فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️مقام کُرد حزین از استاد محمود رمضان
سوره طه: آیه 28-22
🔹️و اضْمُمْ يَدَكَ إِلَىٰ جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَىٰ ﴿٢٢﴾
لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى ﴿٢٣﴾
اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ ﴿٢٤﴾
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿٢٥﴾
وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿٢٦﴾
وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي ﴿٢٧﴾
يَفْقَهُوا قَوْلِي ﴿٢٨﴾
و دستت را به گریبانت ببر، تا سفید و بی عیب بیرون آید؛ این نشانه دیگری (از سوی خداوند) است. (۲۲)
تا از نشانه های بزرگ خویش به تو نشان دهیم. (۲۳)
اینک به سوی فرعون برو، که او طغیان کرده است. (۲۴)
(موسی) گفت: پروردگارا! سینه ام را گشاده کن؛ (۲۵)
و کارم را برایم آسان گردان! (۲۶)
و گره از زبانم بگشای؛ (۲۷)
تا سخنان مرا بفهمند! (۲۸)
#یک_جرعه_نور
دعای جوشن صغیر🕊
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى اش همیشگى است
خدایا چه بسیار دشمنى که شمشیر دشمنى اش را به روى من کشید، و لبه تیغش را بر من تیز کرد، و باریک نمود دم برنده اسلحه اش را و زهرهاى کشنده اش را براى من درهم آمیخت و تیرهاى بى خطایش را به سوى من نشانه گرفت و چشم نگهبانش از من به خواب نرفت و نهانى بر آن است تا مرا در معرض امور ناخوشایند قرار دهد، و به من بچشاند زهر جگر سوزش را،
🤲🕊🥀
رهبران دينى نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيله ها براى انبيا نيز بوده است. «قد مكر الذين من قبلهم»
- از تاريخ درس عبرت بگيريد كه عاقبت از آنِ كيست. «لمن عقبى الدار»
- تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويد. «فللّه المكرجميعاً»
- مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايى اثر مى كند كه طرف مورد مكر غافل باشد. «يعلم ما تكسب»
سوره رعد آیه ۴۲👆📜
خدایا به ناتوانى من نگریستى که تاب حوادث بزرگ را ندارم
و درماندگى ام را از انتقام گرفتن از ان با ستیزه جویى اش قصد من کرده دیدى، و تنهایى ام را در برابر بسیارى از آنان که آزار مرا اراده نموده اند، و در کمین من نشستندمشاهده کردى و در آنچه که اندیشه ام را علیه آنان براى مقابله به مثل بکار نگرفتم، پس مرا به نیرویت تأیید کردى و پشتم را با یاریت محکم نمودى، و تیغ او را به نفع من کند کردى، و او را پس از جمع آورى نفرات و تجهیزاتش خوار نمودى، و مقام و جایگاه مرا بر او برترى دادى
و آنچه را از نیرنگهایش به جانب من هدف گرفته بود به سوى خودش بازگردانى و علیه او به کار بستى، ولى عطش کینه اش فرو ننشست، و سوزش دل برامده از خشمش سرد نشد درحالى که از غیضش بر من انگشت به دندان گزید و پشت کرده پا به فرار نهاد و سپاه و نفراتش تارومار شد،
🤲🕊🥀
ايمان به حمايت خداوند، بهترين پشتوانه در برابر هرگونه تكذيب و تحقير است. «قل كفى باللَّه»
- آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مى برد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مى گيرد. «كفى باللَّه... ومن عنده علم الكتاب»
- گاهى ارزش گواهى يك فرد، از انكار هزاران نفر بيشتر است. (اصل با كيفيّت است نه با كميّت) «يقول الّذين كفروا لست مرسلا قل كفى باللّه شهيداً... من عنده علم الكتاب»
سوره رعد آیه ۴۳👆📜
قرآن به تنهايى كافى نيست، براى هدايت مردم رهبر الهى نيز لازم است. «كتاب انزلناه اليك لتخرج»
- فلسفه ى نزول كتاب هاى آسمانى و بعثت انبيا، نجات بشر از ظلمت هاست. «لتخرج الناس ...»
از ظلمت جهل به نور علم، از ظلمت كفر به نور ايمان، از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا.
- مايه ى تبليغ و ارشاد بايد قرآن باشد. «كتاب... لتخرج»
- ظلمت ها بسيارند، امّا نور يكى است. حق يكى، ولى باطل زياد است. «الظلمات... النور» (كلمه نور مفرد و كلمه ظلمات جمع آمده است.)
- پيامبران وكتاب هاى آسمانى وسيله ى هدايتند، اصل هدايت با اذن خداست. «باذن ربّهم»
- راه خدا، راه عزت و سربلندى و كمال است. «الى صراط العزيز الحميد»
سوره ابراهیم آیه ۱👆📜
پس تو را سپاس اى پروردگار از توانایى ات که شکست نپذیرد، و بردبارى ات که شتاب نپذیرد، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا در برابر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار ده، خدایا چه بسیار متجاوزى که با نیرنگهایش به من ستم کرد، و دامهاى شکارگیرش را در راهم نهاد، و توجه جستجو گرانه اش را بر من متوجه کرد
و در کمین من نشست همچون کمین گذاردن درنده اى براى شکار خویش براى به دست آوردن فرصت مناسب درحالى که درحالى که خوشرویى چاپلوسانه نشان داده و به سختى گشاده رویى مى نمود پس چون حیله گرى نهادش، و زشتى پندار نهفته اش را آن هم بر زیان هم کیشش مشاهده نمودى درحالى که سپیده مى کرد به امید آنکه در ستمش بر من هجوم آورد پس تو او را سرنگون ساختى و ریشه اش را از بیخوبن برکندى، و او را در چاهى که براى من کنده بود و در ژرفاى گودالش در انداختى، و گونه اش را همپاى خاک پایش قرار دادی
و او را به تن و روزى اش سرگرم کردى، و او را با سنگ خودش زدى، و با زه کمان خودش خفه اش نمودى و با سر نیزه هاى خودش هلاک کردى و به رو به خاک مذلّت انداختى، و حیله اش را به گردنش برگرداندى و به بند پشیمانى گرفتارش کردى، و به سبب حسرتش به باد فنایش دادى، ازاین رو پس از کبر و نخوتش خوار و کوچک گشت، و به دنبال گردن فرازى اش خوار و کوبیده شد، و در بند دامى که روز گردن کشى اش آرزو داشت مرا در میان آن ببیند اسیر شد،
🤲🥀🕊
قانون و مكتبِ كسى قابل پيروى است كه جهان را آفريد و هستى از اوست «كتاب انزلناه - له ما فى السموات»
- انكار خدايى كه همه چيز از آنِ اوست، به او ضرر نمى زند، مايه كيفر كفّار است. «ويل للكافرين من عذاب»
سوره ابراهیم آیه ۲👆📜
پروردگارا اگر رحمتت نبود بر من فرود آید، آنچه که دامن زندگى او را فرا گرفت، پس تو را سپاس پروردگارا که تواناى شکست ناپذیرى
و بردبار بدون شتابى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده، خدایا چه بسیار حسودى که از روى حسرت برافروخته گشت و دشمنى که بسبب خشمش به سختى اندوهناک شد، و مرا با نیش زبانش آزرده ساخت و مژگانش را چون نیزه اى به بدنم فرو برد، و مرا هدف تیرهاى سرزنش نمود، و کاستیهایى را به گردنم انداخت که در خود اوست،
🤲🕊🥀
دنياگرايى، زمينه ى كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. «يستحبّون الحيوة الدنيا... و يصدّون... فى ضلال بعيد»
- سرچشمه ى گمراهى ها عملكرد خود انسان است.«يستحبّون، يصّدون، يبغون»
- انسان اختيار دارد و مى تواند راهى را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند. «يستحبّون»
- كفّار سه مرحله را طى مى كنند:
اوّل خودشان با دنياگرايى منحرف مى شوند. «يستحبّون»
آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز مى دارند. «يصدون»
سپس با تمام توان مسير حق طلبان را منحرف مى كنند. «يبغونها»
- روحيّه ى كفر، عامل انحراف طلبى است. «ويل للكافرين... يبغونها»
- گمراهى، درجات و مراحلى دارد. و هر چه عميق تر شود رجوع به حق مشكل تر مى شود.«ضلال بعيد»
سوره ابراهیم آیه ۳👆📜
پروردگارا پناه جویانه تو را خواندم، درحالى که اطمینان به سرعت اجابت تو داشتم، توکّلکنان به آنچه همواره از خوبى دفاعت مى دانستم، با آگاهى به اینکه هرکه رخت به سایه حمایتت کشدمورد آزار واقع نگردد
و کسى که به قلعه مددجویى تو پناه آورد هرگز حوادث روزگار او را درهم نکوبد، پس به قدرتت مرا از آزار او حفظ کردى، پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى و بردبارى که هرگز شتاب نکنى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
🕊🥀🤲
پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مى كردند. «بلسان قومه»
- خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند.«بلسان قومه ليبين لهم»
- رابطه ى رهبران دينى با مردم، عاطفى، صميمى ومستقيم است. «بلسان قومه»
- تبليغ بايد با شيوه اى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد. «بلسان قومه»
- هدايت و ضلالت خداوند بر اساس حكمت است. «يضل... و يهدى... و هو العزيز الحكيم»
سوره ابراهیم آیه ۴👆📜
خدایا چه بسیار ابرهاى ناملایمات که از فضاى زندگى ام زدودى، و آسمان نعمتى که بر من باراندى و نهرهاى کرامتى که به سوى من روان ساختى، و چشمه هاى حوادثى که محو نمودى و نهال رحمتى که گستردى و زره عافیتى که بر من پوشاندى، و گردابهاى گرفتارى که برطرف کردى، و امور جاریه اى که مقدّر فرمودى، آنگاه که این امور را خواستى درمانده ایت نکردند و هر زمان که آنها را اراده فرمودى از فرمانبردارى خوددارى ننمودند، پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا به نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
🤲🕊🥀
انبيا بايد معجزه داشته باشند. «ارسلنا... بِاياتنا»
- هدف كلّى انبيا، يكى است. خداوند در آيه اوّل اين سوره به پيامبر اسلام، و در اين آيه به حضرت موسى مى فرمايد: مردم را از تاريكى ها خارج كنيد و به نور هدايت نماييد. «اخرج قومك»
- اوّلين حوزه ى مأموريت انبيا، قوم خودشان است. «قومك»
- راه نجات مردم از ظلمات، ياد قهر وقدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است. «ذكّرهم بايّام اللَّه»
- توجّه به تاريخ، زمينه ى صبر و شكر را در انسان به وجود مى آورد. يادآورى مصيبت ها وتلخى هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مى كند. و توجّه به پايدارى امّت ها و پيروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى كند. «ان فى ذلك لايات لكل صبار شكور»
- همه ى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب ديگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر كفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنين.) «ايّام اللَّه»
- هرگونه جشن يا سوگوارى و مراسم ويژه اى كه بزرگداشت ايام اللَّه باشد جايز است. «ذكّرهم بايّام اللَّه» (بر خلاف نظر فرقه ى منحرف وهّابيّت)
- مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شكر مى كند. «صبّار شكور»
- صبر زمينه درك حقيقت است. «لايات لكل صبار»
سوره ابراهیم آیه ۵👆📜
خدایا چه بسیار گمان نیکى که جامه عمل پوشاندى و شکست ندارى را که جبران نمودى، و بى چیزى توان فرسایى که از من گرداندى و سقوط هلاکت بارى که بلندم کردى، و دشوارى که آسان نمودى تو بازخواست نشوى از آنچه انجام مى دهى و دیگران بازخواست شوند، و از آنچه خرج مى کنى چیزى کاسته نشود، هر آینه از تو درخواست شد حالى عطا کردى و درخواست نشد پس آغاز در عطا و او پیشگاه فضلت درخواست احسان شد و تو منع ننمودى و ابا نمودى مگر از نعمت بخشى و اصرار بر رساندن عطا و فزونبخشى و احسان
🤲🕊🥀
با مقايسه ى حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادى ها و شكنجه ها، قدر نعمت هاى خدا را بشناسيم. «اذكروا نعمة اللَّه»
- پيروزى ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نعمةاللَّه عليكم اذ انجاكم»
- آزادى، از مهم ترين نعمت هاى الهى است. «نعمةاللَّه...اذ انجاكم»
- مهم ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت ها ونجات محرومان ومستضعفان است. «انجاكم»
- درباريان و اطرافيان، نقش مهمى در حفظ نظام طاغوتى دارند. «ال فرعون»
- آزمايش و بلا در استاى تربيت انسان واز شئون ربويت الهى است. «بلاء من ربكم»
سوره ابراهیم آیه ۶👆📜
اى پروردگار و من خوددارى نمودم مگر از شکستن احترام محرّماتت، و جسارت بر گناهانت
و تجاوز از قوانینت، و غفلت از تهدیدت، و فرمانبرى از دشمنم و دشمنت، اى معبودم و یاورم کوتاهى ام در سپاسگزارى ات تو را از تمام کردن احسانت بر من باز نداشت، و این چشم پوشى و بزرگوارى مرا از انجام کارهاى مورد خشمت مانع نشد
خدایا این است جایگاه بنده خوارى که براى تو به یگانگى اقرار کرد، و براى خویش به کوتاهى در اداى حق تو، و گواهى داد براى تو به کمال نعمتت بر او و شیوه زیبا و دلنشینت نزد او احسانت بر او، پس به من ببخش اى خداى من و سرور من از فضلت آنچه را که در راه رسیدن به رحمتت مى خواهم تا نردبانش قرار دهم که از آن به سوى خشنودیت، بالا روم، و با آن از خشمت امان یابم، به حق عزّت و عطاى همیشگى ات
و به حق پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)،
🕊🤲🥀