📝ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى در كتاب مسند فاطمه عليها السّلام گويد:ابو المفضّل به ما خبر داد،گفت:علىّ بن الحسين منقرى كوفى حديثام داد،وى گفت:احمد بن زيد دهّان، از مكحول بن ابراهيم،از رستم بن عبد اللّه بن خالد مخزومى،از سليمان اعمش،از محمّد بن خلف طاهرى،از زاذان،از سلمان حديثام داد كه گفت:
✴️رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم به من فرمود:«خداوند-تبارك و تعالى-هيچ پيغمبر و رسولى را مبعوث نفرمود؛مگر اينكه دوازده نقيب برايش قرار داد.»
عرض كردم:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)،اين را از اهل دو كتاب دانسته بودم.
فرمود:«اى سلمان،آيا دانستهاى كه نقباى من كياناند و آن دوازده تنى كه خداوند آنان را براى امّت پس از من برگزيده چه كسانىاند؟»
عرضه داشتم:خدا و رسولش داناترند.
🌠فرمود:«اى سلمان،خداوند مرا از برگزيدهى نورش آفريد و دعوتام كرد.پس او را اطاعت كردم
و از نور من على عليه السّلام را آفريد و دعوتاش فرمود.پس على او را اطاعت كرد
و(از من)و از نور على،فاطمه عليها السّلام را خلق و او را دعوت فرمود كه از او اطاعت كرد
و از من و از على و فاطمه،حسن عليه السّلام را آفريد.پس فراخواندش كه دعوت خداوند را پذيرفت
و از من و از على و فاطمه،حسين عليه السّلام را آفريد و او را فراخواند كه دعوت او را اطاعت كرد.
❇️سپس ما را به پنج اسم از نامهاى خود ناميد:خداوند محمود است و من محمّد و خداوند علىّ است و اين هم علىّ بن ابى طالب و خداوند فاطر است و اين فاطمه و خداوند احسان است و اين حسن و خداوند محسن و اين هم حسين است.
🌠آنگاه از ما و از نور حسين،نه امام آفريد و ايشان را دعوت فرمود كه اطاعتش كردند.
پيش ازآنكه خداوند آسمانى بنا كرده و زمينى گسترانيده باشد و فرشتهاى يا بشرى را(غير از ما)خلق كند،نورى بوديم و خداى را تسبيح مىگفتيم و از او مىشنيديم و اطاعت مىنموديم.»
❓سلمان گويد:عرضه داشتم:اى رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)،پدر و مادرم فدايتان باد! كسى كه ايشان را بشناسد،چه پاداشى خواهد داشت؟فرمود:
❣«اى سلمان،هركس آنان را به راستى بشناسد و ايشان را الگوى خود قرار دهد و دوستانشان را دوست بدارد و از دشمنانشان بيزارى جويد،چنين كسى-به خدا سوگند-از ما خواهد بود.هركجا وارد شويم،او نيز وارد خواهد شد و هرجا مسكن كنيم،او هم سكنى يابد.»
❓عرض كردم:اى رسول خدا،آيا مىتوان بدون شناختن نامها و نسبهايشان به آنان ايمان داشت؟فرمود:«نه،اى سلمان.»عرضه داشتم:يا رسول اللّه،چگونه به شناخت ايشان دست يابم درحالىكه تا حسين عليه السّلام را شناختهام؟
🌺فرمود: «پس از او،سيّد العابدين علىّ بن الحسين(عليه السّلام)است؛سپس پسرش محمّد بن على (عليه السّلام)،شكافندهى علم اوّلين و آخرين از پيغمبران و رسولان؛سپس[پسرش]جعفر بن محمّد(عليه السّلام)،زبان راستگوى خداوند؛سپس[پسرش]موسى بن جعفر(عليه السّلام)،آن فرونشانندۀ خشم خود در راه خداوند-عزّ و جلّ-؛سپس[پسرش]علىّ بن موسى،آن راضى به امر خدا(عليه السّلام)؛سپس[پسرش]محمّد بن على(عليه السّلام)،آن برگزيدهى خلق خداوند؛سپس[پسرش]علىّ بن محمّد،آن هدايتكننده بهسوى خداوند؛سپس حسن بن على(عليه السّلام)،آن صامت امين سرّ خداوند؛سپس پسرش محمّد بن الحسن هادى مهدى(عليه السّلام)،آن بيانگر و بهپادارندۀ حقّ خدا.»
‼️آنگاه(رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم)فرمودند:«اى سلمان،تو او را درك خواهى كرد و هركس مانند تو باشد و نيز هركه با معرفت راستين از او پيروى كند،او را درك خواهد كرد.»
سلمان گويد:پس خداى را(بسيار)شكر كردم.
❓سپس گفتم:يا رسول اللّه،آيا من تا عهد و زمان او خواهم بود؟
✅فرمود:
«اى سلمان،بخوان:(پس چون هنگام(انتقام)اوّل فرارسد،بندگان سخت جنگجوى خويش را بر شما برانگيزيم تا درون خانههايتان را نيز جستوجو كنند و اين وعده حتما تحقّق خواهد يافت.سپس بار ديگر شما را بر آنها مسلّط گردانيم و به وسيلهى مال و فرزند مدد رسانيم و تعدادتان را افزايش دهيم).»
سلمان گويد:در اين هنگام،گريه و اشتياقم شدّت يافت.
❓آنگاه عرض كردم:يا رسول اللّه،آيا اين جريان در زمان شما خواهد بود؟ فرمود:
♻️«آرى،سوگند به خداوندى كه مرا به حق فرستاد،در روزگار من و على و فاطمه و حسن و حسين و آن نه(معصوم ديگر)و هركسى كه از ماست[و با ما]و در راه ما ستمديده است.
💎آرى،به خدا قسم-اى سلمان-ابليس و لشكريانش گرد آورده مىشوند
و تمامى آنان كه ايمانشان ناب بوده و نيز همهى كافران خالص آورده شوند تا از يكديگر قصاص كشند و خونخواهى كنند
و خداوندگار تو بر احدى ظلم نمىكند
🔆 و تأويل اين آيه تحقّق مىيابد كه:(و مىخواهيم بر آنان كه در زمين مستضعف شدند منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم و ايشان را در زمين مكنت و توان بخشيم و به فرعون و هامان و لشكريانشان آنچه را مىترسيدند نشان دهيم).»
🕯سلمان گويد:پس،از محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم برخاستم؛درحالىكه اهمّيّت نمىدهم كى به آغوش مرگ روم يا مرگ مرا در كام خود بركشد.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 364
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_در_تاویل_امام_مهدی_عج
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ يَهْدي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللهُ يَهْدي لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ يَهْدي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ
بگو: «آيا هيچيك از معبودهاى شما، بهسوى حق هدايت مىكند»؟! بگو: «تنها خدا به حق هدايت مىكند. آيا كسى كه هدايت بهسوى حق مىكند براى پيروى شايستهتر است، يا آن كس كه هدايت نمىشود مگر هدايتش كنند؟! شما را چه مىشود، چگونه داورى مىكنيد»؟!
(یونس/ ۳۵)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ جَعْفَرِبْنِمُحَمَّدٍ (علیه السلام) أَنَّ سَائِلًا سَأَلَهُ فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه (علیه السلام) ... وَ مَا الْحُجَّهًُْ فِی أَنَّ الْإِمَامَ لَا یَکُونُ إِلَّا عَالِماً بِهَذِهِ الْأَشْیَاءِ الَّتِی ذَکَرْتَ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَل ... قَالَ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ فَهَذِهِ الْحُجَّهًُْ بِأَنَّ الْأَئِمَّهًَْ (لَا یَکُونُونَ إِلَّا عُلَمَاء لِیَحْتَاجَ النَّاسُ إِلَیْهِمْ وَ لَا یَحْتَاجُونَ إِلَی أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِی شَیْءٍ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و سؤالاتی از ایشان پرسید. [که از جمله سؤالهایش این بود]: «چه دلیلی وجود دارد که امام (علیه السلام) باید به تمام آنچه فرمودی آگاهی داشته باشد»؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «دلیلش این سخن خداوند است... أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ؛ این آیات دلیل بر این است که امامان (دانشمندانی هستند که همهی مردم به آنها محتاجند و آنها (امامان) در هیچ حلال و حرامی به دیگران نیاز ندارند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۶ دعایم الإسلام، ج۱، ص۳۵
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مَیْمُونٍالْبَانِ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) ... فَقَالَ إِنَّ أَمْرَنَا قَدْ کَانَ أَبْیَنَ مِنْ هَذِهِ الشَّمْسِ ثُمَّ قَالَ یُنَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ هُوَ الْإِمَامُ بِاسْمِهِ وَ یُنَادِی إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّه ُ مِنَ الْأَرْض.
📝امام صادق (علیه السلام)- از میمونالبان نقل است که امام (علیه السلام) فرمود: «امر ما (امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شناخت او برای مردم) مانند این خورشید آشکار و واضح شده است [در آن هنگام] ندادهندهای از آسمان بانگ برمیآورد که «فقط فلانی پسر فلانی، امام است» و نام او را میبرد و شیطان که خداوند او را لعنت کند [برای انحراف مردم] از زمین بانگ برمیآورد [که شخص دیگری امام است]».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۸ کمال الدین ،ج ۲ ،ص ۶۵۰ / البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الّرحْمن بن المَسْلَمَهًْ الجَرِیری: قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) یُوَبِّخُونَّا وَ یُکَذِّبُونَّا أَنَّا نَقُولُ إِنَّ صَیْحَتَیْنِ تَکُونَانِ یَقُولُونَ مِنْ أَیْنَ تُعْرَفُ الْمُحِقَّهًُْ مِنَ الْمُبْطِلَهًِْ إِذَا کَانَتَا قَالَ فَمَا ذَا تَرُدُّونَ عَلَیْهِمْ قُلْتُ مَا نَرُدُّ عَلَیْهِمْ شَیْئاً قَالَ قُولُوا یُصَدِّقُ بِهَا إِذَا کَانَ مَنْ یُؤْمِنُ بِهَا مِنْ قَبْلُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ.
📝امام صادق (علیه السلام)- از عبدالرّحمن مَسلَمه جَریری نقل است: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «مردم ما را سرزنش و توبیخ میکنند [چراکه] ما میگوییم آن دو بانگ زده خواهد شد. (اشاره به دو صیحهای است که قبل از ظهور حضرت حجّت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برآورده میشود که یکی از آن دو برحق است و یاران را دعوت میکند). آنها میگویند: «اگر این دو بانگ برآورده شود، حق و باطل آنها از کجا فهمیده میشود»»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «شما چه پاسخی به آنان میدهید»؟ گفتم: «پاسخی به آنان نمیدهیم». امام (علیه السلام) فرمود: «به آنان بگویید: هرکس که پیش از وقوع این بانگ، به وقوع آن ایمان داشته باشد، حقّ را تشخیص میدهد. خداوند متعال نیز میفرماید: أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۸ الکافی، ج۸، ص۲۰۸/ بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲۹۶/ نور الثقلین/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَال یُنَادِی مُنَادٍ بِاسْمِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قُلْتُ خَاصٌّ أَوْ عَامٌّ قَالَ عَامٌّ یَسْمَعُ کُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ قُلْتُ فَمَنْ یُخَالِفُ الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وَ قَدْ نُودِیَ بِاسْمِهِ قَالَ لَا یَدَعُهُمْ إِبْلِیسُ حَتَّی یُنَادِیَ فِی آخِرِ اللَّیْلِ وَ یُشَکِّکَ النَّاس.
📝امام صادق (علیه السلام)- زراره از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «در مورد این مطلب که [در هنگام ظهور] منادیای نام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)را با صدای بلند اعلام میکند. گفتم: «آیا خواص، مخاطب اویند یا همگان»؟ فرمود: «فراخوانی است عمومی که هر ملّتی با زبان خودش، آن را میشنود». گفتم: «اگر به صراحت نام او بر زبان آورده میشود، پس چگونه است که با قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مخالفت میکنند»؟ فرمود: «شیطان نمیگذارد؛ او نیز بانگ برمیآورد و مردم را به شک و تردید میاندازد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۸ کمال الدین ،ج ۲ ،ص ۶۵۰ / البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- صَوْتُ جَبْرَئِیلَ مِنَ السَّمَاءِ وَ صَوْتُ إِبْلِیسَ مِنَ الْأَرْضِ فَاتَّبِعُوا الصَّوْتَ الْأَوَّل.
📝امام صادق (علیه السلام)- [در بیان وقایعی در آستانهی ظهور]: صدای جبرئیل از آسمان و صدای شیطان از زمین خواهد آمد، ولی شما صدای اوّل را تبعیّت کنید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۸ بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲۰۶ / البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
📜حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ وَ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ إِسْمَاعِيلَ الَّذِي ذَكَرَهُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ حَيْثُ يَقُولُ- وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا [مریم/54] أَ كَانَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّ النَّاسَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ إِسْمَاعِيلَ مَاتَ قَبْلَ إِبْرَاهِيمَ وَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ حُجَّةً لِلَّهِ كُلَّهَا [قَائِماً] صَاحِبَ شَرِيعَةٍ فَإِلَى مَنْ أُرْسِلَ إِسْمَاعِيلُ إِذَنْ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَنْ كَانَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ذَاكَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ حِزْقِيلَ النَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى قَوْمِهِ فَكَذَّبُوهُ فَقَتَلُوهُ وَ سَلَخُوا وَجْهَهُ فَغَضِبَ اللَّهُ لَهُ عَلَيْهِمْ فَوَجَّهَ إِلَيْهِ أَسْطَاطَائِيلَ مَلَكَ الْعَذَابِ فَقَالَ لَهُ يَا إِسْمَاعِيلُ أَنَا أَسَطَاطَائِيلُ مَلَكُ الْعَذَابِ وَجَّهَنِي إِلَيْكَ رَبُّ الْعِزَّةِ لِأُعَذِّبَ قَوْمَكَ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ إِنْ شِئْتَ فَقَالَ لَهُ إِسْمَاعِيلُ لاَ حَاجَةَ لِي فِي ذَلِكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ فَمَا حَاجَتُكَ يَا إِسْمَاعِيلُ فَقَالَ يَا رَبِّ إِنَّكَ أَخَذْتَ الْمِيثَاقَ لِنَفْسِكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ بِالنُّبُوَّةِ وَ لِأَوْصِيَائِهِ بِالْوَلاَيَةِ وَ أَخْبَرْتَ خَيْرَ خَلْقِكَ بِمَا تَفْعَلُ أُمَّتُهُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ بَعْدِ نَبِيِّهَا وَ إِنَّكَ وَعَدْتَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ تَكُرَّهُ إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى يَنْتَقِمَ بِنَفْسِهِ مِمَّنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ فَحَاجَتِي إِلَيْكَ يَا رَبِّ أَنْ تَكُرَّنِي إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى أَنْتَقِمَ مِمَّنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِي كَمَا تَكُرُّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَوَعَدَ اللَّهُ إِسْمَاعِيلَ بْنَ حِزْقِيلَ ذَلِكَ فَهُوَ يُكَرُّ مَعَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝 محمّد بن جعفر رزّاز از محمّد بن حسين بن ابى الخطّاب و احمد بن حسن بن على بن فضّال از پدرش از مروان بن مسلم از بريد بن معاوية العجلى نقل كرده كه گفت: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم:
اى پسر رسول خدا: خبر دهيد به من از اسماعيل كه حق تعالى در كتاب خودش از او ياد كرده و فرموده:
✨« وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا ».[مریم/54]
❓آيا مقصود از او اسماعيل بن ابراهيم عليهما السّلام است چه آنكه مردم اين طور مىپندارند كه وى اسماعيل بن ابراهيم مىباشد.
❇️امام عليه السّلام فرمودند:
اسماعيل پيش از حضرت ابراهيم از دنيا رفت و جناب ابراهيم عليه السّلام حجّت قائم حق تعالى و صاحب شريعت بود و مع ذلك اسماعيل با چنين موقعيتى به جانب چه كسانى مىتوانست مبعوث باشد؟! راوى مىگويد: محضر مباركش عرض كردم:
پس اسماعيل در آيه مذكور چه كسى است؟ حضرت فرمودند:
وى اسماعيل بن حزقيل پيغمبر مىباشد كه خداوند متعال او را به جانب قومش مبعوث نمود و آنها وى را تكذيب كرده و كشتند و سپس پوست صورتش را كندند پس خداوند به ايشان غضب نمود و سطاطائيل را كه فرشته عذاب است بر او نازل كرد، فرشته عرضه داشت:
اى اسماعيل من سطاطائيل بوده كه فرشته عذاب مىباشم پروردگار متعال من را نزد شما فرستاده تا قوم شما را به انواع عذابها معذّب نمايم و در صورتى كه نخواهى ايشان را به بلاها و گرفتارىها مبتلا سازم.
اسماعيل به او فرمود:
به اين امر نياز و احتياجى ندارم.
پس حق تعالى وحى فرستاد: اى اسماعيل حاجت تو چيست؟
💎عرض كرد: پروردگارا از بندگانت عهد و ميثاق گرفتى كه تو را ربّ و پروردگار دانسته و حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را پيغمبر و اوصياء كرامش را ولىّ بدانند و به بهترين مخلوقاتت خبر دادى كه امّتش با حسين بن على عليهما السّلام بعد از پيامبر چه خواهند نمود و به حسين عليه السّلام وعده دادى كه به دنيا برگردانده مىشود تا خودش از آن قوم جفا كار انتقام بگيرد و حاجت من به تو اى پروردگارم آن است كه من را نيز به دنيا برگردانى تا انتقام خود را از ظالمين بگيرم همان طورى كه حسين عليه السّلام را به دنيا بازگردانيدى، پس حق تعالى به اسماعيل بن حزقيل وعده داد او را با حسين بن على سلام اللّه عليهما به دنيا برگرداند.
📚 کامل الزیارات، صفحه 200
باب 19/حدیث 3
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
#فضائل_کربلا
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا
و مريم را در اين كتاب ياد كن، آن هنگام كه از خانوادهاش در ناحيهی شرقى [بيتالمقدس] كناره گرفت.
(مریم/ ۱۶)
✨✨✨✨✨✨
📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ یَعْقُوبَبْنِجَعْفَرِبْنِإِبْرَاهِیمَ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِیالْحَسَنِ مُوسَی (علیه السلام) إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ نَصْرَانِی ... فَقَالَ لَهُ أَبُوإِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) أُعَجِّلُکَ أَیْضاً خَبَراً لَا یَعْرِفُهُ إِلَّا قَلِیلٌ مِمَّنْ قَرَأَ الْکُتُبَ أَخْبِرْنِی مَا اسْمُ أُمِّ مَرْیَمَ وَ أَیُّ یَوْمٍ نُفِخَتْ فِیهِ مَرْیَمُ (سلام الله علیها) وَ لِکَمْ مِنْ سَاعَهًٍْ مِنَ النَّهَارِ وَ أَیُّ یَوْمٍ وَضَعَتْ مَرْیَمُ (سلام الله علیها) فِیهِ عِیسَی (علیه السلام) وَ لِکَمْ مِنْ سَاعَهًٍْ مِنَ النَّهَارِ فَقَالَ النَّصْرَانِیُّ لَا أَدْرِی فَقَالَ أَبُوإِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) أَمَّا أُمُّ مَرْیَمَ فَاسْمُهَا مَرْثَا وَ هِیَ وَهِیبَهًُْ بِالْعَرَبِیَّهًِْ وَ أَمَّا الْیَوْمُ الَّذِی حَمَلَتْ فِیهِ مَرْیَمُ (سلام الله علیها) فَهُوَ یَوْمُ الْجُمُعَهًِْ لِلزَّوَالِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی هَبَطَ فِیهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ وَ لَیْسَ لِلْمُسْلِمِینَ عِیدٌ کَانَ أَوْلَی مِنْهُ عَظَّمَهُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ عَظَّمَهُ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فَأَمَرَ أَنْ یَجْعَلَهُ عِیداً فَهُوَ یَوْمُ الْجُمُعَهًِْ وَ أَمَّا الْیَوْمُ الَّذِی وَلَدَتْ فِیهِ مَرْیَمُ (سلام الله علیها) فَهُوَ یَوْمُ الثَّلَاثَاءِ لِأَرْبَعِ سَاعَاتٍ وَ نِصْفٍ مِنَ النَّهَارِ وَ النَّهَرُ الَّذِی وَلَدَتْ عَلَیْهِ مَرْیَمُ (سلام الله علیها) عِیسَی (علیه السلام) هَلْ تَعْرِفُهُ قَالَ لَا قَالَ هُوَ الْفُرَاتُ وَ عَلَیْهِ شَجَرُ النَّخْلِ وَ الْکَرْمِ وَ لَیْسَ یُسَاوَی بِالْفُرَاتِ شَیْءٌ لِلْکُرُومِ وَ النَّخِیلِ فَأَمَّا الْیَوْمُ الَّذِی حَجَبَتْ فِیهِ لِسَانَهَا وَ نَادَی قَیْدُوسُ وُلْدَهُ وَ أَشْیَاعَهُ فَأَعَانُوهُ وَ أَخْرَجُوا آلَ عِمْرَانَ لِیَنْظُرُوا إِلَی مَرْیَمَ (سلام الله علیها) فَقَالُوا لَهَا مَا قَصَّ اللَّهُ عَلَیْکَ فِی کِتَابِهِ وَ عَلَیْنَا فِی کِتَابِهِ فَهَلْ فَهِمْتَهُ قَالَ نَعَمْ وَ قَرَأْتُهُ الْیَوْمَ الْأَحْدَث.
📝امام کاظم ( یعقوببنجعفربنابراهیم گوید: نزد امام کاظم (بودم که مردی مسیحی خدمت ایشان آمد... امام (به او فرمود: «اکنون برایت چیزی را توضیح میدهم که جز عدّهی کمی از کسانی که به کتابهای آسمانی واردند میدانند. بگو ببینم اسم مادر مریم (چه بود و در کدام روز مریم در او دمیده شد چه ساعتی از روز بود و کدام روز مریم (عیسی (را زایید در چه ساعتی از روز»؟ نصرانی عرض کرد: «نمیدانم». فرمود: «نام مادر مریم (مرثا بود که به عربی وهیبه میشود، روزی که مریم (حامله شد ظهر جمعه بود همان روزی که روح الأمین در آن روز فرود آمد مسلمانان عیدی بزرگتر از آن ندارند خداوند آن روز را بزرگ داشته و حضرت محمّد (نیز به آن روز اهمیّت داده دستور داده آن را عید خود قرار دهند آن روز جمعه است. روزی که مریم (متولّد شد روز سهشنبه بود چهار ساعت و نیم از روز گذشته بود». بگو ببینم نهری که مریم (عیسی (را کنار آن زایید میشناسی؟ عرض کرد: «نه». فرمود: « #فرات است که اطراف آن درخت خرما و انگور فراوان است، هیچ جا به اندازهی آنجا دارای خرما و انگور نیست. امّا روزی که زبان مریم (بسته شد و قیدوس فرزندان و همکاران خود را جمع کرد و قبیله عمران را گرد آورد تا مریم (را مشاهده کنند به او نسبتهایی دادند که خداوند در کتاب خود برای تو و در قرآن کریم برای ما توضیح داده آن را خواندهای»؟ گفت: «آری همین امروز آن را میخواندم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۳۴ الکافی، ج۱، ص۴۷۹ / نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
وَ مَنْ يُضْلِلِ اللهُ فَما لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَ تَرَى الظَّالِمينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلى مَرَدٍّ مِنْ سَبيلٍ
كسى را كه خدا گمراه كند، هيچ سرپرست و ياورى جز او نخواهد داشت و [روز قيامت] ستمكاران را در آن هنگام كه عذاب الهى را مشاهده مىكنند مىبينى كه مىگويند: «آيا راهى بهسوى بازگشت [و جبران] وجود دارد»؟!
(شوری/ ۴۴)
✨✨✨✨✨✨
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- قَالَ وَ تَرَی الظَّالِمِینَ آلُ مُحَمَّد (علیهم السلام) حَقَّهُمْ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ یَقُولُونَ هَلْ إِلی مَرَدٍّ مِنْ سَبِیلٍ أیْ إلَی الدُّنْیا وَ قَوْلِهِ تَرَی الظَّالِمِینَ آلُ مُحَمَّد (علیهم السلام)حَقَّهُمْ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ عَلیٌّ (علیه السلام) هُوَ الْعَذابُ فِی هَذَا الْوَجْهِ یَقُولُونَ هَلْ إِلی مَرَدٍّ مِنْ سَبِیلٍ فَنُوالی عَلِیّاً (علیه السلام).
📝علیّبنابراهیم ( و ستمگران به حقّ محمّد (صلی الله علیه و آله) و خاندانش (علیهم السلام) را میبینی که زمانی که عذاب را ببینند، و بر اساس این نگاه، علی (علیه السلام) همان عذاب ایشان است، میگویند: «آیا هیچ راه بازگشتی هست، تا با علی (علیه السلام) راه ولایتپذیری پوییم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۵۲ القمی، ج۲، ص۲۷۸/ بحارالأنوار، ج۳۱، ص۵۸۰؛ / المناقب، ج۳، ص۲۱۵/ البرهان
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیحَمْزَهًَْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قَرَأَ وَ تَرَی ظَالِمِی آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) حَقَّهُمْ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) هُوَ الْعَذَابُ یَقُولُونَ هَلْ إِلی مَرَدٍّ مِنْ سَبِیلٍ یَعْنِی أَنَّهُ هُوَ سَبَبُ الْعَذَابِ لِأَنَّهُ قَسِیمُ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ.
📝امام باقر (علیه السلام)- ابوحمزه از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است که او این آیه را اینگونه قرائت کرد؛ کسانی را که به اهل بیت ظلم کردند و حق آنها را ادا نکردند مشاهده میکنی که هرگاه امام علی (علیه السلام) که همان عذاب الهی برای آنهاست را مشاهده میکنند، یَقُولُونَ هَلْ إِلی مَرَدٍّ مِنْ سَبِیلٍ علّت اینکه امام علی (علیه السلام) همان عذاب الهی است این است که آن حضرت (علیه السلام)، سبب عذاب است. زیرا او تقسیمکنندهی بهشت و جهنّم است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۵۴ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۳۵/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin