21.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠عقلانیت الهی
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
▫️ حضرت #فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها در خطبهای نورانی به مسئله «خلق الاشیاء لا من شیء» پرداختهاند که دو دستاورد عمیق علمی دارد:
1️⃣ منطقی: توضیح دادند که نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این تحلیل منطقی، شبهات مادی گرایان درباره خلقت را برطرف می کند.
2️⃣ فلسفی: نشان دادند که خلقت الهی، ابداعی و بی نیاز از ماده اولیه است.
▫️ این خطبه پیش تر از سخنان حضرت علی (علیهالسلام) در همین زمینه، بر بطلان شبهات تأکید کرده است. مرحوم کلینی و دیگر بزرگان حکمت، بر عظمت این معارف اذعان داشته و به #بی_همتایی_حضرت_فاطمه در این علم گواهی داده اند.
↙️ صوت و متن کامل:
https://esra.ir/fa/web/javadi/w/-134-1403-09-11-
#فاطمیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه
تاریخ: 1403/09/12
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان امیرالمومنین علیه السلام هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها
📚خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه
#فاطمیه #ایام_فاطمیه
#حضرت_زهرا
@Navaymagtal
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
#شام_غریبان
تا دقایق دیگر متون مقتل شام غریبان حضرت زهرا روی کانال ضامن اشک
🌹🥀 پست را نشر دهید
@zameneashk1
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
#ایام_فاطمیة
#شام_غریبان_حضرت_زهراء_س
#شهادت_حضرت_زهراء_س
#مقتل_حضرت_زهراء_س
#روضه_های_حضرت_زهراء_س
#حضرت_زهرا
🌹🥀 بالای ۳۰۰ متون مقتل و روضه با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر
برای شنیدن روضه ها در کانال ضامن اشک👇👇 روی هشتک بزنید
@zameneashk1
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
برای دیدن اشعار فاطمی روی لینک بزنید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1055588373C0c7969e8af
قرآن و امام حسین ع
سخنان امیرالمومنین علیه السلام هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها 📚خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه #فاطمیه #
#ایام_فاطمیه
🏴متن و ترجمه خطبه امام علی (ع) خطاب به پیامبر (ص) در سوگ حضرت زهرا (س)
🏴السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِکَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِکَ وَ السَّرِیعَةِ اللَّحَاقِ بِکَ. قَلَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِی، إِلَّا أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِکَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِکَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُکَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِکَ وَ فَاضَتْ بَیْنَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُکَ، فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ، أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ یَخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَکَ الَّتِی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ. وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، هَذَا وَ لَمْ یَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ یَخْلُ مِنْکَ الذِّکْرُ. وَالسَّلَامُ عَلَیْکُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ، لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِینَ.
🏴اى رسول خدا، از من و دخترت بر تو سلام باد که در جوار تو آمد، و بهسرعت به تو ملحق شد. اى رسول حق، از دورى دختر برگزیدهات شکیبایىام کم شد، و طاقتم از دست رفت، جز آنکه مرا در فراق عظیم تو، و سنگینى مصیبتت جاى تسلیت (در مصیبت فاطمه) است؛ زیرا من بودم که با دست خود تو را در آغوش خاک جاى دادم، و سرت بر سینه من بود که روح پاکت از قفس تن پرید. ما از خداییم و به خدا بازمىگردیم. راستى که امانت بازگردانده شد، و گروگان دریافت گردید. اما غصه من ابدى است، و شبم قرین بیدارى است تا زمانى که خداوند براى من جایگاهى را که تو در آن اقامت دارى اختیار کند. بهزودى دخترت از همدستى امت براى ستم بر او به تو خبر خواهد داد، در پرسیدن از او اصرار کن، و خبر اوضاع را از او بخواه، در حالى که بین ما و تو فاصله زیادى نشده و زمانه از یادت خالى نگشته، این همه ستم به ما شد. به هر دو نفر شما سلام باد؛ سلام وداعکننده، نه سلام رنجیدهخاطر دلتنگ. اگر از کنار مرقدت بروم نه از باب ملالت است، و اگر بمانم نه از جهت بدگمانى به آنچه خداوند به صابران وعده داده است.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفاسیر_قرآن
📜الصّادق (علیه السلام)- عَن الْمُفَضَّلِبْنِعُمَرَ قَالَ سَأَلْتُ سَیِّدِیَ ألصّادق (علیه السلام) ... فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَوْلَایَ وَ الدِّینُ الَّذِی فِی آبَائِهِ إِبْرَاهِیمَ وَ نُوحٍ وَ مُوسَی وَ عِیسَی وَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) هُوَ الْإِسْلَامُ قَالَ نَعَمْ یَا مُفَضَّلُ هُوَ الْإِسْلَامُ لَا غَیْرُ قُلْتُ یَا مَوْلَایَ أَتَجِدُهُ فِی کِتَابِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَی آخِرِهِ وَ مِنْهُ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ وَ قَوْلُهُ تَعَالَی مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ وَ مِنْهُ قَوْلُهُ تَعَالَی فِی قِصَّهًِْ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ وَ قَوْلُهُ تَعَالَی فِی قِصَّهًِْ فِرْعَوْنَ حَتَّی إِذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَ فِی قِصَّهًِْ سُلَیْمَانَ وَ بِلْقِیسَ قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ وَ قَوْلِهَا أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ قَوْلِ عِیسَی (علیه السلام) مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللهِ آمَنَّا بِاللهِ وَ اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ وَ قَوْلُهُ عزوجل وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ قَوْلُهُ فِی قِصَّهًِْ لُوطٍ فَما وَجَدْنا فِیها غَیْرَ بَیْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَ قَوْلُهُ قُولُوا آمَنَّا بِاللهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا إِلَی قَوْلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ وَ قَوْلُهُ تَعَالَی أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِلَی قَوْلِهِ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون.
📝امام صادق (علیه السلام)- مفضّلبنعمر گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «مولای من! آیا دینی که پدران او ابراهیم و نوح و موسی و عیسی و محمّد (علیهم السلام) داشتند، همان دین اسلام بود»؟ فرمود: «آری! همین دین اسلام بود، نه غیر آن»! عرض کردم: «دلیلی از قرآن بر این مطلب دارید»؟ فرمود: «آری! از اوّل تا آخر قرآن پر از دلیل است، از جمله این آیه: دین در نزد خدا، اسلام [و تسلیمبودن در برابر حق] است. (آل عمران/۱۹). میباشد. و دیگر آیه: از آیین پدرتان ابراهیم پیروی کنید خداوند شما را در کتابهای پیشین و در این کتاب آسمانی «مسلمان» نامید. (حج/۷۸) و دیگر آیهای است که خداوند در داستان ابراهیم و اسماعیل (علیها السلام) از زبان آنها نقل میکند که گفتند: ما را تسلیم فرمان خود قرار ده! و از دودمان ما، امّتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور!. (بقره/۱۲۸) و دیگر این آیه در داستان فرعون است که میفرماید: هنگامیکه غرقاب دامن او را گرفت، گفت: «ایمان آوردم که هیچ معبودی، جز کسی که بنیاسرائیل به او ایمان آوردهاند، وجود ندارد و من از مسلمین هستم»!. (یونس/۹۰). و در داستان سلیمان (علیه السلام) و بلقیس ملکهی سبا میفرماید: وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ؛ و بلقیس به نزد سلیمان (علیه السلام) آمد گفت: با سلیمان برای خداوندی که پروردگار عالمیان است اسلام آوردم. (نمل/۴۴) و از زبان عیسیبنمریم (علیه السلام) میفرماید: «کیست که یاور من بهسوی خدا [برای تبلیغ آیین او] گردد؟. (آل عمران/۵۲)». حواریان (شاگردانِ مخصوصِ او) گفتند: «ما یاوران خداییم به خدا ایمان آوردیم و تو [نیز] گواه باش که ما اسلام آوردهایم. (آل عمران/۵۲)». و در آیهی دیگر میفرماید: و تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، از روی اختیار یا از روی اجبار، در برابرِ [فرمان] او تسلیمند. (آل عمران/۸۳). و در داستان لوط (علیه السلام) میفرماید: ولی جز یک خانواده باایمان در تمام آنها نیافتیم!. (ذاریات/۳۶). و در آیهی دیگر میفرماید: بگویید: «ما به خدا ایمان آوردهایم و به آنچه بر ما نازل شده ... در میان هیچیک از آنها جدایی قائل نمیشویم، و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم [و تعصبات نژادی و اغراض شخصی، سبب نمیشود که بعضی را بپذیریم و بعضی را رها کنیم]. (بقره/۱۳۶)».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۰ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکیمدانستن خدا آدم را آرام میکند
═══✼🌼🌺🌸✼═══
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜الصّادق (علیه السلام)- قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ قَالَ فَفَرَّجَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) بَیْنَ أَصَابِعِهِ فَوَضَعَهَا فِی صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ وَعِنْدَنَا وَ اللَّهِ عِلْمُ الْکِتَابِ کُلُّهُ.
📝امام صادق (علیه السلام)- قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ، انگشتان دست خود را از هم باز کرد و بر سینهی خویش نهاد و فرمود: «به خدا سوگند! تمام عِلم کتاب نزد ماست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۴ الکافی، ج۱، ص۲۲۹/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۷، ص۱۸۱/ بحار الأنوار، ج۲۶، ص۱۷۰/ بصایرالدرجات، ص۲۱۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۴۳/ نورالثقلین
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَن أَبِیسَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ قَالَ ذَاکَ وَصِیُّ أَخِی سلیمانبنداود (علیه السلام) فَقُلْتُ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ قُلْ کَفی بِاللهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ قَالَ ذَاکَ أَخِی عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام).
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابوسعید خدری گوید: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دربارهی آیه: الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ، سؤال کردم. فرمود: «او وصیّ برادرم سلیمانبنداوود (علیه السلام) بود». گفتم: «ای رسول خدا! گفتار دیگر خدای عزّوجلّ: بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب [و آگاهی بر قرآن] نزد اوست، میان من و شما گواه باشند»!. (رعد/۴۳)»؟ فرمود: «مقصود از آن برادرم علیّبنابیطالب (علیه السلام) است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۴ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۴۲۹/ الأمالی للصدوق، ص۵۶۴؛ «شانه» بدل «ثنایه»/ روضهًْ الواعظین، ج۱، ص۱۱۱/ البرهان/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۷، ص۱۸۸/ نورالثقلین؛ «فقلت له یا رسول الله ... ابی طالب» محذوف