Doaye Roze 02 Mahe Ramazan.mp3
476K
صوت و ترجمه دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
2.mp3
4.52M
🌺شرح دعاهای ایام ماه رمضان🌺
#شرح_دعای_روز_دوم
#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
💠 للهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.
#ماه_رمضان
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
PART-02 (parhizgar).mp3
10.33M
قرائت #ترتیل #جزءدوم قرآن کریم با صدای استاد #پرهیزگار
🔰شرح دعای روز دوم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
⬅️ چگونہ بدانیم خدا از ما راضے است!؟
✍اگر میخواهے بدانی خدا از تو راضی است یا نہ، بہ دلت مراجعہ كن!
ببین در زندگی از خدا راضے هستی؟ اگر راضے هستے؛ بدان كہ خدا هم از تو راضی است و اگر در گوشہ دلت از خدا ناراضی هستی.
متوجہ باش كہ خدا هم از تو ناراضی است.
❗️خداوند از سہ گروہ تعجب میكند.
۱. كسے كہ نماز میخواند و میداند مقابل چہ خدایے ایستادہ است، ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش بہ نماز نیست.
۲. كسی كہ عمری است روزی خدا را میخورد و غصہ روزی فردا را دارد.
۳. كسی كہ میخندد در حالی كہ نمیداند خدا از او راضی هست یا نہ!
⬅️ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ
خدایا یك كاری كن كہ از غضب تو اجتناب كنم و كاری نكنم كہ در ماہ رمضان از من ناراضی باشی.
⬅️ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِكَ بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
یعنی خدایا مرا موفق بہ خواندن قرآن كن.
🔸 كسی كہ در ماہ رمضان موفق بہ یك ختم قرآن نمیشود، دچار خسارت بزرگی میشود،
🔹 ماہ رمضان ماہ قرآن است و باید قرآن خواند
👌اگر كسی میخواهد زنگار دلش پاك بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.
✨خدایا در روز دوم ماہ رمضان ما را موفق كن كہ آیات تو را بخوانیم.
ای خدایی كہ از همہ رحمكنندهها رحمتت بیشتر است!
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀
❖﷽❖
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ
و بدينسان ما شما را امّتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر (نيز) بر شما گواه باشد. و ما آن قبلهاى را كه قبلًا بر آن بودى برنگردانديم، مگر براى آنكه افرادى را كه از پيامبر پيروى مىكنند از آنها كه به جاهليّت باز مىگردند، بازشناسيم. و همانا اين (تغيير قبله،) جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدايت كرده دشوار بود. وخدا هرگز ايمان شما را (كه سابقاً به سوى بيتالمقدّس نماز خواندهايد،) ضايع نمىگرداند. زيرا خداوند نسبت به مردم، رحيم و مهربان است.
🔅ایه 143 سوره بقره
✨✨✨✨✨✨✨
📝نکته ها
مسيحيان در موقع عبادت، رو به محلّ تولّد حضرت عيسى در بيتالمقدّس مىايستادند كه نسبت به محلّ سكونت آنان، در مشرق قرار داشت، و يهوديان رو به بيتالمقدّس عبادت مىكردند كه نسبت به محلّ سكونتشان، در طرف مغرب قرار مىگرفت، ولى كعبه نسبت به آن دو در وسط قرار مىگيرد و قرآن با اشاره به اين موضوع، مىفرمايد:
❣ همانگونه كه ما كعبه را در وسط قرار داديم، شما مسلمانان را نيز امّت ميانه قرار داديم.
مفسّران بحثهاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نمودهاند و در تفسير «امّت وسط» برخى گفتهاند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط، نه طرفدار جبر نه تفويض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه.
ولى با چند مقدّمه، روشن مىشود كه مراد آيه از امّت وسط، افراد خاصّى هستند. آن مقدّمات عبارتند از:
💠1- قرآن، امّت وسط را شاهد بر اعمال معرفى كرده است، پس بايد در قيامت بر اعمال مردم گواهى دهد.
💠2- گواه شدن، علم و آگاهى وعدالت مىخواهد.
💠3- همهى افراد امّت، آگاهى و عدالت ندارند.
به همين دليل در روايات مىخوانيم كه مراد از امّت وسط، امامان معصوم هستند كه اوّلًا به همه كارها علم دارند.
چنانكه قرآن مىفرمايد:
🔅«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» «1»
مراد از مؤمنانى كه اعمال مردم را مىبينند و به آن علم پيدا مىكنند، مطابق روايات امامان معصوم هستند.
و ثانياً عدالت دارند.
🔅چنانكه خداوند در آيهى «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» «2» عصمت و عدالت آنان را تضمين نموده است.
❇️امام صادق عليه السلام مىفرمايد: مگر مىشود امّتى كه بعضى افرادش لايق گواهى دادن براى چند عدد خرما در دادگاههاى دنيا نيستند، لياقت گواهى دادن بر همهى مردم در قيامت را دارا باشند؟
به هر حال مقام گواه بودن در محضر خدا، آن هم نسبت به همهى كارهاى مردم، تنها مخصوص بعضى از افراد امّت است كه به فرموده روايات، امامان معصوم مىباشند.
🕊در اينجا يك سؤال باقى مىماند كه چرا خداوند به جاى نام بعضى افراد، نام امّت را برده است؟ كه در پاسخ مىگوييم: قرآن حتّى يك نفر را نيز امّت معرفى نموده است:
🔅«إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ» «3»
«1». توبه، 105.
«2». احزاب، 33.
«3». نحل، 120.
ادامه مطلب👇👇
@Qoranwamamhoosin
🕋 فلسفه تغيير قبله
در مورد فلسفه تغيير قبله، تحليلهاى متعدّدى صورت گرفته است؛ برخى گفتهاند انتخاب اوّليّه بيتالمقدّس به عنوان قبله، به منظور جلب افكار يهود و همراهى آنان بوده است و آنگاه كه مسلمانان خود قدرت و توانايى پيدا كردند، ديگر به اين كار نياز نبود.
برخى نيز گفتهاند: علاقه به مكّه و وطن موجب شد كه قبله تغيير يابد. ليكن اين تحليلها موهوم و خلاف واقع هستند.
❇️ آنچه قرآن در اين باره تصريح و تأكيد دارد اين است كه تغيير قبله، آزمايش الهى بود تا پيروان واقعى پيامبر شناخته شوند.
زيرا آنها كه ايمان خالص ندارند، به محض تغيير يك فرمان، شروع به چون و چرا مىنمايند كه چرا اينگونه شد؟ اعمال ما طبق فرمان سابق چه مىشود؟ اگر فرمان قبلى درست بود، پس فرمان جديد چيست؟ اگر دستور جديد درست است، پس فرمان قبلى چه بوده است؟
💎خداوند نيز به كسانى كه در برابر فرامين او تسليم هستند، بشارت مىدهد كه اعمال گذشتهى شما ضايع نمىشود، زيرا مطابق دستور بوده است.
در اين آيه به جاى كلمه نماز، واژه ايمان بكار رفته است كه نشان دهندهى اهميّت و مقام نماز و برابرى آن با تمام ايمان مىباشد.
🔅«وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ»
📝پیام ها
💠1- اولياى خدا، بر اعمال ما نظارت دارند.
✨«لِتَكُونُوا شُهَداءَ»
آرى، بعضى انسانها داراى چنان ظرفيّتى هستند كه مىتوانند ناظر تمام اعمال و آگاه به انگيزههاى انسانها در طول تاريخ باشند.
💠2- در قيامت، سلسله مراتب است. تشكيلات و سازماندهى محكمهى قيامت بگونهاى است كه ابتدا ائمّه بر كار مردم گواهى مىدهند، سپس پيامبر برامامان گواه است.
✨ «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً»
💠3- آزمايش، يك سنّت قطعى الهى است و خداوند گاهى با تغيير فرمان، مردم را امتحان مىكند.
✨«لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ ...»
💠4- پيروى از دستورات دين، مايه رشد و كمال و نافرمانى از آن، نوعى حركت ارتجاعى است.
✨«يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ»
💠5- جز فرمان خداوند، به چيز ديگرى از قبيل، جهت، رنگ، زمان، مكان و شيوهى خاصّى خود را عادت ندهيم، تا هرگاه فرمانى بر خلاف انتظار يا عادت و سليقهى ما صادر شد، بدنبال فرار يا توصيه نباشيم.
✨ «لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ»
💠6- مقام تسليم بر افراد عادّى سنگين است: «لَكَبِيرَةً» وتنها كسانى به اين مقام دست مىيابند كه هدايت خاصّ الهى شامل آنان شود.
✨ «إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ»
💠7- قوانين و مقررات، شامل زمانهاى قبل نمىشود. اگر امروز فرمان تغيير قبله صادر شد، نمازهاى قبلى صحيح است و از امروز بايد به سوى ديگر نماز خواند.
✨«وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ»
💠8- تمام تغييرات و تحوّلات تكوينى و تشريعى، ناشى از رحمت و رأفت خداوندى است.
✨ «لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ»
📚برگرفته از تفسیر نور
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻭﺷﺪ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
🔅ایه (٢٠٧) سوره بقره
✨✨✨✨✨✨✨
📜١٠٠٠-٦ - أخبرنا جماعة، عن أبي المفضّل، عن عبيد اللّه بن الحسين عن إبراهيم العلويّ، عن محمّد بن عليّ بن حمزة العلويّ، عن أبيه، عن الحسين بن زيد، عن عبد اللّه بن محمّد بن عمر بن عليّ بن أبي طالب، عن أبيه، عن جدّه، عن جعدة بن هبيرة، عن أمّ هانئ بنت أبي طالب عليه السّلام، قالت: لمّا أمر اللّه (تعالى) نبيّه صلّى اللّه عليه و اله بالهجرة و أنام عليّا عليه السّلام في فراشه و وشحه ببرد له حضرميّ، ثمّ خرج، فإذا وجوه قريش على بابه، فأخذ حفنة من تراب فذرّها على رءوسهم، فلم يشعر به أحد منهم، و دخل على بيتي، فلمّا أصبح أقبل عليّ و قال: أبشري يا أمّ هانئ، فهذا جبرئيل عليه السّلام يخبرني أنّ اللّه (عزّ و جلّ) قد أنجى عليّا عليه السّلام من عدوّه. قالت: و خرج رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله مع جناح الصّبح إلى غار ثور، و كان فيه ثلاثا، حتّى سكن عنه الطّلب، ثمّ أرسل إلى عليّ عليه السّلام و أمره بأمره و أداء الأمانة.
💗 امّ هانى بنت ابى طالب گفته است: وقتى خداوند والا به پيامبرش فرمان هجرت داد و ايشان على عليه السّلام را در بستر خودش خواباند و با برد حضرمى خود، رويش را پوشاند و سپس خارج شد ناگاه قريشيان را بر در خانه ديد، پس مشتهاى از خاك برگرفت و آن را به روى سرشان پاشيد و هيچ كدام از آنان او را نديدند، و آنگاه به خانۀ من آمد. چون صبح شد به سوى من آمد و فرمود: مژده بر تو اى امّ هانى اين جبرئيل عليه السّلام است كه به من خبر مىدهد همانا خداوند عزّتمند على عليه السّلام را از دشمنانش نجات داده است.
او گفته است: رسول خدا در آغاز صبح به سوى غار ثور رفت و سه روز در آنجا بود تا جستوجو تمام شد.
سپس به دنبال على فرستاد و فرمود تا كارهايش را انجام بدهد و امانتها را بازگرداند.
📗امالی شیخ طوسی - جلد2، صفحه 141
@Qoranwamamhoosin