eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
873 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
748 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‌ عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ‌ و بدين‌سان ما شما را امّتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر (نيز) بر شما گواه باشد. و ما آن قبله‌اى را كه قبلًا بر آن بودى برنگردانديم، مگر براى آنكه افرادى را كه از پيامبر پيروى مى‌كنند از آنها كه به جاهليّت باز مى‌گردند، بازشناسيم. و همانا اين (تغيير قبله،) جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدايت كرده دشوار بود. وخدا هرگز ايمان شما را (كه سابقاً به سوى بيت‌المقدّس نماز خوانده‌ايد،) ضايع نمى‌گرداند. زيرا خداوند نسبت به مردم، رحيم و مهربان است. 🔅ایه 143 سوره بقره ✨✨✨✨✨✨✨ 📝نکته ها مسيحيان در موقع عبادت، رو به محلّ تولّد حضرت عيسى در بيت‌المقدّس مى‌ايستادند كه نسبت به محلّ سكونت آنان، در مشرق قرار داشت، و يهوديان رو به بيت‌المقدّس عبادت مى‌كردند كه نسبت به محلّ سكونتشان، در طرف مغرب قرار مى‌گرفت، ولى كعبه نسبت به آن دو در وسط قرار مى‌گيرد و قرآن با اشاره به اين موضوع، مى‌فرمايد: ❣ همانگونه كه ما كعبه را در وسط قرار داديم، شما مسلمانان را نيز امّت ميانه قرار داديم. مفسّران بحث‌هاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نموده‌اند و در تفسير «امّت وسط» برخى گفته‌اند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط، نه طرفدار جبر نه تفويض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه. ولى با چند مقدّمه، روشن مى‌شود كه مراد آيه از امّت وسط، افراد خاصّى هستند. آن مقدّمات عبارتند از: 💠1- قرآن، امّت وسط را شاهد بر اعمال معرفى كرده است، پس بايد در قيامت بر اعمال مردم گواهى دهد. 💠2- گواه شدن، علم و آگاهى وعدالت مى‌خواهد. 💠3- همه‌ى افراد امّت، آگاهى و عدالت ندارند. به همين دليل در روايات مى‌خوانيم كه مراد از امّت وسط، امامان معصوم هستند كه اوّلًا به همه كارها علم دارند. چنانكه قرآن مى‌فرمايد: 🔅«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» «1» مراد از مؤمنانى كه اعمال مردم را مى‌بينند و به آن علم پيدا مى‌كنند، مطابق روايات امامان معصوم هستند. و ثانياً عدالت دارند. 🔅چنانكه خداوند در آيه‌ى‌ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» «2» عصمت و عدالت آنان را تضمين نموده است. ❇️امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: مگر مى‌شود امّتى كه بعضى افرادش لايق گواهى دادن براى چند عدد خرما در دادگاه‌هاى دنيا نيستند، لياقت گواهى دادن بر همه‌ى مردم در قيامت را دارا باشند؟ به هر حال مقام گواه بودن در محضر خدا، آن هم نسبت به همه‌ى كارهاى مردم، تنها مخصوص بعضى از افراد امّت است كه به فرموده روايات، امامان معصوم مى‌باشند. 🕊در اينجا يك سؤال باقى مى‌ماند كه چرا خداوند به جاى نام بعضى افراد، نام امّت را برده است؟ كه در پاسخ مى‌گوييم: قرآن حتّى يك نفر را نيز امّت معرفى نموده است: 🔅«إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ» «3» «1». توبه، 105. «2». احزاب، 33. «3». نحل، 120. ادامه مطلب👇👇 @Qoranwamamhoosin
🕋 فلسفه تغيير قبله‌ در مورد فلسفه تغيير قبله، تحليل‌هاى متعدّدى صورت گرفته است؛ برخى گفته‌اند انتخاب اوّليّه بيت‌المقدّس به عنوان قبله، به منظور جلب افكار يهود و همراهى آنان بوده است و آنگاه كه مسلمانان خود قدرت و توانايى پيدا كردند، ديگر به اين كار نياز نبود. برخى نيز گفته‌اند: علاقه به مكّه و وطن موجب شد كه قبله تغيير يابد. ليكن اين تحليل‌ها موهوم و خلاف واقع هستند. ❇️ آنچه قرآن در اين باره تصريح و تأكيد دارد اين است كه تغيير قبله، آزمايش الهى بود تا پيروان واقعى پيامبر شناخته شوند. زيرا آنها كه ايمان خالص ندارند، به محض تغيير يك فرمان، شروع به چون و چرا مى‌نمايند كه چرا اينگونه شد؟ اعمال ما طبق فرمان سابق چه مى‌شود؟ اگر فرمان قبلى درست بود، پس فرمان جديد چيست؟ اگر دستور جديد درست است، پس فرمان قبلى چه بوده است؟ 💎خداوند نيز به كسانى كه در برابر فرامين او تسليم هستند، بشارت مى‌دهد كه اعمال گذشته‌ى شما ضايع نمى‌شود، زيرا مطابق دستور بوده است. در اين آيه به جاى كلمه نماز، واژه ايمان بكار رفته است كه نشان دهنده‌ى اهميّت و مقام نماز و برابرى آن با تمام ايمان مى‌باشد. 🔅«وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ» 📝پیام ها 💠1- اولياى خدا، بر اعمال ما نظارت دارند. ✨«لِتَكُونُوا شُهَداءَ» آرى، بعضى انسان‌ها داراى چنان ظرفيّتى هستند كه مى‌توانند ناظر تمام اعمال و آگاه به انگيزه‌هاى انسان‌ها در طول تاريخ باشند. 💠2- در قيامت، سلسله مراتب است. تشكيلات و سازماندهى محكمه‌ى قيامت بگونه‌اى است كه ابتدا ائمّه بر كار مردم گواهى مى‌دهند، سپس پيامبر برامامان گواه است. ✨ «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً» 💠3- آزمايش، يك سنّت قطعى الهى است و خداوند گاهى با تغيير فرمان، مردم را امتحان مى‌كند. ✨«لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ ...» 💠4- پيروى از دستورات دين، مايه رشد و كمال و نافرمانى از آن، نوعى حركت ارتجاعى است. ✨«يَنْقَلِبُ عَلى‌ عَقِبَيْهِ» 💠5- جز فرمان خداوند، به چيز ديگرى از قبيل، جهت، رنگ، زمان، مكان و شيوه‌ى خاصّى خود را عادت ندهيم، تا هرگاه فرمانى بر خلاف انتظار يا عادت و سليقه‌ى ما صادر شد، بدنبال فرار يا توصيه نباشيم. ✨ «لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‌ عَقِبَيْهِ» 💠6- مقام تسليم بر افراد عادّى سنگين است: «لَكَبِيرَةً» وتنها كسانى به اين مقام دست مى‌يابند كه هدايت خاصّ الهى شامل آنان شود. ✨ «إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ» 💠7- قوانين و مقررات، شامل زمان‌هاى قبل نمى‌شود. اگر امروز فرمان تغيير قبله صادر شد، نمازهاى قبلى صحيح است و از امروز بايد به سوى ديگر نماز خواند. ✨«وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ» 💠8- تمام تغييرات و تحوّلات تكوينى و تشريعى، ناشى از رحمت و رأفت خداوندى است. ✨ «لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ» 📚برگرفته از تفسیر نور @Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻭﺷﺪ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ . 🔅ایه (٢٠٧) سوره بقره ✨✨✨✨✨✨✨ 📜١٠٠٠-٦ - أخبرنا جماعة، عن أبي المفضّل، عن عبيد اللّه بن الحسين عن إبراهيم العلويّ‌، عن محمّد بن عليّ‌ بن حمزة العلويّ‌، عن أبيه، عن الحسين بن زيد، عن عبد اللّه بن محمّد بن عمر بن عليّ‌ بن أبي طالب، عن أبيه، عن جدّه، عن جعدة بن هبيرة، عن أمّ‌ هانئ بنت أبي طالب عليه السّلام، قالت: لمّا أمر اللّه (تعالى) نبيّه صلّى اللّه عليه و اله بالهجرة و أنام عليّا عليه السّلام في فراشه و وشحه ببرد له حضرميّ‌، ثمّ‌ خرج، فإذا وجوه قريش على بابه، فأخذ حفنة من تراب فذرّها على رءوسهم، فلم يشعر به أحد منهم، و دخل على بيتي، فلمّا أصبح أقبل عليّ‌ و قال: أبشري يا أمّ‌ هانئ، فهذا جبرئيل عليه السّلام يخبرني أنّ‌ اللّه (عزّ و جلّ‌) قد أنجى عليّا عليه السّلام من عدوّه. قالت: و خرج رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله مع جناح الصّبح إلى غار ثور، و كان فيه ثلاثا، حتّى سكن عنه الطّلب، ثمّ‌ أرسل إلى عليّ‌ عليه السّلام و أمره بأمره و أداء الأمانة. 💗 امّ‌ هانى بنت ابى طالب گفته است: وقتى خداوند والا به پيامبرش فرمان هجرت داد و ايشان على عليه السّلام را در بستر خودش خواباند و با برد حضرمى خود، رويش را پوشاند و سپس خارج شد ناگاه قريشيان را بر در خانه ديد، پس مشته‌اى از خاك برگرفت و آن را به روى سرشان پاشيد و هيچ كدام از آنان او را نديدند، و آن‌گاه به خانۀ من آمد. چون صبح شد به سوى من آمد و فرمود: مژده بر تو اى امّ‌ هانى اين جبرئيل عليه السّلام است كه به من خبر مى‌دهد همانا خداوند عزّتمند على عليه السّلام را از دشمنانش نجات داده است. او گفته است: رسول خدا در آغاز صبح به سوى غار ثور رفت و سه روز در آن‌جا بود تا جست‌وجو تمام شد. سپس به دنبال على فرستاد و فرمود تا كارهايش را انجام بدهد و امانت‌ها را بازگرداند. 📗امالی شیخ طوسی - جلد2، صفحه 141 @Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻦ ، ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺗﻌﺼّﺐ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ; ﭘﺲ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ . 🔅ایه (٢٠٦) سوره بقره ✨✨✨✨✨✨✨ 🔺مفاد كلمه عزت معروف است و معناى عزت در آيه (اخذته العزة بالاثم ) و اينكه عزت حقيقى مراد نيست  كلمه (مهاد) فرش و هر گستردنى است ، و از ظاهر كلام بر مى آيد كه كلمه (بالاثم ) متعلق است به (العزة ) معناى آيه اين است : او وقتى مامور به تقوا مى شود و كسى نصيحتش مى كند كه از خدا بترس ، در اثر آن عزتى كه با اثم و نفاق كسب كرده ، و دل خود را بيمار ساخته ، دچار نخوت و غرور مى شود. ✅بى خبر از اينكه عزت مطلق (كه در تحت تاءثر هيچ عاملى از بين نرود) تنها از ناحيه خداى سبحان است ، همچنانكه فرموده : 🔅 (تعز من تشاء، و تذل من تشاء) و نيز فرموده : 🔅 (و لله العزه و لرسوله و للمؤ منين ) و نيز فرموده : 🔅 (ايبتغون عندهم العزة ، فان العزة لله جميعا). و حاشا بر خداى تعالى اينكه چيزى را كه مخصوص خود او است ، و تنها او به بندگان مى دهد به بنده اى بدهد، و باعث گناه و شر او گردد، پس معلوم مى شود عزت مورد بحث در اين آيه عزت خدائى نيست ، بلكه اصلا عزت نيست ، بلكه غرورى است كه اشخاص جاهل و ظاهر بين آنرا عزت مى پندارند. ❇️و اما اينكه در سوره ص آيه دوم فرموده : 🔅(بل الذّين كفروا فى عزة و شقاق كم اهلكنا من قبلهم من قرن فنادوا ولات حين مناص ). اين تعبير از باب نام گذارى و امضا نيست ، و در اين آيه حالت كفر و طغيان كفار را عزت ناميده ، و عزت بودن آن را امضا نفرموده ، چون كلمه عزت را نكره آورده ، و آيه رابا جمله : (كم اهلكنا) ختم نموده تا بفهماند عزت نامبرده عزتى صورى و ناپايدار بوده ، نه عزت اصلى كه به هيچ وجه از بين رفتنى نيست . 📘برگرفته از تفسیرالمیزان @Qoranwamamhoosin
🌼🌼🌼🌼🌼 ✨روزه از پیری زودرس جلوگیری میکند✨ ✳️تحقيقات متعدد نشان داده که کم خوراکی و روزه در حيوان و انسان از پيری زودرس جلوگيری می نمايد. 🔬تشريح مکانيزم أثرات روزه برای تحفظ دوره جوانی از حيطۀ اين مقاله مختصر بيرون است ولی قابل يادآوری است که در اين اواخر هورمونی بنام (1-IGF ) در بدن انسان و حيوانات ديگر کشف گرديده که زيادی آن باعث پيری زودرس ميگردد. ✅روزه اندازۀ ترشح اين هورمون را در بدن کم میسازد ✳️به علاوه روزه سيستم معافيت بدن انسان را در مقابل امراض سرطانی تقويت ميدارد و ترشح هورمون ديگری را که بنام (Hormone Growth) زیاد میسازد که موجب شادابی در بدن میشود. تأثيرات روزه بر صحت و اعصاب انسان فاکتور ديگر برای جلوگيری از پيری زودرس است. آنچه تا حال کشف گرديده اينست که سيستم اعصاب انسان را که بنام پراسيمپاتتيک ياد ميگردد و جسم و روان را آرامی می بخشد، توسط روزه فعال تر ميگردد. 👈در حالتي که اين سيستم فعال باشد، نوسان ضربان قلب انسان (Variability rate Heart) بهتر ميگردد. ✳️مجموع أثرات روزۀ درست بر جسم و روان انسان که برخی آن تا حال کشف گرديده، از پيری زودرس جلوگيری می نمايند. ✍🏻فوايد روزه از ديدگاه طب دکتور فيض الله کاکړ کابل( پژواک ۲٦ جوزا ۹٤ ) ┄┄┅┅┅❅❁ ❁❅┅┅┅┄┄
هـــــر گـــــاه از مـــــرحوم عـــــلامــه مــےپرسیدیم: چـگونه #قـــــرآن بخــــوانیـــم؟ می‌فرمودند: تـــوجـه‌ داشته‌باشید که کلام‌الله است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فراز_تصویری 🔸از #سوره_بلد با صدای استاد #محمودصدیق_المنشاوی (برادر استاد #محمدصدیق_المنشاوی) 🔸شاهکار استاد در ایران 🔸ایران - رشت - سال 1368 🔸اجرا در نغمه #بیات 🔹أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ (8) وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ (9) وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (10) فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (11) وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ (12)
1_61584733.mp3
5.32M
♥️ #سوره_الحجر... 🎧 با صــدای بسیار زیبـــای 🎧 #هزاع_البلوشی ☺️مخصـوص از بـین بردن #استــــرس #تلاوت_های_نایاب_صوتی_قرآن_کریم
Ramazan-book sample
2.21M
pdf ادعیه ماه مبارک رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#متن #صفحه_68 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_4 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_68 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_4 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin