پروردگارا پناه جویانه تو را خواندم، درحالى که اطمینان به سرعت اجابت تو داشتم، توکّلکنان به آنچه همواره از خوبى دفاعت مى دانستم، با آگاهى به اینکه هرکه رخت به سایه حمایتت کشدمورد آزار واقع نگردد
و کسى که به قلعه مددجویى تو پناه آورد هرگز حوادث روزگار او را درهم نکوبد، پس به قدرتت مرا از آزار او حفظ کردى، پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى و بردبارى که هرگز شتاب نکنى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
🕊🥀🤲
پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مى كردند. «بلسان قومه»
- خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند.«بلسان قومه ليبين لهم»
- رابطه ى رهبران دينى با مردم، عاطفى، صميمى ومستقيم است. «بلسان قومه»
- تبليغ بايد با شيوه اى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد. «بلسان قومه»
- هدايت و ضلالت خداوند بر اساس حكمت است. «يضل... و يهدى... و هو العزيز الحكيم»
سوره ابراهیم آیه ۴👆📜
خدایا چه بسیار ابرهاى ناملایمات که از فضاى زندگى ام زدودى، و آسمان نعمتى که بر من باراندى و نهرهاى کرامتى که به سوى من روان ساختى، و چشمه هاى حوادثى که محو نمودى و نهال رحمتى که گستردى و زره عافیتى که بر من پوشاندى، و گردابهاى گرفتارى که برطرف کردى، و امور جاریه اى که مقدّر فرمودى، آنگاه که این امور را خواستى درمانده ایت نکردند و هر زمان که آنها را اراده فرمودى از فرمانبردارى خوددارى ننمودند، پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا به نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
🤲🕊🥀
انبيا بايد معجزه داشته باشند. «ارسلنا... بِاياتنا»
- هدف كلّى انبيا، يكى است. خداوند در آيه اوّل اين سوره به پيامبر اسلام، و در اين آيه به حضرت موسى مى فرمايد: مردم را از تاريكى ها خارج كنيد و به نور هدايت نماييد. «اخرج قومك»
- اوّلين حوزه ى مأموريت انبيا، قوم خودشان است. «قومك»
- راه نجات مردم از ظلمات، ياد قهر وقدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است. «ذكّرهم بايّام اللَّه»
- توجّه به تاريخ، زمينه ى صبر و شكر را در انسان به وجود مى آورد. يادآورى مصيبت ها وتلخى هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مى كند. و توجّه به پايدارى امّت ها و پيروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى كند. «ان فى ذلك لايات لكل صبار شكور»
- همه ى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب ديگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر كفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنين.) «ايّام اللَّه»
- هرگونه جشن يا سوگوارى و مراسم ويژه اى كه بزرگداشت ايام اللَّه باشد جايز است. «ذكّرهم بايّام اللَّه» (بر خلاف نظر فرقه ى منحرف وهّابيّت)
- مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شكر مى كند. «صبّار شكور»
- صبر زمينه درك حقيقت است. «لايات لكل صبار»
سوره ابراهیم آیه ۵👆📜
خدایا چه بسیار گمان نیکى که جامه عمل پوشاندى و شکست ندارى را که جبران نمودى، و بى چیزى توان فرسایى که از من گرداندى و سقوط هلاکت بارى که بلندم کردى، و دشوارى که آسان نمودى تو بازخواست نشوى از آنچه انجام مى دهى و دیگران بازخواست شوند، و از آنچه خرج مى کنى چیزى کاسته نشود، هر آینه از تو درخواست شد حالى عطا کردى و درخواست نشد پس آغاز در عطا و او پیشگاه فضلت درخواست احسان شد و تو منع ننمودى و ابا نمودى مگر از نعمت بخشى و اصرار بر رساندن عطا و فزونبخشى و احسان
🤲🕊🥀
با مقايسه ى حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادى ها و شكنجه ها، قدر نعمت هاى خدا را بشناسيم. «اذكروا نعمة اللَّه»
- پيروزى ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نعمةاللَّه عليكم اذ انجاكم»
- آزادى، از مهم ترين نعمت هاى الهى است. «نعمةاللَّه...اذ انجاكم»
- مهم ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت ها ونجات محرومان ومستضعفان است. «انجاكم»
- درباريان و اطرافيان، نقش مهمى در حفظ نظام طاغوتى دارند. «ال فرعون»
- آزمايش و بلا در استاى تربيت انسان واز شئون ربويت الهى است. «بلاء من ربكم»
سوره ابراهیم آیه ۶👆📜
اى پروردگار و من خوددارى نمودم مگر از شکستن احترام محرّماتت، و جسارت بر گناهانت
و تجاوز از قوانینت، و غفلت از تهدیدت، و فرمانبرى از دشمنم و دشمنت، اى معبودم و یاورم کوتاهى ام در سپاسگزارى ات تو را از تمام کردن احسانت بر من باز نداشت، و این چشم پوشى و بزرگوارى مرا از انجام کارهاى مورد خشمت مانع نشد
خدایا این است جایگاه بنده خوارى که براى تو به یگانگى اقرار کرد، و براى خویش به کوتاهى در اداى حق تو، و گواهى داد براى تو به کمال نعمتت بر او و شیوه زیبا و دلنشینت نزد او احسانت بر او، پس به من ببخش اى خداى من و سرور من از فضلت آنچه را که در راه رسیدن به رحمتت مى خواهم تا نردبانش قرار دهم که از آن به سوى خشنودیت، بالا روم، و با آن از خشمت امان یابم، به حق عزّت و عطاى همیشگى ات
و به حق پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)،
🕊🤲🥀
به نام خدا
سنّت خداوند بر آن است كه شكر را وسيله ى ازدياد نعمت قرار داده و اين سنّت را قاطعانه اعلام كرده است. «تأذن ربّكم»
شكر نعمت نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بيرون كند.
- خدا براى تربيت ما، شكر را لازم كرد نه آنكه خود محتاج شكر باشد. «ربّكم»
- با شكر نه تنها نعمت هاى خداوند بر ما زياد مى شود، بلكه خود ما نيز رشد پيدا مى كنيم، زياد مى شويم و بالا مى رويم.«لازيدنّكم»
- كيفر كفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نيست، بلكه حتى گاهى نعمت سلب نمى شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى آيد تا شخص، كم كم سقوط كند. «لان كفرتم انّ عذابى لشديد»
سوره ابراهیم آیه ۷👆📜
پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى، و بردبارى که شتاب نورزى، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده. خدایا چه بسیار بنده اى که شامگاهان و صبحگاهان نمود در سختى مرگ و به شدت و تنگى نفس زنان
و با نگاه به آنچه که بدنها از دیدنش مى لرزد، و دلها از آن بى تاب مى شود و من از همه اینها در عافیت و سلامتى هستم،
🕊🥀🤲
در شيوه دعوت وتبليغ، نبايد كار به خواهش از مردم برسد. «ان تكفروا... فان اللَّه الغنى»
- ايمان و كفر، يا شكر و كفرانِ ما در ذات او اثرى ندارد. «لغنّى حميد»
گر جمله ى كائنات كافر گردند بر دامن كبريائيش ننشيند گرد
- با ايمان و عمل خود، بر خداوند هيچ منّتى نگذاريم كه او نيازى به اعمال ما ندارد. «لغنّى حميد»
سوره ابراهیم آیه ۸👆📜
پس تو را سپاس اى پروردگار که تواناى شکست ناپذیرى، و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
خداى من چه بسا بنده اى که به شامگاهان و صبحگاهان در آمد بیمار و درد مند، در ناله و فریاد، در اندوهش به خود مى پیچد و راه گریزى نمى یافت و خوردنى و نوشیدنى گوارایى نمى خورد، و من در تندرستى و سلامت زندگى هستم، همه اینها از توست، پس تو را سپاس اى پروردگار تواناى شکست ناپذیر، و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده
🤲🕊🥀
از سوى خداوند سنت ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..»
- قسمت هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه»
- همه ى انبيا معجزه داشته اند. «جائتهم رسلهم بالبينات»
- كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به»
- شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب»
سوره ابراهیم آیه ۹👆📜
خدایا چه بسیار بنده اى که به شامگاهان و صبحگاهان درآمد ترسان و هراسان، پریشان و اندیشناک، فرارى و رانده شده، خرابه نشین در تنگنا و مخفى گاهى از مخفى گاهها که زمین با فراخى اش بر او تنگ شد چاره و راه نجات و پناهگاهى نمى یابد، و من از همه اینها در امنیت و آرامش و سلامت کاملم، پس تو را سپاس اى پروردگار توانمند شکست ناپذیر، و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست
و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده،
🤲🕊🥀
اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ»
- در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم»
- دين انسان را به پاكى از آلودگى ها دعوت مى كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم»
- خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم»
- توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى شود.«يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى»
- خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً»
- عمر هر انسانى، از پيش اندازه گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً»
- تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا»
- خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد.«يعبد آباؤنا»
- عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى شد كه همواره معجزه ى تازه اى كه طبق هوس آن ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين»
سوره ابراهیم آیه ۱۰👆📜
خداى من و آقاى من و چه بسیار بنده اى که به شامگاه و بامداد درامد بسته به زنجیر، پیچیده در آهن آن هم به دست دشمنانش که به او رحم نورزند، دور مانده از زن و فرزند، بریده از برادران و شهر خویش، هر لحظه انتظار دارد که چگونه کشته خواهد شد، و چگونه اعضایش بریده خواهد گشت، و من از همه اینها در سلامت کاملم، پس تو را سپاس اى پروردگار تواناى شکست ناپذیر و بردبارى که شتاب نورزى
بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا از شاکران، و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده،
🤲🕊🥀
گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...»
- الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم»
- پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم»
- مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ»
- معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه»
- توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون»
- مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون»
سوره ابراهیم آیه ۱۱👆📜
#متقین
کاری به کار دیگران ندارند🕊🥀
منبع :نهج البلاغه الاسلام -خطبه ۱۸۴(خطبه همام)