eitaa logo
اُنس با قرآن
109 دنبال‌کننده
951 عکس
473 ویدیو
41 فایل
این کانال برای اُنس با کلام خدای متعال و افزایش دانایی های قرآنی (ترتیل، ترجمه، تفسیر) مخاطبین محترم ایجاد شده است. ارتباط با مدیر @Reza1390hh
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۰۳-۱۰-۲۵ نگاهی عمیق_تر به آل_عمران.mp3
3.25M
اندر حکایت تفسیر برأی یعقوبی ✍علی محمدی هوشیار یعقوبی برای آنکه اسراییل را قدرتمند جلوه دهد، به هر رطب و یابسی چنگ میزند. از خلق موجودات موهوم تا ماجرای جدیدش؛ که تلاش بر قدرت نُمایی یهودیان در مباحث سحر و طلسم دارد. تمامی این اقدامات در راستای به سرانجام رساندن پروژه سازی ترس است. در این بیان؛ تلاش میکند تا با گذر از همه قواعد ادبی و لغوی بگوید: قرآن به قدرت بنی اسرائیل در مباحث سحر و طلسم شهادت داده و لذا برای توجیه این ادعا و در نهایت اشتباه؛ واژه تدّخرون را با داخرین هم معنا دانسته و بر این باور است که آنان در چاه فاضلاب خود چیزهایی ذخیره می‌کردند که قدرت طلسم و سحر را افزایش میداد و عیسی علیه السلام نیز از آن خبر داد! @ali_m_hoshyar
یعقوبی در داستان جدید چگونه استدلال میکند؟ ادعا: واژه «تدخرون» با «داخرون» یک ریشه دارد و به همین دلیل، تدخرون به معنای ذخیره کردن در جایی با حالت پستی است، یعنی مکانی که بدترین جا برای ذخیره‌سازی به شمار می‌آید. پاسخ: مولفه‌های معنایی «تدخرون» طبق ادعای یعقوبی شامل ذخیره کردن و خواری است. اما اشکال در این است که او «تدخرون» را از «دخر» و «دخور» مشتق دانسته‌ و در این فرایند، تنها مولفه خواری را مد نظر قرار داده‌ است. در حالی که «ذخیره کردن» به عنوان قید اضافی در اینجا مشخص نیست که چگونه در این معنا جا می‌گیرد. اگر بخواهید این مشکل را حل کنید، باید بگویید «تدخرون» مشتق از «ذخیره» است که در این صورت صفت خواری و پستی بی‌معنا خواهد بود و اضافی تلقی می‌شود. تنها راه برای ادغام این دو معنا، این است که بگویید «تدخرون» هم از «ذخر» و هم از «دخر» مشتق شده است، که منطقی به نظر نمی‌رسد. @ali_m_hoshyar
بررسی تحلیلی ادعای جدید یعقوبی اولاً واژه «تَدَّخِرُون» از مادّه ذُخْر و در اصل از اذتخار بوده است که تاءِ افتعال بدل به دال و دال در دال ادغام شده و ادّخار گشته و به معنای ذخیره کردن است. ثانیاً واژه «داخرون و داخرین» از مادّه‌ دَخر و دخور که در سیاق معنا می شوند و در دو آیه از قرآن به تواضع انسان در برابر خدا (مانند: سُجَّدٗا لِّلَّهِ وَهُم دَٰخِرُونَ) و در دو آیه دیگر به ذلت و زبونی انسان های مجرم ترجمه می شود.‌ پس همیشه نمی توان آن را به یک معنا و به معنای زبونی دانست. 🔸تا اینجا به تفاوت این دو واژه در ماده و‌ معنا متوجه شدیم. اکنون به این سخن علی یعقوبی که میگوید: تدّخرون هم ماده و هم معنا با داخرین است و باید آیه را اینگونه ترجمه کنیم که: «من میدانم چه چیزی را به زبونی در خانه خود اندوختید یا بگوییم من می دانم چه چیزی را در بدترین جای خانه اندوخته اید» پاسخ میدهیم. اول اینکه علی یعقوبی دو واژه متفاوت را با دو معنای متفاوت خلط کرده و معنای سومی خلق کرده است: (ذخیره ی پست). در حالیکه اگر این دو واژه را از یک ماده میداند، یا باید معنای ذخیره را برای آن برگزیند و یا معنای تواضع و زبونی را به تفاوت سیاق. گذشته از آن؛ بر فرض محال که این دو واژه هم ماده و هم معنا باشند، باید برای فرض اول، تدّخرون را به صورت حال و در فرض دوم نیز تدّخرون را به صورتی می آورد که به محل ذخیره‌سازی اشاره شود نه به عمل ذخیره‌سازی توسط افراد. مانند «مَا تُدَّخَرُ فِیه». علاوه بر آن امام باقر علیه السلام معنای «ما تدّخرون» را به معنای لغوی آن بیان فرموده است: قَالَ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَخْبَرْتُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ یَقُولُ مَا أَکَلْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجُوا وَ مَا ادَّخَرْتُمْ إِلَی اللَّیْلِ تَعْلَمُونَ أَنِّی صَادِقٌ قَالُوا نَعَمْ فَکَانَ یَقُولُ لِلرَّجُلِ أَکَلْتَ کَذَا وَ کَذَا وَ شَرِبْتَ کَذَا وَ کَذَا وَ رَفَعْتَ کَذَا وَ کَذَا فَمِنْهُمْ مَنْ یَقْبَلُ مِنْهُ فَیُؤْمِنُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَکْفُرُ وَ کَانَ لَهُمْ فِی ذَلِکَ آیَهًٌْ إِنْ کَانُوا مُؤْمِنِینَ؛ عیسی(ع) فرمود: اگر به شما خبر بدهم که چه می‌خورید و چه چیزی در خانه‌هایتان ذخیره می‌کنید، آنگاه چه می‌گویید؟ یعنی اگر به شما بگویم قبل از اینکه از خانه‌هایتان خارج بشوید، چه خوردید و چه چیزی برای شب ذخیره کرده‌اید، می‌فهمید که من راستگو هستم؟ گفتند: بلی! بنابراین به مردم می‌گفت: این چیزها را خوردی و این چیزها را هم نوشیدی و اینها را هم نگهداشتی. بعضی از آن‌ها قبول می‌کردند و ایمان می‌آوردند و بعضی از آن‌ها هم انکار می‌کردند و کافر می‌شدند و در این موضوع، برای آنهایی که ایمان آورده بودند، نشانه‌هایی نهفته بود. 📜تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۸۰ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۴۶/ القمی، ج۱، ص۱۰۲. @ali_m_hoshyar
🚨روزمان را با آیه ایی از آیات | آغاز کنیم . 🗓تقویم امروز جمعه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳🌿 مصادف با ۱۶رجب ۱۴۴۶ و 17 ژانویه 2025 🔻الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ كسانى كه ايمان آورده و ايمان خود را به شرك نيالوده‏ اند آنان راست ايمنى و ايشان راه‏ يافتگانند. 📜(سوره انعام_آیه 82) 🆔️@international_Qafqaz
tafsir-(401-8-12).mp3
12.41M
فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ 📅تاریخ:
هدایت شده از اُنس با قرآن
8.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاکید بر تلاوت روزانه
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه دویست و هشتاد و شش قرآن کریم سوره مبارکه الإسراء آیات 39 تا 49
Quran-page-286.mp3
2.56M
📢 هر روز بخوانیم 🔹 صفحه دویست و هشتاد و شش قرآن کریم، سوره مبارکه الإسراء با صدای آقای شهریار پرهیزگار
🍃أ فَأَصْفاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِينَ وَ اتَّخَذَ مِنَ الْمَلائِكَةِ إِناثاً إِنَّكُمْ لَتَقُولُونَ قَوْلًا عَظِيماً «40» آيا (مى‌پنداريد) پروردگارتان شما را با داشتن پسران برگزيده و خودش از فرشتگان، دخترانى گرفته است؟ همانا شما سخن (و تهمت) بزرگى مى‌گوييد. آیه ۴۰