eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
919 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
772 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ 🕯فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كُلًّا جَعَلْنا نَبِيًّا «49» چون ابراهيم از مشركان و از آنچه به جاى خدا مى‌پرستيدند كناره گرفت، ما اسحاق و (فرزندش) يعقوب را به او عطا كرديم و همه را پيامبر قرار داديم. وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا «50» و از رحمت خويش به آنها عطا كرديم و براى آنان (در ميان مردم) نام بلند و نيكو قرار داديم. ✨✨✨✨✨✨✨✨ 💎سيماى ابراهيم عليه السلام‌ ❣ابراهيم عليه السلام از ستاره و ماه و خورشيد دل بريد، به خدا رسيد. لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ‌ ... وَجَّهْتُ وَجْهِيَ‌ ... «1» ❣عموى منحرف را رها كرد، خود براى همه‌ى مردم پدر شد. «مِلَّةَ أَبِيكُمْ» «2» ❣عمو با او قهر كرد، «وَ اهْجُرْنِي مَلِيًّا» «3» ❣ امّا خدا به او لطف كرد. «إِنَّهُ كانَ بِي حَفِيًّا» «4» ❣براى خدا كناره‌گيرى كرد، «أَعْتَزِلُكُمْ» «5» ❣شهره آفاق شد. «جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ» ❣از خانه بتها فرار كرد، سازنده خانه توحيد شد. «إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ» «6» ❣جانش را در راه خدا تسليم كرد، آتش بر او گلستان شد. «يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً» «7» ❣فرزند را براى ذبح آماده كرد، «وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ» «8» جان به سلامت برد و سنّت قربانى در جايگاهش واجب شد. ❣تا اواخر عمر بى‌فرزند، ولى راضى بود، در پايان عمر، نبوّت در دودمانش قرار گرفت. ❣در خلوت‌ترين مكان‌ها كعبه را ساخت، پرجاذبه‌ترين مناطق زمين شد. ❣در بيابان، تنهاى تنها فرياد زد، از تمام زمين، لبّيك‌گو رسيد. «أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ» «9» ❣كودك تشنه‌ى خود را رها كرد، آب زمزم، براى هميشه جارى شد. ❣در برابر تهديد عموى بت‌پرستش سلام كرد، «قالَ سَلامٌ عَلَيْكَ» «10» ❣ خداوند به او سلام‌ فرستاد. «سَلامٌ عَلى‌ إِبْراهِيمَ» 11 ❣يك نفر بود، امروز همه مكتب‌هاى آسمانى، خود را ابراهيمى مى‌دانند. همه با اودشمنى كردند، خدا او را خليل خود دانست. «وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا» «12» «1». انعام، 76- 79. «2». حج، 78. «3». مريم، 46. «4». مريم، 47. «5». مريم، 48. «6». بقره، 127. «7». انبيا، 69. «8». صافّات، 103. «9». حج، 27. «10». مريم، 47. «11». صافّات، 109. «12». نساء، 125. ✅پیام ها 🕊1- هم از گناهكار جدا شويم و هم از گناه، زيرا كناره‌گيرى از منحرفان، زمانى مؤثر است كه با كناره‌گيرى از انحراف همراه باشد. «أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ‌- اعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ» 🕊2- فرزند صالح، پاداش مجاهدت‌هاى والدين است. فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ‌ ... وَهَبْنا 🕊3- اگر غير خدا را رها كنيم، امدادهاى الهى مى‌رسد. فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ‌ ... وَهَبْنا 🕊4- مهم‌تر از فرزند، مقام معنوى اوست. «وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كُلًّا جَعَلْنا نَبِيًّا» 🕊5- نوه‌ى انسان نيز از الطاف الهى است. «وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ» (يعقوب نوه‌ى ابراهيم بود.) «فبشّرناها باسحق و من وراء اسحق يعقوب» هود، 71. 🕊6- نبوّت، مقامى است كه خداوند تعيين مى‌كند. «جَعَلْنا نَبِيًّا» 🕊7- يك حركت الهى از يك پدر بزرگ، نسلى را در رحمت الهى غرق مى‌كند. اعْتَزَلَهُمْ‌ ... وَهَبْنا لَهُ‌ 🕊8- هر كس، هرچه دارد از خداست. وَهَبْنا ... جَعَلْنا ... رَحْمَتِنا 🕊9- رحمت خداوند به قدرى وسيع است كه انبيا هرچه دريافت مى‌كنند، تنها گوشه‌اى از آن است. «مِنْ رَحْمَتِنا» 🕊10- محبوبيّت وخوشنامى، از الطاف الهى است. «جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ» (مقام ابراهيم به جايى رسيد كه همه‌ى مشركان ويهوديان ومسيحيان مى‌گفتند: ابراهيم از ماست.) 🕊11- دعاى مردان خدا مستجاب است. (ابراهيم از خدا نام نيك خواست‌ «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» در اين آيه مى‌فرمايد: «جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» 📚تفسیر نور جلد 5 - صفحه 280
‍ ❖﷽❖ ⚠️قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻋﻤﻞ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﻨﻢ ؟(١٠٣) 🔺الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ❗️وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا [ ﺁﻧﺎﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻮﺷﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ [ ﻭ ﮔﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ، ﺧﻮﺏ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(١٠٤) ✴️أُولَٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ ⚠️فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻭ ﺩﻳﺪﺍﺭ [ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ] ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻭ ﻣﻨﻜﺮ ﺷﺪﻧﺪ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺗﺒﺎﻩ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻴﺰﺍﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ [ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﭘﺎ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﻢ .(١٠٥) ذَٰلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا ⛔️وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ [ ﻭﺿﻊ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ]ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻦ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ .(١٠٦) ✨سوره کهف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5852502465378780204.mp3
3.81M
#ترتیل #صفحه_38 سوره مبارکه #بقره #سوره_2 #جزء_2 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_38 سوره مبارکه #بقره #سوره_2 #جزء_2 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#متن #صفحه_38 سوره مبارکه #بقره #سوره_2 #جزء_2 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_38 سوره مبارکه #بقره #سوره_2 #جزء_2 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
‍ ❖﷽❖ ⁉️بی عقلان از نظر قران مجید چه کسانی هستند 💢1.بدترین جنبندگان: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ ⬅️الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺟُﻨﺒﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ، ﻛﺮﺍﻥِ [ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺣﻖ ] ﻭ ﻟﺎﻟﺎﻥِ [ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﺣﻖ ]ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ [ ﻛﻠﺎم ﺣﻖ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ !(٢٢)انفال 💢2.ایات قران رانمی شنوند: وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ ⬅️وَلَوْ كَانُوا لَا يَعْقِلُونَ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﮔﻮﺵ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ [ ﻭﻟﻲ ﮔﻮﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ] ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﻛﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﮔﺮﭼﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﺸﻨﻮﺍﻧﻲ ؟(٤٢)یونس 💢3.خداوند پلیدی را بر انان قرار داده: وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ⬅️ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ [ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﺒﺎﺷﺪ ] ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﭘﻠﻴﺪﻱ [ ﺿﻠﺎﻟﺖ ] ﺭﺍ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ .(١٠٠)یونس 💢4.دیگران را نصیحت میکنند در حالیکه خودرا فراموش کرده اند: أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ⬅️ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻧﻴﻜﻲ ]ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ [ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺪﺕ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﺩﻋﻮﺗﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ]ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ . ﺁﻳﺎ [ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﻭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﺧﻮﺩ ]ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ؟(٤٤)بقره 💢5.نماز را به مسخره میگیرند: وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ⬅️ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻤﺎﺯْ ﻧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ; ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ] ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٥٨)مائده 💢6.دنیا دوستند: وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ⬅️أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ [ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ] ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ؟(٣٢)انعام 💢7.اهل تفرقه اند: لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ⬅️ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺘﺤﺪ ﻭ ﻳﻚ ﭘﺎﺭﭼﻪ ] ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺟﻨﮕﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺣﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﻠﻌﻪ ﻭ ﺩژ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺩﻳﻮﺍﺭﻫﺎ ، ﺩﻟﺎﻭﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ [ ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ] ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻌﻘّﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(١٤)حشر 💢8.اهل اتشند: ⬅️وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﻣﺎ [ ﺩﻋﻮﺕ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﻳﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ] ﺗﻌﻘّﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ [ ﺁﺗﺶ ]ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ .(١٠)ملک
‍ ❖﷽❖ ⁉️بی عقلان از نظر قران مجید چه کسانی هستند 💢1.بدترین جنبندگان: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ ⬅️الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺟُﻨﺒﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ، ﻛﺮﺍﻥِ [ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺣﻖ ] ﻭ ﻟﺎﻟﺎﻥِ [ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﺣﻖ ]ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ [ ﻛﻠﺎم ﺣﻖ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ !(٢٢)انفال 💢2.ایات قران رانمی شنوند: وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ ⬅️وَلَوْ كَانُوا لَا يَعْقِلُونَ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﮔﻮﺵ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ [ ﻭﻟﻲ ﮔﻮﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ] ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﻛﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﮔﺮﭼﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﺸﻨﻮﺍﻧﻲ ؟(٤٢)یونس 💢3.خداوند پلیدی را بر انان قرار داده: وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ⬅️ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ [ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﺒﺎﺷﺪ ] ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﭘﻠﻴﺪﻱ [ ﺿﻠﺎﻟﺖ ] ﺭﺍ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ .(١٠٠)یونس 💢4.دیگران را نصیحت میکنند در حالیکه خودرا فراموش کرده اند: أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ⬅️ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻧﻴﻜﻲ ]ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ [ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺪﺕ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﺩﻋﻮﺗﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ]ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ . ﺁﻳﺎ [ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﻭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﺧﻮﺩ ]ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ؟(٤٤)بقره 💢5.نماز را به مسخره میگیرند: وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ⬅️ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻤﺎﺯْ ﻧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ; ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ] ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٥٨)مائده 💢6.دنیا دوستند: وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ⬅️أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ [ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ] ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ؟(٣٢)انعام 💢7.اهل تفرقه اند: لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ⬅️ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺘﺤﺪ ﻭ ﻳﻚ ﭘﺎﺭﭼﻪ ] ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺟﻨﮕﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺣﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﻠﻌﻪ ﻭ ﺩژ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺩﻳﻮﺍﺭﻫﺎ ، ﺩﻟﺎﻭﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ [ ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ] ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻌﻘّﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(١٤)حشر 💢8.اهل اتشند: ⬅️وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﻣﺎ [ ﺩﻋﻮﺕ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﻳﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ] ﺗﻌﻘّﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ [ ﺁﺗﺶ ]ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ .(١٠)ملک
🌹 خوش‌سفر باشید 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: 🍃«الْمُرُوَّةُ مُرُوَّتَانِ مُرُوَّةُ الْحَضَرِ وَ مُرُوَّةُ السَّفَرِ فَأَمَّا مُرُوَّةُ الْحَضَرِ فَتِلَاوَةُ الْقُرْآنِ وَ حُضُورُ الْمَسَاجِدِ وَ صُحْبَةُ أَهْلِ الْخَيْرِ وَ النَّظَرُ فِي الْفِقْهِ وَ أَمَّا مُرُوَّةُ السَّفَرِ فَبَذْلُ الزَّادِ وَ الْمِزَاحُ فِي غَيْرِ مَا يُسْخِطُ اللَّهَ وَ قِلَّةُ الْخِلَافِ عَلَى مَنْ تَصْحَبُهُ وَ تَرْكُ الرِّوَايَةِ عَلَيْهِمْ إِذَا أَنْتَ فَارَقْتَهُم.» 📚تحف‌العقول، ص۳۷۴ 🌿امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: 🍃«مردانگی، دو گونه است: مردانگی در حَضَر«1»و مردانگی در سفر؛ 🔶مردانگی در حضر، عبارت است از: 🔸تلاوت قرآن، 🔸حضور در مساجد، 🔸همنشینی با نیکوکاران، 🔸تأمّل در فقه.«2» 🔶و اما مردانگی در سفر: 🔸بخشیدن از ره‌توشه،«3» 🔸شوخی کردن در مورد چیزهایی که موجب نارضایتی خداوند نشود، 🔸کم مخالفت کردن با همراهان، 🔸تعریف نکردن عیب‌هایشان برای دیگران، وقتی از آن‌ها جدا شدی.» «1»حَضَر: حضور در وطن خویش. «2»فقه: فهم حاصل از تأمل و تفکر (در دین). «3»یعنی خوراکی‌ها و وسایلی که برای سفر برده ایم را با همسفرانمان شریک شویم. 🌸🌸🌸🌸
🌱سؤال: آیا خرید کالایی که تولید رژیم صهیونیستی است، اشکال دارد؟ 🌱پاسخ: به طور کلی خرید و فروش هرگونه محصول رژیم غاصب صهیونیستی یا تولیدات شرکتهای صهیونیستی یا شرکتهایی که رژیم صهیونیستی از سود آنها بهره می‌برد، حرام است. در صورتی که ندانید منافع آن عاید صهیونیستها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمانان به کار می‌رود یا نه، خرید و استفاده، اشکال ندارد. 📗استفتائات مقام معظم رهبری
مادر چون دلش گشوده شود، درِ آسمان باز می‌ شود. دل مادر گنجينه مِهر خدا و سِرِّ خداست. اگر بسته باشد، درهای آسمان بسته است و اگر باز شود، درهای آسمان باز می‌شود. ❤️ چه بسياری از افراد سالک راه خدا به تهجّد و قيام شب و... مدّت‌ها به سربرده‌اند؛ ولی چون رفتارشان با مادر و پدر خوب نبوده است، از زحمات خود طرفی نبسته؛ و چه بسا افرادی که زياد هم به رياضات و مستحبّات و نوافل و ترک مکروهات مشغول نبوده‌اند، امّا در أثر مراعات همين اُمور به مقامات عاليه و درجات ساميه نائل آمده‌اند. 📚 نورملكوت قرآن، علامه حسينی طهرانی، جلد اول، ص۱۴۶