❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
ﻭﻟﻲ ﺑﻪﺟﺎی ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ، ﺩﻝﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﺳﻨﮓ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺨﺖﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ! ﺁﺧﺮ، ﺳﻨﮓﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺟﻮیﻫﺎی ﭘﺮﺁﺏ ﺟﺎﺭی ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﺑﻌﻀﻲﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲﺷﻜﺎﻓﺪ ﻭ ﻗﻄﺮﻩﻫﺎی ﺁﺏ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲﺁﻳﺪ. ﺳﻨﮓﻫﺎﻳﻲ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎی ﻛﻮﻩﻫﺎ ﻓﺮﻭ ﻣﻲﺭﻳﺰﺩ! ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻲﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺳﻨﮕﺪﻝﻫﺎ ﭼﻪ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ!
(بقره/ ۷۴)
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜العسکری (علیه السلام)- ثُمَ وَجَّهَ اللَّهُ الْعَذْلَ نَحْوَ الْیَهُودِ الْمَذْکُورِینَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ فَأَخَذَ عُهُودَکُمْ وَ مَوَاثِیقَکُمْ بِمَا لَا تُحِبُّونَ مِنْ بَذْلِ الطَّاعَهًِْ لِأَوْلِیَاءِ اللَّهِ الْأَفْضَلِینَ وَ عِبَادِهِ الْمُنْتَجَبِینَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ (علیهم السلام) لَمَّا قَالُوا لَکُمْ کَمَا أَدَّاهُ إِلَیْکُمْ أَسْلَافُکُمُ الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ: إِنَّ وَلَایَهًَْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) {وَ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام)} هِیَ الْغَرَضُ الْأَقْصَی وَ الْمُرَادُ الْأَفْضَلُ، مَا خَلَقَ اللَّهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا بَعَثَ أَحَداً مِنْ رُسُلِهِ إِلَّا لِیَدْعُوَهُمْ إِلَی وَلَایَهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ خُلَفَائِهِ (علیهم السلام) وَ یَأْخُذَ بِهِ عَلَیْهِمُ الْعَهْدَ لِیُقِیمُوا عَلَیْهِ وَ لِیَعْمَلَ بِهِ سَائِرُ عَوَامِّ الْأُمَم.
📝امام عسکری (علیه السلام) خداوند [در این بخش از آیه،] سرزنش را متوجّه یهود، که در این سخن الهی ذکرشان آمده است أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ کرده و خداوند از شما (یهودیان) عهد و پیمانهایتان را به آنچه دوست ندارید گرفت که آن اطاعتکردن از اولیاء خدا همان برترین وبرگزیدهترین بندگانش یعنی محمّد (و خاندان پاکش (علیهم السلام) است (منظور آنکه آن چیزی که پیامبر (برای شما می آورد و در نظر شما ناخوشایند است اخذ عهد و پیمان از شما برای اطاعت از اولیای الهی است). و به شما همان چیزی را که پیشینیانتان به شما رساندهبودند گفتهشد؛ همان پدرانتان که به ایشان گفتهشد: «ولایت و سرپرستی محمّد (و آل او (علیهم السلام) همان هدف نهایی و خواستهی برتر است». خداوند آفریدهای را خلق نکرد و رسولی را برنگزید مگر اینکه ایشان را به ولایت محمّد (و علی (علیه السلام) و جانشینانش (علیهم السلام) خواند و از ایشان عهد گرفت که بر آن ایستادگی کنند و دیگر عوام امّتها به آن عمل کنند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۶ الإمام العسکری، ص۳۷۹
📜العسکری (علیه السلام)- وَ إِنَّ مِنْها یَعْنِی مِنَ الْحِجَارَهًِْ لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللهِ إِذَا أَقْسَمَ عَلَیْهَا بِاسْمِ اللَّهِ وَ بِأَسْمَاءِ أَوْلِیَائِهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمْ (علیهم السلام) وَ لَیْسَ فِی قُلُوبِکُمْ شَیْءٌ مِنْ هَذِهِ الْخَیْرَاتِ.
📝امام عسکری (علیه السلام) از خشیت خدا وقتی بعضی از این سنگها را به خدا و به اسماء اولیاء خدا محمّد (علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن (علیه السلام)، حسین (علیه السلام) و اولاد پاکش (علیهم السلام) قسم بدهند فرود میآید؛ ولی در دلهای شما چنین اثری وجود ندارد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۶۰ بحارالأنوار، ج۹، ص۳۱۲/ الإمام العسکری، ص۲۸۳/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ تَرْکَ ذِکْرِی یُقْسِی الْقُلُوب.
📝امام صادق (علیه السلام) [خداوند میفرماید:] خودداری از یاد من دلها را قساوت میدهد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۴ الکافی، ج۲، ص۴۹۷/ نورالثقلین
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَا یَطُولُ عَلَیْکُمُ الْأَمَلُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُکُمْ.
📝امام علی (علیه السلام) آرزوهای طولانی نکنید که قلبهایتان را سخت میکند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۴ نورالثقلین
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَهًِْ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَهًِْ الذُّنُوب.
📝امام علی (علیه السلام) اشک چشمها خشک نمیشوند مگر از اثر قساوت قلب و دلها نیز سخت [و دچار قساوت] نمیشوند مگر در اثر گناهان زیاد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۴ نورالثقلین/ الکافی، ج۱، ص۸۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ
ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻋﺰﺕ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺯﻳﺮﺍ ] ﻫﻤﻪ ﻋﺰﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺣﻘﺎﻳﻖ ﭘﺎﻙ [ ﭼﻮﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺻﺤﻴﺢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﻴﻠﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺣﻴﻠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .(فاطر/١٠)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق ( عَنْ عَمَّارٍ الْأَسَدِی عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ أَهْوَی بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنَا لَمْ یَرْفَعِ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا.
📝امام صادق ( عمّاربنیقظان اسدی گوید: امام صادق (دربارهی آیه: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ فرمود: «ولایت ما اهلبیت است اشاره به سینه خود کرد هرکه ولایت ما را نداشته باشد، عمل صالحی از او پذیرفته نیست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴
الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۸/ البرهان/ نورالثقلین
📜الرّضا ( إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ وَ خَلِیفَهًُْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ حَقّاً وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللَّهِ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ عِلْمُهُ فِی قَلْبِهِ بِأَنَّ هَذَا صَحِیحٌ کَمَا قُلْتُهُ بِلِسَانِی.
📝امام رضا ( إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ؛ منظور از کلمه «طیب»، گفتن اعتقادات اسلامی: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللهِ وَ خَلِیفَةُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ حَقّاً وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللهِ است وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ؛ منظور از عمل صالح این است که انسان در قلب خود بداند و معتقد باشد که این عمل و کردارش، مطابق قول و گفتارش صحیح و درست است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴
بحار الأنوار، ج۶۷، ص۲۱۱/ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۶۴؛ «بتفاوت»/ بحار الأنوار، ج۶۷، ص۱۹۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹؛ «فهو دلیله و عمله اعتقاده الذی» بدل «علمه»/ الإمام العسکری، ص۳۲۸/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۰۹/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#شیعیان
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ
ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻣﺮﺍﻗﺒﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺁﺑﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﻳﺶ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﺩ، ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﻴﺮی ﻛﻪ ﻣﺰﻩﺍﺵ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻜﻨﺪ، ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﺮﺍﺑﻲ ﻟﺬﺕﺑﺨﺶ ﺑﺮﺍی ﻧﻮﺷﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﺮﺑﺘﻲ ﺍﺯ ﻋﺴﻞ ﺧﺎﻟﺺ. ﻣﻴﻮﻩﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻣﺮﺯﺷﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ.
ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻳﻜﻲﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﻲﻧﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻝﻭﺭﻭﺩﻩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﺭﻩﭘﺎﺭﻩ ﻣﻲﻛﻨﺪ؟!
(محمد/ ۱۵)
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ: قَرَأَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) ... ثُمَّ قَالَ (علیه السلام): مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ أَشْیَاعُهُمْ ثُمَّ قَالَ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ فِیها أَنْهارٌ فَالْأَنْهَارُ رِجَالٌ وَ قَوْلُهُ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ فَهُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فِی الْبَاطِنِ وَ قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ فَإِنَّهُ الْإِمَامُ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ فَإِنَّهُ عِلْمُهُمْ یَتَلَذَّذُ مِنْهُ شِیعَتُهُمْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ إِنَّ الْمُتَیَقَّنَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) هِیَ النَّارُ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم.
📝امام صادق (علیه السلام)- حلبی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ که آنها محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیروان ایشانند. سپس فرمود: امام باقر (علیه السلام) فرمود: این قسمت آیه فِیها أَنْهارٌ منظور از انهار مردهایی هستند و این قسمت آیه ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ منظور علی (علیه السلام) است. وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ منظور امام است. امّا این قسمت آیه وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ منظور ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و این آیه کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ یعنی آیا پرهیزگاران مانند کسانی هستند که پیوسته در ولایت دشمن آل محمّدند (علیهم السلام) که همان آتشی است که هرکس داخل شد داخل در جهنّم شده آن وقت خداوند میفرماید چه خواهند دید؛ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۲۰/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۳؛ «ثم قال قال أبوجعفر عمّا قوله فیها ... امعاءهم» محذوف
📜الصّادق (علیه السلام)- قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَیْ مَنْ وَالَی أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَغْفِرَهًٌْ لَهُ فَذَلِکَ قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ثُمَّ قَالَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ أَنَّ الْمُتَّقِینَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ دَاخِلٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدِ (صلی الله علیه و آله) هِیَ فِی النَّارِ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ قَالَ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم.
📝امام صادق (علیه السلام)- منظور از و مَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ آن است که هرکس به ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ایمان داشته باشد، خداوند او را خواهد آمرزید. کَمَنْ هُو خَالدٌ فِی النَّار یعنی همچنان که دشمنان اهل بیت در آتش دوزخ ماندگار خواهند بود، شیعیان آنان نیز در بهشت جاودانه خواهند بود. سپس دربارهی دشمنان ائمه (علیهم السلام)، میفرماید: و سُقُوا مَاء حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءهُمْ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۳
📜الصّادق (علیه السلام)- مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ قَالَ هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ أَوْلَادِهِ وَ شِیعَتِهِمْ هُمُ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ؛ در شأن علی (علیه السلام) و فرزندانش و شیعیان میباشد که مصداق متّقون هستند و اینان اهل بهشت و مغفرت الهی هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۷، ص۲۰۲/ فرات الکوفی، ص۴۱۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲﭘﺬﻳﺮﺩ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﺮِ ﻧﺪﺍﻧﻢﻛﺎﺭی ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺧﻴﻠﻲ ﺯﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺸﺎﻥ ﭘﻲ ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲﭘﺬﻳﺮﺩ. ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﻛﺎﺭﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ.
(١٧/نساء)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی اللهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ یَعْنِی کُلَّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ الْعَبْدُ وَ إِنْ کَانَ بِهِ عَالِماً فَهُوَ جَاهِلٌ حِینَ خَاطَرَ بِنَفْسِهِ فِی مَعْصِیَهًِْ رَبِّهِ وَ قَدْ قَالَ فِی ذَلِکَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَحْکِی قَوْلَ یُوسُفَ (علیه السلام) لِإِخْوَتِهِ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ فَنَسَبَهُمْ إِلَی الْجَهْلِ لِمُخَاطَرَتِهِمْ بِأَنْفُسِهِمْ فِی مَعْصِیَهًِْ اللَّهِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی الله لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ (نساء/۱۷) یعنی هر گناهی که بندهای مرتکب میشود هرچند که بداند گناه است باز هم جاهل است، چون خودش را در نافرمانی پروردگارش به خطر انداخته، چنانکه در این رابطه خدای تبارکوتعالی کلام یوسف (علیه السلام) را حکایت میکند که به برادرانش گفت: هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ به آنان نسبت جهل داد چراکه خود را در نافرمانی پروردگارشان به خطر انداختند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۱۵۶ بحارالأنوار، ج۶، ص۳۲/ العیاشی، ج۱، ص۲۲۸/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۱۶۸ و نورالثقلین، فیهما: «انّما التوبهًْ ... بجهالهًْ» محذوف
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#مرور_انبیاء_بر_کربلاء
#فضائل_کربلاء
#لعن_و_برائت
#اشک_انبیاء_بر_امام_حسین_ع
#انبیاء_و_امام_حسین_علیه_السلام
#مقام_امام_حسین_در_نزد_خدا_و_انبیاء
✨💫 مرور آدم عليه السلام بأرض كربلاء 💫✨
📜روي أن آدم عليه السلام لما هبط إلى الأرض لم ير حواء، فصار يطوف الأرض في طلبها، فمر بكربلاء، فاعتل وأعاق ، وضاق صدره من غير سبب، وعثر في الموضع الذي قتلفيه الحسين عليه السلام، حتى سال الدم من رجله ، فرفع رأسه إلى السماء، وقال: إلهي! هلحدث مني ذنب آخر فعاقبتني به، فإني طفت جميع الأرض ما أصابني سوء مثل ماأصابني في هذه الأرض؟ فأوحى الله إليه: يا آدم! ما حدث منك ذنب، ولكن يقتل فيهذه الأرض ولدك الحسين عليه السلام ظلما، فسال دمك موافقة لدمه ، فقال آدم: يا رب! أيكون الحسين نبيا؟ قال: لا، ولكنه سبط النبي محمد، فقال: ومن القاتل له؟ قال: قاتلهيزيد ، فقال آدم: فأي شيء أصنع يا جبرئيل؟ فقال: العنه يا آدم، فلعنه أربع مرات، ومشى خطوات إلى جبل عرفات ، فوجد حواء هناك.
📚الطريحي، المنتخب، 1/ 48/ عنه: القزويني، تظلم الزهراء،/ 84؛ الدربندي، أسرارالشهادة،/ 80؛ مثله المجلسي، البحار، 44/ 242- 243؛ الجزائري، الأنوار النعمانية، 3/ 260؛ البحراني، العوالم، 17/ 101؛ دانشيار، حول البكاء،/ 5- 6
📝ايضا روايت كرده اند كه: چون حضرت آدم عليه السلام به زمين آمد، به طلب حضرت حوا بر دور زمين مىگرديد، تا آن كه در صحراى كربلا عبور كرد. چون داخل آن صحرا گرديد، افواج حزن و اندوه رو به او آورد. چون به مقتل حسين رسيد، پايش به سنگى برآمد و خون از قدمهايش جارى گرديد. پس سر به سوى آسمان بلند كرد و گفت: «پروردگارا! در جميع زمين گرديدم. اندوه و المى كه در اين زمين به من رسيد، در هيچ زمينى نديدم.»
حقتعالى به او وحىكرد كه: «در اين زمين، برگزيده من حسين، شهيد خواهد شد. خواستم كه تو در اذيت واندوه او شريك باشى و خون تو بر اين زمين ريخته شود، چنانچه خون او در اين زمين ريخته خواهد شد.»
آدم گفت: «پروردگارا! او كيست؟ آيا پيغمبر توست؟»
حق تعالى وحى كرد كه: «پيغمبر من نيست، وليكن فرزند زاده پيغمبر من است و برگزيده من است.»
آدم گفت: «پروردگارا! كشنده او كيست؟»
حق تعالى به او وحى كرد: «كشنده او يزيد است كه اهل آسمانها و زمين اورا لعنت مىكنند.»
پس آدم مكرر اورا لعنت كرد و از آن زمين بيرون رفت.
📚مجلسى، جلاء العيون،/ 548
در بعضى مؤلفات اصحاب مرسلا رسيده كه چون آدم صفى هبوط يافت و در زمين حوا را نديد، در طلب او به طى مراحل پرداخت. چون عبورش به زمين كربلا افتاد، بى آن كه خطبى حادث شود و حادثهاى فرا رسد، به اندوهى بزرگ درافتاد، و سينه اش تنگى گرفت و لغزشى در وى پديد شد و خون از پاى او بر دميد. آدم سر به سوى آسمان كرد.
وقال: «إلهي! هل حدث مني ذنب آخر فعاقبتني به، فإني طفت جميع الأرض وما أصابني سوء مثل ما أصابني في هذه الأرض».
عرض كرد: «اى پروردگار من! آيا مرتكب گناهى ديگر شده ام، و اينك مرا كيفر خواهى كرد؟ زيرا كه من تمام ارض را طواف كردم، و به چنين حادثه اى گرفتار نشدم.»
پس خداى بدو وحى فرستاد:
«يا آدم! ما حدث منك ذنب، ولكن يقتل في هذه الأرض ولدك الحسين ظلما، فسال دمك موافقة لدمه».
يعنى: «اى آدم! جرم و جريرتى به تازه از تو باديده نشده، بلكه فرزند تو حسين در اين ارض كشته مىشود و او مظلوم خواهد بود. اينك خون تو به موافقت خون او سيلان يافت.»
عرض كرد: «حسين پيغمبرى است؟»
خطاب آمد كه: «پيغمبر نيست، لكن فرزند پيغمبر، محمدبن عبدالله است.»
عرض كرد: «قاتل كيست؟» خطاب آمد: «يزيد كه ملعون اهل آسمانها و زمينهاست.»
آدم روى با جبرئيل آورد كه: «رأى چيست؟» گفت: «اورا لعن كن.»
پس آدم چهار كرت اورا لعن كرد و راه پيش داشت، و در جبل عرفات حوا را بيافت.
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 270- 271
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال باب الحسین عليه السلام
https://t.me/Babolhusein