eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
875 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
748 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
📜الصّادق (علیه السلام)- وَ مَنْ عَرَفَ قَدْرَ الصَّبْرِ لَا یَصْبِرُ عَمَّا مِنْهُ الصَّبْرُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِی قِصَّهًِْ مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ (علیه السلام) وَ خَضِرٍ (علیه السلام) وَ کَیْفَ تَصْبِرُ عَلی ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً فَمَنْ صَبَرَ کُرْهاً وَ لَمْ یَشْکُ إِلَی الْخَلْقِ وَ لَمْ یَجْزَعْ بِهَتْکِ سِتْرِهِ فَهُوَ مِنَ الْعَامِّ وَ نَصِیبُهُ مَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ أَیْ بِالْجَنَّهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ وَ مَنِ اسْتَقْبَلَ الْبَلَاءَ بِالرُّحْبِ وَ صَبَرَ عَلَی سَکِینَهًٍْ وَ وَقَارٍ فَهُوَ مِنَ الْخَاصِّ وَ نَصِیبُهُ مَا قَالَ تَعَالَی إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِین. 📝امام صادق ( کسی که جایگاه صبر را شناخت، از مقدّمات و موجبات صبر خودداری و دوری نمی‌کند، [چنان‌که] خداوند عزّوجلّ در داستان حضرت موسی (و حضرت خضر ([به نقل از حضرت خضر (] فرموده است: و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموزش آگاه نیستی شکیبا باشی؟! (کهف/۶۸) آن‌کس که از روی ناچاری، صبر پیشه کرده و [درعین‌حال، مراقبت نماید که] اظهار اندوه و شکایت نزد مردم نکرده و با آشکارکردن سرّش [نزد دیگران] اظهار بی‌تابی نکند چنین شخصی از عمومِ صبرکنندگان به شمار رفته و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: و بشارت ده به استقامت‌کنندگان. (بقره/۱۵۵) یعنی [بشارتشان ده به] بهشت و مغفرت الهی. امّا آنکه از جان و دل به استقبال بلا رفته و با آرامش و بردباری، صبر پیشه‌سازد از صابرانِ برگزیده محسوب شده و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۰ مسکن الفؤاد، ص۵۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
ذلِكَ بِأَنَّ اللهَ‌ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللهَ‌ سَميعٌ عَليمٌ اين، به‌ خاطر آن است كه خداوند، هيچ نعمتى را كه به گروهى داده، تغيير نمى‌دهد؛ مگر آنكه آن‌ها خودشان را تغيير دهند و خداوند، شنوا و داناست. (انفال/ ۵۳) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ قَضَی قَضَاءاً حَتْماً أَلَّا یُنْعِمَ عَلَی الْعَبْدِ فَیَسْلُبَهَا إِیَّاهُ حَتَّی یُحْدِثَ الْعَبْدُ ذَنْباً یَسْتَحِقُّ بِذَلِکَ النَّقِمَهًَْ. 📝امام باقر ( خداوند حکمی را قطعی نموده، [و آن اینکه] نعمتی را که به بنده‌ای مرحمت فرمود از او پس نمی‌گیرد، مگر زمانی‌که آن بنده گناهی مرتکب شود که به‌سبب آن مستحقّ کیفر گردد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۸ نور الثقلین 📜أمیرالمومنین (علیه السلام)- لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی إِلَی تَغْیِیرِ نِعْمَهًٍْ وتعجیل نقمته مِنْ إِقَامَهًٍْ عَلَی ظُلْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَسْمَعُ دَعْوَهًَْ الْمَظْلُومِینَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِینَ بِمِرْصَادٍ وَ قَالَ (علیه السلام) أَیْضاً: إِیَّاکَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْکَهَا بِغَیْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی لِنَقِمَهًٍْ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَهًٍْ وَ لَا أَحْرَی بِزَوَالِ نِعْمَهًٍْ وَ انْقِطَاعِ مُدَّهًٍْ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَیْرِ حَقِّهَا. 📝امام علی ( در تحف‌العقول آمده است: امام علی (فرمود: چیزی در تغییر نعمت‌های الهی و سرعت‌دادن به عقوبت او قوی‌تر از ستمکاری نیست که خداوند شنوای دعای ستمدیدگان و در کمین ستمکاران است». همچنین حضرت فرمود: «از ریختن خونِ به ناحق بپرهیز که چیزی در سریع‌ترکردن کیفر، بزرگ‌ترکردن مجازات، از بین‌رفتن نعمت و پایان‌گرفتن زمان حکومت همچون خون به ناحق ریختن نیست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۸ نور الثقلین کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🥀 پنجاه و یکم جلسه چهارم حضوری سلام علیکم تا دقایق دیگر کلاس تفسیر زیارت عاشورا و مقتل بر اساس ( کتاب مذبوح فرات ) شروع می شود دوستان خود را مطلع سازید. ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 آی دی دریافت کتاب @m_h_tabemanesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 🕊أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ 🔺 فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا ﺁﻳﺎ ﻧﺪﻳﺪﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻋﻠﺎم ﺣﻜﻢ ﺟﻬﺎﺩ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ : [ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺟﻨﮓ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﻴﺴﺖ ]ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ] ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ . ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺟﻨﮓ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﺷﺪ ، ﻧﺎﮔﺎﻩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ [ ﻋﻘﻮﺑﺖ ] ﺧﺪﺍ ﻳﺎ ﺗﺮﺳﻲ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩمِ [ ﻣُﺸﺮﻙ ] ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﭼﺮﺍ ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻱ ؟ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ [ ﻛﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﮒ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ ] ﻣﻬﻠﺖ ﻧﺪﺍﺩﻱ ؟ ﺑﮕﻮ : ﻣﺘﺎﻉ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﻧﺪﻙ ، ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺭﺷﺘﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ . 🔅ایه (٧٧) سوره نساء ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜٥٠٦-محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد عن محمّد بن سنان عن أبي الصّبّاح بن عبد الحميد عن محمّد بن مسلم عن أبي جعفر عليه السّلام قال: و اللّه للّذي صنعه الحسن بن عليّ‌ عليه السّلام كان خيرا لهذه الأمّة ممّا طلعت عليه الشّمس و اللّه لقد نزلت هذه الآية ✨ أَ لَمْ‌ تَرَ إِلَى الَّذِينَ‌ قِيلَ‌ لَهُمْ‌ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ‌ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ‌ وَ آتُوا الزَّكاةَ‌ إنّما هي طاعة الإمام و طلبوا القتال فلمّا كتب عليهم القتال مع الحسين عليه السّلام قالوا:ربّنا لم كتبت علينا القتال لو لا أخّرتنا إلى أجل قريب نجب دعوتك و نتّبع الرّسل أرادوا تأخير ذلك إلى القائم عليه السّلام. 📝محمد بن مسلم گويد:امام باقر عليه السّلام فرمود: ❇️به خدا سوگند كارى را كه حسن بن على عليهما السّلام(صلح با معاويه)انجام داد براى اين امت بهتر بود از آنچه خورشيد بر آن مى‌تابد به خدا سوگند مراد از اين آيه:«مگر نمى‌نگرى كسانى را كه به ايشان گفته شد دست باز داريد و نماز به پا داريد و زكات بپردازيد»(نساء/٧٧)اطاعت از امام است(از امام حسن عليه السّلام كه با معاويه صلح نمود) اصحابش درخواست كردند بجنگند 💔ولى زمانى كه جنگيدن در ركاب امام حسين عليه السّلام بر ايشان واجب شد سر باز زدند و گفتند:پروردگارا چرا جنگ را بر ما واجب نمودى كاش آن را تا وقتى نزديك تأخير مى‌انداختى آن‌گاه دعوتت را اجابت و از فرستاده‌ات پيروى مى‌كرديم،مرادشان اين بود كه قيام امام حسين عليه السّلام تا قيام حضرت قائم عليه السّلام تأخير مى‌افتاد. 📚الروضة من الکافی، صفحه 655 محمدبن یعقوب کلینی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ در کتاب خصائص الحسینیه، مطالبی در خصوص نکات و نشانه هایی در مورد امام حسین (علیه السلام) در چند سوره از قرآن مجید ذکر کرده است. آنچه می خوانید معرفی این سوره ها و آیات مربوطه است. 💠سوره رعد در این سوره از عبادت ویژه موجودات و از جمله عبادت رعد سخن به میان می آورد که: 🔅«وَیُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلاَئِكَةُ مِنْ خِیفَتِهِ؛ و رعد با ستایش او، و فرشتگان از بیم او تسبیح می گویند.»(رعد/13) ⚡️در حدیثی نقل شده که هیچ ابری نیست که رعد و برق داشته باشد مگر اینکه قاتل امام حسین(علیه السلام) را لعنت می نماید. 💠سوره ابراهیم در این سوره شریفه، آیه 37 سرگذشت اسکان یافتن خانواده حضرت ابراهیم (علیه السلام) را در بیابان بدون آب و علف «بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ» بیان می کند که با نحوه اسکان یافتن خاندان امام حسین(علیه السلام) در کربلا مطابقت دارد و از موارد شگفت انگیز آن، خداحافظی و گفتگوی آن حضرت با خاندانش در واپسین لحظات حیات شریف ایشان است که پس از آن به سوی شهادتگاه خویش می شتابد. 💠سوره مدثر این سوره که با خطاب به پیامبر گرامی آغاز می گردد، در ضمن خود اشاراتی به آن حضرت دارد، زیرا باطن این سوره از آن جناب است و این معنا از ظاهر آیات آشکار بوده و بر همین اساس مدثر که پیامبر(صلی الله و علیه وآله) است از امام حسین(علیه السلام) و ایشان هم از مدثر است. 💠سوره کهف این سوره، یادآور سر بریده آن گرامی است که بر فراز نیزه دژخیمان، قرآن تلاوت می کرد. زید بن ارقم در کوفه شنید که زبان مبارک آن حضرت آیه ای از سوره کهف تلاوت می فرمود که: ✨«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِیمِ كَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا؛ آیا پنداشته ای که اصحاب کهف و رقیم از نشانه های شگفت انگیز ما بوده اند؟(کهف/9) ✨گروهی دیگر از مردم در سرزمین شام شنیدند که می فرمود: «إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى؛ آنان جوانمردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و ما نیز بر هدایتشان افزودیم.»(کهف/13) تلاوت چنین آیاتی آن هم از سر بریده آن حضرت بر فراز نیزه های ظلم و ستم، بیانگر حکمت ویژه ای است و جای تعمق بسیار دارد، زیرا سرگذشت آن حضرت، شگفت انگیزتر از اصحاب کهف و رقیم است و شهدای کربلا از بارزترین مصادیق هدایت یافتگان هستند. 💠سوره مریم در حدیث زکریا اشاره شده 🌟«کهیعص»(مریم/1) مربوط به واقعه کربلا و شهادت خاندان پیامبر اسلام و بیدادگری حکومت یزید بود که آنان را در حال تشنگی و صبر به شهادت رساند. 💫در کتاب تهذیب و بحارالانوار از امام سجاد (علیه السلام) در تفسیر این آیه نقل شده که می فرماید: «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکاناً قَصِیًّا»(مریم/22) وقتی که مریم به او باردار شد، او را به مکانی دور افتاده برد، مریم از شهر دمشق خارج و به کربلا آمد، و عیسی (علیه السلام) را در محل شهادتگاه امام حسین (علیه السلام) به دنیا آورد و در همان شب بازگشت. 💠سوره طه در این سوره به مناسبت های مختلف، شباهت هایی میان امام حسین (علیه السلام) و داستان موسی (علیه السلام) بیان شده از جمله در آیه «إِذْ رَأى‏ ناراً فَقالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ ناراً»، زمانی که موسی آتشی را دید، به خانواده خود گفت: درنگ کنید، زیرا از دور آتشی را می بینم، شاید بتوانم برای شما شعله ای از آن بیاورم.(طه/10) 💫امام حسین (علیه السلام) نیز در حالی که در مدینه بود از جانب کربلا نوری را مشاهده کرد و به خاندان خویش فرمود: همراه من حرکت کنید. از او پرسیده شد چرا خانواده را با خود می برید، فرمود: «اراده الهی بر این امر تعلق گرفته که آنان را اسیر ببیند.» 📝نکات دیگری از سوره هایی که می توان در رابطه با جایگاه امام حسین (علیه السلام) بیان نمود، به طور خلاصه عبارتند از: سوره هایی که با حروف مقطعه ای مانند طس، طسم، حم، یس، ص، المر، ق و نون شروع می شوند، در این حروف تأثیرگذاری خاص و اشاراتی به اسماء الهی دارد و اسراری در خود نهفته دارد که شناخت آنها تنها برای پیامبر(علیه السلام) و امامان علیهم السلام میسر است که مخاطبان حقیقی کلام الهی هستند. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَمَنْ يُرِدِ الله أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ الله الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ آن كس را كه خدا بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را براى [پذيرش] اسلام، گشاده مى‌سازد؛ و آن كس را كه [به خاطر اعمال خلافش] بخواهد گمراه سازد، سينه‌اش را آنچنان تنگ مى‌كند كه گويا مى‌خواهد به آسمان بالا برود؛ اين‌گونه خداوند پليدى را بر افرادى كه ايمان نمى‌آورند قرار‌ مى‌دهد. (انعام/ ۱۲۵) ✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- وَاعلَموا أنَّ اللَّهَ تَعالی إذا أرادَ بِعَبدٍ خَیراً شَرَحَ صَدرَهُ للإسلامِ، فَإذا أعطاهُ ذلِکَ نَطَقَ لِسانُهُ بِالحَقِ وَعَقَدَ قَلبَهُ عَلَیهِ فَعَمَلَ بِهِ، فإذا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذلِکَ تَمَّ لَهُ إسلامُهُ، وَکانَ عِندَ اللَّهِ إن ماتَ علی ذلِکَ الحالِ مِنَ المُسلِمینَ حَقّاً، وإذا لَم یُرِدِ اللَّهُ بِعَبدٍ خَیراً وَکلَهُ إلی نَفسِهِ، وَکانَ صدرُهُ ضَیِّقاً حَرَجاً، فإن جَری عَلی لِسانِهِ حَقٌّ لَم یُعقَد قَلبُهُ عَلَیهِ وَإذا لَم یُعقَد قَلبُهُ عَلَیهِ، لَم یُعطِهِ اللَّهُ العَمَلَ بِهِ، فَإذا اجتَمَعَ ذلِکَ عَلَیهِ حَتّی یَموتَ، وَهُوَ علی تِلکَ الحالِ کانَ عِندَ اللَّهِ مِنَ المُنافِقین، وَصارَ ما جَری عَلی لِسانِهِ مِنَ الحَقِّ الّذی لَم یُعطِهِ اللَّهُ أن یُعقَدَ قَلبُهُ عَلَیهِ، وَلَم یُعطِهِ العَمَلَ بِهِ حُجَّهًًْ عَلَیهِ. فاتّقوا اللَّهَ وَسَلوهُ أن یَشرَحَ صُدورَکُم للإسلامِ، وأن یَجعَلَ ألسِنَتَکُم تَنطِقُ بِالحَقِّ حَتّی یَتَوفّاکُم وَأنتُم علی ذلِکَ. 📝امام صادق (علیه السلام)- بدانید وقتی خداوند برای بنده‌ای خیری اراده کند، خداوند سینه‌اش را برای اسلام گشاده می‌سازد و هر وقت آن را به او عطا کند، زبانش به حق گویا می‌شود و قلبش را بر آن گره می‌زند و به آن عمل می‌کند و زمانی‌که خداوند آن‌ها را برای او جمع گرداند، اسلامش کامل می‌گردد و نزد خداوند اگر بر آن حالت بمیرد از مسلمانان می‌باشد، و هر وقت خداوند برای بنده‌ای خیری نخواهد، او را به خودش واگذار می‌کند و سینه‌اش تنگ می‌باشد. اگر حقّی بر زبانش جاری شود، قلبش به آن اعتقاد نداشته باشد و وقتی که به آن اعتقاد قلبی نداشته باشد، خداوند عمل به آن را به او عطا نمی‌کند. وقتی این امور در او جمع شود و او در آن حالت از دنیا برود، نزد خداوند از منافقان می‌باشد و آنچه از حق که خداوند اعتقاد قلبی به آن را به او عطا نکرده و عمل به آن را به او عطا نکرده بر زبانش جاری شده حجّت برضدّ او می شود؛ پس تقوای الهی پیشه کنید و از او بخواهید که سینه‌هایتان را برای اسلام گشاده سازد و زبان‌هایتان را طوری قرار دهد که سخن حق می‌گوید تا اینکه شما را در آن حالت از دنیا ببرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۸۴  مکاتیب الأیمهًْ، ج۴، ص۱۳۶/ نورالثقلین 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الْخَالِقِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً فَقَالَ قَدْ یَکُونُ ضَیِّقاً وَ لَهُ مَنْفَذٌ یَسْمَعُ مِنْهُ وَ یُبْصِرُ وَ الْحَرَجُ هُوَ الْمُلتَامُ الَّذِی لَا مَنْفَذَ لَهُ یَسْمَعُ بِهِ وَ لَا یُبْصِرُ مِنْهُ. 📝امام صادق (علیه السلام)- عبدالخالق نقل می‌کند: از امام صادق (علیه السلام) در مورد کلام خداوند متعال: وَ مَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاء پرسیدم و ایشان فرمود: «گاه سینه ممکن است تنگ باشد، ولی دارای روزنهای باشد که توسّط آن بشنود و ببیند و حَرَج یعنی دلی که سربسته است و دریچه‌ای در آن وجود ندارد که به‌وسیله‌ی آن صداها را بشنود و اشیاء را ببیند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۸۴  معانی الأخبار، ص۱۴۵/ نورالثقلین؛ فیه: «اللثام» بدلٌ «الملتیم»/ البرهان 📜الصّادق (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ کَذلِکَ یَجْعَلُ اللهُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ قَالَ هُوَ الشَّکُّ. 📝امام صادق (علیه السلام)- کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللهُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ؛ الرِّجْسَ] یعنی شک. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۸۴ بحارالأنوار، ج۶۹، ص۱۲۸/ العیاشی، ج۱، ص۳۷۷/ نورالثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه روزی میفهمیم دنیا همش بازیه... 🌾🌸🌼 کانال قرآن و امام حسین ع🌾🌼🌸 🌺الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌺 تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin