بسم الله الرحمن الرحیم
#فضایل_مولا_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام_در_قرآن
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🍀مناقب حضرت امیرالمؤمنین در قرآن(40)🍀
👈صاحِبُ الْبَینَة
ِ
«أَفَمَنْ کانَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ کَمَن زُینَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَاتَّبَعُوا أَهْوآءَهُمْ»؛
( سوره محمّد، آیه 14.)
«آیا آنکه دلیل روشنی از سوی پروردگارش دارد، مانند کسی است که زشتی اعمال در نظرش آراسته شده و از هوای نفسش پیروی میکند؟».
در مورد این آیه شریفه گفته شده: مراد از کسیکه دارای #بینهاست، امیرمؤمنانعلیه السلام است(یکی از مصادیق یا مصداق اتم)
( بحارالانوار، ج 36، ص88؛ تفسیر قمی، ج 2، ص402.)
در #زیارتنامه ایشان میخوانیم:
«أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّکَ»؛
( اصول کافی، ج 4، ص 570.)
«گواهی میدهم که تو از جانب پروردگارت دارای بینه هستی»
. قرآن و امام حسین ع:
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
بسم الله الرحمن الرحیم
آیه 44 از سوره مبارکه یونس
ظلم به خود
متن آیه:
ان الله لا یظلم الناس شیا ولکن الناس انفسهم یظلمون
ترجمه
یقینا خدا هیچ ستمی به مردم روا نمی دارد ٬ ولی مردم [ با روی گردانی از حق] بر خود ستم می ورزند•
تفسیر
امام هادی ع فرمود: هر کس
گمان کند که خداوند بندگان را
بر گناه مجبور و آنان را کفیر می کند
به خدا نسبت ظلم داده و این آیه را تکذیب کرده
(بحار ٬ ج 5٬ ٬ ص ۷۱)
* خداوند٬ بهترین مکتب ٬ کتاب و رهبر را برای هدایت مردم
فرستاده است ٬ اگر نپذیرند به خودشان ستم کرده اند ...انفسهم یظلمون
قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفاسیر_قرآنی
🌹حجاب در قرآن 🌹
اشاره
سوره هاي احزاب و نور در قران سخن از حجاب به ميان مي آورند، براي درك اهميت حجاب از ديدگاه قران به آياتي در اين زمينه اشاره مي شود:
🔅🔆(وقل للمؤمنات يغضضن من ابصار هنّو يحفظن فروجهنّ و لا يبدين زينتهنّ الا ما ظهر منها و ليضربن بخمر هنّ علي جيوبهنّ و لا يبدين زينتهنّالا لبعو لتهنّ او ابائهنّ او اباء بعو لتهنّاو ابنائهنّ او ابناء بعو لتهنّ او اخوانهنّ او بني اخونهنّ او بني اخواتهنّ او نسائهنّ او ما ملكت ايمانهنّ او التّا بعين غير اولي الاربه من الرّجال او الطّفل الذين لم يظهروا علي عورات النّساء و لا يضربن بارجلهنّ ليعلم ما يخفين من زينتهنّ و توبوا الي الله جميعاًايه المؤمنون لعلّكم تفلحون)1🔆🔅
⚜️«و به زنان با ايمان بگو چشم هاي خود را فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمايند و روسري هاي خود را بر سينه خود افكنند و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانسان، يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانش يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند، يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پاي هاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهاني شان دانسته شود. و همگي به سوي خدا برگرديد اي مؤمنان! تا رستگار شويد.»⚜️
نكاتي كه از آيه برداشت مي شود:
⭕️1ـ اين آيه با بيان وظايف زنان، آنان را از چشم چراني برحذر مي دارد و مي گويد: «يغضضن من ابصارهنّ» (چشم هاي خود را از نگاه هوس آلود فرو گيرند).
⭕️2ـ موضوع حجاب و پوشش را مطرح مي كند و مي گويد: «و يحفظن فروجهنّ» (و حفظ كنند دامان خود را).
مرحوم طبرسي صاحب تفسير شريف مجمع البيان از قول ابن زيد مي گويد:
در قران هر جا 👈«فروج»👉 ذكر شده مقصود خودداري از زناست، مگر ايجا كه منظور پوشش و حجاب است.
⭕️3ـ و ظاهر نكنند زينت خود را مگر آن مقدار كه آشكار است «ولا يبدين زينتهنّ الا ما ظهر».
✅1 . نور، 31.
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#مال_حرام
امام کاظم(ع):🌹
✍مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد ره توشه ی او به سوی آتش جهنم است.
📚مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص279
کانال قرآن و امام حسین(ع)👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🔴 چگونه و کی غذا بخوریم ❓
☀️وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا
✨.....ﻭ ﻫﺮ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ﺭﻭﺯﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻘﺮﺭ ﺍﺳﺖ.(سوره مریم آیه62)
💠در طب اسلامی وعده های اصلی غذا صبح و شب است و ناهار نداریم
✳️امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت فرمودند:
🔷« فقط اول روز و اول شب به تغذیه بپرداز و میان صبحانه و شام چیزى نخور که مایه ی فساد بدن است. مگر گفته ى خدا را نشنیده اى که مى فرماید:
☀️ولَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا
✨روزى آنان بامدادان و شامگاهان است
👈وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد. به همین دلیل در طب اسلامی و طب سنتی دو وعده مصرف غذا در صبح و نزدیک غروب توصیه شده است.
👈ناهار نخوردن و به جای آن استراحت قیلوله موجب سلامتی و تناسب اندام است.
👈و بالعکس شام نخوردن موجب زیان برای بدن است. "البته فراموش نشود که منظور از وعده شام، غذای سنگین که در آخر شب خورده میشود نیست و شام باید در ابتدای شب خورده شود"
✴️در قرآن آمده در بهشت مومنان با دو وعده غذای صبح و شب پذیرایی میشوند.
🍀خدا در مهمانی خود در ماه رمضان دو وعده صبح و شب به ما غذا میدهد و ناهار نداریم!
#آیات_علمی
#معجزات_علمی_قرآن
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#معجزات_علمی_قرآن
اعجاز اعداد در قرآن
1- اولين آيه قرآن « بسم الله الرحمن الرحيم » داراي 19 حرف عربي است.
2- قرآن مجيد از 114 سوره تشكيل شده است و اين عدد به 19 قسمت است. (6× 19).
3- اولين سوره اي كه نازل شده است سوره علق (شماره96) نوزدهمين سوره از آخر قرآن است.
4- سوره علق 19 آيه دارد.
5- سوره علق 285 حرف (15× 19) دارد.
6- اولين باركه جبرئيل امين با قرآن فرود آمد 5 آيه اولي سوره علق را آورد كه شامل 19 كلمه است.
7- اين 19 كلمه ، 76 حرف (4× 19) دارد.
۸- هر کلمه از جمله آغازيه قرآن (بسم الله الرحمن الرحيم) در تمام قرآن به نحوي تكرار شده كه به عدد 19 قابل تقسيم است ،بدين ترتيب كه كلمه“ اسم “ 19 باركلمه “ الله" 2698بار(42×19)، كلمه “ الرحمن “ 57 بار (3×19) وكلمه “ الرحيم “ 114بار (6×19)ديده مي شود.
۹- ما بين"بسم الله الرحمن الرحيم" جا افتاده (سوره ۹) و تکرار مجدد آن در (سوره ۲۷)، تعداد ۱۹ سوره وجود دارد.
۱۰- حرف "ق" نماينده قرآن است و مجموع تعداد دفعات تکرار آن در دو سوره اى که با حرف مقطعه "ق" آعاز شده اند (سوره های 50 و 42)، برابر تعداد سوره هاى قرآن است.(۱۱۴=۵۷+۵۷)
۱۱- سوره هاى ۷، ۱۹و ۳۸ با حرف مقطعه "ص" شروع شده اند و مجموع تعداد دفعات تکرار اين حرف در اين سه سوره برابر ۱۵۲=19× ۸ مى باشد.
۱۲- سوره ۳۶ با حروف مقطعه "يس" شروع شده است و مجموع دفعات تکرار هاى اين دو حرف در اين سوره برابر ۲۸۵=۱۹×۱۵ است.
۱۳- سوره ۱۹ با پنج حرف مقطعه شروع مى شود يعنى "ک، ه، ى، ع، ص" و کل تعداد دفعات تکرار اين پنج حرف در اين سوره هم برابر ۷۹۸=۱۹×۴۲ است.
۱۴- سوره ۲ با حروف مقطعه " ا، ل، م" شروع مى شود اين سوره داراى ۹۸۹۹=۱۹×۵۲۱ دفعه تکرار اين حروف است.
۱۵- همچنين سوره ۳ با حروف مقطعه "ا، ل، م" آغاز شده است و داراى ۵۶۶۲=۱۹×۲۹۸ دفعه تکرار اين حروف است.
۱۶- سوره هاى ۲۹، ۳۰، ۳۱ و ۳۲ نيز با حروف مقطعه "ا، ل، م" شروع شده اند و مجموع تعداد تکرار هاى اين حروف در هر يک از اين سوره ها عبارت است از ۱۶۷۲=۱۹×۸۸ و ۱۲۵۴=۱۹×۶۶ و۸۱۷=۱۹×۴۳ و۵۷۰=۱۹×۳۰.
۱۷- سوره هاى ۱۰ و ۱۱ با حروف مقطعه "ا، ل، ر" آغاز شده اند و تعداد اين حروف در هر يک از اين سوره ها دقيقاَ با هم برابر است و برابر ۲۴۸۹=۱۹×۱۳۱ مى باشد.
۱۸- همچنين سوره هاى ۱۲، ۱۴ و ۱۵ با حروف مقطعه "ا، ل، ر" آغاز شده اند و تعداد تکرارهاى اين حروف در اين سوره ها به ترتيب عبارت است از ۲۳۷۵=۱۹×۱۲۵ و ۱۱۹۷=۱۹×۶۳ و ۹۱۲=۱۹×۴۸.
۱۹- سوره ۱۳ با چهار حرف مقطعه "ا، ل، م، ر" شروع شده است و داراى ۱۴۸۲=۱۹×۷۸ دفعه تکرار از اين حروف است.
۲۰- سوره ۷ با حروف مقطعه "ا، ل، م، ص" آغاز شده است وتعداد تکرارهاى اين حروف در اين سوره ۵۳۲۰=۱۹×۲۸۰ است.
۲۱-عدد ۱۹ مخرج مشترک قرآن است و ارزش ابجدى کلمه "واحد" نيز برابر ۱۹ است، پس اين معجزه موضوع و هدف اصلى قرآن را که همان "يکتايى خدا" است، تاکيد مى کند.
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#احادیث_قرآنی
✅ قاری قرآن و دعای مستجاب
امام حسن مجتبی سلام الله علیه :
مَن قَرَأ القرآنَ كانَت لَهُ دعوةٌ مُجابةٌ إمّا مُعَجَّلَةً و إمّا مُؤَجَّلةً .
كسى كه قرآن بخواند، يك دعاى مستجاب شده دارد، دير مستجاب شود، يا زود.
بحارالانوار ، ج 93 ص 313
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
✨💫✨💫
#پرسش_سوال_پاسخ_قرآنی 1
#تفاسیر_قرآن
🔴پرسش : خوف از خدا به چه معناست؟
با این که مى دانیم خداوند رحمان و رحیم است و نسبت به بندگان خود مهربان مى باشد، چرا در منابع اسلامى اعم از قرآن و حدیث وارده شده است که از خدا بترسیم؛ اصولا ترس از خداوند دادگر و مهربان چه مفهومى دارد؟
🔵جواب: مى دانیم ترس بموقع و به صورت منطقى و معقول در وجود انسان یکى از نعمتهاى الهى است؛ زیرا ترس یک «عامل حفاظتى» است که انسان را در برابر بسیارى از خطرات مصون مى دارد؛ اگر انسان از عوامل خطر نمى ترسید، مثلا از درندگان، فرو ریختن سقف خانه هاى لرزان و بیمارى خطرناک نمى هراسید، دیرى نمى پایید که در کام هر خطرى فرو مى رفت و به زودى رشته زندگى او از هم مى گسست.
همین ترس به انسان هشدار مى دهد که به بدن یک جذامى بدون جهت دست نزند، به لب پرتگاه نرود و در برابر خطرات احتمالى به وسایل ایمنى مجهّز گردد.
اگر در این موارد و مشابه آنها ترس از ضرر و خطر در وجود انسان وجود نداشت، گروههای زیادى خیلى زود به کام نیستى کشیده مى شدند.
البتّه ترس در صورتى مایه حفظ و تکامل انسان شمرده مى شود که منطقى و عقلانى باشد؛ یعنى انسان از عواملى که واقعاً خطرناک هستند بترسد ولى بطور مسلّم ترسهاى بى دلیل و غیر منطقى که از آن به «جُبن» تعبیر مى آورند، مایه عقب افتادگى و وسیله شکست و ناکامى است.
ترس بى جهت آن است که انسان بدون دلیل از موضوعى بترسد و یا در موردى که باید به میدان حوادث برود، از آن فرار کند و در تمام صحنه هاى مختلف زندگى جنبه و قیافه منفى به خود بگیرد؛ این گونه ترسها مسلّماً مذموم و بیهوده و مایه عقب افتادگى انسان است.
اکنون به مساله ترس از خدا برگردیم:
قرآن مجید چنین مى فرماید: «وَ اَمّا مَنْ خَافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى * فَاِنَّ الجَنَّةَ هِىَ الْمَأْوى»؛ (و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوى باز دارد، قطعاً بهشت جایگاه اوست!).(1)
در این آیه به جاى ترس از خدا، ترس از مقام خدا قرار داده شده است. اکنون ببینیم مقصود از ترس از «مقام» خدا چیست؟
مقصود همان مقام عدالت و دادگرى اوست؛ آیا عدالت خدا ترس آور و وحشتناک است؟ جواب این سؤال روشن است؛ آنها که حسابشان پاک است، از عدالت خداوند ترس ندارند؛ امّا آنها که پرونده تاریکى دارند، مسلّماً از عدالت او مى ترسند؛ زیرا اگر خداوند با بندگان بزهکار خود بر اساس عدالت و دادگرى رفتار کند، باید آنان را مطابق پرونده هاى سیاه خودشان به کیفرهاى سخت محکوم سازد. آیا چنین موضوعى ترسناک و وحشتناک نیست؟
از این بیان نتیجه مى گیریم که مقصود از ترس خداوند ترس از مقام عدالت او ـ ترس از گناه و اعمال زشت خویشتن ـ است؛ اینهاست که باید انسان از آنها بترسد و هر کجا ترس از خدا مطرح است، مقصود همین است و بس.
امیرمؤمنان در یکى از سخنان خود به این حقیقت اشاره مى کند و مى فرماید: «وَلا یَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ»؛ (شایسته است هر فردى فقط از عمل ناشایست خود بترسد).(2)
ممکن است سؤال شود که هر گاه مقصود از جمله «ترس از خدا» ترس از گناه و اعمال ناشایست است، پس چرا اولیا و پیشوایان معصوم با این که در برابر گناه معصوم بوده و هرگز گناهى از آنان سر نمى زده، بیش از همه از خدا مى ترسیدند؟
پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست؛ زیرا بیم آنان از یک رشته «ترک اولى» بود که به هیچ وجه گناه محسوب نمى شود؛ ولى انتظار از آنان این است که آنها را نیز انجام ندهند. انتظاراتى که از آنان هست از دیگران نیست؛ چه بسا ممکن است عملى براى نوع افراد مباح و مشروع و حتّى عبادت شمرده شود، ولى همان عمل براى کسانى که در سطح عالى قرار دارند نسبت به موقعیّت و مقامى که به دست آورده اند، لغزش محسوب گردد!
پی نوشت ها
1.سوره نازعات 40و41
2.نهج البلاغه، کلمات قصار82
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
124_Page.MP3
1.01M
#ترتیل #صفحه_124 سوره مبارکه
#مائده
#سوره_5
#جزء_7
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 124
بر شما صید دریا و طعام آن حلال گردید تا شما و کاروانان از آن بهرهمند شوید، ولی صید بیابان تا زمانی که مُحرِم هستید بر شما حرام است. و بترسید از آن خدایی که به سوی او محشور میشوید. (۹۶) خدا کعبه را خانه حرام قرار داد برای نگهبانی مردم، و نیز ماه حرام را قرار داد و نیز هَدْی و قلائد (قربانی نشاندار و بینشان) را قرار داد، تا بدانید که خدا به هر چه در آسمانها و زمین است آگاه است و خدا به همه چیز داناست. (۹۷) بدانید که خدا هم عِقابش بسیار سخت و دشوار است و هم خدا بسیار بخشنده و مهربان است. (۹۸) بر پیغمبر جز تبلیغ (احکام الهی) وظیفهای نیست، و خدا هر چه را آشکار داشته و یا پنهان دارید همه را میداند. (۹۹) بگو (ای پیغمبر): هرگز مردم پاک و ناپاک یکسان نخواهند بود هر چند (در جهان) بسیاریِ پلیدان تو را به شگفت آرد. پس ای خردمندان از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید. (۱۰۰) ای اهل ایمان، هرگز از چیزهایی مپرسید که اگر فاش گردد شما را زشت و بد میآید و غمناک میکند، و اگر پرسش آن را به هنگام نزول آیات قرآن واگذارید برای شما (هر چه مصلحت است) آشکار میگردد. خدا از عقاب سؤالات بیجای شما درگذشت، و خدا بخشنده و بردبار است. (۱۰۱) قومی پیش از شما هم سؤال از آن امور نمودند، آن گاه که برایشان بیان شد به آن کافر شدند. (۱۰۲) خدا برای بَحیره و سائبه و وصیله و حام (نام شتران و گوسفندانی که مشرکان با شرایط خاصی آزاد میکردند) حکمی مقرّر نفرموده، لیکن کافران بر خدا دروغ میبندند، چه آنکه بیشتر آنان عقل را به کار نمیبندند. (۱۰۳)
🌸 مَن قَرَأَ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ اللّه و َتَفَقُّها فِى الدّينِ كانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلَ جَميعِ ما اُعطِىَ المَلائِكَةُ و َالأنبياءُ وَ المُرسَلونَ؛
🌹 هركس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده شده، براى اوست.
📚 وسائل الشيعه، ج۶، ص۱۸۴، ح۷۶۸۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الله اکبر ...
فَبِاَیّ آلاء ربّکُما تُکَذِّبان
پس به کدامین نعمت پروردگارتان را تکذیب می کنید ؟
( سوره الرحمن )
#قرآن_و_نجوم
ﺍﻧﺒﺴﺎﻁ ﻓﻀﺎ
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۲۹ ﺍﺩﻭﯾﻦ ﻫﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﺭﻩﺷﻨﺎﺱ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺳﺮﺥ ، ﮐﺸﻒ ﮐﺮﺩ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﻬﮑﺸﺎﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻓﻀﺎ ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ . ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽﺷﺪ ﮐﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎ ﮐﺎﻣﻼً ﺳﺎﮐﻦ ﺍﺳﺖ . ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﯾﻪ ﮐﺎﻣﻼً ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ . ﻭَﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀَ ﺑَﻨَﯿْﻨَﺎﻫَﺎ ﺑِﺄَﯾْﺪٍ ﻭَﺇِﻧَّﺎ ﻟَﻤُﻮﺳِﻌُﻮﻥَ ﴿ﺍﻟﺬﺍﺭﯾﺎﺕ : ۴۷ ﴾ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﻣﺎ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ] ﻭﺳﻌﺖ ﺩﻫﻨﺪﻩ ( ﺁﻥ ) ﻫﺴﺘﯿﻢ .
And the heaven We constructed with strength, and indeed, We are [its] expander.
With power and skill did We construct the Firmament: for it is We Who create the vastness of pace.
ﻣﻌﺎﻧﯽ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺁﯾﻪ
« ﺃَﯾْﺪٍ » : ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻗﻮﺕ
ﺩﺭ ﺭﺳﻢﺍﻟﺨﻂ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﺩﻭ ﯾﺎﺀ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
« ﻟَﻤُﻮﺳِﻌُﻮﻥَ » : ﺟﻤﻊ ﻣُﻮﺳِﻊ ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﯽ . ﮔﺴﺘﺮﺵﺩﻫﻨﺪﻩ .
« ﺇِﻧَّﺎ ﻟَﻤُﻮﺳِﻌُﻮﻥَ » : ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺁﯾﻪ ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ .
ﻋﻠﻢ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ ، ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻣﻮﺍﺩ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﺗﺪﺭﯾﺠﺎً ﻓﺮﺑﻪ ﻭ ﺳﻨﮕﯿﻦﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﮐﻬﮑﺸﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺯ ﻣﺮﮐﺰ ﮐﻬﮑﺸﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ، ﻭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩﻫﺎ ﮐﻬﮑﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺩﻭﺭ ﻣﯽﮔﺮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻧﺒﺴﺎﻁ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ . ﺣﺘﯽ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ : ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺮﺍﺕ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﮐﻬﮑﺸﺎﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ ﻭﺍﺣﺪﯼ ﺟﻤﻊ ﺑﻮﺩﻩ - ﺑﺎ ﻭﺯﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻓﻮﻕﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺳﻨﮕﯿﻦ - ﺳﭙﺲ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﻋﻈﯿﻢ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻭﺣﺸﺘﻨﺎﮐﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ، ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ، ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺘﻼﺷﯽ ﺷﺪﻩ ، ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﺮﺍﺕ ﺩﺭﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻋﻘﺐﻧﺸﯿﻨﯽ ﻭ توسعه است.
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#قرآن_و_فیزیک
ﺗﻮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﮔﺎﺯ
ﺩﻛﺘﺮ ﻭﻧﻮﻝ ﻻﺗﻴﻤﺎﺭ ، ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺷﻨﺎﺱ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ :
« ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥِ ﺩﻳﮕﺮ ، ﺍﺯ ﺗﻮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﺑﺮﻱ ، ﺗﻜﻮﻳﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﺮ ﺍﺯ ﺫﺭﺍﺕ ﺳﺨﺘﻲ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺣﺠﻤﺶ 10 ﻫﺰﺍﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺯ ﺣﺠﻢ ﻛﺮﻩ ﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺑﻮﺩ . »
ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ :
« ﺛُﻢَّ ﺍﺳْﺘَﻮﻱ ﺇِﻟَﻲ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﺀِ ﻭَ ﻫِﻲَ ﺩُﺧﺎﻥٌ ﻓَﻘﺎﻝَ ﻟَﻬﺎ ﻭَ ﻟِﻠْﺄَﺭْﺽِ ﺍﺋْﺘِﻴﺎ ﻃَﻮْﻋﺎً ﺃَﻭْ ﮐَﺮْﻫﺎً ﻗﺎﻟَﺘﺎ ﺃَﺗَﻴْﻨﺎ ﻃﺎﺋِﻌﻴن»َ
« ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩ ﺧﻠﻖ ﻛﻨﺪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ، ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ، ﺗﻮﺩﻩ ﻱ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺩﻭﺩ ﺑﻮﺩ . » ﻓﺼﻠﺖ 11
Moreover He comprehended in His design the sky, and it had been (as) smoke: He said to it and to the earth: "Come ye together, willingly or unwillingly." They said: "We do come (together), in willing obedience."
ﻣﻌﺎﻧﯽ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺁﯾﻪ
« ﺛُﻢَّ » : ﺳﭙﺲ . ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﺑﯿﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﺯﻣﺎﻧﯽ . ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻗﺒﻼً ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ( ﻧﮕﺎ : ﺑﻘﺮﻩ / ، ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ / - ) . « ﺇﺳْﺘَﻮﯼ ﺇِﻟﯽ ... » : ﻗﺼﺪ ﮐﺮﺩ . ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ . « ﺩُﺧَﺎﻥٌ » : ﺩﻭﺩ . ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﻣﺮﺍﺩ ﮔﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺑﺨﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﺤﺎﺑﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ . « ﺇِﺋْﺘِﯿَﺎ » : ﭘﺪﯾﺪ ﺁﺋﯿﺪ ﻭ ﺷﮑﻞ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺧﻠﻖ ﺗﻘﺪﯾﺮﯼ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﺗﮑﻮﯾﻨﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺯ ﻗﻮّﻩ ﺑﻪ ﻓﻌﻞ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪ . « ﺃَﺗَﯿْﻨَﺎ » : ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﺷﺪﯾﻢ . ﭘﯿﺪﺍ ﮔﺸﺘﯿﻢ . ﻣﺮﺍﺩ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ . « ﻃَﻮْﻋﺎً ﺃَﻭْ ﮐَﺮْﻫﺎً » : ( ﻧﮕﺎ : ﺁﻝﻋﻤﺮﺍﻥ / ، ﺗﻮﺑﻪ / ، ﺭﻋﺪ / ) .
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#قرآن_و_فضا
ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺍﻛﺴﻴﮋﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﻻﻱ ﺟﻮ
ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﻭﺷﻬﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ، ﺑﺎ ﺑﻴﺎﻥ « ﻣﺜﻞ » ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺍﺻﻮﻝ ﻋﻘﺎﻳﺪ ، ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ .
ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮﻭﺩ ، ﻫﻮﺍ ﺭﻗﻴﻖ ﺗﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺍﻛﺴﻴﮋﻥ ، ﺗﻨﻔﺲ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ .
ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺜﺎﻝ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ :
« ﭘﺲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﺳﻴﻨﻪ ﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﺳﻴﻨﻪ ﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻨﮓ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺸﺎﺭﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ . » ﺍﻧﻌﺎﻡ 125
ﻓَﻤَﻦْ ﻳُﺮِﺩِ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺃَﻥْ ﻳَﻬْﺪِﻳَﻪُ ﻳَﺸْﺮَﺡْ ﺻَﺪْﺭَﻩُ ﻟِﻠْﺈِﺳْﻠَﺎﻡِ ۖ ﻭَﻣَﻦْ ﻳُﺮِﺩْ ﺃَﻥْ ﻳُﻀِﻠَّﻪُ ﻳَﺠْﻌَﻞْ ﺻَﺪْﺭَﻩُ ﺿَﻴِّﻘًﺎ ﺣَﺮَﺟًﺎ ﻛَﺄَﻧَّﻤَﺎ ﻳَﺼَّﻌَّﺪُ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀِ ۚ ﻛَﺬَٰﻟِﻚَ ﻳَﺠْﻌَﻞُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟﺮِّﺟْﺲَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ.
Those whom Allah (in His plan) willeth to guide,- He openeth their breast to Islam; those whom He willeth to leave straying,- He maketh their breast close and constricted, as if they had to climb up to the skies: thus doth Allah (heap) the penalty on those who refuse to believe.
ﻣﻌﺎﻧﯽ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺁﯾﻪ
« ﯾَﺸْﺮَﺡْ ﺻَﺪْﺭَﻩُ » : ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺷﺮﺡ ﺻﺪﺭ ، ﺑﺮ ﺳﺮ ﺷﻮﻕ ﻭ ﺷﻮﺭ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺗﺎﺑﺶ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻭﺍﯾﺎﯼ ﺩﻝ ﺍﻭ . « ﺿَﯿِّﻘﺎً » : ﺗﻨﮓ . « ﺣَﺮَﺟﺎً » : ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﻨﮓ . ﻣﺼﺪﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺻﻔﺖ ﻣﺸﺒّﻬﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . « ﺍﻟﺮِّﺟْﺲَ » : ﭘﻠﯿﺪﯼ . ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﺸﻢ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ ( ﻧﮕﺎ : ﺍﻋﺮﺍﻑ / ، ﯾﻮﻧﺲ / ).
کانال قرآن و امام حسین ع
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#معرفی_قرآن
#مشخصات_سوره_های_قرآن
⌛️ معنای اسم سوره ها ⌛️ 👇 👇 👇
1- فاتحه👈گشاينده
2- بقره👈گاو ماده
3- آل عمران👈خانواده حضرت عمران علیه السلام
4- نساء👈زنان
5- مائده👈سفره و خوان غذا
6- انعام👈احشام و چهار پايان
7- اعراف👈جائى است ميان بهشت و جهنم
8- انفال👈منابع و ثروت هاى عمومى در طبيعت
9- توبه👈بازگشت
10- يونس👈نام يكى از پيامبران
11- هود👈نام يكى از پيامبران
12- يوسف👈نام يكى از پيامبران
13- رعد👈غرش آسمان و ابر
14- ابراهيم👈نام يكى از انبياء
15- حجر👈نام سرزمين قوم ثمود
16- نحل👈زنبور عسل
17- اسراء👈حركت شبانه
18- كهف👈غار
19- مريم👈مادر حضرت عيسى
20- طه👈رمزى است خطاب به پيامبر اسلام صلی الله علیه وسلم
21- انبياء👈پيامبران
22- حجّ👈قصد و آهنگ و نام يكى از عبادات اسلامى كه از فروع دين است
23- مؤمنون👈ايمان آوردگان
24- نور👈روشنایی و روشنی
25- فرقان👈جدا كننده
26- شعراء👈شاعران
27- نمل👈مورچه
28- قصص👈قصّه
29- عنكبوت👈نوعی حشره
30- روم👈نام كشورى است
31- لقمان👈نام مردی حکیم که اصلش حبشی بوده و در روزگار داود می زیسته است
32- سجده👈سجده كردن
33- احزاب👈حزب ها و گروه ها
34- سبا👈نام شهری که بلقیس دختر هدهاد در کشور یمن، پادشاه آن بود. او به عقد حضرت سلیمان علیه السلام در آمد
35- فاطر👈شكافنده، پديد آورنده
36- يس👈از حروف رمز قرآن و خطاب به پيامبر
37- صافّات👈به صفّ كشيده ها
38- ص👈از حروف مقطع رمز
39- زمر👈جمع زمره: گروه ها و دسته ها
40- مؤمن👈ايمان آورنده
41- فصّلت👈بخش بخش و فصل فصل شده
42- شورى👈مشورت و هم فكرى و نظر خواهى
43- زخرف👈زينت و زيور
44- دُخان👈دود
45- جاثيه👈به زانو افتاده
46- احقاف👈نام سرزمين قوم عاد در نزديكى يمن
47- محمّد👈صلی الله عیله وسلم[نام پيامبر بزرگ اسلام
48- فتح👈پيروزى
49- حجرات👈حجره ها و اطاق ها
50- ق👈از حروف رمز اوائل سوره ها
51- ذاريات👈پراكنده كنندگان
52- طور👈نام کوهی که حضرت موسی برای مناجات با خدا به آنجا رفت
53- نجم👈ستاره
54- قمر👈ماه
55- رحمن👈بخشنده
56- واقعه👈پيش آمد، حادثه
57- حديد👈آهن
58- مجادله👈گفت و گو و جَدَل
59- حشر👈بيرون آمدن، بر انگيخته شدن
60- ممتحنه👈زن امتحان شده
61- صفّ👈رديف و صفّ
62- جمعه👈یکی ازایام هفته
63- منافقون👈دو چهره ها
64- تغابن👈گول خوردگى و حسرت و خسران
65- طلاق👈رها ساختن و طلاق دادن زن
66- تحريم👈حرام و ممنوع ساختن
67- ملك👈فرمانروائى
68- قلم👈وسیله نوشتن
69- حاقّه👈آن چه سزاوار و مسلم و حقّ است
70- معارج 👈نردبان ها، رتبه هاى بالا برنده
71- نوح👈از پيامبران بزرگ
72- جن👈موجودى نامرئى با ويژگيهائى عجيب
73- مزمّل👈گليم به خود پيچيده
74- مدثّر👈جامه به خود پيچيده
75- قيامت👈برخاستن
76- دهر👈روزگار، دوران
77- مرسلات👈فرستاده شده ها
78- نبا👈خبر
79- نازعات👈آنها كه از روى قوت مى كشند
80- عبس👈چهره در هم كشيد
81- تكوير👈 هم پيچيده شدن
82- انفطار👈شكافته شدن
83- مطففين👈كم فروشان
84- انشقاق👈دو شقه شدن و شكاف برداشتن
85- بروج👈برج ها
86- طارق👈ستاره ظاهر شونده
87- اعلى👈برتر
88- غاشيه👈فرا گيرنده
89- فجر👈سپيده دم
90- بلد👈شهر
91- شمس👈خورشيد
92- ليل👈شب
93- ضحى👈نور و روشنائى
94- انشراح👈گشاده شدن، وسيع شدن
95- تين👈انجير
96- علق👈خون بسته، زالو، كرم
97- قدر👈اندازه، سنجش، ارزش
98- بيّنه👈دليل روشن و حجت آشكار
99- زلزال👈لرزش و زلزله
100- العاديات 👈دوندگان
101- قارعه👈كوبنده
102- تكاثر👈افتخار به زيادى ثروت و عزّت
103- عصر👈زمان، بعد از ظهر، فشار و ...
104- همزه👈عيب جو و طعنه زن
105- فيل👈نوعی حیوان
106- ايلاف👈الفت دادن
107- ماعون👈ظرف غذا
108- كوثر👈خير فراوان
109- كافرون👈كافرها
110- نصر👈يارى
111- تبّت👈شكسته باد
112- اخلاص 👈خالص كردن
113- فلق 👈صبح
114- ناس👈مردم
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
کانال قرآن و امام حسین ع:
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#3_سورة_آل_عمران
📢 آیه ای که ناله و شیون شیطان را درآورد
🔴🔷 امام جعفر صادق (ع):
✍️ وقتى كه اين آيه نازل شد؛
«والذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم»
💛 ترجمه آیه: آن كسانى كه هرگاه كار زشتى انجام مى دهند يا هرگاه به خود ستمى مى كنند خداى را به ياد مى آورند و از او طلب بخشش گناهانشان را مى نمايند. (سوره آل عمران آيه 135)؛
👈 ابليس به بالاى كوه ثور واقع در مكه رفت و با بلندترين صدايش شيطان هايش را فرياد زد پس همگى گرد آمدند.
👿 پس گفت: چه كسى براى اين آيه چاره اى مى انديشد؟ پس هر يك از شياطين برخاسته و سخنى گفتند و ابليس راه حل آن ها را نپذيرفت تا اينكه وسوسه گر خناس برخاسته و گفت:
👹 من چاره ساز اين آيه ام. گفت: به وسيله چه چيزى؟
👺 وسوسه گر خناس گفت: به مردمان وعده مى دهم و در دل آنان آرزو می افكنم (آرزومندشان می كنم) تا در گناه بيافتند، پس هنگامى كه در گناه افتادند استغفار را از يادشان مى برم.
😈 ابليس راى او را پسنديد و تا روز قيامت كار اين آيه را به او سپرد.
🔴🔷 اميرمؤمنان على (ع) حدیثی را از پيامبر گرامى خدا (ص) نقل می كند كه فرمود:
⭕️ ترجمه:
«اين آيه (وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ...) بهترين آيه در قرآن مجيد است، اى على! هر خراشى كه از چوبى بر تن انسان وارد می شود و هر لغزش قدمى؛ بر اثر گناهى است كه از او سر زده، و آنچه خداوند در دنيا عفو می کند گرامی تر از آن است كه (در قيامت) در آن تجديد نظر فرمايد، و آنچه را كه در اين دنيا عقوبت فرموده عادل تر از آن است كه در آخرت، بار ديگر كيفر دهد.»
🤔 به اين ترتيب اينگونه مصائب علاوه بر اينكه بار انسان را سبك مي كنند او را نسبت به آينده كنترل خواهند نمود.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
#قرآن_و_عفاف
🔴دوست دختر و دوست پسر در قرآن
➖آیا در قرآن و روایات چیزی در مورد دوست دختر و دوست پسر آمده است؟
⚜1) سوره مائده / آیه 5
"و لا متخذی أخدان"
➖ترجمه: "مردان نباید زنان نامحرم را به عنوان دوست و معشوقه پنهانی بگیرند"
⚜2) سوره نساء / آیه 25"
و لا متخذات اخدان"
➖ترجمه: "زنان نباید مردان نامحرم را به عنوان دوست پنهانی خود بگیرند"
⚜ 3) سوره انعام / آیه 151"
و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن"
➖ترجمه: "به زشتیها و گناهان نزدیک نشوید، چه آشکار باشد و چه پنهان"
➖امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند:
➖"ما ظهر هو الزنا و ما بطن هو المحالة"
➖"منظور از گناه آشکار، زنا، و مراد از گناه پنهان، گرفتن معشوقه نامشروع و روابط پنهانی با اوست"
⚜تفسیر نورالثقلین / جلد 1
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin