eitaa logo
قیام نو
310 دنبال‌کننده
733 عکس
149 ویدیو
8 فایل
پیام: @honar57 عضو حوزه هنری گیلان عضو شبکه توزیع جشنواره عمار
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ در جنگ #بوسنی، بیش از ۱۰ هزار کودک کشته شد، هزاران #زن #قتل_عام شدند و به حدود ۵۰ هزار زن #تجاوز شد. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به‌خاطر دفاع از این زنان، بزرگترین مدعی دفاع از حقوق زنان به ما انگ تروریسم می‌زند و به دولتی که از او مواجب گرفته‌ گرا می‌دهد که به چه بهانه‌ای، تحریم‌های جدیدی بر ملت (و زنان) #پهلوان ایران ببندند. 🆔 @qeyameno
🎯 منطقه پرواز ممنوع؛ فیلمی آمریکایی برای نوجوانان ایرانی! 🎬 بسیاری از پدیده‌ها در جغرافیاهای گوناگون، معانی متفاوتی دارند. از جمله سینما. سینما در یا ، یعنی فیلمی که بفروشد. و به همین خاطر یعنی . قهرمانی که می‌تواند بتمن و سوپرمن باشد یا رییس جمهور آمریکا یا مأمور پلیس امنیت یا یک راننده معمولی. و نجات یک فرد، یک خانواده، یک ساختمان، یک تونل، یک شهر، یک کشور یا جهان. ولی در فضای رایج سینمای ایران، سینما یعنی . مثل جدایی نادر از سیمین؛ و شخصیت‌هایی که عرضه نجات هیچکس را ندارند. 🎬 در ، سینما ماهیت رسانه‌ای هم دارد؛ به شدت. نقل است که در ، طبق آمار، بسیاری از مردم، وقت نیاز به اورژانس، اشتباهی 911 (شماره اورژانس آمریکا) را می‌گیرند؛ از بس که آنجا فیلم‌های هالیوودی از فیلم‌های فنلاندی بیشتر است. و از بس که در هالیوود به وجه رسانه‌ای توجه می‌شود. شاید شما هم دقت کرده باشید چقدر در فیلم‌های هالیوودی اسم شهرها را زیاد به کار می‌برند. اما در ایران، تهمینه میلانی کارگردان سینما بعد از تهیه‌کنندگی و نویسندگی و کارگردانی 20 فیلم سینمایی مثل زن زیادی و آتش‌بس و سوپراستار و تسویه حساب و دو زن، مردم را نصیحت می‌کند که چرا تا قبل از سیلاب اخیر، اسم بخش در را نشنیده‌اند! و کسی هم از او نمی‌پرسد که شما در این همه فیلم، فقط در حد اسم بردن، چند معمولان را معرفی کرده‌اید. این یعنی کسی اینجا از سینما توقع ندارد رسانه‌ای برای زمان و مکان و زمانه‌اش باشد. و به همین دلیل است که در فیلم‌های آمریکایی نمایش حمله به ایران موضوعی عادی است و در ایران نشان دادن عکس امام خمینی (ره)، شعار و خروج از سینما تفسیر می‌شود! مثال‌های بیشتری از تفاوت‌های معنایی سینما در آمریکا و ایران هم قابل ذکر است که مجالش نیست. 🎬 چند روز قبل، در جشنواره جهانی فجر، موفق به دیدن یکی از فیلم‌های نسلِ‌نوی جریان فیلمسازی آلترناتیو در سینمای ایران به نام شدم. فیلمی نوجوانانه که قصه می‌گوید و هیجان دارد و با اینکه اولین اثر بلند کارگردان بود اما قطعاً از برخی آثار روی پرده جذاب‌تر است. با آنکه فیلم، غالب مزیت‌های درست و درمان آثارِ روز سینمای ایران را دارد اما چیزهایی اضافه‌تر هم دارد. از جمله همین توجه به ماهیت رسانه‌ای سینما. منطقه پرواز ممنوع، به معنی واقعی کلمه فیلمی برای مردمی است که در سال 1397 و 1398 شمسی تنفس می‌کنند. اثر، مردم این زمانه که پدیده‌های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی و امنیتی این سال‌ها را لمس کرده‌اند جذابیتی مضاعف پیدا می‌کند. دیدن این فیلم دیگر تماشای یک فیلم در خلسه‌ای تاریک و دنیایی توهمی و فارغ از زمان و مکان و واقعیت نیست. مخاطب، فیلمِ خودش و کشور خودش و هموطنان خودش را می‌بیند و گذشته و آینده جامعه‌اش را در آن مرور می‌کند. 🎬 فیلم، قهرمان‌محور هم هست. (اصلاً دیدن فیلمی که در آن کسوت قهرمانی ندارد واقعا بی‌مزه و غیرقابل تحمل است.) آدم‌های فیلم با اینکه مثل مردم کوچه و خیابان، عشق و ایمان دارند، ترس و امید دارند، غم و شادی دارند، خوب و بد دارند، راست و دروغ دارند، کم و بیش دارند، اما بالاخره قهرمان و ماجراهای قهرمانانه هم دارند. بدون قله و ارتفاع نیستند. منطقه پرواز ممنوع، از جهت تنوع هم نقطه مقابل سینمای تلخ اجتماعی ایران است. فیلمی نیست که سر و ته قصه داخل یک اتاق نیمه تاریک با دو بازیگر جمع شود. مخاطب در فیلم کوهنوردی می‌بیند، مسابقه علمی می‌بیند، کوه و روستا و دشت می‌بیند، موشک می‌بیند، نجاری می‌بیند، حسینیه می‌بیند، یوزپلنگ می‌بیند، حادثه و آتش سوزی می‌بیند، تعقیب و گریز می‌بیند، مدافع حرم می‌بیند، روشنفکر و بسیجی می‌بیند، دزدی و دلواپسی می‌بیند، انیمیشن و جلوه‌های ویژه می‌بیند و... . (احتمالا اگر کمی دیرتر ساخته می‌شد در آن سیل و سیل‌زده و جهادگر و توی‌سیل‌قشم‌نشین و از نردبان‌سیل‌بالابرو هم می‌دیدیم!) 🎬 از این جهات، می‌شود گفت منطقه پرواز ممنوع، آمریکایی‌ترین فیلم دوسال اخیر سینمای ایران البته برای مخاطب نوجوان است. اینکه در اکران این فیلم چه می‌شود به برخی موضوعات بستگی دارد. به هر حال در شرایطی که ساختارهای فعلی و پیوست‌های رسانه‌ای سینمای ایران، تعریف متفاوتی از سینما و فیلم خوب دارند حتما اکران این فیلم هم اکران حساس و متلاطم و پردردسری خواهد بود. ▫️ با قیام نو فقط در ایتا همراه باشید: 🆔 @qeyameno
☑️ فقط یک مورد از ویژگی‌های فرهنگی‌هنری امام جمعه وقت اسالم، اتاق بزرگی بود در دفترش پر از کتاب‌. که تک‌تک موضوعیت داشتند و به رو چیده شده بودند و مدام در ارتباط با مخاطبان، استفاده یا هدیه داده می‌شدند. این را در تک‌حضورم در این دفتر تجربه کردم. امروز‌، این امام جمعه دوست‌داشتنی، با دنیا وداع کرد و راهی‌ناتمام به یادگار گذاشت. روحت شاد حاج‌آقا جدایی. ▫️ قیام نو در ایتا: 🆔 @qeyameno
📷 این تصویرِ یکی از ده فرودگاه جهان است. ۹ فرودگاه دیگر همگی به‌خاطر عواملی مثل جغرافیای کوهستانی خطرناک تلقی شده‌اند اما این فرودگاه ماجرای دیگری دارد: 🔹 فرودگاه، یک در دل شهری بزرگ، و پیرامون آن مملو از منازل است. مردم شهر نگرانند که اگر کوچکی پیش بیاید سرنوشت جان و مال و خانه‌شان چه می‌شود. آن‌ها تهدید دائمی را هم - که از آخرینش یکسال نمی‌گذرد - روی سرشان حس می‌کنند. حتی بدون این تهدیدها، سر و صدای نشست و برخاست روزانه و شبانه هواپیماهای نظامی نیز غیرقابل تحمل است. در کنار این‌ها، اخبار گاه‌و‌بی‌گاه نظامیان مستقر در این پایگاه به شهر از همه بدتر است اما مردم در هنوز نتوانسته‌اند دولت را متقاعد کنند که حضور یک پایگاه نظامی متعلق به کشور به این‌صورت، باید پایان بپذیرد. 🔹 اخیرا دولت ژاپن اعلام کرد که با برای انتقال پایگاه به محلی دیگر از شهر به توافق رسیده، اما مردم شهر در رفراندومی به این جابجایی «نه» گفتند. آن‌ها معتقدند اولا این جابجایی اوضاع را از جهاتی بدتر می‌کند و ثانیا پایگاه باید از اوکیناوا خارج شود نه جابجا. اما ناتوانی دولت در اعمال نظر خود به ایالات متحده باعث شده موضوع رفع این تهدید هشتادساله، همچنان در بن‌بست باشد. 🔹 ما ۴۰ سال است که از این تجربه‌ها با آمریکا نداریم و ممکن است ارزش «استقلال» یا عظمت «شلیک به پهپاد آمریکایی» را فراموش کرده باشیم. بنابراین، مرور حقارت قدرت‌هایی مثل ژاپن مقابل آمریکا، برای ما حکم نمازی دارد که باید مستمرا بخوانیم! 🆔 @qeyameno
🌀 در استقبال از اصلاح درونی قوه قضاییه 🔹 پنج‌شنبه، جلسه بالای سی‌اُمین پرونده شکایت نهادها از مدیرمسئول برگزار شد. البته ماسال‌نیوز مثل همیشه شد. اتهام این بود: انتشار تصاویر مستهجنِ خلاف عفت عمومی در وبسایت ماسال‌نیوز! اما فکر می‌کنید این تصاویر چه بود؟ تصویر مات شده چند برگ از یک کتاب نامناسب برای کودکان همراه با متنی انتقادی که چرا این کتاب در ایران عرضه شده‌ و کسی کاری نمی‌کند. عرضه مجازی یا حقیقی اصل کتاب تضادی با عفت عمومی نداشت اما انتشار تصاویر مات شده آن چرا. حالا این تحلیل خوش‌قدوبالای چه کسی بود که او را به شکایت واداشته؟ دادگستری شهرستان! 🔹 چند روز قبل‌تر از این جلسه دادگاه، بچه‌های اکران مردمی شهرستان (شهرستان همجوار ماسال)، کلیپی مصاحبه‌محور درباره خشکی وحشتناک مزارع این شهرستان کار کرده بودند. روز بعد، از دادگستری و دفتر دادستانی صومعه‌سرا تلفن زدند و محمدجواد، نفر اصلی کار را فراخواندند. به محمدجواد گفتم هر چیزی ممکن است؛ خودت را آماده کن برای شکایت یا حتی بازداشت احتمالی. سپردم که حتما از فلانی مشورت بگیرد که ابعاد حقوقی کار را بلد است و تجربه دارد. و گفتم حتما نتیجه را به من خبر بدهد. فردا از محمدجواد خبری نشد و من نگران، شماره‌اش را گرفتم. به تماسم جواب داده شد. خودش بود. پرسیدم دادگستری چی شد؟ گفت: مرا خواسته بود و پرسید «کشاورزها توی کلیپ می‌گفتند برای رفع خشکی، راه‌حل دارند. این راه‌حل‌ها را بهم بدهید تا پیگیری کنم!» غافلگیر شدیم، شدید. به دلایل مختلف. یکی‌اش تجربه و سابقه ذهنی ما از برخی از دست‌اندرکاران دادگستری ماسال بود. 🔹 تعارف که نداریم، کل قوه قضاییه هم اگر سفید باشد یک شکایت از نوع دادگستری ماسال کافی‌ست تا خوبی امثال دادستان صومعه‌سرا هم به حاشیه برود. و مدیران ، نه فقط برای صیانت از نعمت و موهبت ، که برای دفاع از آبروی دستگاه خودشان هم که شده باید اصلاح از درون را جدی‌تر بگیرند. ▫️ با «قیام نو» فقط در ایتا همراه باشید: 🆔 https://eitaa.com/qeyameno
هدایت شده از مستند ماح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺۲۲ دی‌ماه ۹۷ ویدئوی کوتاهی با این تیتر از شهر همه را شوکه کرد: "حمله ناجوانمردانه ماموران به خانه جانباز با دستور شهر" 🗞اما اصل ماجرا چه بود؟ 🌀مستند @Omidi_He
🔴 توده‌های دلبسته به خدا و دین، یکی از خودشان را می‌خواهند تا نجاتشان بدهد نه یکی از طبقه حاکم را... . اشراف واقعی، واقعیت حضورشان وابستگی به دربار و طبقات مرفه‌الحال مجلل است، و واقعیت حضور خان‌ها و مالکان بزرگ، شلاق است که بر گرده‌ی دهقان می‌کوبند. 🔹 از پاسخ‌های خمینی جوان به آیت‌الله کاشانی در «سه دیدار» نادر ابراهیمی ▫️ قیام نو در ایتا: 🆔 @qeyameno
🔴 حرف آخر ♦️ چه کسی در مسابقه‌ای شرکت می‌کند که داور صریحا می‌گوید طرفدار رقیبم و تمام تلاشم را برای شکست شما به‌کار می‌گیرم؟ قبلا یکی‌یکی صفحات انتقادی را می‌بست. حالا جلوتر آمده و پیام‌رسان‌های ایرانی را تحریم کرده و کاربرانش حق ندارند در آن‌ها صفحه داشته باشند. یک رسانه باید دقیقاً چه کند که ما بپذیریم که هم به ضرر ماست و هم ما؟ الان که همه چیز دست خودشان است و خودشان هستند این‌گونه ، قلع و قمع می‌کنند اگر توازن قدرت رسانه‌ای اندکی بچرخد چه خواهند کرد؟ و کی باید بپذیریم که اینستاگرام و هرگز نمی‌توانند زمین بازی دائمیِ ما باشند. با اتفاقات اخیر دیگر به شک افتاده‌ام که واقعا آیا بستر و زمین بازی رسانه‌ای فرع بر قدرت است؟ و اصلا گیرم فرع باشد، هم فرع است؟ واقعا به آدم برنمی‌خورد که وابسته به اینستاگرام و به این امید باشیم که لطف کند و به ما امکان نوشتن بدهد، در حالی‌که که پی‌در‌پی پایگاه قاسم سلیمانی‌ها را در فضای مجازی بمباران می‌کند! * ♦️ غالب کانال‌های رسمی و حزب‌اللهی، اگر در پیام‌رسان‌های ایرانی صفحه داشته باشند مطالبشان را ساعت‌ها یا روزها پس از اینستاگرام و تلگرام در پیام‌رسان‌های ایرانی درج می‌کنند. یعنی، استدلالی که وانمود می‌کرد هدفش جدا نشدن از و است در حقیقت صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام را برای ماندن می‌خواهد و پیام‌رسان‌های ایرانی را برای دک کردن آمران به معروفِ فضول و دردسرساز! * ♦️ الان دیگر با قابلیت‌ها و پیشرفت‌های اخیر (که البته از آن بی‌خبریم!)، در همان پیام‌رسان‌های ایرانی هم می‌شود کنار مردم و بود. به‌شرط اینکه خودمان اشتباهاتمان را بپذیریم. باید به موضوع «زمین بازی رسانه»، نگاه بلندمدت و تمدنی داشته باشیم تا آن‌ را جدی بگیریم. دو سال است که به‌جد در این موضوع ورود کرده‌اند ولی در طول و عرض جبهه فرهنگی انقلاب، تقریباً هیچ محصول هنری اقناعی برای ترویج پیام‌رسان‌های ایرانی پیدا نمی‌شود. در عین حال، بیرون گود نشسته‌ایم و از پروژه شکست‌خورده!! پیام‌رسان‌های ایرانی می‌گوییم. اینطور نمی‌شود. باید جور دیگر دید. ♦️ مدتی است که {باافتخار} فقط در یکی از پیام‌رسان‌هایی که اینستاگرام کرده کانال دارم. و دیگر صرفا به‌خاطر خواندن مطالب دوستانی که به‌نفع ‌و ، افتخار نمی‌دهند (یا خجالت می‌کشند) در پیام‌رسان‌های ایرانی صفحه و کانال داشته باشند گاهی مجبورا به اینستا سرخواهم زد. ▫️ قیام نو در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/qeyameno
🔰 روایت شنیدنی مادر سه شهید دفاع مقدس از روز رحلت محمدباقر منصوری 🔹 دیروز، عیادت از یکی از دوستان بودیم که در جریان برپایی نمایشگاه ایران‌نوشت (لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی) دچار حادثه شده بود. مادر شهیدان علیرضا، داود و رسول خالقی‌پور هم که همیشه پشتیبان جبهه فرهنگی انقلاب هستند به‌رغم کهولت سن، برای عیادت خودش را به بیمارستان امام خمینی (ره) رسانده بود. در حاشیه، ایشان خاطره‌ مهمی درباره محمدباقر منصوری، مداح اردبیلی گفتند: ♦️ «هفته قبل، برای شرکت در مراسم یادواره شهدا، به ارومیه دعوت شده بودم. آنجا در مراسم، مجری من را معرفی و دعوت کرد تا چند دقیقه‌ای صحبت کنم. بعد از صحبت‌های مختصر من، آقای با شور و حرارت زیاد مداحی کردند. من قبلا مداحی ایشان را جلوی آقا دیده بودم ولی اسمشان را در همین برنامه فهمیدم. آقای منصوری هم من را نمی‌شناخت. اواخر برنامه، زنده‌یاد منصوری، در سالن خودش را به‌جایی که من نشسته بودم رساند. دولا شد و چادرم را بوسید. چشمانش پر اشک شد. و گفت: «مادر! من را به بچه‌هاتون بسپرید!». برنامه تمام شد. ما رفتیم، آقای منصوری هم رفتند تا در مراسم شهادت امام جواد (ع)، روضه بخوانند. از ماجرای درخواست او چیزی نگذشته بود که خبر رحلت ایشان رسید.» ▫️ با قیام نو در ایتا همراه باشید: 🆔 @qeyameno
🌀🌀 «امیدی‌هِ»، فرصتی ویژه برای تابش فرهنگ بر سیاست ♦️ ضدانقلاب باشیم یا محافظه‌کار یا ؛ در هر حال، شب بیدار شدن و به‌یاد اقناع مردم افتادن خوب نیست. دائم‌الانتخاباتی بودن و جز انتخابات، راه دیگری برای اصلاح نشناختن هم همین‌طور. اما بارها دیدیم که چهار سال کارآمدی هم کافی نیست. از تجربه حضرت امیر (ع) بگیریم تا همین انتخابات‌های اخیر. که نه کارآمدی تضمین برتری است و نه ناکارآمدی مسبب شکست. بلکه مردم هم خیلی تعیین‌کننده است. 🔹 فرهنگ انتخابات، از کجا می‌آید؟ بخشی‌اش از رفتار انتخاباتی سیاستمداران و مشاهیر؛ که خیلی دست ما نیست. و بخش دیگرش از مجموعه تولیدات فرهنگی و هنری و رسانه‌ای درباره انتخابات. به‌یاد بیاوریم که چطور در سال‌های اخیر، تولیدات مردمی و هنری، موجِ بزرگی از توجه و حمایت از ایجاد کرد؛ در حالی که غالب مدیران نه در حیات شخصی و نه محیط کاری، هرگز پای‌کار کالای ایرانی نبودند. ♦️ اخیراً مستندی دیدم به نام «امیدی‌هِ». اینطوری بخوانید: «امیدی‌هِه» و با تأکید بر «هه». مستند اصلاً انتخاباتی و جناحی نیست و از زاویه سیاست به انتخابات نگاه نمی‌کند، اتفاقا شدیداً ضد نفسانیات انتخاباتی همه جناح‌های سیاسی است. اما در عین حال، عمیقاً به‌درد فرهنگ انتخاباتی جامعه ایرانی می‌خورد. انگار ساخته شده است برای ایران امروز. و برای اینکه به‌نفع مردم، مسیر انتخاب‌ها تغییر کند. و حسن کار آنجاست که ماجرای امیدیه، تحلیلی فضایی و انتزاعی نیست، یک الگوی کاملا عینی، عملی و دست‌یافتنی‌ست. 🔹 ما که به امثال یا آن که تَکرار می‌کند و سایر لیست‌بنویس‌ها دسترسی نداریم، {و چه خوب! که وقتمان کمتر تلف می‌شود؛} اما در دسترس ما هستند. این مستند را به مردم می‌شود رساند. و درست است که عمدتا تا حالا، فرهنگ انتخاباتی، حداقل سهم را در تولیدات جبهه فرهنگی داشته، اما «امیدی‌هِ»، قابلیت دارد یکی از عملیات‌های اصلی ما در شش ماه و یک‌ونیم‌سالِ پیش‌رو باشد و نقطه به نقطه برای مردم شهرها و روستاها اکران مردمی شود. 📣 این نشانی کانال مستند برای پیگیری اخبار آن است. به‌زودی اکران مردمی مستند در شهرهای مختلف آغاز می‌شود: 🕹 https://eitaa.com/omidi_he ▫️ قیام نو در ایتا: 🆔 @qeyameno
🔴 کمی هم از #سیاست دور شویم و #اخلاقی ببینیم. انصافا هر قلبی، یارای این‌همه به زندان جمهوری اسلامی افتادن و ذره‌ای به آن پشت نکردن را ندارد. #حسن_عباسی #معلم 🔹 قیام نو فقط در ایتا: 🔺 Eitaa.com/qeyameno
🔴 ائمه جمعه، از کدام پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند؟ 🔢 اخیرا در برنامه‌ای با حضور تعدادی از ائمه جمعه، از آن‌ها خواستیم فرمی را پرکنند. یک سؤال این بود که از کدام پیام‌رسان استفاده می‌کنید. هر کس می‌توانست چند پیام‌رسان را بنویسد. نتایج را ببینید. پیام‌رسان‌هایی را که نامشان ذکر نشده درواقع هیچکدام استفاده نمی‌کنند. 🔹 ۷۳ نفر فرم‌ها را تکمیل کردند. 🔹 ۶ نفر قسمت مربوط به پیام‌رسان را بی‌جواب گذاشتند. 🔹 ۱ نفر نوشت در هیچ پیام‌رسانی نیست و فقط پیامک. 🔹 ۵ نفر معادل ۷ درصد از تلگرام استفاده می‌کردند. 🔹 ۱۱ نفر معادل ۱۵ درصد از واتساپ استفاده می‌کردند. 🔹 ۴۱ نفر معادل ۵۶ درصد از سروش استفاده می‌کردند. 🔹 ۴۶ نفر معادل ۶۳ درصد از ایتا استفاده می‌کردند. ♦️ در مجموع، هم حضور پررنگ ائمه جمعه در این شبکه‌ها جالب بود و هم که پیام‌رسان ایرانی را ترجیح داده بودند. 🔹 قیام نو فقط در ایتا: 🔺 Eitaa.com/qeyameno