🔔 روز مهميه روز عيد #مباهله فراموش نشود
4 شهريور ((دوشنبه )) روز مباهله
1- روز عید بزرگ مباهله
2- سالروز بخشش انگشتر در رکوع و نزول آیه ولایت"انما ولیکم.. "
(آیه 55 مائده)
3- سالروز نزول آیه تطهیر و صدور حدیث شریف کساء در جریان مباهله
4- سالروز نزول سوره مبارکه انسان (هل اتی) در شان پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد.
این روز بزرگ به محضر قلب عالم امکان امام زمان ارواحنا له الفداء
وشیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام
و سرتاسرجهان تبریک و تهنیت باد.
🌺🍃 دوستان روز مباهله
روز خیــــــلی بزرگیه
بقیه ی دوستانتون رو هم دعوت کنید به انجام اعمال این روز.....
حتما تو گروه ها بفرستید تا بقیه هم اطلاع بیابند و ثواب جمع کنند.
اعمال👇🏻👇🏻
۱-غسل
۲-دورکعت نماز مثل نماز عید غدیر
۳-خواندن دعای مباهله
۴-هفتاد بار استغفار
۵-صدقه دادن
۶-زیارت امیرالمومنین
۷-زیارت جامعه کبیره که از همه مناسب تر است....
@Qoranekarim
💢معنای #مباهله چیست؟
امروز، روز #حقانیت_اهل_بیت است.
در معنای ابتهال دو نظر است:
۱) یکدیگر را لعن کردن که میان دو نفر رخ میدهد.
۲) نفرین براى هلاک کسى.
دراین آیه،«مباهله» به معنى نفرین کردن دو نفر به همدیگر است. به این صورت که وقتى استدلالات منطقى سودى نداشت، #افرادى که با هم درباره یک مسأله مهم دینى گفتگو دارند، در یک جا جمع مىشوند و به درگاه خدا تضرع مىکنند و از او مىخواهند که دروغگو را رسوا سازد و #مجازات کند.
مباهله در لغت به معنی ملاعنه و #نفرین متقابل میباشد.
و در اصطلاح به این معناست که «دو تن یا دو گروه بر #علیه یکدیگر دعای بد کنند. پس هر کدام ظالم باشد حق تعالی وی را رسوا گرداند و نقمت وعذاب خود را بر وی فرستد و ذریه او را #مستاصل کند و هلاک گرداند».
در حدیثی از رسول خدا (ص) روایت شده که حضرت فرمود:
«خداوند #عزوجل به من خبر داده که پس از مباهله عذاب بر گروه باطل نازل میشود و حق را از #باطل مشخص میسازد».
از روایاتی که درمنابع اسلامی نقل شده است، استفاده میشود که مباهله اختصاص به #زمان رسول اکرم (ص)ندارد و در تمامی زمانها قابل اجرا است. در حدیثی از امام صادق (ع)نقل شده که ایشان فرمود: اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذیرفتند، آنها را به #مباهله دعوت کنید.
📚مجمع البیان ج۲، ص ۷۶۲ تا ۷۶۱
📚لسان العرب ج11 ص 72
📚فتوح البلدان بلاذری ص95
@Qoranekarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀تفسیر آیه #مباهله
👌فقط ۱۳ دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه ۶۱
✳️دانشنامه قرآن کریم
🆔 @Qoranekarim
دانشنامه قرآن کریم
تفسیر آیه #مباهله سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه ۶۱ 👇👇👇👇 کلید و
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه ۶۱
فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَکُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَذِبِینَ
ترجمه
پس هر که با تو، بعد از علم و دانشى که به تو رسیده است، درباره او (عیسى) به ستیز و محاجّه برخیزد (و از قبول حقّ شانه خالى کند) بگو: بیائید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان را (کسى که به منزله خودمان است) و خودتان را بخوانیم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
@Qoranekarim
واژه «نَبتَهل» از ریشه «اِبتهال» به معناى بازکردن دست ها و آرنج ها براى دعا، به سوى آسمان است واین آیه به دلیل این واژه، به آیه مباهله معروف گشته است. مباهله، یعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف یکدیگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاکت براى طرف مقابل که از نظر او اهل باطل است.
در تفاسیر شیعه و سنى و برخى کتب حدیث و تاریخ مى خوانیم که در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا مأمور تبلیغ اسلام در منطقه نجران از بلاد یمن شدند. مسیحیانِ نجران نیز هیئتى را به نمایندگى از سوى خود براى گفتگو با پیامبر اسلام به مدینه گسیل داشتند. با وجود گفتگوهایى که میان آنان و پیامبر ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه جویى کرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید مى کردند. این آیه نازل شد و خطاب به پیامبر فرمود: به کسانى که با تو محاجّه و جدال کرده، و از قبول حقّ شانه خالى مى کنند، بگو: بیایید با فراخواندن فرزندان و زنان و خودمان، خدا را بخوانیم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگویان نفرین کنیم و هر نفرینى که دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مى شود که راه او باطل است و با این وسیله به این گفتگو و جدال پایان دهیم.
هنگامى که نمایندگان مسیحیان نجران، پیشنهاد مباهله را از رسول اکرم شنیدند، به یکدیگر نگاه کرده و متحیّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در این باره فکر و اندیشه و مشورت کنند. بزرگِ نصارى به آنها گفت: شما پیشنهاد را بپذیرید و اگر دیدید که پیامبر با سر و صدا و جمعیّتى انبوه براى نفرین مى آید، نگران نباشید و بدانید که خبرى نیست، ولى اگر با افراد معدودى به میدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر و با او مصالحه کنید.
روز #مباهله، آنها دیدند که پیامبر اسلام همراه با دو کودک و یک جوان و یک زن بیرون آمدند. آن دو کودک، حسن (ع) و حسین (ع) و آن جوان، علىّ بن ابىطالب (ع) و آن زن فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر بودند.
اُسقف مسیحیان گفت: من چهره هایى را مىبینم که اگر از خداوند بخواهند کوه از جا کنده شود، کنده مىشود. اگر این افراد نفرین کنند، یک نفر مسیحى روى زمین باقى نمىماند. لذا از مباهله اعلام انصراف کرده و حاضر به مصالحه شدند.
روز مباهله، بیست و چهارم یا بیست و پنجم ماه ذىالحجّه بوده و محل آن در روزگار پیامبر در بیرون شهر مدینه بوده که اکنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصله این مسجد تا مسجدالنّبى تقریباً دو کیلومتر است. «الّلهم ارزقنا زیارته و شفاعته»
بر اساس روایتى در تفسیر المیزان، دعوت به مباهله مخصوص نصارى نبوده و پیامبر از یهودیان نیز براى مباهله دعوت کردند.
مباهله، خاصّ زمان پیامبر نبوده است، بلکه براساس برخى از روایات، دیگر مؤمنان نیز مى توانند مباهله کنند. امام صادق (ع) در اینباره دستوراتى داده اند.
سؤال: در این ماجرا تنها فاطمه زهرا (س) حضور داشت، پس چرا قرآن کلمه جمع «نسائنا» را بکار برده است؟
پاسخ: در قرآن مواردى است که خداوند از یک نفر به صورت «جمع» یاد مىکند، مانند آیه ۱۸۱ سوره آلعمران که یک نفر از روى توهین گفت: خدا فقیر است، ولى آیه به صورت جمع مى فرماید: «الّذین قالوا انّ اللّه فقیر» چنانکه قرآن درباره حضرت ابراهیم (ع) مى فرماید: ابراهیم یک امّت است، با آنکه یکنفر بیشتر نبود.
گرچه پیامبر مى توانست خود شخصاً نفرین کند و کارى به علىّ، فاطمه، حسن (ع) و حسین (ع) نداشته باشد، ولى خدا و رسول، با این عمل به ما فهماندند که این افراد، یاران و شریکان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آماده استقبال از خطر بوده و تداومگر حرکت او مى باشند.
پیامبر فرمودند: سوگند به کسى که مرا پیامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مى گرفت، آن وادىآتش را بر آنان فرو مى ریخت. تفسیر مجمع البیان ؛
صاحب تفسیر المیزان در جلد سوّم آورده است که ماجراى مباهله را ۵۱ نفر از صحابه به اتّفاق نظر نقل کرده اند.
دانشنامه قرآن کریم
تفسیر آیه #مباهله سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه ۶۱ 👇👇👇👇 کلید و
بسیارى از منابع شیعى و سنّى دیگر، این واقعه را ضبط و نقل کرده اند. در کتاب اِحقاق الحق جلد سوّم صفحه ۴۶ نیز نام شصت نفر از بزرگان اهل سنّت را آورده است که همگى گفته اند: این آیه در عظمت پیامبر و اهلبیت علیهم السلام اوست.
@Qoranekarim
پیام ها
۱- اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جائک من العلم»
۲- آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فقل تعالوا ندع»
۳- فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «ابنائنا» بنابراین امام حسن (ع) و امام حسین (ع) فرزندان پیامبرند.
۴- زن و مرد در صحنه هاى مختلف دینى، در کنار همدیگر مطرحند. «نسائنا»
۵ - در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
۶- علىّ بن ابىطالب، جان رسول اللَّه است. «انفسنا»
۷- در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. «ابنائنا»
۸ - اهل بیت پیامبر مستجاب الدعوة هستند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
۹- استمداد از غیب، پس از به کارگیرى توانایى هاى عادّى است. «نبتهل»
۱۰- کسى که منطق و استدلال و معجزه، او را به پذیرش حقّ تسلیم نمى کند، باید با او مباهله کرد. «تعالوا... نبتهل»
۱۱- اگر مؤمنان محکم بایستند، دشمن به دلیل باطل بودنش عقب نشینى مى کند. «ندع... نبتهل»
۱۲- استدلال را باید با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت باید سرکوب شود. «لعنة اللّه على الکاذبین»
✳️دانشنامه قرآن کریم
🆔 @Qoranekarim
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
🌸سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِيٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِي بَٰرَكۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنۡ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ
🍀پاک و منزه است کسیکه بندهاش را شبی از مسجد الحرام به مسجد الأقصی - که گرداگردش را برکت دادهایم برد؛ تا برخی از آیات خود را به او بنمایانیم، بیگمان اوست که شنوای بیناست.
آیه: ۱