eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
876 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
749 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
قُلْ فَلِلهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ بگو: «دليل رسا براى خداست [دليلى كه براى هيچ‌كس بهانه‌اى باقى نمى‌گذارد]. و اگر او مى‌خواست، همه‌ی شما را [به اجبار] هدايت مى‌كرد. [ولى هدايت اجبارى بى‌ثمر است]». بگو: «دلیل رسا برای خداست (انعام/ ۱۴۹) ✨✨✨✨✨ 📜الکاظم (علیه السلام)- یَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّهًًْ ظَاهِرَهًًْ وَ حُجَّهًًْ بَاطِنَهًًْ فَأَمَّا الظَّاهِرَهًُْ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ (علیهم السلام) ِوَ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) وَ أَمَّا الْبَاطِنَهًُْ فَالْعُقُولُ. 📝امام کاظم (علیه السلام)- ای هشام! خدا بر مردم دو حجّت و دلیل دارد: حجّت آشکار، و حجّت نهان، حجّت آشکار فرستاده‌شدگان و پیغمبران و پیشوایان (علیهم السلام) می‌باشند، و حجّت نهان عقل‌ها هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۰  الکافی، ج۱، ص۱۶/ نورالثقلین 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنِ مَسعَدَهًَْ ابْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی فَلِلهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ أَ کُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ وَ إِنْ قَالَ کُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّی تَعْمَلَ فَیَخْصِمُهُ وَ ذَلِکَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ. 📝امام صادق (علیه السلام)- مسعدهًْ‌بن‌زیاد گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی این کلام خدای عزّوجلّ: فَلِلّهِ الحُجَّةُ الْبَالِغَةُ؛ فرمود: «خدای تبارک‌وتعالی در روز قیامت به بنده‌اش می‌گوید: «بنده‌ی من! آیا عالم بودی»؟ اگر بگوید: «بلی»، به او می‌گوید: «چرا به آنچه که می‌دانستی عمل نکردی»؟ و اگر بگوید: «بی‌اطّلاع بودم». به او می‌گوید: «چرا مشغول یادگیری نشدی تا به آن عمل کنی؟ پس بر او اتمام حجّت می‌کند و این همان حجّت بالغه است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۰  بحارالأنوار، ج۱، ص۱۷۷/ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۹/ الأمالی للطوسی، ص۹/ الأمالی للمفید، ص۲۲۷/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۷۸؛ فیه: «فیخصمه» محذوفٌ/ نورالثقلین/ البرهان 📜الرضا (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ قَالَ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَلِلهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ وَ هِیَ الَّتِی تَبْلُغُ الْجَاهِلَ فَیَعْلَمُهَا بِجَهْلِهِ کَمَا یَعْلَمُهَا الْعَالِمُ بِعِلْمِهِ وَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًُْ قَائِمَتَانِ بِالْحُجَّهًِْ. 📝امام رضا (علیه السلام)- خداوند متعال به محمّد (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: فَلِلَّهِ الحُجَّةُ الْبالِغَةُ؛ این همان دلیل است که نادان با نادانی می‌فهمد و دانا نیز به علم خود می‌یابد؛ دنیا و آخرت به دلیل استوار است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۰  مستدرک الوسایل، ج۱۸، ص۳۲/ بحارالأنوار، ج۴۹، ص۲۸۸/ عیون أخبار الرضا (ع)، ج۲، ص۲۳۷/ المناقب، ج۴، ص۳۶۸ 📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ خُزَّانُ اللَّهِ عَلَی عِلْمِ اللَّهِ نَحْنُ تَرَاجِمَهًُْ وَحْیِ اللَّهِ نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ عَلَی مَا دُونَ السَّمَاءِ وَ فَوْقَ الْأَرْضِ. 📝امام صادق (علیه السلام)- ما خزانه‌دار علم خدای علیم هستیم و ما ترجمان وحی اوییم. ما بر هرچه در پایین آسمان و روی زمین است، دلیل رسا هستیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۲ بحار الأنوار، ج۲۶، ص۱۰۵ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَنَا الْحُجَّهًُْ الْبَالِغَهًُْ وَ الْکَلِمَهًُْ الْبَاقِیَهًُْ. 📝امام علی (علیه السلام)- من دلیل رسا و کلمه‌ی کامل هستم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۲ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۹۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🌴 روضه های قدیمی به همراه مقتل حضرت زهراء در کانال ضامن اشک 🌹🌹🥀 بیش از ۳۰۰ ممنون مقتل و روضه ❤️ من کنیز و مبلغ فاطمه ام ❤️ دوستان را به کانال برای معرفت فاطمی دعوت کنید.👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿 @zameneashk1
برای شنیدن روضه ها در کانال ضامن اشک روی هشتک بزنید @zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜الصّادق (علیه السلام)- وَ مَنْ عَرَفَ قَدْرَ الصَّبْرِ لَا یَصْبِرُ عَمَّا مِنْهُ الصَّبْرُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِی قِصَّهًِْ مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ (علیه السلام) وَ خَضِرٍ (علیه السلام) وَ کَیْفَ تَصْبِرُ عَلی ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً فَمَنْ صَبَرَ کُرْهاً وَ لَمْ یَشْکُ إِلَی الْخَلْقِ وَ لَمْ یَجْزَعْ بِهَتْکِ سِتْرِهِ فَهُوَ مِنَ الْعَامِّ وَ نَصِیبُهُ مَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ أَیْ بِالْجَنَّهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ وَ مَنِ اسْتَقْبَلَ الْبَلَاءَ بِالرُّحْبِ وَ صَبَرَ عَلَی سَکِینَهًٍْ وَ وَقَارٍ فَهُوَ مِنَ الْخَاصِّ وَ نَصِیبُهُ مَا قَالَ تَعَالَی إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِین. 📝امام صادق ( کسی که جایگاه صبر را شناخت، از مقدّمات و موجبات صبر خودداری و دوری نمی‌کند، [چنان‌که] خداوند عزّوجلّ در داستان حضرت موسی (و حضرت خضر ([به نقل از حضرت خضر (] فرموده است: و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموزش آگاه نیستی شکیبا باشی؟! (کهف/۶۸) آن‌کس که از روی ناچاری، صبر پیشه کرده و [درعین‌حال، مراقبت نماید که] اظهار اندوه و شکایت نزد مردم نکرده و با آشکارکردن سرّش [نزد دیگران] اظهار بی‌تابی نکند چنین شخصی از عمومِ صبرکنندگان به شمار رفته و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: و بشارت ده به استقامت‌کنندگان. (بقره/۱۵۵) یعنی [بشارتشان ده به] بهشت و مغفرت الهی. امّا آنکه از جان و دل به استقبال بلا رفته و با آرامش و بردباری، صبر پیشه‌سازد از صابرانِ برگزیده محسوب شده و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۰ مسکن الفؤاد، ص۵۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
ذلِكَ بِأَنَّ اللهَ‌ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللهَ‌ سَميعٌ عَليمٌ اين، به‌ خاطر آن است كه خداوند، هيچ نعمتى را كه به گروهى داده، تغيير نمى‌دهد؛ مگر آنكه آن‌ها خودشان را تغيير دهند و خداوند، شنوا و داناست. (انفال/ ۵۳) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ قَضَی قَضَاءاً حَتْماً أَلَّا یُنْعِمَ عَلَی الْعَبْدِ فَیَسْلُبَهَا إِیَّاهُ حَتَّی یُحْدِثَ الْعَبْدُ ذَنْباً یَسْتَحِقُّ بِذَلِکَ النَّقِمَهًَْ. 📝امام باقر ( خداوند حکمی را قطعی نموده، [و آن اینکه] نعمتی را که به بنده‌ای مرحمت فرمود از او پس نمی‌گیرد، مگر زمانی‌که آن بنده گناهی مرتکب شود که به‌سبب آن مستحقّ کیفر گردد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۸ نور الثقلین 📜أمیرالمومنین (علیه السلام)- لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی إِلَی تَغْیِیرِ نِعْمَهًٍْ وتعجیل نقمته مِنْ إِقَامَهًٍْ عَلَی ظُلْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَسْمَعُ دَعْوَهًَْ الْمَظْلُومِینَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِینَ بِمِرْصَادٍ وَ قَالَ (علیه السلام) أَیْضاً: إِیَّاکَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْکَهَا بِغَیْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی لِنَقِمَهًٍْ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَهًٍْ وَ لَا أَحْرَی بِزَوَالِ نِعْمَهًٍْ وَ انْقِطَاعِ مُدَّهًٍْ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَیْرِ حَقِّهَا. 📝امام علی ( در تحف‌العقول آمده است: امام علی (فرمود: چیزی در تغییر نعمت‌های الهی و سرعت‌دادن به عقوبت او قوی‌تر از ستمکاری نیست که خداوند شنوای دعای ستمدیدگان و در کمین ستمکاران است». همچنین حضرت فرمود: «از ریختن خونِ به ناحق بپرهیز که چیزی در سریع‌ترکردن کیفر، بزرگ‌ترکردن مجازات، از بین‌رفتن نعمت و پایان‌گرفتن زمان حکومت همچون خون به ناحق ریختن نیست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۸ نور الثقلین کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🥀 پنجاه و یکم جلسه چهارم حضوری سلام علیکم تا دقایق دیگر کلاس تفسیر زیارت عاشورا و مقتل بر اساس ( کتاب مذبوح فرات ) شروع می شود دوستان خود را مطلع سازید. ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 آی دی دریافت کتاب @m_h_tabemanesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 🕊أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ 🔺 فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا ﺁﻳﺎ ﻧﺪﻳﺪﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻋﻠﺎم ﺣﻜﻢ ﺟﻬﺎﺩ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ : [ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺟﻨﮓ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﻴﺴﺖ ]ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ] ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ . ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺟﻨﮓ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﺷﺪ ، ﻧﺎﮔﺎﻩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ [ ﻋﻘﻮﺑﺖ ] ﺧﺪﺍ ﻳﺎ ﺗﺮﺳﻲ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩمِ [ ﻣُﺸﺮﻙ ] ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﭼﺮﺍ ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻱ ؟ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ [ ﻛﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﮒ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ ] ﻣﻬﻠﺖ ﻧﺪﺍﺩﻱ ؟ ﺑﮕﻮ : ﻣﺘﺎﻉ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﻧﺪﻙ ، ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺭﺷﺘﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ . 🔅ایه (٧٧) سوره نساء ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜٥٠٦-محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد عن محمّد بن سنان عن أبي الصّبّاح بن عبد الحميد عن محمّد بن مسلم عن أبي جعفر عليه السّلام قال: و اللّه للّذي صنعه الحسن بن عليّ‌ عليه السّلام كان خيرا لهذه الأمّة ممّا طلعت عليه الشّمس و اللّه لقد نزلت هذه الآية ✨ أَ لَمْ‌ تَرَ إِلَى الَّذِينَ‌ قِيلَ‌ لَهُمْ‌ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ‌ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ‌ وَ آتُوا الزَّكاةَ‌ إنّما هي طاعة الإمام و طلبوا القتال فلمّا كتب عليهم القتال مع الحسين عليه السّلام قالوا:ربّنا لم كتبت علينا القتال لو لا أخّرتنا إلى أجل قريب نجب دعوتك و نتّبع الرّسل أرادوا تأخير ذلك إلى القائم عليه السّلام. 📝محمد بن مسلم گويد:امام باقر عليه السّلام فرمود: ❇️به خدا سوگند كارى را كه حسن بن على عليهما السّلام(صلح با معاويه)انجام داد براى اين امت بهتر بود از آنچه خورشيد بر آن مى‌تابد به خدا سوگند مراد از اين آيه:«مگر نمى‌نگرى كسانى را كه به ايشان گفته شد دست باز داريد و نماز به پا داريد و زكات بپردازيد»(نساء/٧٧)اطاعت از امام است(از امام حسن عليه السّلام كه با معاويه صلح نمود) اصحابش درخواست كردند بجنگند 💔ولى زمانى كه جنگيدن در ركاب امام حسين عليه السّلام بر ايشان واجب شد سر باز زدند و گفتند:پروردگارا چرا جنگ را بر ما واجب نمودى كاش آن را تا وقتى نزديك تأخير مى‌انداختى آن‌گاه دعوتت را اجابت و از فرستاده‌ات پيروى مى‌كرديم،مرادشان اين بود كه قيام امام حسين عليه السّلام تا قيام حضرت قائم عليه السّلام تأخير مى‌افتاد. 📚الروضة من الکافی، صفحه 655 محمدبن یعقوب کلینی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا