در شيوه دعوت وتبليغ، نبايد كار به خواهش از مردم برسد. «ان تكفروا... فان اللَّه الغنى»
- ايمان و كفر، يا شكر و كفرانِ ما در ذات او اثرى ندارد. «لغنّى حميد»
گر جمله ى كائنات كافر گردند بر دامن كبريائيش ننشيند گرد
- با ايمان و عمل خود، بر خداوند هيچ منّتى نگذاريم كه او نيازى به اعمال ما ندارد. «لغنّى حميد»
سوره ابراهیم آیه ۸👆📜
پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى، و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
خداى من چه بسا بنده اى که به شامگاهان و صبحگاهان در آمد بیمار و درد مند، در ناله و فریاد، در اندوهش به خود مى پیچد و راه گریزى نمى یافت و خوردنى و نوشیدنى گوارایى نمى خورد، و من در تندرستى و سلامت زندگى هستم، همه اینها از توست، پس تو را سپاس اى پروردگار تواناى شکست ناپذیر، و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
🤲🕊🥀
از سوى خداوند سنت ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..»
- قسمت هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه»
- همه ى انبيا معجزه داشته اند. «جائتهم رسلهم بالبينات»
- كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به»
- شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب»
سوره ابراهیم آیه ۹👆📜
خدایا چه بسیار بنده اى که به شامگاهان و صبحگاهان درآمد ترسان و هراسان، پریشان و اندیشناک، فرارى و رانده شده، خرابه نشین در تنگنا و مخفى گاهى از مخفى گاهها که زمین با فراخى اش بر او تنگ شد چاره و راه نجات و پناهگاهى نمى یابد، و من از همه اینها در امنیت و آرامش و سلامت کاملم، پس تو را سپاس اى پروردگار توانمند شکست ناپذیر، و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست
و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده،
🤲🕊🥀
اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ»
- در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم»
- دين انسان را به پاكى از آلودگى ها دعوت مى كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم»
- خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم»
- توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى شود.«يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى»
- خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً»
- عمر هر انسانى، از پيش اندازه گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً»
- تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا»
- خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد.«يعبد آباؤنا»
- عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى شد كه همواره معجزه ى تازه اى كه طبق هوس آن ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين»
سوره ابراهیم آیه ۱۰👆📜
خداى من و آقاى من و چه بسیار بنده اى که به شامگاه و بامداد درامد بسته به زنجیر، پیچیده در آهن آن هم به دست دشمنانش که به او رحم نورزند، دور مانده از زن و فرزند، بریده از برادران و شهر خویش، هر لحظه انتظار دارد که چگونه کشته خواهد شد، و چگونه اعضایش بریده خواهد گشت، و من از همه اینها در سلامت کاملم، پس تو را سپاس اى پروردگار تواناى شکست ناپذیر و بردبارى که شتاب نورزى
بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا از شاکران، و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده،
🤲🕊🥀
گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...»
- الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم»
- پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم»
- مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ»
- معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه»
- توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون»
- مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون»
سوره ابراهیم آیه ۱۱👆📜
#متقین
کاری به کار دیگران ندارند🕊🥀
منبع :نهج البلاغه الاسلام -خطبه ۱۸۴(خطبه همام)
خداى من و چه بسیار بنده اى که به شامگاه صبحگاه درآمد، درحالى که سختى جنگ و پیکار را با جانش تحمّل مى کند، و دشمنان از هر جانب او را با شمشیرها و نیزه ها و ابزار جنگ در محاصره آورده اند، در میان آهن تلاش مى کند، نهایت کوشش را بکار گرفته، راه چاره اى نمى یابد، و گریزگاهى نمى یابند، از سختى جراحات بیمار شده، یا در خون خویش زیر سمها و لگدها غلطان گشته، جرعهآبى را آرزو مى کند
یا یک نگاه به اهل و فرزندش را تمّنا مى نماید، امّا توانى بر آن را ندارد، و من از همه اینها در سلامت کاملم، تو را پس سپاس اى پروردگار تواناى شکست ناپذیر و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده.
🕊🥀🤲
خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم.«نتوكل على اللَّه و قد هدينا»
- راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13)
- لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ»
- هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ»
- مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا»
- كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل»
-----
13) يوسف، 108.
سوره ابراهیم آیه ۱۲👆📜
گرچه پذيرفتن آيات مهم است، ولى پذيرش شادمانه مهمتر است. «يفرحون»
- ايمان به تمام دستورات الهى لازم است، نه بخشى از آن. «بما انزل»
- حزب گرايى كوركورانه، يك آفت وخطر در برابر حق گرايى است. «من الاحزاب من ينكر»
- بايد در برابر انكار حق، قاطعيت نشان داد. «من ينكر... قُل»
- دليل بندگى خالصانه، آن است كه سرنوشت و آينده ما به دست اوست. «اعبداللَّه... اليه مآب»
- توحيد، نبوت، معاد اصول مشترك همه اديان آسمانى است؛
توحيد، «اعبداللَّه ولا اشرك به» نبوت، «اليه ادعوا» معاد، «اليه مآب»
سوره رعد آیه ۳۶👆📜
(۹۶) اى آن که به خواهنده اش پاسخ گوید، اى آن که براى فرمانبرش دوست است، اى آن که به دوستدارش نزدیک است، اى آن که براى کسى که از او نگهدارى طلبد دیدهبان است، اى آن که به هرکه به او امید بندد کریم است، اى آن که هرکه از او نافرمانى کند بردبار است، اى ان که در بزرگى اش مهربان است، اى آن که در فرزانگى بزرگ است، اى آن که در نیکى اش دیرینه است، اى آن که به هر که او را خواهد دانا است
🤲🕊🥀
بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك»
- پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً»
- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً»
- پست تر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم»
- علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم»
- انسان هاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم»
- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم»
- خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مى شوند. «مالك من اللَّه»
- جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه»
سوره رعد آیه ۳۷👆📜
(۹۷) خدایا! از تو درخواست مى کنم به نامت اى سببساز، اى شوقآفرین، اى برگرداننده، اى پیگیر، اى سامانبخش، اى هراسآور، اى برحذردار، اى یاد آور، اى تسخیرگر، اى دگرگون ساز
🤲🕊🥀
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يكتا معبود هستى، كسى است كه فرمانروايى مطلق دارد. «هو اللّه الذى لا اله الاّ هو الملك»
- فرمانروايى خداوند، از هر گونه ظلم و كاستى به دور است و مملوّ از قداست مى باشد. «القدوّس السلام»
- خداوند هيچ گونه ضررى به خلق خود نمى زند. «السلام»
- خداوند، احاطه كامل بر هستى دارد. «المهيمن»
- پندارهاى مشركان درباره ى خداوند، نادرست است. «سبحان اللّه عما يشركون»
سوره حشر آیه ۲۳👆📜
تفسیر نور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 پای سخن خدا
هرگز چشمت به متاعی که به برخی از اهل دنیا دادهایم نباشد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعثت انبيا، يكى از سنّت هاى الهى است. «ارسلنا رسلاً»
- انبيا نيز مثل ساير مردم زندگى مى كرده و داراى همسر و فرزند بوده اند. «ازواجاً و ذريّة»
- معجزه ى پيامبران بر اساس خواست آنها يا درخواست و هوس مردم نيست، بلكه با اذن و اراده ى الهى است. «الاّ باذنه»
- زمان، در نزول قانون الهى نقش دارد. «لكلّ اجل كتاب»
سوره رعد آیه ۳۸👆📜