّل شد و در اين آيه، دليل توكّل بر خدا را چنين مطرح مىكند كه عزّت و ذلّت تنها به دست اوست.
🔷در حديث آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله از جبرئيل پرسيد: توكّل بر خدا چيست؟ جبرئيل گفت: اينكه بدانى مخلوق، سود و زيانى به تو نمىرساند و از غير خدا كاملًا مأيوس شوى.
🔷اگر انسان به اين درجه رسيد، جز براى خدا كار نمىكند و از غير خدا نمىهراسد و جز به خدا اميد ندارد و اين حقيقت توكّل است. «1»
📚جلد 1 - صفحه 638
🔷امام صادق عليه السلام فرمودند: «هرگاه ميان انسان و گناه، مانعى حائل نشد و انسان گرفتار معصيت گرديد، اين خذلان الهى است». «2»
📝پیام ها🔰
🔶1- تنها نصرت و امداد الهى است كه تحتالشعاع هيچچيز قرار نمىگيرد. «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ»
🔶2- پيروزى و شكست هردو با ارادهى خداوند است. «يَنْصُرْكُمُ ... يَخْذُلْكُمْ»
🔶3- ايمان، از توكّل بر خدا جدا نيست. «فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
●♡●♡●♡●♡●♡●♡●♡●♡●
🕋 وَ ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ وَ مَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِما غَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ«161»
🍃💜و هيچ پيامبرى را نسزد كه خيانت كند و هر كس خيانت كند، آنچه را كه (در آن) خيانت نموده روز قيامت به همراه آورد، سپس به هر كس پاداشِ كاملِ آنچه كسب كرده، داده شود و آنها ستم نبينند.
📝نکته ها👇
🔷شايد اين آيه، پاسخى به آنان باشد كه به خاطر جمع غنايم، منطقه حفاظتى احد را رها كردند. آنها به گمان اينكه از سهم غنيمت محروم نشوند، هشدارهاى فرمانده خود را كه مىگفت: سهم شما محفوظ است و از نظر رسول خدا صلى الله عليه و آله دور نخواهد بود، ناديده گرفتند.
🔷اين آيه مىفرمايد:پيامبر در سهم شما از غنيمت خيانت نخواهد كرد، پس مطمئن باشيد و به وظيفهى خود عمل كنيد. امام باقر عليه السلام فرمودند: «مال دزدى و جنسِ به سرقت رفته، در برابر چشم خائن در دوزخ مجسّم شده، به او گفته مىشود به آتش داخل شو وآن را خارج كن». «1»
📚«1». بحار، ج 71، ص 138.
📚«2». تفسير برهان، ج 1، ص 323.
📚جلد 1 - صفحه 639
🔷غشّ، تقلّب، غصب و خيانت از موارد «غِلّ» است. شخصى كه مسئول جمعآورى زكات بود،خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد و گفت: اين مقدار از اموالى كه جمع كردهام زكات است و مربوط به شماست و اين مقدار نيز هداياى مردم به خود من است. حضرت بالاى منبر رفت و فرمود: آيا اگر اين شخص در خانهاش مىنشست كسى به او هديه مىداد؟! به خدا سوگند او با همين اموال حرام در قيامت محشور خواهد شد.«2»
🔷آنجا كه مردم حتى به انبيا بدبين مىشوند، شما چه انتظارى نسبت به خودتان داريد؟! از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «رضايت مردم به دست نمىآيد و زبانشان قابل كنترل نيست».«3»
📝پیام ها🔰
🔶1- نه تنها پيامبر اسلام، بلكه همهى انبياى الهى امين هستند.«وَ ما كانَ لِنَبِيٍّ..»
نبوّت با خيانت سازگار نيست. كسى كه مىخواهد امين تربيت كند بايد خود اهل خيانت نباشد. گرچه در بين رهبران غير الهى، اهل خيانت كم نيست.
🔶2- هيچكس حتّى انبيا،از سوءظنّ مردم به دور نيست. «ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ»
(ضعف ايمان از يكسو و حبّ دنيا از سوى ديگر، انسان را وادار مىكند به انبيا سوءظنّ ببرد.)
🔶3- از حريم انسانهاى پاك و اولياى خدا دفاع كنيد. «وَ ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ ..»
🔶4- به نمايش گذاردن مال حرام در قيامت، نوعى مجازات است. و چه سخت است كه دربرابر انبيا، شهدا وهمهى مردم در قيامت، انسان را همراه با مالى كهخيانت كرده بياورند. «يَأْتِ بِما غَلَّ»
🔶5- يادقيامت، بازدارنده از خيانت است. «يَأْتِ بِما غَلَّ»
🔶6- خيانت، خيانت است و مقدار آن مهم نيست. «يَأْتِ بِما غَلَّ»(كلمهى «ما» درجملهى «يأت بما غلّ» شامل هر مقدار، گرچه اندك باشد، مىشود)
📚«1». تفسير نورالثقلين.
📚«2». تفسير فرقان.
📚«3». تفسير نورالثقلين.
📚جلد 1 - صفحه 640
🔶7- قيامت صحنهاى است كه نيكان، حسنات خودرا مىآورند،«جاءَ بِالْحَسَنَةِ» «1» وخائنين خيانتهاى خود را به همراه دارند.«يَأْتِ بِما غَلَّ»
🔶8- خداوند عادل است.هم جزا را كامل مىدهدو هم ذرّهاى افراط نمىكند.
«وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»
📚 برگرفته ازتفسیرنور
#تفسیر
#سوره_ال_عمران
@QURAN_SOUND114
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
#کنترل_ذهن برای #تقرب 36 اهمیت تغافل 🌺 امیرالمومنین علی علیه السلام در یه روایت بسیار زیبایی میفرم
#کنترل_ذهن برای تقرب 37
🔶 گفتیم که بهترین کارهای خوب و بدترین کارهای بد توسط ذهن شکل میگیره.
مثلا ریا یکی از بدترین صفات زشت هست.
#ریا در کجا شکل میگیره؟
توی ذهن...
💢 یه کار خوب برای یه نفر انجام میدی یه دفعه ای توی ذهنت میاد انگار حسابی از من خوشش اومده!
💢 هیچی! زدی نابود کردی همه چیز رو!
- حاج آقا ما کاری نکردیم، فقط به ذهنم خطور کرد!
کاری نکردی؟ دیگه میخواستی چیکار کنی؟
مگه تو نمیدونی ریا باعث نابودی عبادات انسان میشه؟
😒
پیامبر اکرم فرمود:
⭕️ ترسناک ترین چیزی که بر شما از آن می ترسم، شرک اصغر است.
گفتند شرک اصغر چیست.
⛔️ فرمودند: #ریا، در روز قیامت، به هنگام حسابرسی اعمال بندگان، خداوند متعال به آنان می فرماید: بروید نزد افرادی که برایشان در دنیا خودنمایی می کردید، پس ببینید آیا پاداشی در نزد آنها می یابید....
بحار الانوار، ج 72 ، ص 303
امیر المومنین علی علیه السلام فرمود:
💢 ریاکار را سه نشانه است:
📌 وقتی مردم را ببیند، خوشحال می شود،
📌و اگر تنها بماند دچار کسالت می گردد،
📌و دوست دارد که او را در تمام کارهایش ستایش کنند.
اصول کافی، ج 2 ، ص 295
✴️ حالا دیگه هر کی ببینه چقدر از این خصوصیات رو داره. راحت میشه فهمید که هر کدوم از ما چقدر خالصانه داریم کار میکنیم و چقدر خدای نکرده ریاکاریم...
📌 مثلا طرف تا یه مهمونی توی خونش میاد نمازش رو اول وقت میخونه ولی وقتی که توی خونه کسی نباشه، انقدر خسته و کسل هست که دیگه توی آخرین لحظات نماز میخونه!
💢خب این بیچاره معلومه گرفتار ریا هست!
یا یه کار خوبی انجام میده بعد از همه انتظار تشکر داره!
کافیه یه کار خوبی انجام بده ولی کسی ازش تشکر نکنه! دیگه اون کار خوب رو انجام نمیده!
بابا تو دیگه کی هستی؟! 😒
🔵علاوه بر اینکه آدم وقتی کار خوبی انجام داد نباید انتظار تشکر داشته باشه بلکه حتی باید بدش بیاد که کسی اونو ستایش کنه!
این دیگه یه مرحله جلوتر هست.
🔷 شاید دیده باشید که بزرگان و عرفا وقتی کسی ازشون تعریف میکنه ناراحت میشن و سرشون رو میندازن پایین.
این درستشه.
امیر المومنین علی علیه السلام روحی فداه میفرماید:
✴️ هیچ بنده ای به حقیقت #اخلاص نمی رسد مگر آنکه "دوست نداشته باشد" که مردم او را بر کارهایی که برای خدا انجام داده ستایش کنند.
بحار الانوار، ج 69 ، ص 105